پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۲

پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۲

دلایل فراخوان «ث ژ ت» برای دادن رأی به برنامه «جبههٔ نوین مردمی»
«ث ژ ت» هرگز خود را در پناهگاه مخفی نکرده است و همواره حتی به قیمت تحمل ضربات شدید مواضع شجاعانه‌ای که لازم بوده را اتخاذ کرده است؛ به عنوان...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!
برای رهایی ایران از اقتدارگرایی و تمامیت‌خواهی، با رنج و اندوه خون ریخته‌شدهٔ جوانان در این چند دهه در جان، بر خلاف دور اول، در دور دوم انتخابات شرکت می‌کنم...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی
جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران

بحران اتمی و پیآمدهای فاجعه بار آن

دستيابی به دانش و تکنولوژی هسته ای که گردانندگان جمهوری اسلامی مدام بر آن تکيه ميکنند، حقی است که کسب آن در شرايط کنونی جز با اعتمادسازی در سطح جهان امکان پذير نخواهد بود. تا زمانی که جمهوری اسلامی نتواند در اين زمينه اعتماد جهانی را برانگيزد و عملکرد کاملا شفاف و مطابق با مواژين بين المللی داشته باشد، و تا زمانی که دست از اقدامات مشکوک و برنامه های پنهانی اش برندارد، هرگونه تلاش برای دستيابی به دانش و تکنولوژی هسته ای ، ميتواند کشور ما را بيک فاجعه بزرگ سوق دهد.

اجلاس شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی حدود سه هفته دیگر (سیزدهم ماه سپتامبر) برگزار میشود. پرونده پروژه انرژی هسته ای جمهوری اسلامی که یکی از مهمترین پرونده های بین المللی است، در این اجلاس مورد بررسی و تصمیم گیری قرار خواهد گرفت. احتمال صدور قطعنامه شدیداللحن علیه جمهوری اسلامی بخاطر از سرگیری تولید قطعات سانتریفوژ، عدم شفافیت در برنامه هسته ای و ناروشن ماندن برخی مسائل مرتبط با این پروژه بین ایران و آژانس، بالا است. صدور قطعنامه شدیداللحن توسط اجلاس شورای حکام، راه را برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد باز خواهد کرد.
دولت بوش از زمان تشکیل اجلاس شورای حکام آژانس در سال ۲۰۰۳، مدام بر احاله پرونده ایران به شورای امنیت پای میفشارد. در صورت ارجاع، تحریم اقتصادی ایران در دستور تصمیم گیری اجلاس قرار خواهد گرفت.
موضع دولت بوش در این زمینه کاملا روشن است. کاندولیزا رایس مشاور امنِتی کاخ سفید میگوید: “امریکا نمیتواند اجازه دهد که ایران به سلاح اتمی دست یابد”. اتحادیه اروپا گرچه سیاستهای متفاوتی را در رابطه با جمهوری اسلامی پِیش میبرد، اما همانند واشنگتن از برنامه اتمی جمهوری اسلامی بشدت نگران است. بگفته منابع دیپلماتیک، شکست مذاکرات پاریس، سیاست اتحادیه اروپا را در قبال پرونده هسته ای ایران به امریکا نزدیک کرده است. 
اسرائیل بیش از امریکا و اتحادیه اروپا از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته ای نگران است. چرا که این کشور در تیررس موشکهای ایران قرار دارد. مقامات دولتی اسرائیل و نمایندگان پارلمان آن معتقد به حمله پیشگیرانه به ایران هستند. نماینده حزب لیکود در پارلمان اسرائیل میگوید: “باید تاسیسات اتمی ایرانیان را هم مانند تاسیسات عراق نابود کنیم”. نماینده حزب کارگر نیز گفته است: ” اسرائیل نمیتواند بپذیرد که رژیم اسلامی ایران به خاطر ناتوانی جامعه بین المللی در مقابله با این تهدید، به سلاح اتمی دست پیدا کند”. به نوشته روزنامه فرانسوی فیگارو، اسرائیل در برنامه های تسلیحاتی خود برای مقابله با ایران، حساب ویژه ای باز کرده است. خرید جنگنده های “اف ۱۵” جدید از امریکا که قادرند بدون سوخت گیری هوائی به تاسیسات ایران دسترسی پیدا کنند و نیز راه اندازی ماهواره جاسوسی که قادر به هدایت حملات موشکی میباشد، در همین راستا است. 
در مقابل جمهوری اسلامی برای مقابله با حملات موشکی اسرائیل و وارد آوردن ضربه متقابل، آماده میشود. علی شمخانی وزیر دفاع از “دفاع هسته ای ” صحبت میکند و رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران میگوید: ” تمامی مناطق تحت حاکمیت اسرائیل، از جمله مراکز هسته ای و زرادخانه اتمی این کشور در تیررس موشکهای پیشرفته ایران قرار دارد”. جمهوری اسلامی اخیرا برای نشان دادن توان موشکی خود برای وارد آوردن ضربه به اسرائیل، موشک “شهاب ۳” را آزمایش کرد. بگفته وزیر دفاع جمهوری اسلامی، هدف از آزمایش نوع اصلاح شده “شهاب۳″، مقابله با طرح اسرائیل است. موشک “شهاب۳” که بردی برابر ۱۳۰۰ کیلومتر دارد، قادر به حمل کلاهک هزار کیلوئی است و به راحتی به خاک اسرائیل میرسد. اقدامات و اظهارات مقامات دو کشور نشان از صف آرائی و آمادگی دو طرف برای وارد آوردن ضربه به یکدیگر دارد. بویژه اینکه دولت امریکا با دولت اسرائیل همکاری نزدیک دارد و هواپیماهای جنگنده و جاسوسی را در اختیار این دولت قرار داده است.

موضوع چِست؟
برخی از سران جمهوری اسلامی از جمله خاتمی میگویند که برنامه ایران دسترسی به تکنولوژی صلح آمیز هسته ای است و این دولت بوش است که بخاطر دشمنی با جمهوری اسلامی، ایران را به تلاش برای تولید سلاحهای هسته ای متهم میسازد. 
این سئوال مطرح است که آیا خصومت بین دولت بوش و جمهوری اسلامی است که به پروژه هسته ای ایران چنین ابعادی بخشیده است و یا مسئله بگونه دیگری است؟ شکی نیست که مناسبات خصمانه بین دو کشور، در تشدید بحران و حاد شدن موضوع تاثیر گذار است ولی واقعیت چیز دیگری است:
۱. گردانندگان جمهوری اسلامی از یکسو اعلام میکنند که هدف ما بهره گیری صلح آمیز از  انرژی هسته ای است و از سوی دیگر میگویند که “چرخه سوخت و غنی سازی اورانیوم” خط  قرمز ما است و از آن عقب نمی نشنیم. آنها راه اندازی ساخت سانتریفوژ و تولید اورانیم غنی شده را حق مسلم ایران میدانند.
مشخص است که برنامه گردانندگان حکومت تکمیل روند “چرخه سوخت” تحت عنوان دستیابی به تکنولوژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز است. در صورت تکمیل “چرخه سوخت” و تولید کافی اورانیوم غنی شده، نیازی به فاصله زمانی طولانی برای دستیابی به سلاح اتمی نخواهد بود.
دبیر شورای امنیت ملی حدود دو ماه پیش اعلام کرد که با توجه به پایبند نبودن اروپائی ها به مفاد بیانیه بروکسل، ایران خود را ملزم به اجرای این بیانیه نمی بیند و به همین لحاظ ساخت قطعات سانتریفوژ را از سرمیگیرد. ساخت قطعات سانتریفوژ و راه اندازی آن بمنزله تکمیل “چرخه سوخت” است که امکان دستیابی به اورانیوم غنی شده و ساخت بمب اتمی را فراهم میسازد.
۲. پروژه انرژی هسته ای جمهوری اسلامی برای سازمانهای بین المللی کاملا شفاف نیست.  جمهوری اسلامی تا کنون حاضر نشده است که داوطلبانه اطلاعات ضرور راجع به تمام  برنامه انرژی هسته ای خود را در اختیار آژانس بین المللی قرار دهد. افشاگریها، جمهوری اسلامی را وادار کرده است که بخشی از برنامه های خود را آشکار سازد. اما هرچه بررسی های آژانس بین المللی جدی تر شده، جمهوری اسلامی سری تر عمل کرده است.
دولت بوش از مدتها قبل اعلام کرده است که جمهوری اسلامی برنامه ها و امکانات خود را در این زمینه از مجامع بین المللی پنهان میکند. کالین پاول میگوید: ” ایران مسائلی را پنهان کرده و به سوی دستیابی سلاحهای هسته ای گام برمیدارد”. او اضافه میکند: ” ما میتوانیم اطلاعات غیرقابل بحث و تردیدی را در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دهیم که ثابت میکند ایران در مسیر سلاحهای هسته ای حرکت میکند”.
۳. جمهوری اسلامی به خواست آژانس بین المللی مبنی بر روشن کردن منبع آلودگی های  ناشی از اورانیوم غنی شده، پاسخ نداده است. در حال حاضر یکی از موضوعات مورد اختلاف بین ایران و آژانس، منشا آلودگی های  56 درصدی دستگاههای سانتریفوژ است. موضوع دیگر اختلاف، سانتریفوژهای پی ۲ است که هنوز حل نشده است.
۴. برخی مقامات جمهوری اسلامی اعلام میکنند زمانی که “دشمن” دارای سلاح هسته ای  است، ما نمیتوانیم خودمان را از داشتن آن محروم کنیم. محمد جواد لاریجانی مشاور  امور بین المللی رئیس قوه قضائیه در برنامه تلویزیونی “جهان سیاست” در شبکه دوم سیما، اعلام داشت: “ما نباید تبلیغات عظیم غربی را قبول کنیم باین معنی که توان دفاع هسته ای توان منحرفی است. در جهانی که اطراف ما همه سلاح هسته ای دارند، این حق مسلم ما است که سلاحهای هسته ای هم داشته باشیم. در جائی که رژیم اسرائیل دارای سلاحهای هسته ای است، هیچ کس حق ندارد حق ملت ما را در این دفاع هسته ای نادیده بگیرد. از لحاظ دفاع هیچ معنی ندارد که دشمن سلاح هسته ای داشته باشد اما ما خودمان را محروم کنیم”. تعدادی از نمایندگان مجلس نیز در تداوم این برخوردهاو در واکنش به مذاکرات هسته ای ایران و اروپا، طرحی را تهیه کردند که بر مبنای آن، مجلس دولت را موظف میسازد از سرگیری تغلیظ اورانیوم را آغاز کند.
مسائل طرح شده، این ارزیابی را در بین مجامع بین المللی از جمله اتحادیه اروپا تقویت کرده است که جمهوری اسلامی در امر برنامه انرژی اتمی، مقاصد نظامی را دنبال میکند و تحت پوشش دستیابی به دانش و تکنولوژی انرژی هسته ای ، میخواهد در خفا برنامه خود را برای دستیابی به سلاحهای هسته ای ادامه دهد.

تشدید بحران و فشارهای بین المللی
آنچه مشخص است بحران پیرامون برنامه انرژی هسته ای جمهوری اسلامی تشدید یافته و وارد مرحله حساسی شده است. اما برخی بر این نظرند که تشدید بحران اتمی و فشارهای بین المللی بجهت نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری امریکا و بهره برداری تبلیغاتی از این موضوع، توسط جمهوریخواهان است. بنظر آنها دولت بوش میکوشد برنامه اتمی ایران را نظامی جلوه دهد و خطر جدی را از این ناحیه متوجه شهروندان امریکائی سازد، تا بلکه بتواند در انتخابات آرای بیشتری را جلب کند. 
میتوان پذیرفت که انتخابات آتی امریکا در تشدید فشارهای بین المللی بر جمهوری اسلامی نقش دارد، ولی نمیتوان تمام موضوع را در این امر خلاصه کرد. آژانس بین المللی تا کنون در مقابل امریکا ایستاده و برنامه های خود را پیش برده است و اتحادیه اروپا نیز کوشیده است که با مذاکره، موضوع را حل کند. امروز هم آژانس بین المللی و هم اتحادیه اروپا بخاطر رفتارهای جمهوری اسلامی در موضع نزدیک و یا همسان با دولت امریکا قرار گرفته اند.
علت بحران و تشدید فشارهای بین المللی به جمهوری اسلامی و عملکرد آن در این زمینه برمیگردد. 

پیآمدهای فاجعه بار بحران اتمی
دستیابی به دانش و تکنولوژی هسته ای که گردانندگان جمهوری اسلامی مدام بر آن تکیه میکنند، حقی است که کسب آن در شرایط کنونی جز با اعتمادسازی در سطح جهان امکان پذیر نخواهد بود. تا زمانی که جمهوری اسلامی نتواند در این زمینه اعتماد جهانی را برانگیزد و عملکرد کاملا شفاف و مطابق با مواژین بین المللی داشته باشد، و تا زمانی که دست از اقدامات مشکوک و برنامه های پنهانی اش برندارد، هرگونه تلاش برای دستیابی به دانش و تکنولوژی هسته ای ، میتواند کشور ما را بیک فاجعه بزرگ سوق دهد.
در شرایطی که اعتماد جهانی به برنامه های انرژی هسته ای جمهوری اسلامی بشدت آسیب دیده، احتمال احاله پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد و حمله به مراکز هسته ای ایران توسط امریکا و اسرائیل بالا رفته است ، منافع ملی کشور ما ایجاب میکند که جمهوری اسلامی بلافاصله تولید قطعات دستگاههای سانتریفوژ و برنامه غنی سازی اورانیوم و سایر برنامه های خود را در این زمینه متوقف سازد و به خواسته های آژانس بین المللی انرژی هسته ای پاسخ مثبت دهد. در غیر این صورت ما مواجه با بحران حاد در ماههای آتی خواهیم بود که پیآمدهای آن برای کشور ما فاجعه بار خواهد بود. این بحران میتواند به تحریم اقتصادی کشورما و جنگ بِن ایران و اسرائیل بیانجامد. مسئولیت چنین فاجعه ای، مستقیما متوجه سران جمهوری اسلامی است. 

تاریخ انتشار : ۲ خرداد, ۱۳۸۵ ۳:۳۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

دلایل فراخوان «ث ژ ت» برای دادن رأی به برنامه «جبههٔ نوین مردمی»

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!