سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۵

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۵

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

فراخوان” خانه کارگر” بە تظاهرات؛ دفاع از دشمن کارگران

سران خانە کارگر اگر ریگی در کفش شان نبود و بە وظیفەای کە بە عهدە گرفتەاند متعهد بودند، بە جای فراخواندن کارگران بە تظاهرات برای دفاع از ربیعی، بر حسب وظیفە شان قاعدتا می بایستی کارگران را برای افزایش دستمزد کە موضوع عاجل و دغدغە روز کارگران و عموم زحمت کشان است و علیە ربیعی کە یکی از مجریان اصلی فریز کردن دستمزدها ست فرا می خواندند و نە برعکس، ...

بنا بە گزارش های منتشر شدە، مجلس شورای اسلامی قرار است در روز سە شنبە ٢٢ اسفند بە درخواست تعدادی از نمایندگان که استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاە را خواستار شدند، رسیدگی کند.

خانە کارگر در اعتراض بە استیضاح علی ربیعی کە عضو شورای مرکزی و یکی از بنیان گذاران اصلی این تشکل حکومتی هم هست، از کارگران دعوت کردە کە هم زمان با جلسە استیضاح در مقابل مجلس تجمع و با استیضاح ربیعی مخالفت کنند.

از زمانی کە طرح استیضاح ربیعی مطرح شد، سران خانە کارگر یکی پس از دیگری در مصاحبە های کە خبرگزاری “ایلنا” با آن ها انجام داده است، بە دفاع از علی ربیعی برخاستند و از وی و عمل کردش دفاع و استیضاح ربیعی را دشمنی با کارگران نامیدند.

سران خانە کارگر اما چون خود بهتر از هرشخص دیگری می دانند کە هیچ کارگری دل خوشی از عمل کرد ضد کارگری ربیعی ندارد و بە تبع آن حاضر نخواهد شد در تظاهرات فرمایشی شان شرکت کند و بازیچە دست آن ها در جنگ باندهای قدرت گردد، چند مطالبە صنفی حساس را هم بە میان کشیدند تا بلکە انگیزە برای شرکت در تظاهرات شان را کە هدف اصلی آن مخالفت با استیضاح ربیعی است بالا ببرند.  

اما انگیزە واقعی سران خانە کارگر کە اکثرشان دست پرودە و فرمانبر علی ربیعی هستند، از این اعتراض در واقع وجە المصالح کردن حقوق و منافع کارگران در جنگ جناحی و تلاشی ست برای حفظ سهم شان از کیک قدرت کە هزینە آن از زدن حق و حقوق و تشدید استثمار وحشیانە طبقە کارگر و غارت درآمدهای کشور کسب گردیدە و آقای ربیعی و سران خانە کارگر بر خلاف تبلیغات فریب کارانە شان در مقام بخشی از کارگزاران صاحبان قدرت و سرمایە نقش کمی در آن نداشتە و ندارد.

از آغاز ریاست جمهوری روحانی، علی ربیعی وزیر تعاون، رفاە و کار و مجری سیاست های کارگری دولت بودە است و آگاهانە و با اطلاع از سیاست های ضد کارگری دولت روحانی پذیرفتە کە مجری این سیاست ها بماند. به راستی هم در این زمینە و البتە بە یاری شاگردانش در خانە کارگر، توانستە  کارهایی را علیە کارگران انجام دهد کە الحق نە جهرمی عامل جنتی و نە هیچ کدام از وزرای کار دولت احمدی نژاد از پس آن بر نیامدند!

بە عبارتی تمام آن سیاست های محافظە کارانە ضد کارگری که در دولت احمدی نژاد محقق نشد، او در دولت روحانی با سابقه ای که از سال ۵٧ تا کنون به عنوان مجری پروژە سرکوب سازمان های کارگری دارا بودە و در این کار مجرب شدە، بە اجرا نهادە است!

در دوران وزارت آقای ربیعی، بنا بە آمارهای ارائە شدە توسط خود خانە کارگری ها، قرار دادهای اسارت بار موقت کار حداقل ٣۵ درصد رشد کرد، شکاف میان دستمزدها با هزینەهای واقعی زندگی، بیشتر شد، آمار بیکاری افزایش یافت، سرکوب فعالان کارگری و تعداد کسانی کە بە دلیل فعالیت های صنفی دستگیر و محاکمە شدەاند، بیش از دوبرابر قبل بودە است، محدویت علیە سندیکاها و تشکل های مستقل و دخالت وزارت کار در امور تشکل های موجود بیش از گذشتە افزایش یافته، برداشت  و بدهی دولت از صندوق تامین اجتماعی با ١۵٠ درصد رشد از ۶٠ هزار میلیارد تومان بە ١۵٠ هزار میلیارد فزونی داشته و در مقابل، سهم هزینە درمان بیمە شدگان بیش از ٢۵ درصد بیشتر شدە است، تاخیر در پرداخت مستمری ها نیز بە مشکلات بازنشستگان افزودە گردیده، میلیون ها کارگر از شمول قانون کار در زمان ربیعی خارج و اجرای قانون در اکثر واحدها بە حالت تعلیق درآمدە، تعداد قربانیان سوانح کار بە مراتب بیشتر گردیده، اجرای طرح هایی از نوع استاد شاگردی و کارورزی کە نام دیگری جز قانون بیگاری نمی توان بر آن نهاد، از دیگر “خدمات” ربیعی و دولت روحانی محسوب می شود که به صورت گذرا به آن اشاره شد.

سران خانە کارگر برای سرپوش نهادن بر همە این ها مدعی هستند کە گویا این امور خلاف میل ربیعی انجام می گیرد! پرسیدنی است کە اگر چنین است، چرا بجای آن کە از این عضو تشکیلات شان بخواهند استعفا بدهد و این همە افتضاح برایشان بە بار نیاورد، با استیضاح وی مخالفت می کنند؟

جالب این کە در تمام این مدت سران خانە کارگر در عین تظاهر بە مخالفت با پیشبرد این سیاست ها توسط دولت خودشان جز شرکای ائتلاف نئولیبرال های دولتی بودە و از ربیعی، یعنی مجری این سیاست ها و عمل کرد وی دفاع کردەاند.

اما خوشبختانە ماهیت این گونە برخوردها برای کارگران دیر زمانی است کە روشن شدە است. حتی شوراهای اسلامی کار زیر مجموعە خانە کارگر نیز حساب شان را از سران سرسپردە و وابستە خانە کارگر جدا کردەاند و به جای شرکت در تظاهرات بە نفع یکی از دشمنان شناختە شدە شان، ترجیح می دهند  در اعتصاب ها و تظاهراتی شرکت کنند که سیاست های ضد کارگری و مجریان آن ها را در سراسر کشور به چالش بکشند. 

 چندی پیش نیز آن ها در یک اقدام انحرافی دیگر در اعتراض بە تصویب  بند “ز” برنامە بودجە دولت در مجلس، کارگران را برای تظلم خواهی خدمت فقهای شورای نگهبان کە دشمنی شان با حق و حقوق کارگران و ارادتشان بە سرمایە داران بازار و دلالان بزرگ بر کسی پوشیدە نیست دعوت کردند!

ماندن و تغییر ربیعی در حقیقت بە خودی خود چیزی را برای کارگران تغییر نمی دهد، تنها مجری سیاست ها ست کە تغییر می کند. تغییر واقعی را کارگران دارند خودشان با مبارزات شان از پائین رقم می زنند.

سران خانە کارگر اگر ریگی در کفش شان نبود و بە وظیفەای کە بە عهدە گرفتەاند متعهد بودند، بە جای فراخواندن کارگران بە تظاهرات برای دفاع از ربیعی، بر حسب وظیفە شان قاعدتا می بایستی کارگران را برای افزایش دستمزد کە موضوع عاجل و دغدغە روز کارگران و عموم زحمت کشان است  و علیە ربیعی کە یکی از مجریان اصلی فریز کردن دستمزدها ست فرا می خواندند و نە برعکس، اما مشکل تشکل های وابستە این است کە اختیارشان دست خودشان نیست و لاجرم تنها مجاز بە کارهایی هستند کە صاحبان قدرت و ثروت از آنها می خواهند و بس!

 

بخش : کارگری
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند, ۱۳۹۶ ۱۰:۰۹ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴