دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۷

دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۷

چله ی زمستان
یلدا، شبِ قشنگ/ شبِ خاطره ها، و دوران زمان/ دوران دریائی دل،/ و دوستی ها و رفاقت ها
۱ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوە داد
نویسنده: کاوە داد
ماشین اعدام و سرکوب را متوقف و زندانیان سیاسی را آزاد کنید
حکومت جمهوری اسلامی،در این شرایط که در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و مسائل منطقه ای با نا کامی روبرو شده و به شدت در بن بست و بحران...
۳۰ آذر, ۱۴۰۳
نویسنده: جبهه ملی ایران
نویسنده: جبهه ملی ایران
گسترش مقاومت مردم، زمينه ساز گذار از جمهوری اسلامی به دموکراسی!
بیانیه جمهوری سکولار دموکرات در ایران: ابداع اشکال جديد مقاومت مدنی به‌ویژه توسط زنان که با شجاعتی کم نظیر و با خلاقیت خارق العاده صورت می گيرد، جهانیان را به تحسین...
۳۰ آذر, ۱۴۰۳
نویسنده: همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران
نویسنده: همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران
پلیس نیویورک در جریان اعتصاب تاریخی آمازون کارگران را دستگیر کرد!
"اگر بسته شما در تعطیلات به تاخیر افتاد، می توانید حرص سیری ناپذیر آمازون را سرزنش کنید. ما به آمازون مهلت مشخصی دادیم تا به پای میز مذاکره بیاید و...
۳۰ آذر, ۱۴۰۳
نویسنده: گودرز اقتداری
نویسنده: گودرز اقتداری
بەیاد رفیق از دست رفتە حامد هنرمند!
ما فقدان رفیق حامد را به خانواده، دوستان و همۀ فداییان و به ویژه  بە همسر گرامی‌اش جمیلە حمزەای و فرزندانش آریا، آرمان و باران از صمیم قلب تسلیت گفتە...
۳۰ آذر, ۱۴۰۳
نویسنده: دبیرخانهٔ شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: دبیرخانهٔ شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
بازی هنوز تمام نشده !
با توجه به شرایط جدید منطقه، نه تنها ایران عمق استراتژیک خود که همان دیوار دفاعی حفظ کشور ما در غربی ترین نقطه سوریه بود را ازدست داد بلکه شکست...
۳۰ آذر, ۱۴۰۳
نویسنده: محمود کرد
نویسنده: محمود کرد
حمایت 753 فعال سیاسی، مدنی و حقوق بشری از رضا خندان!
در مورخه بیست و سوم آذرماه سال ۱۴۰۳ خورشیدی، جمهوری اسلامی با بازداشت غیر قانونی و غیر موجه رضا خندان، فعال حقوق بشر ایرانی؛ برگ دیگری از دفتر ستم، سرکوب...
۳۰ آذر, ۱۴۰۳
نویسنده: سردبير ماه
نویسنده: سردبير ماه

فیلسوف خدانشناس

ازنظرتاريخي، فويرباخ يكي ازمهمترين فيلسوفان ماترياليست پيش ازماركس است. پيرامون اهميت او بايد گفت زمانيكه در اواسط قرن ۱۹ درغرب فلسفه اي غيراز ايده آليسم يكه تازي نميكرد، او به نقد نظرات فيلسوفاني مانند: هگل، كانت و شوپنهاور پرداخت. فويرباخ از موضع ماترياليست آنتروپولوژيك به انتقاد ريشه اي از دگمهاي مسيحيت و فلسفه ايده آليستي پرداخت.

فویرباخ فیلسوف آلمانی اواسط قرن ۱۹، نه تنها خالق یک فلسفه ماتریالیستی، بلکه نظریه پرداز فلسفه آنتروپولوژی یعنی انسانشناسی است. نام فامیل فویرباخ، در زبان مادری اش به معنی نهر و جوی آتش است. پدرش حقوقدان و یکی از اولین طراحان قانون اساسی مدرن آلمان درپایان قرن ۱۸بود.
لودویگ فویرباخ (Ludwig Feuerbach ) درسال ۱۸۰۴ درجنوب آلمان بدنیا آمد و در سال ۱۸۷۲ درگذشت. او برای تامین معاش به شغلهای: معلمی – کتابداری- روزنامه نگاری و نویسندگی پرداخت. فویرباخ به علت نوشتن کتابی پیرامون مرگ و زندگی ابدی از دانشگاه اخراج و ممنوع القلم شد، چون این کتاب به رد نظریه پرواز روح بعد از مرگ، پرداخته بود. همسر او یک کارگاه فغفورسازی به ارث برده بود که فویرباخ را درجوانی تامین مالی کرد. چون فویرباخ در سن کهولت وارد حزب سوسیال دمکرات آلمان شده بود، آن حزب او را بخاطر قدردانی از روشنگریهای ضد ارتجایی اش سالها تامین مالی نمود.
فویرباخ را میتوان فیلسوفی میان مارکس و هگل دانست. بیوگرافی نویسان با تاکید برعکسهایی، گزارش میدهند که او همچون ماموران محیط زیست اداره جنگلبانی وشکاربانی، همیشه لباس سبز زالویی بتن و چکمه ای بپا و کلاه کوهنوردی بسر داشت. فویرباخ یکبار جهت شرکت در انقلاب فرانسه قصد پاریس نمود و در میان سالی به فکر مهاجرت به آمریکا افتاد چون آزادیخواهان آمریکایی قول تامین و حمایت مالی به او داده بودند.
فویرباخ در تمام عمر، خود را با موضوعات رشته الهیات و مذهب مسیحیت مشغول نمود تا با فلسفه مذهبی تصویه حساب کند. مورخین فلسفه، او را متفکری آته ایست و خدانشناس میدانند که به خدایان و دین مسیح اعلان جنگ داد. بعدها آثار او یکی ازمنابع مهم تئوریک مارکسیسم- لنینیسم گردید. فویرباخ بعنوان فیلسوف ماتریالیست نقش مهمی درشکل گیری فلسفه مارکسیسم داشت. انگلس مینویسد، فلسفه او باعث آزادی فلسفه از ایده آلیسم گردید. ازنظرتاریخی، فویرباخ یکی ازمهمترین فیلسوفان ماتریالیست پیش ازمارکس است. پیرامون اهمیت او باید گفت زمانیکه در اواسط قرن ۱۹ درغرب فلسفه ای غیراز ایده آلیسم یکه تازی نمیکرد، او به نقد نظرات فیلسوفانی مانند: هگل، کانت و شوپنهاور پرداخت. فویرباخ از موضع ماتریالیست آنتروپولوژیک به انتقاد ریشه ای از دگمهای مسیحیت و فلسفه ایده آلیستی پرداخت. او ایده آلیسم هگل را خداشناسی راسیونالیستی نام گذاشت و با تکیه بر تئوری شناخت ماتریالیستی، آنرا به نقد کشاند. به نظر مورخین چپ گرچه او هیچگاه دیالکتیک را نفهمید و یک فیلسوف نظری ماند، ولی فلسفه ماتریالیستی اش مقدمات روشنگری انقلاب بورژوازی در غرب را تهیه کرد.
فویرباخ نظریات خود را فلسفه آینده گرا نامید و فکرمیکرد برای همیشه به سئوالات: مذهب- الهیات و فلسفه دینی جواب داده است. ولی در رسانه های جمعی امروزه می بینیم که انسان پسامدرن یکباردیگر پرسشهای بی جواب خود درباره: دین و خدا و نجات را، برسر در کلیساها آویزان کرده است.
فویرباخ میگفت، انسان باید باکمک : عقل- اراده و احساسات خود، با انسانهای دیگر رابطه عاطفی پیدا کند. او با طرح اینگونه نظریات، بجای مذهب مسیحیت قبلی، خالق نوعی فلسفه اخلاقی و انساندوستانه شد.مهمترین کتاب او ماهیت مسیحیت نام داشت. او در کتاب علل عقیده به خدا میکوشد تا ریشه ومنبع بوجودآمدن عقیده به خدایان راشرح دهد.
گرچه فویرباخ به دلیل آشنایی با آثار هگل از تحصیل الهیات دست کشید، ولی بعدها خود یکی از منتقدین جدی هگل شد. اوکوشید تا دیالکتیک هگل را به دیالکیتیک ماتریالیستی نزدیک کند و بجای روح مطلق و روح جهان در فلسفه هگل، نیروهای تولید و روابط اجتمایی را عامل مهم مطرح نماید. او کوشید تا درسهای انقلابی فلسفه هگل را به میان جوانان معترض ببرد، یکی از این جوانان پرشور آنزمان، کارل مارکس بود. با اینهمه فویرباخ میگفت که فلسفه روح مطلق هگل، یک الهیات فرضی و حدسی است، یعنی فلسفه ای تخدیرکننده و نه بیدارکننده.
براساس نظریات فویرباخ، انسان از خودبیگانه، طبق تصور و آرزوهایش، به ساختن خدا میپردازد، یعنی انسان خالق خداست. خدای هرانسانی، خود انسان محروم و به بند کشیده شده است. خدا یک محصول خیالی انسان نیازمند است. یا خدا همان انسان محروم از حقوق خود میباشد. خدا، دلیل داشتن عقده یا آرزوهایی غیرممکن انسان، نیز میباشد. انسان، آرزوها و ایده هایش را تبدیل به خدای مورد علاقه اش میکند. صفاتی را که انسان محروم، فاقد است و آرزوی آنها را دارد، بشکل صفات خدا، از طرف او تبلیغ و ترویج میشوند. یا انسان برای تایید فردگرایی خود سراغ دین و الهیات میرود. فویرباخ را میتوان فیلسوفی مخالف خدایان از خودبیگانگی انسان دانست. او یقین داشت که رازهای الهیات را میتوان درعلم انسانشناسی کشف کرد. به نظر او تمام مذاهب، ریشه در کمبودها و آرزوهای خود انسان دارند، و روابط اجتمایی- تاریخی، تاکنون مذاهب 
مناسب خاص خودرا بوجود آورده اند. به نظر او، محیط اطراف و جامعه محاط، ایده ها و عقاید انسان را میسازند. مشهورترین جمله فویرباخ: انسان، محصول نشخوارهایش میباشد، است. یعنی تغذیه عقل انسان از: ماده- طبیعت و محیط اطرافش، سبب تفکر و ساخت شخصیت او میگردد. 

تاریخ انتشار : ۱۵ آذر, ۱۳۸۳ ۲:۳۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

به پیشواز شب چلّه – پایداری در پیروزی نور و آزادی بر ظلمت و استبداد!

هیئت سیاسی – اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) از این که نخستین پیام خود پس از انتخابش را هم زمان با شب یلدا، پایان جان‌سختی شب و جشن آغاز بازگشت نور بر زندگی و طبیعت راهی خانه‌های هم‌میهنان خود می‌نماید، خرسند است. ما این هم‌زمانی امیدآفرین را ادامهٔ  راهی می‌دانیم که دیری‌‌است در همراهی با مردم سرزمین‌مان در پیکار دیرینه‌شان با شب و ظلمت و در پیوند با آزادی و نور، برگزیده‌ایم.

ادامه »
سرمقاله

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

دادگاه لاهه حکم بازداشت نتانیاهو، نخست‌وزیر؛ و گالانت وزیردفاع سابق اسرائیل را صادر کرد

دادگاه (لاهه) دلایل کافی برای این باور دارد که نتانیاهو و گالانت «عمداً و آگاهانه مردم غیرنظامی در نوار غزه را از اقلام ضروری برای بقای خود از جمله غذا، آب، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین سوخت و برق محروم کرده‌اند».

مطالعه »
یادداشت

رئیس جمهور پزشکیان، وعده‌هایش و انتظارات مردم…

قراین، شواهد و تحولات جاری در کشور حاکی ازآن است که در صورت مخالفت مسئولان نظام و افراطیون با خواست مردم و درک نادرست از تحولات داخلی، منطقه‌ای و جهانی، جامعه درگیر حوادث و اتفاقات بسیار ناگوار خواهد شد. با این چشم‌انداز از تحولات پیش رو ضروری است تا سازمان‌ها، احزاب، نهادهای مدنی و تشکل های صنفی- سیاسی، با ارزیابی از تحولات ناشی ازحوادث و اتفاقات احتمالی، برای ایفای رسالت تاریخی خود همراه و همسو شوند.

مطالعه »
بیانیه ها

به پیشواز شب چلّه – پایداری در پیروزی نور و آزادی بر ظلمت و استبداد!

هیئت سیاسی – اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) از این که نخستین پیام خود پس از انتخابش را هم زمان با شب یلدا، پایان جان‌سختی شب و جشن آغاز بازگشت نور بر زندگی و طبیعت راهی خانه‌های هم‌میهنان خود می‌نماید، خرسند است. ما این هم‌زمانی امیدآفرین را ادامهٔ  راهی می‌دانیم که دیری‌‌است در همراهی با مردم سرزمین‌مان در پیکار دیرینه‌شان با شب و ظلمت و در پیوند با آزادی و نور، برگزیده‌ایم.

مطالعه »
پيام ها
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

چله ی زمستان

ماشین اعدام و سرکوب را متوقف و زندانیان سیاسی را آزاد کنید

گسترش مقاومت مردم، زمینه ساز گذار از جمهوری اسلامی به دموکراسی!

پلیس نیویورک در جریان اعتصاب تاریخی آمازون کارگران را دستگیر کرد!

بەیاد رفیق از دست رفتە حامد هنرمند!

بازی هنوز تمام نشده !