چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۵

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۵

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی
جرون
جرون، ای سیلی خورده ی زمان، ای معامله های پشت پرده ی آن زمان، ای تاریخ دیروز و امروز من، از رنگ و شرنگ، تا کیسه های زر ...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد

مروری بر رویدادهای ۱۳۹۶

رور رویدادهای سالی را که گذشت، این بار با دقت بیشتر روی اخبار اعتراضات ماه های پیش از دی ۱۳۹۶ آغاز کردم. در جریان این جستجو، بیشتر متقاعد شدم که اعتراضات سراسری دی ۹۶ چیزی نبود جز ادامه حرکتهای اعتراضی ماه ها و حتی سالهای اخیر. در اکثر این اعتراضات، یک الگوی واحد قابل تشخیص است. حکومتی درمانده و ورشکسته، تنها چاره برای به اصطلاح «مدیریت» بحران را در وارد کردن بیشترین فشار به محرومترین اقشار می بیند. به گفته رئیس پلیس تهران، در طول سال ۱۳۹۵ (یعنی سال پیش از موضوع مرور در نوشته حاضر) تنها در تهران ۱۶۰۰ تجمع اعتراضی صنفی برگزار شد. به این موارد باید صدها اعتصاب و تجمع کارگری در سایر شهرها را نیز افزود.

 

مرور رویدادهای سالی را که گذشت، این بار با دقت بیشتر روی اخبار اعتراضات ماه های پیش از دی ۱۳۹۶ آغاز کردم. در جریان این جستجو، بیشتر متقاعد شدم که اعتراضات سراسری دی ۹۶ چیزی نبود جز ادامه حرکتهای اعتراضی ماه ها و حتی سالهای اخیر. در اکثر این اعتراضات، یک الگوی واحد قابل تشخیص است. حکومتی درمانده و ورشکسته، تنها چاره برای به اصطلاح «مدیریت» بحران را در وارد کردن بیشترین فشار به محرومترین اقشار می بیند. به گفته رئیس پلیس تهران، در طول سال ۱۳۹۵ (یعنی سال پیش از موضوع مرور در نوشته حاضر) تنها در تهران ۱۶۰۰ تجمع اعتراضی صنفی برگزار شد. به این موارد باید صدها اعتصاب و تجمع کارگری در سایر شهرها را نیز افزود.

ویژگی سال ۹۶ به هم پیوستن جویبارهای اعتراضات گروه های مختلف اجتماعی، اعم از کارگران، زنان، کشاورزان، معلمان، اقلیتها، دانشجویان، نویسندگان و همه شهروندان دیگری بود که به مناسبات حاکم معترضند. بیانیه انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه در حمایت از اعتراض زنان به حجاب اجباری، اهمیت نمادین دارد.

اخباری را که در زیر می آید از آرشیو خبر رادیو زمانه برگزیده ام.

فروردین

به دنبال سقوط بهمن در یکی از روستاهای اطراف شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی، چهار کولبر زیر آوار برف جان باختند.

بر اساس اعلام جانشین رییس پلیس راهور نیروی انتظامی، تا روز دوم فروردین سال ۹۶، ١۴۵ نفر به دنبال تصادفات سفرهای نوروزی جان خود را از دست داده‌اند.

محمدرضا آهنگر فعال کارگری و محیط زیست کامیاران طی تماس تلفنی به خانواده خود خبر داده است که در بازداشت اداره اطلاعات این شهر است.

با وجود آغاز تعطیلات نوروزی در ایران، برخی معلمان حق‌التدریس حقوق پایان سال ۹۵ خود را دریافت نکرده‌اند.

بیش از ۲۰۰ کارگر کارخانه پارس قو مطالبات مزدی بهمن و اسفند سال ۹۵ و بخشی از عیدی سال ۹۶ خود را دریافت نکرده‌اند.

رئیس «اتاق بازرگانی ایران و عراق» می‌گوید درآمد سرانه کشور به قیمت ثابت نسبت به سال ۱۳۵۵، ۳۰ درصد کاهش یافته و حدود ۴۵ میلیون تن از مردم ایران نمی‌توانند از پس هزینه‌های زندگی بربیایند. او پیش‌بینی کرده که وضع اقتصاد در سال ۹۶ بدتر خواهد شد.

در پایان سفر دو روزه حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به مسکو، او و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بیانیه مشترکی صادر کردند که در آن خطوط کلی همکاری‌ها و دیدگاه‌های دو کشور درباره مسائل منطقه بیان شده است.

سازمان حفاظت محیط زیست در ایام نوروز، در شش استان شمالی ایران طرحی را با هدف پیشگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست به اجرا گذاشته است.

در اثر انفجاری که روز یکشنبه ۶ فروردین در ایستگاه تقلیل فشار گاز همدان روی داد دو کارگر در میان شعله‌های آتش سوختند.

به گفته الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، ایران و روسیه مطابق برنامه «نفت در برابر کالا» توافق کرده‌اند که ایران ۱۰۰ هزار بشکه نفت در روز به روسیه صادر کند و در ازای آن کالای تولید شده در روسیه را دریافت کند.

اجلاس یک‌روزه سران عرب با انتشار بیانیه‌ای به پایان رسید. در این بیانیه از دخالت‌های ایران در کشورهای دیگر انتقاد شد و بر حاکمیت امارات متحده بر جزایر سه‌گانه تأکید گردید.

زندانیان زندان خورین ورامین با بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند. حدود یک ماه است دسترسی به آب گرم در این زندان وجود ندارد و در یک هفته گذشته آب سرد هم قطع شده است.

درگیری میان ماموران جهاد کشاورزی و آستان‌قدس که به همراه نیروهای انتظامی برای تخریب خانه‌ها، باغ‌ها و مزارع کشاورزی به روستای «خین چماقی» رفته بودند با روستائیان به مجروح و بازداشت شدن ۵ تن از روستائیان انجامید. زمین‌ها متعلق به آستان قدس رضوی است و به روستائیان اجاره داده شده است.

«مرجان داوری»، مترجم، به علت برگزاری کلاس و ترجمه کتاب درباره فرقه «اکنکار» بازداشت و به اتهام افساد فی‌الارض به اعدام محکوم شده است.

زهرا احمدی‌پور معاون رییس‌جمهوری در جریان سفر به کرمانشاه با جمعی از دانش آموختگان بیکار روبرو شد که  به وضعیت خود اعتراض داشتند. معاون رییس‌جمهوری جوانان را به استاندار ارجاع داد و استاندار آنان را از سر باز کرد.

با پایان یافتن حکم قبلی نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و نائب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، حکم جدید زندان او بلافاصله از تاریخ ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۵ اجرا شد.

خانواده احمدرضا جلالی، پژوهشگر و پزشک ایرانی مقیم سوئد از وضعیت او نگرانند. مادر او در گفت‌وگو با سایت هرانا، گفته که جان پسرش در خطر است.

«هیئت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو » عدم انجام تکالیف قانونی و کم‌کاری از سوی بنیاد مستضعفان، شهرداری تهران و چهار وزارتخانه را علت آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو  اعلام کرد.

بررسی وضعیت بازار کار بر اساس شاخص‌های نیروی کار در ۳۱ استان ایران نشان می‌دهد در سال ۹۵ نرخ بیکاری پنج استان دیگر هم دو رقمی شده است و تعداد استان‌های دارای نرخ بیکاری تک رقمی از ۹ استان در سال ۹۴ به چهار استان در سال ۹۵ کاهش یافته. همچنین نرخ بیکاری کل کشور که در سال گذشته ۱۲.۴ درصد اعلام شده، در سال ۹۴ معادل ۱۱ درصد بوده است.

شرکت تولید مواد شوینده «داروگر» تعطیل شد. بدهی بانکی دلیل اصلی تعطیلی این شرکت اعلام شده است.

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی با شرکت هواپیماسازی «ای‌تی‌آر» قرارداد نهایی خرید ۲۰ فروند هواپیمای ۷۰ نفره از این شرکت را امضا کرد.

کارگران کارخانه قند ممسنی در اعتراض به ۳۸ ماه تعویق دستمزد و بیمه از محل کارخانه تا فرمانداری رستم راهپیمایی و مقابل فرمانداری اجتماع کردند.

رییس اتحادیه فروشندگان چرم طبیعی گفته است کارخانه‌های تولیدی چرم حالت نیمه تعطیل ‏دارند و حتی در اسفندماه که انتظار می‌رفت فروش شب عید خوب باشد وضعیت مناسبی برای تولیدکنندگان چرم به وجود نیامد.

نعمت صادقی دادستان کرمانشاه اعلام کرد ۶ کارگر که اواخر سال گذشته در جریان اعتراض به واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به بخش خصوصی بازداشت شده بودند، آزاد شده‌اند. خبر دستگیری این کارگران برای نخستین بار همراه با خبر آزادی آن‌ها اعلام می‌شود. آن‌ها در پی اعتراضات اواخر سال ۹۵ در پالایشگاه کرمانشاه دستگیر شده‌اند.

پدر مجید اسدی به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته که فرزندش ۵۰ روز در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات اوین، بدون دسترسی به وکیل، بازجویی شده است.

کیومرث منشی‌زاده، شاعر نام‌آشنای سال‌های دهه ۱۳۵۰ در بیمارستان فیروزگر تهران در اثر سکته مغزی درگذشت. او هنگام مرگ ۷۹ سال داشت.

یک زندانی در زندان بیرجند به دلیل آن‌که برای مدت طولانی در سلول انفرادی نگهداری شده بود، خودکشی کرد.

در اثر سیل بسیاری از زیرساخت‌های شهری کرمانشاه از بین رفته است. وضع این شهر بحرانی‌ست.

بهنام مفضفی، نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها  گفته سیل اخیر در شمال غرب ایران خسارات جبران‌ناپذیری به زمین‌های کشاورزی وارد کرده است.

صبح روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین، جمعی از کارگران بازنشسته ذوب‌آهن اصفهان مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد در خیابان وزرا تجمع کردند و خواستار برطرف کردن مشکلات بیمه درمانی خود شدند.

کارگران کارخانه زامیاد روز ۲۷ فروردین با خواست افزایش دستمزد به میزان ۱۰ درصد دست به اعتصاب غذا زدند و از رفتن به رستوران کارخانه و صرف نهار خودداری کردند.

کارگران اخراجی و بازنشسته کارخانه قند یاسوج نه تنها دو سال است مطالبات مزدی و سنواتی‌شان پرداخت نشده بلکه اخیرا کارفرما با ارسال اخطاریه‌ای از کارگران خواسته است خانه‌های سازمانی را ترک کنند. کارگران نیز در اعتراض، روز چهارشنبه به همراه خانواده‌هایشان مقابل استانداری کهکیلویه و بویر‌احمد تجمع کردند.

در حالی که ۱۳ روز از اعتصاب غذای آتنا دائمی، زندانی سیاسی و فعال حقوق زنان و کودکان کار در زندان می‌گذرد، مادر او در نامه‌ای به گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران خواستار توجه او به این موضوع شده و از عاصمه جهانگیر و دیگر افراد، نهاد‌ها و سازمان‌های حقوق بشری خواسته است تا صدای آتنای او باشند.

یکی از کارخانه‌های قدیمی حوزه چرم مصنوعی به نام «کارخانجات تولیدی تهران» با ۳۰۰ کارگر تعطیل شده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در تازه‌ترین اظهارات خود درباره انتخابات پیش رو در ایران گفت «دشمنان» در صدد «خراب کردن» انتخابات هستند و این انتخابات باید گسترده برگزار شود.

روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین، در حالی که سه روز از اجتماع کارگران بازنشسته کارخانه مخابرات راه دور شیراز مقابل استانداری فارس می‌گذشت، مدیر کل استانداری فارس به آنان وعده رسیدگی داد. کارگران بازنشسته خواهان مطالبات مزدی ایام کار و سنوات بازنشستگی خود شدند.

اردیبهشت

مولانا عبدالحمید خواستار رفع محدودیت قانونی برای ریاست‌جمهوری اهل سنت شد.

مرکز «جمعیت مدافع حقوق کودکان کار» پلمپ شد.

کارگران پیمانی ماشین‌سازی اراک سه ماه است حق بیمه‌شان پرداخت نشده است. آن‌ها زمانی متوجه این مساله شدند که قصد داشتند از خدمات بیمه درمانی خود استفاده کنند اما موفق نشدند.

ده‌ها کارگر بازنشسته کارخانه رنگین نخ سمنان که هنوز مطالبات مربوط به دوران انتقال خود را دریافت نکرده‌اند، امروز دوشنبه ۴ اردیبهشت برای چندمین بار مقابل استانداری سمنان تجمع کردند.

به گفته وزیر آموزش و پرورش ایران ۶۸ هزار کلاس ناامن در کشور وجود دارد و ۱۲هزار میلیارد تومان بودجه لازم است تا این کلاس‌ها ایمن شود.

علی نجاتی عضو هیأت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه به همراه ۶ تن دیگر در آستانه اول ماه مه به شعبه دوم دادگاه انقلاب دزفول احضار شدند. علت احضار «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده است. همزمان ۷۰ کارگر قرار دادی نیشکر هفت‌تپه که قراردادشان تا پایان ماه معتبر است، امروز چهارشنبه ۶ اردیبهشت اخراج شده‌اند. این در حالی است که به گفته فعالان کارگری بیش از ۱۰۰۰ کارگر این مجتمع سه ماه است دستمزد و سایر مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند.

تنها ۴۰ درصد از واحدهای تولیدی ابرکوه (نزدیک یزد) فعال‌اند و مابقی تعطیل شده‌اند. بسیاری از کارگران بیکار شده این صنایع مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند. کارگرانی که در اخراج‌های دسته جمعی بیکار شده‌اند و کارگران کارخانه‌های تعطیل و نیمه تعطیل با مشکلات معیشتی بسیاری روبرو هستند.

گروهی از کارگران کارخانه کاشی سهیل روز دوشنبه ۴ اردیبهشت در اعتراض به تعویق دستمزد و سایر مطالبات و با خواست امنیت شغلی مقابل فرمانداری میبد تجمع کردند.

آرش شعاع شرق، روزنامه‌نگار ۲۴ ساله گیلانی توسط شعبه ۱۰۷ دادگاه کیفری دو شهرستان رشت، بار دیگر به شلاق و حبس محکوم شد.

حزب دموکرات کردستان، کومه‌له زحمتکشان کردستان، کومه‌له کردستان ایران، حزب دمکرات کردستان ایران، سازمان خبات کردستان ایران، و کومه‌له شاخه حزب کمونیست ایران بیانیه تحریم انتخابات ریاست جمهوری ایران را امضا کرده‌اند.

چهار تن از کارگران فعال در اعتراضات صنفی کارگران سیمان کارون با شکایت کارفرما به پاسگاه گلکیر احضار شدند. کارفرما کارگران را به «انجام اغتشاش، اخلال در نظم و جلوگیری از اجرای پروژه فاز دوم کارخانه» متهم کرده است.

صدها کارگر یک شرکت حمل‌و‌نقل که تازگی خصوصی‌سازی شده است، برای دومین روز متوالی در اعتراض به مطالبات مزدی خود دست به تجمع زدند.

۱۱ زندانی در زندان رجایی‌شهر کرج برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شدند. مهدی بهلولی که زمان صدور حکم اعدام ۱۷ سال داشت، در میان آنهاست.

کارخانه ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز تعطیل شده است.

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از رد صلاحیت حدود ۱۰ هزار داوطلب این انتخابات پیش از رسیدگی هیئت‌های استانی خبر داد.

اسماعیل عبدی، عضو هیأت مدیره کانون صنفی معلمان استان تهران که در زندان اوین به سر می‌برد در اعتراض به صدور احکام امنیتی برای فعالان صنفی از روز ۱۰ اردیبهشت اعتصاب غذا کرده است. جمعی از معلمان اعلام کرده‌اند از روز ۱۲ اردیبهشت (روز معلم) به مدت ۳ روز در همبستگی با او اعتصاب غذا می‌کنند.

«گردان‌های بیت المقدس» بسیج سپاه پاسداران مانوری با هدف آمادگی برای مقابله با تظاهرات و اعتراضات خیابانی برگزار کردند.

دو کارتن‌خواب بر اثر ریزش دیوار یک کارخانه در تهران جان دادند.

«هیات رسیدگی به تخلفات اداره کل آموزش و پرورش گیلان» در پی شکایت اداره آموزش و پرورش شهرستان انزلی معلمی به نام عزیز قاسم‌زاده را به یک سال تبعید به رودبار محکوم کرد. یکی از «تخلف»های قاسم‌زاده خواندن یک تصنیف برای دانش‌آموزان عنوان شده است.

انفجاری که ظهر چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت در معدن زغال سنگ یورت (آزادشهر) در استان گلستان روی داد به یک فاجعه بزرگ انسانی بدل شد.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، لیلا میرغفاری، فعال مدنی را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

زهرا نعمتی، پرچمدار بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو و قهرمان پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو در رشته تیر و کمان از سوی همسرش ممنوع‌الخروج شده است.

بر اثر تیراندازی مرزبانان ایران به سوی چند کولبر، یک تن کشته و سه تن دیگر مجروح شدند.

صبح امروز ۱۹ اردیبهشت، دادگاه تجدید نظر جعفر عظیم زاده و شاپور احسانی راد برگزار شد.

امروز ۱۹ اردیبهشت ماه، گروهی از کارگران واحدهای تعمیراتی پروژه‌های فاز ۱۲ کنگان برای چهارمین روز متوالی تجمع اعتراضی برپا کرده و از خوردن غذا امتناع کردند. کارگران به نامشخص بودن وضعیت قراردادهای کاری، وضعیت نامناسب استراحتگاه‌ها و بی‌کیفیت بودن غذا اعتراض دارند.

محمدصدیق کبودوند روزنامه‌نگار، فعال حقوق بشر و مؤسس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان پس از تحمل ۱۰ سال حبس، صبح امروز جمعه ۲۲ اردیبهشت به قید کفالت از زندان آزاد شد. او سال ۱۳۸۶ دستگیر و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام در مجموع به ۱۰ سال حبس قطعی محکوم شده بود.

شماری از زندانیان سیاسی زندان رجایی‌شهر در بیانیه‌ای اعلام کردند «انتخابات قلابی رژیم» را تحریم می‌کنند. این زندانیان سیاسی از انتخابات پیش رو با عنوان «نمایش مسخره» یاد کرده‌اند.

مجید اسدی و پیام شکیبا، دو فعال دانشجویی پس از گذشت چند ماه از زمان بازداشت، هم‌چنان در سلول‌های چند نفره بند ۲۰۹ زندان اوین بدون تمدید قرار بازداشت، به طور «غیرقانونی» در حبس به سر می‌برند.

دو زن اهل شهرستان دیواندره در یک هفته اخیر دست به خودسوزی زده‌اند.

رهبر ایران در پیامی از شرکت مردم ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری تشکر کرد.

خرداد

هنوز سه هفته بیشتر از انفجار در معدن یورت استان گلستان و کشته شدن ۴۴ کارگر نگذشته که صبح امروز در اثر انفجاری در کارخانه فولاد بویراحمد، ۹ کارگر در آتش سوختند.

رئیس جمهوری آمریکا در سفرش به عربستان سعودی گفت: «از لبنان تا عراق، تا یمن، ایران، تروریست‌ها، شبه‌نظامیان و دیگر گروه‌های افراطی را آموزش می‌دهد، به آنها پول و سلاح می‌دهد که موجب گسترش تخریب و هرج‌ومرج در سراسر منطقه است. برای چند دهه، ایران آتش درگیری‌های فرقه‌ای و تروریسم را دامن زده است.»

اعتراض سپرده‌گذاران در مؤسسه‌های مالی در ایران روز به روز بیشتر می‌شود. این بار سپرده‌گذاران مؤسسه اعتباری «آرمان» در برابر چندین شعبه آن دست به اعترض زدند و خواهان رسیدگی فوری مسئولان به مشکل‌شان و بازپس‌گیری مبالغ سپرده‌ خود شدند.

حدود ۱۰۰ تن از موتوریست‌های شرکت حمل و نقل ریلی رجاء دست از کار کشیده‌اند. آن‌ها امروز دوم خرداد در محوطه راه‌آهن تجمع کردند. کارگران فنی رجاء از ابتدای سال جاری دستمزد نگرفته‌اند و حق بیمه آن‌ها نیز از ماه‌ها پیش پرداخت نشده است.

چندصد کارگر شاغل در پروژه‌های فاز ۱۳ میدان نفت و گاز پارس جنوبی دست به اعتراض زدند.

گروهی از کارگران کارخانه آجر ماشینی آزادشهر  از دو روز پیش تاکنون مقابل ساختمان فرمانداری شهر اجتماع کرد‌اند. آن‌ها خواهان رسیدگی به وضع معیشت و مطاباتشان هستند.

خبرهایی منتشر شده مبنی بر اینکه پیمانکاران طرف قرارداد با سازمان مدیریت پسماند کودکان کار را برای زباله‌گردی و جابجایی اقلام بازیافتی به کار گرفته‌اند.

گروهی از معلمان حق‌التدریسی روز سه‌شنبه ۹ خرداد برای چندمین بار در ماه‌های اخیر مقابل ساختمان مجلس در تهران تجمع کردند.

به‌گفته یک مسئول انجمن سنگ آهن با تعطیلی بیش از ۲۰۰ معدن سنگ آهن در ایران ۳۰ هزار کارگر بیکار شده‌اند.

گرمای بی‌سابقه‌ای استان سیستان و بلوچستان را فراگرفته است. در شهر راسک، مرکز شهرستان سرباز در جنوب سیستان و بلوچستان، در شهر کنارک و همچنین در چابهار دمای بین ۴۴ تا ۵۱ درجه سانتیگراد ثبت شده که تاکنون سابقه نداشته است. درخت‌های نخل در برخی از مناطق استان خود به خود آتش می‌گیرند. عده‌ای گرمازده شده‌اند. هزینه برق هم غیر قابل پرداخت است.

در روزهای اخیر در آتش‌سوزی‌های متعدد، بیش از ۱۵۰ هکتار از جنگل‌های شوش  و ۲۰ هکتار از مزارع کشاورزی و طرح مرکبات سه روستا در کهگیلویه سوختند.

رئیس گروه آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی ایران اعلام کرده که فقط یک سوم کودکان کار و کودکان خیابانی تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند.

سه‌شنبه ۱۶خرداد، بیش از ۱۰۰۰ کارگر شاغل ،بازنشسته، و نی‌بُر نیشکر هفت‌تپه سومین روز اعتصاب خود را پشت سرگذاشتند. تلاش یکی از افراد نیروی انتظامی برای ایجاد تنش و سپس اقدام به تیراندازی هوایی نتوانست مانع از ادامه تجمع کارگران و خانواده‌هایشان شود.

گروهی از معلمان که از قراردهای مطمئن با وزارت آموزش و پرورش بی‌بهره مانده‌اند مقابل مجلس شورای اسلامی اجتماع کردند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در دیدار با گروهی از دانشجویان حملات تروریستی چهارشنبه ۱۷ خرداد گروه دولت اسلامی (داعش) به مجلس شورای اسلامی و مقبره آیت‌الله خمینی را با «ترقه‌بازی» مقایسه کرد.

به‌گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان، این استان بیش از ۵۳ هزار نفر بیکار دارد و جمعیت روستایی آن سه درصد کاهش یافته است.

کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حملات روز چهارشنبه گروه «دولت اسلامی» (داعش) در تهران، گفته است که این حملات نباید دستاویزی برای جمهوری اسلامی باشد تا فضای جامعه ایران را بسته‌تر کند.

۲۰ شهروند ایرانی به جرم خوردن و آشامیدن در ماه رمضان در قزوین شلاق خوردند. برای آنها در همان روز بازداشت حکم صادر، و حکم‌شان نیز بلافاصله اجرا شد.

در فاصله بین سه‌شنبه ۲۳ و چهارشنبه ۲۴ خرداد چند اعتصاب، اعتراض و تجمع کارگری در مناطق مختلف ایران برگزار شد. عدم پرداخت دستمزدها و ملحقات مزد، عدم پرداخت حق بیمه توسط کارفرما، عدم امنیت شغلی و هراس از اخراج و بیکاری محرک اصلی این اعتراضات‌اند.

آرش صادقی، فعال مدنی که در بند ۳۵۰ زندان اوین زندانی است صبح سه‌شنبه ۳۰ خرداد، به دلیل بیماری‌های متعدد خود به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شد.

کارگران شاغل و بازنشسته مجتمع صنعتی نیشکر هفت‌تپه برای چندمین بار در ماه اخیر در اعتراض به عدم پرداخت معوقه‌هایشان دست به تجمع زدند.

۲۵۰ نفر از کنشگران مدنی در ایران با انشتار نامه‌ای به اعمال خشونت از سوی نیروی انتظامی نسبت به کولبران در غرب ایران اعتراض کرده‌اند.

تیر

صبح روز شنبه ۳ تیر در ترمینال چهار فرودگاه مهرآباد صدای تیراندازی شنیده شد. مسئولان گفتند مأموران انتظامی «یک مانور محدود داخلی» برگزار کرده‌اند. اکنون معلوم شده در این واقعه، یک نفر جان خود را از دست داده است.

یک فعال کارگری از پیامدهای طرح «کارورزی» دانش‌آموختگان، که اجرای رسمی آن از اول تیرماه آغاز شده ابراز نگرانی کرده و گفته است کارورزان نباید جای کارگران شاغل را بگیرند زیرا در این صورت، «هم اشتغال موجود به خطر افتاده و هم کرامت و امنیت نیروی کار زیر سوال رفته است.»

۱۲۰ کارگر اخراجی صبا فولاد زاگرس (واقع در شهرک صنعتی سفید دشت نزدیک بروجن) در ادامه تجمعات اعتراضی خود، روز یکشنبه ۴ تیر مقابل ساختمان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری تجمع کردند.

۴ کارخانه دولتی از طریق مزایده به فروش خواهند رسید. این کارخانه‌ها عبارتند از: زغال سنگ البرز شرقی، هلی کوپتری ایران، ماشین سازی لرستان و گروه صنعتی ایدرولند.

مجلس شورای اسلامی طرحی در ۱۷ ماده برای گسترش برنامه موشکی ایران و برنامه‌های سپاه پاسداران در خاورمیانه تنظیم کرده. بر اساس این طرح ۱۰۰۰ میلیارد تومان به گسترش برنامه موشکی ایران و ۱۰۰۰ میلیارد تومان هم به سپاه قدس اختصاص داده شده است.

وزارت نیرو اعلام کرده که در تابستان سال جاری ٢٨٩ شهر ایران، از جمله اصفهان، بوشهر، بندر عباس، شیراز کرمان و مشهد با بحران کم‌آبی مواجه‌اند.

بادهای ۱۲۰ روزه از سه‌شنبه ۶ تیرماه در شمال سیستان و بلوچستان شدت گرفته. این طوفان‌های گرد و غبار در زابل ظرف کمتر از پنج روز دستکم ۱۰۰۰ تن را راهی بیمارستان کرده است.

اهواز در ۲۴ ساعت گذشته گرم‌ترین شهر جهان بوده. این شدت گرما در ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه است.

روزهای هفتم و هشتم تیر تعدادی تجمع اعتراضی در درون و بیرون چند کارخانه در شهرهای مختلف صورت گرفت. مطالبات این تجمع ها از این قرار بودند: بازگشت به کار، قرارداد رسمی کار، پرداخت مطالبات معوقه و حق بیمه کارگران شاغل و بازنشسته.

خبرگزاری‌های محلی کردستان عراق می‌گویند نیروهای ایرانی دامنەی کوه هلگورد در منطقه بالکایتی در اقلیم کردستان را گلوله‌باران کردند.

عطاالله بهمنش، قدیمی‌ترین گزارشگر ورزشی ایران که یک ماه پیش در اثر سکته مغزی در بیمارستانی در تهران بستری شده بود، شامگاه گذشته درگذشت.

بیش از ۱۲ تن در مراسم بزرگداشت بابک خرمدین در قلعه بابک در آذربایجان شرقی بازداشت شدند.

دبیرخانه کمیته مرکزی حزب کومله کردستان ایران شنبه، سوم تیر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «جمعی از پیشمرگان و فعالان تشکیلاتی مخفی حزب» روز پیش از آن، جمعه دوم تیرماه هدف حمله نیروهای امنیتی ایران در سنندج قرار گرفتند و سه تن از آنها در این درگیری جان باختند. حزب کومله کردستان ایران نام جان‌باختگان را«صباح حسین پناهی»، «حامد سیف پناهی» و «بهزاد نوری»  اعلام کرد. بعدتر مشخص شد که چهار عضو این حزب در درگیری حضور داشته اند و رامین حسین‌پناهی پس از مجروحیت بر اثر اصابت سه گلوله از ناحیه کمر و پا بازداشت شده.

بیش از ۱۰ زندانی در زندان‌های مختلف ایران اعدام شده‌اند. دستکم ۷ تن از زندانیان امروز در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند. دو زندانی متهم به «تجاوز» نیز روز ۱۳ تیر در تربت حیدریه در ملاء عام به دار آویخته شده‌اند.

تعطیلی چند تعاونی ماهیگیران بندر انزلی در سال‌های اخیر زندگی حدود ۶۰۰ ماهیگیر را تحت تاثیر قرار داده است. برخی بیکار شده‌اند و سایرین به دلیل درآمد کم قادر به تامین زندگی خود نیستند.

مقامات دولتی اعلام کردند بیش از نیمی از سکونت‌گاه‌های روستایی ایران از سکنه خالی شده است و همزمان جمعیت حاشیه‌نشینان ایران دو برابر؛ اگر ابتدای دهه ۸۰، جمعیت حاشیه‌نشینان این کشور نفت‌خیز هفت میلیون نفر بود، در حال حاضر به گواهی مقامات مسئول این رقم به ۱۵ میلیون نفر رسیده است، عددی معادل یک‌پنجم جمعیت ایران.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان از برخورد جدی پلیس با کشف حجاب در داخل خودروها خبر داده است.

ده‌ها تن از کارگران شهرداری خرم‌آباد صبح روز دوشنبه ۱۹ تیر در میدان ۲۲ بهمن این شهر تجمع اعترا‌ضی برپا کردند. این چندمین بار است که این کارگران در اعتراض به چهار ماه تعویق دستمزد خود دست به اعتراض زده‌اند.

کارگران شرکت آب و فاضلاب روستایی دزفول حداقل سه ماه است حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده اند. عیدی و سنوات سال‌های ۹۴ و ۹۵ نیز به این کارگران پرداخت نشده‌ است.

یک عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ایران از استرداد لایحه اصلاح قانون کار خبر داد. لایحه اصلاح قانون کار که تیر سال گذشته برای دومین بار به مجلس ارائه شد، با اعتراض گسترده تشکل‌های کارگری روبرو شد. کارگران این لایحه را که در دولت محمود احمدی‌نژاد از سوی مجلس بازگردانده شد، موجب استثمار بیشتر کارگران، آسان‌سازی اخراج نیروی کار و افزایش ناامنی شغلی می‌دانند.

حدود ۲۰۰ کارگر شهرداری سردشت چهار ماه است دستمزد نگرفته‌اند. حق بیمه آن‌ها نیز پرداخته نشده و با مشکل تمدید دفترچه بیمه درمانی مواجه‌اند.

در پی اعتصاب کارگران میدان نفتی آذر ایلام در اعتراض به عدم پرداخت سه ماه دستمزد و عیدی سال قبل، به کار ۱۵۰ تن از آنان پایان داده شد. اعتصاب از اول تیر آغاز شده و تا شنبه ۱۷ تیر ادامه داشته است.

جمعی از کارگران ماشین‌سازی لرستان با تجمع مقابل ساختمان استانداری در خرم‌آباد، خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. این کارگران شش ماه است دستمزد نگرفته‌اند، حق بیمه‌شان واریز نشده و نگران تعطیلی کارخانه و بیکاری هستند.

کارخانه آجر ماشینی آزادشهر استان گلستان در آستانه تعطیلی قرار دارد و بیش از ۱۰۰ کارگر آن که ۷ ماه است دستمزد نگرفته‌اند بیکار می‌شوند.

صدها کارگر کارخانه لاستیک‌ کیان تایر صبح روز دوشنبه ۲۶ تیر در محوطه کارخانه اجتماع اعتراضی برپا کردند. تولید این کارخانه از دو روز پیش متوقف شده و مطالبات مزدی کارگران نیز پرداخت نشده است.

پس از اکران خصوصی فیلم «ماجرای نیمروز» برای آیت‌الله خامنه‌ای، عوامل این فیلم با رهبر ایران دیدار کردند.

مریم میرزاخانی، نابغه ریاضی و برنده جایزه «فیلدز» معروف به «نوبل ریاضی» بر اثر سرطان درگذشت.

منابع خبری در ایران از وقوع یک نزاع در متروی شهر ری تهران و دخالت پلیس و شلیک گلوله به یک ضارب مسلح به چاقو خبر می‌دهند. این نزاع بر اثر تذکر «منکراتی» یک روحانی به فرد کشته‌شده آغاز شده است.

۱۰۰ کارگر کارخانه تخته باهنر ارازگل واقع در رامیان و ۱۰۰ کارگر کارخانه قند شاهرود بیکار شدند.

کارگران کارخانه کشتی‌سازی «بحرگستر هرمز» صبح روز چهارشنبه ۲۸ تیر با خواست پرداخت دستمزدهای معوقه و حق بیمه مقابل این شرکت اجتماع کردند.

ده‌ها تن از کارگران شرکت حمل و نقل خلیج فارس صبح روز سه‌شنبه ۲۷ تیر، مقابل سازمان خصوص‌سازی اجتماع کردند. آن‌ها که برای شرکت در این تجمع اعتراضی از شهرهای مختلف به تهران سفر کرده‌اند به نپرداختن دستمزدها و سایر مطالباتشان معترضند.

مرداد

صدها کارگر مناطق هشت گانه شهرداری اهواز در تداوم دور جدید اعتصاب‌ها، صبح روز دوشنبه دوم مرداد، مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.

محل کسب‌و‌کار ۱۱ شهروند بهایی در ارومیه پلمپ شد. ۹ تن از شهروندان بهایی خرمشهر نیز به پلمپ محل کسب تهدید شدند.

کارخانه «روغن نباتی جهان» واقع در زنجان تعطیل و ۱۲۵ کارگر آن بیکار شده‌اند.

وزیر خارجه ایران همه «قصورها و اشکالات» برجام را به گردن گرفت، اما تأکید کرد که علی خامنه‌ای، رهبر ایران در جریان جزئیات برجام بوده است.

کارگران شهرداری اندیمشک بار دیگر در اعتراض به عدم دریافت حقوق و دستمزد تجمع کردند.

ارگران «گروه ملی فولاد ایران»، روز سه شنبه ۱۰ مرداد در ادامه اعتصاب خود مقابل دفتر مدیریت این شرکت تجمع کردند.

سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید در ماه ژوئیه سال جاری وقوع ۱۰۰ اعدام در ایران را به ثبت رسانده که از این میان تنها هشت مورد آن در رسانه‌های رسمی اعلام شده‌اند.

نماینده خوی در مجلس شورای اسلامی نسبت به کمبود آب آشامیدنی در شهرستان خوی هشدار داد. او گفت بحران آب در این شهر به یک تهدید امنیتی تبدیل می‌شود.

سازمان اطلاعات سپاه صاحب‌الزمان استان اصفهان اعلام کرد که یکی از مسئولان اصلی «عرفان حلقه» و ۱۱ نفر دیگر از اعضای این گروه را در اصفهان بازداشت کرده است.

حدود ۱۰۰ کارگر کارخانه «نختاب فیروزان» واقع در جاده تبریز- تهران، شش ماه دستمزد معوقه دارند. از سال ۹۴ تاکنون، دستمزد ماه‌های فروردین و اردیبهشت کارگران به علت «کمبود نقدینگی» پرداخته نشده است. مدیرعامل کارخانه پرداخت دستمزد عقب‌افتاده کارگران را به کمک دولت و دریافت تسهیلات بانکی موکول کرده است.

کارگران «گروه ملی فولاد ایران» واقع در اهواز روز دوشنبه ۱۶ مرداد مقابل شعبه مرکزی بانک ملی در اهواز تجمع کردند. آنان از روز ۲۹ تیر با درخواست پرداخت دستمزد و مطالبات مزدی معوقه دو ساله و از سر گرفته شدن تولید، دست به اعتراض زده‌اند.

تعقیب قضائی کارگران معترض مجتمع صنعتی نیشکر هفت‌تپه ادامه دارد. دادسرای شوش در آخرین مورد ۳۰ تن از این کارگران را احضار کرده‌است.

به گفته رئیس سابق پلیس تهران بزرگ، سال گذشته هزار و ۶٠٠ تجمع صنفی و اقتصادی در تهران برگزار شده است.

اطلاعات سپاه پاسداران اصفهان، موسوم به «ناحیه امام صادق» گفته که ۶۴ دختر و پسر جوان را در اطراف شهر اصفهان بازداشت کرده است.

تعطیلی دو کارخانه «بستنی عسل» کردستان و «شیر و فرآورده‌های لبنی» طبس به بیکاری کارگران این کارخانه‌ها انجامید. علت تعطیلی هر دو کارخانه مشکلات مالی عنوان شده است.

کارگران فاز ۱۳ عسلویه صبح روز پنجشنبه ۱۹ مرداد در اعتراض به ماه‌ها عدم پرداخت دستمزد دست به اعتصاب زدند.

۴۰۰ واحد از مجموع سه هزار واحد تولیدی استان مرکزی از کار بازایستاده‌اند و کارگران ۷۸ واحد فعال تولیدی مطالبات معوقه دارند.

بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی صبح روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. تجمع‌کنندگان درخواست های خود را بر پارچه‌نوشته و پلاکاردهایی که همراه داشتند و با سر دادن شعار بیان کردند.

شهریور

شورای شهر تهران محمد علی نجفی را به عنوان شهردار تهران به وزارت کشور معرفی کرد.

محمود بهشتی لنگرودی، عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان ایران باید به زندان بازگردد. ماموران دادستانی صبح روز دوشنبه ششم شهریور در تماس تلفنی به او خبر داده‌اند دستور ضبط وثیقه‌اش صادر شده و او پس از ابلاغ کتبی حکم، ۱۰ روز برای مراجعه به دادستانی فرصت دارد. بهشتی لنگرودی این حکم را غیرقانونی خوانده و اعلام کرد در موعد مقرر به دادستانی مراجعه می‌کند اما با پای خود به زندان باز نخواهد گشت.

ابراهیم یزدی شامگاه ۶ شهریور در سن ۸۶ سالگی در بیمارستانی در شهر ازمیر ترکیه درگذشت.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، در اطلاعیه‌ای نوشت خانواده رضا شهابی امروز او را در زندان ملاقات کرده و متوجه شده‌اند وضع جسمی او مناسب نیست. او دچار ضعف شدید است و دست چپش بی‌حس شده است.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی می‌گوید در ایران ۱۹ میلیون نفر «بد‌مسکن» هستند که از این میان ۱۰ تا ۱۵ میلیون نفر در حاشیه شهر‌ها زندگی می‌‌کنند و ۸ میلیون نفر هم در بافت قدیمی شهر‌ها به حال خود «رها» شده‌اند.

حدود ۱۰۰ تن از کارکنان پالایشگاه ستاره خلیج فارس صبح روز دوشنبه ۱۳ شهریور مقابل مجلس ایران تجمع کردند.

در اثر تیراندازی یکی از مأموران مرزی در منطقه «هه نگه ژال» در شهرستان بانه دو کولبر ۴۵ و ٢١ ساله کشته شدند.

تعدادی از کارگران شهرداری دوگنبدان واقع در استان کهکیلویه و بویر احمد اخراج شدند. این کارگران دو ماه پیش بر اساس یک قرارداد یک ساله در شهرداری مشغول به کار شده‌ بودند.

صدها تن از کارگزاران مخابرات روستایی از استان‌های مختلف ایران به تهران، پایتخت آمدند تا در برابر شرکت مخابرات ایران دست به تجمعی اعتراضی بزنند.

۲۱۳ کارگر ذوب آهن اردبیل ماه‌هاست مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند.

محمود بهشتی لنگرودی، سخنگوی کانون صنفی معلمان، روز  سه شنبه ۲۱ شهریور ماه در خانه خود بازداشت شد.

ده‌ها کارگر فضای سبز ابادان امروز دوشنبه ۲۰ شهریور با خواست پرداخت دستمزد و مزایا مقابل ساختمان سازمان پارک‌ها و فضای سبز آبادان تجمع کردند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان خبر از اجرای طرح ویژه‌ای برای برخورد با شهروندان داده است. دادخدا سالاری این طرح را «مبارزه با شبیخون فرهنگی غرب در کرمان» خوانده و گفته است در جریان اجرای آن ۹۵ نفر دستگیر شده‌اند.

کارگران کارخانه فولاد صدرلرستان روز دوشنبه ۲۷ شهریور با تحصن مقابل کارخانه مانع از خروج تجهیزات و ماشین‌آلات کارخانه شدند. یک طلبکار کارخانه قصد داشت در ازای طلب خود از کارخانه تجهیزات و ماشین‌آلات را خارج کند. کارگران که ۶ تا ۸ ماه است دستمزد نگرفته‌اند خانواده‌های خود را نیز همراه داشتند.

حدود ۲۰۰ کارگر خدماتی و فضای سبز مریوان سه ماه است دستمزد نگرفته‌اند. عدم پرداخت حق بیمه نیز دسترسی کارگران به خدمات درمانی را با مشکل رو به رو کرده است. حقوق کارمندان شهرداری مریوان نیز چند ماه است به تعویق افتاده.

مهر

صبح روز دوشنبه سوم مهر، گروهی از فعالان کارگری و دانشجویی، فعالان صنفی معلمان و بازنشستگان و …، در مقابل وزارت کار واقع در خیابان آزادی تجمع کردند و با سر دادن شعارهایی خواستار آزادی فوری رضا شهابی شدند.

دادگاه تجدید نظر، حکم پنج سال زندان دیگر برای محمود بهشتی لنگرودی، سخنگوی کانون صنفی معلمان را تایید کرده است.

گروهی از کارگران جایگاه‌های سوخت اهواز صبح دوشنبه سوم مهر با درخواست امنیت شغلی مقابل ساختمان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در اهواز تجمع کردند.

مظفر صالح‌نیا، عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران روز سه‌شنبه چهارم مهر ماه در محل کار خود دستگیر شد. ماموران وزارت اطلاعات او را بازداشت کردهاند و اداره اطلاعات سنندج هم از همسر او خواسته است تا پنج روز آینده برای پیگیری وضعیت همسرش به این اداره مراجعه نکند.

سهیل عربی، زندانی سیاسی در اعتصاب غذا در اوین با انتشار نامه‌ای گفت که در آستانه مرگ قرار دارد.

حزب دمکرات کردستان ایران و حزب کومله می‌گویند جمهوری اسلامی در واکنش به جشن‌های خیابانی به مناسبت همه‌‌پرسی استقلال کردستان عراق در شهرهای مهباد، سنندج، بوکان، سنه و سقز در مجموع ۲۷ نفر از شهروندان کرد را بازداشت کرده است.

۸۵ هزار بازنشسته صنعت فولاد هنوز مستمری ماه شهریور را دریافت نکرده‌اند. استفاده بازنشستگان از خدمات درمانی نیز با مشکل مواجه شده و درمانگاه‌های طرف قرارداد از پذیرش آن‌ها سرباز می‌زنند.

یک ماه پس از سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به ترکیه، رئیس ستاد ارتش ترکیه به تهران رفته است تا پس از همه‌پرسی استقلال کردستان عراق درباره مسائل امنیتی دو کشور، توافقات صورت گرفته در آنکارا و همچنین درباره سوریه با مقامات نظامی و امنیتی ایران گفت‌وگو کند.

محمد جراحی، از فعالان کارگری باسابقه، صبح روز پنجشنبه ۱۳ مهر در بیمارستان درگذشت. مرگ او پس از جدالی سخت با بیماری سرطان رخ داد. جراحی چهار سال پیش و زمانی که در ارتباط با فعالیت‌هایش در دفاع از حقوق کارگران در تبریز زندانی بود به اختلالات تیروئید دچار شد اما به رغم توصیه پزشکان، مسئولان زندان از دادن مرخصی پزشکی برای درمان او سر باز زدند.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران از نابودی چهار هزار هکتار باغ در تهران، در سال‌های اخیر خبر داد.

موسی امیری، جانشین پلیس راهور ناجا در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۶، شماره‌گذاری خودروهای وارداتی در ایران ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

سازمان حقوق بشر ایران به مناسبت «روز جهانی مبارزه در راه لغو اعدام» اعلام کرده است که از ابتدای سال ۲۰۱۷، ۴۳۵ نفر در ایران اعدام شده‌اند. رسانه‌های داخلی اما از این تعداد فقط ۸۳ اعدام را اعلام کرده‌اند.

غلامعلی سفید، رئیس شورای شهر یزد به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) خبر داده که دیوان عدالت اداری عضویت سپنتا نیکنام، نماینده زرتشتی شورای شهر یزد را به خاطر مذهبش به تعلیق درآورده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در اجلاسی که سه‌شنبه ۱۰ اکتبر به مناسبت روز جهانی مبارزه در راه لغو اعدام در نیویورک برگزار شد اعلام کرد که تنها چهار کشور، مسئول ۸۷ درصد اعدام‌ها در سراسر جهان‌اند. این چهار کشور عبارت‌اند از ایران، چین، عربستان سعودی و عراق.

در هشت ‌ماهه نخست سال گذشته ‌یک‌هزار و ۶۰۵ معتاد در کشور به‌دلیل سوء‌مصرف مواد مخدر جان دادند. روزنامه آرمان با استناد به آمار سازمان پزشکی قانونی نوشته است که این شمار جان‌باخته نشان‌دهنده افزایش ۱۰‌ درصدی میزان مرگ‌و‌میر معتادان در ایران است.

بر اساس آمارهای اخیر وزارت صنعت، برخی کالاها همچون گوجه‌فرنگی، سیب، میلگرد و تیرآهن مردادماه امسال بین ۴۰ تا ۷۰ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش قیمت نشان می‌دهند. در این میان، قیمت پیاز با افزایش ۱۷۷ درصدی رکورددار افزایش قیمت است.

آبان

پدر و مادر رامین و افشین حسین پناهی را در سنندج برای مدت کوتاهی دستگیر کردند. دستگیری پس از آن رخ داده که  اعلام کردند که به جلوی شعبه وزارت اطلاعات در سنندج می‌روند و در آنجا به عنوان اعتراض خود را به آتش می‌کشند.

کانال تلگرامی نه به زندان، نه به اعدام از آمار بالای بازداشت شهروندان بهایی ساکن تهران در هفته اخیر خبر داده است.

افشین، زبیر و احمد حسین پناهی، سه فعال مدنی کرد که خویشاوند هستند به اتهام همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون کردستان از طریق مشارکت در برگزاری مراسم نوروز در مجموع به حدود ۲۰ سال زندان محکوم شدند.

علی اشرف درویشیان نویسنده آثاری مانند «از این ولایت» و «آبشوران» پنجشنبه ۴ آبان، بعد از یک دوره طولانی بیماری در ۷۶ سالگی چشم بر جهان فروبست. پیکر علی‌اشرف درویشیان، نویسنده سرشناس و عدالت‌خواه و از قدیمی‌ترین اعضای کانون نویسندگان ایران در بهشت سکینه در کرج با نوای مرغ سحری که تشییع‌کنندگان زمزمه می‌کردند به خاک سپرده شد. شمار زیادی از علاقمندان به آثار علی اشرف درویشیان در مراسم تدفین او حضور داشتند. آن‌ها پیکر نویسنده عدالت‌خواه ایرانی را در سکوت تا قطعه هفت همراهی کردند و با خواندن تصنیف معروف «مرغ سحر» پیکر این نویسنده را به خاک سپردند. در این مراسم فرخنده حاجی‌زاده، محسن حکیمی، فریبرز رئیس‌دانا، علی‌اکبر معصوم‌بیگی، رضا خندان مهابادی، ناصر زرافشان و حسن فرخ‌سرشت سخنرانی کردند. سهراب مهدی‌پور و قاسم حسینی هم به ترتیب بیانیه‌های کانون نویسندگان و شبکه یاری کودکان کار را خواندند. ناهید کبیری شعر خواند و علی‌اکبر شکاری، نوازنده پیشکسوت کمانچه، چند قطعه اجرا کرد.

هشت تن از نیروهای نظامی ایران در درگیری با یک گروه مسلح کشته شدند. پایگاه خبری «روژ» به نقل از منابع غیر رسمی گزارش کرد که این درگیری میان «گریلاهای حزب حیات آزاد کردستان» – پژاک- و نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی رخ داده است.

صدها کارگر در گلپایگان در اثر رکود تولید در واحدهای صنعتی این منطقه ماه‌هاست دستمزد نگرفته‌اند و برخی بدون دریافت مزد اخراج شده‌اند. تنها در کارخانه خودروسازی دیار، بزرگترین واحد تولید خودرو در این منطقه حدود یک سوم کارگران اخراج شده‌اند و کارگران باقیمانده ۱۰ ماه است دستمزد نگرفته‌اند.

کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری(ITUC) خواستار پایان دادن به سرکوب فعالان کارگری در ایران شد.

کارگران کارخانه نساجی «ایران پولین گیلان» برای دومین روز متوالی در رشت تجمع کردند.

چندین اتحادیه و سازمان دفاع از حقوق کارگران ایران در حمایت از محمود صالحی، فعال کارگری بازداشت‌شده بیانیه‌ای صادر کردند.

بیش از ۴۴۵ نفر در اثر زلزله‌ای که با قدرت ۷.۳ ریشتر شامگاه یکشنبه ۲۱ آبان استان‌های غربی ایران و اقلیم کردستان عراق را لرزاند، جان خود را از دست دادند. رسانه‌های داخلی گزارش داده‌اند که عده زیادی زیر آوارها مانده‌‌اند.

صدها تن از کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی و بازنشستگان صنعت فولاد که از استان‌های مختلف به تهران آمده بودند، صبح روز دوشنبه ۲۹ آبان به منظور طرح مطالبات خود مقابل مجلس تجمع کردند. کارگزاران بیمه کشاورزی خواستار تصویب طرح تعیین وضعیت استخدامی خود در مجلس‌اند و بازنشستگان فولاد به تعویق مطالبات خود اعتراض دارند و خواهان اجرای قانون همسان سازی مستمری بازنشستگان هستند.

آذر

محمود صالحی، فعال کارگری که روز ششم آبان ماه در راه عزیمت از بیمارستان به خانه توسط ماموران لباس شخصی دستگیر و زندانی شده بود، به دنبال وخامت شدید حال و وضعیت جسمانی‌اش، بعدازظهر روز پنجشنبه دوم آذر از زندان آزاد شد.

مالباختگان موسسات مالی ورشکسته همزمان با نشست غیرعلنی مجلس شورای اسلامی ایران با رئیس بانک مرکزی در برابر ساختمان مجلس دست به اعتراض زدند.

دانشجویان دختر خوابگاه کوی چمران دانشگاه تهران شامگاه گذشته در دومین شب متوالی به مقررات محدودکننده خوابگاه‌ها علیه دختران اعتراض کردند. این مقررات برای دانشجویان دختر آخرین ساعت مجاز بازگشت به خوابگاه را بین ۸ تا ۹ شب قرار می‌دهد و آنها را ملزم به تعیین زمان ورود و خروج به خوابگاه و پرکردن فرم تعهد در صورت دیرکرد می‌کند.

با دستور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران مصوبه افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان متوقف شد.

وکیل مدافع معلمان زندانی خبر داده که دادستانی با مرخصی اسماعیل عبدی و محمود بهشتی لنگرودی موافقت نکرده است.

طبق جدیدترین آمار وزارت بهداشت  تا پایان خرداد ۱۳۹۶ در ایران در مجموع ۳۶۰۳۹ نفر مبتلا به اچ‌آی‌وی شناسایی و ثبت شده‌اند. راه احتمالی انتقال ۳۲.۷ ٪ اعتیاد تزریقی، ۴۷.۹ ٪ روابط جنسی بوده است. ۸۴ ٪ مبتلایان مرد و ۱۶ ٪ زن هستند. ۵۲ ٪ موارد ثبت‌شده در گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال قرار دارند. ۷۰ درصد از مبتلایان به ایدز شناسایی نشده‌اند.

علیرضا کریمی پس از واگذاری مسابقه خود با کشتی‌گیر روسی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت که وقتی از مربیان خود شنید باید ببازد تا با حریف اسرائیلی روبه‌رو نشود «دنیا روی سرش خراب شد».

یک عضو همایش مدیریت آلودگی هوا و صدا اعلام کرد که از هر ۱۰ مرگ در ایران یکی بر اثر آلودگی هوا صورت گرفته است.

طاهر احمدزاده، فعال ملی – مذهبی و نخستین استاندار خراسان بعد از انقلاب بهمن ۵۷ ، در ۹۶ سالگی درگذشت. او پدر مسعود احمدزاده از رهبران و بنیانگذاران سازمان چریک‌های فدایی خلق بود.

عباس صالحی، وزیر ارشاد اسلامی گفته است در مورد ممنوعیت فعالیت برخی از خواننده‌ها مراجع دینی تصمیم گرفته‌اند.

نیروهای امنیتی به روستای جلیزی دشت عباس در ایلام حمله کرده و شماری از مردم را دستگیر کرده‌اند. آنها همچنین زنان کشاورز را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند. گفته می‌شود دلیل این حمله، ادعای مالکیت سازمان اتکا وابسته به ارتش، در مورد زمین‌های کشاورزی روستاییان این منطقه است و نیروهای امنیتی حمله کننده به این منطقه، وابسته به سازمان اتکا و ارتش بوده‌اند.

بهروز توکلی از مدیران سابق جامعه بهایی ایران پس از تحمل نزدیک به ۱۰ سال حبس بدون استفاده از مرخصی، از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد.

دیوان عالی ایران حکم اعدام احمدرضا جلالی، پژوهشگر ایرانی مقیم سوئد را علی‌رغم مخالفت‌های گسترده بین‌المللی تأیید کرده است.

در روزی که قرار بود روحانی لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند، صدها بازنشسته معترض در خیابان‌های منتهی به مجلس ایران تجمع کردند.

در پی تجمعات چند روز گذشته معلمان حق‌التدریسی در شهرهای مختلف با خواست تعیین وضعیت شغلی، عده زیادی از این معلمان به همراه آموزش‌دهند‌ه‌های نهضت سوادآموزی امروز سه‌شنبه ۲۱ آذر مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند و خواستار آن شدند که وزارت آموزش و پروزش وضعیت شغلی آن‌ها را روشن کند.

یک مقام دانشگاهی در ایران فرار مغزها از کشور را فاجعه‌بار دانست و از خروج ۱۸۰ هزار نفر از دانش‌آموختگان کشور در سال ۱۳۹۴ خبر داد.

اکبر سنجابی فرماندار سرپل ذهاب می‌گوید زلزله‌زدگان هنوز زیر چادرهای ۱۰ متری زندگی دشواری را می‌گذرانند. مدارس ویران شده و بسیاری از دانش‌آموزان زلزله‌زده از فضای کافی تحصیلی برخوردار نیستند و سرویس‌های بهداشتی هم کافی نیست.

کارگران بازنشسته کارخانه کیان تایر در ادامه تجمعات خود در اعتراض به تعویق پرداخت حق سنوات امروز دوشنبه ۲۷ آذر در مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت تجمع کردند. این تجمع در پی آن صورت گرفت که نشست روز یکشنبه با شرکت نمایندگان وزارت صنایع در کارخانه بی‌نتیجه ماند.

کارگران نیشکر هفت‌تپه که روز پنجشنبه هفته گذشته(۲۳ آذر) در پی توافق رئیس هیات مدیره شرکت به برآوردن مطالبات کارگران و تعهد فرماندار در این رابطه به اعتصاب شش روزه خود پایان داده بودند، در اعتراض به نپرداختن دستمزدها امروز چهارشنبه ۲۹ آذر مجددا دست به اعتصاب زدند.

دی

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست اهواز اعلام کرده که میزان غلظت گرد و خاک در هوای اهواز به ۴۶ برابر حد مجاز رسیده است.

نماینده پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر گزارشی از وضع زلزله‌زدگان کرمانشاه ارائه داده است: ۲۰ نفر از زلزله‌زدگان تاکنون خودکشی کرده‌‌اند، ۴ نفر از سرما مرده‌‌اند، دانش‌آموزان ابتدایی در سرمای زمستان زیر چادر تحصیل می‌کنند و ساکنان روستاها هم بدون سرپناه در شرایط سختی زندگی می‌کنند.

کمیسیون علمی و فن‌آوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در گزارش تازه‌ای گفته است که نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ایران به ۲۰ درصد می‌رسد.

نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به آذرماه ۱۳۹۶ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به آذرماه ۱۳۹۵، ۱۰ درصد بوده است.

روز پنج‌شنبه ۷ دی صدها نفر از مردم مشهد در اعتراض به گرانی مقابل شهرداری مشهد گرد آمدند. این تجمع که تحت عنوان «نه به گرانی» برگزار شده بود، با دخالت مأموران انتظامی به خشونت کشیده شد. حسن حیدری، سرپرست دادسرای انقلاب مشهد اعلام کرده که ۵۲ نفر از معترضان بازداشت شده‌اند. در چند شهر دیگر استان خراسان رضوی نیز تجمع‌های مشابهی برگزار شد.

در پی این اعتراضات، امروز، جمعه ۸ دی در بیش از ۱۰ شهر ایران نیز تظاهرات اعتراضی برپا شد و معترضان شعارهای «ساختارشکنانه» سر دادند.

اعتراض‌های دو روز گذشته در شهرهای مختلف ایران به وضعیت اقتصادی که با شعارهایی بر ضد مقام‌های ارشد حکومت همراه شده بود شنبه ۹ دیماه نیز ادامه یافته است.

شامگاه شنبه نهم دی، اینترنت همراه در تلفن‌های برخی از کاربران شرکت‌های «ایرانسل» و «رایتل» در تهران از دسترس خارج شد.

تلویزیون دولتی ایران از کشته‌شدن دست‌کم ۹ نفر در پنجمین شب تظاهرات سراسری  در ایران خبر داده ‌است.

وزیر علوم می‌گوید از تعداد دانشجویانی که در تظاهرات سراسری در ایران بازداشت شده‌اند بی‌اطلاع است.

کمپین حقوق بشر در ایران اعلام کرده که در روزهای اخیر تعداد زیادی از بازداشت‌شدگان در تظاهرات در تهران و کرج به زندان اوین و رجایی‌شهر (گوهردشت) منتقل شده‌اند.

در ادامه بازداشت گسترده معترضان در ایران، دو مقام دولتی از دستگیری گروهی دیگر در استان‌های کرمان،خراسان، فارس، همدان و اصفهان خبر دادند.

معاون استاندار گلستان اعلام کرد که در جریان اعتراضات شهر گرگان نیروهای امنیتی ۱۵۰ نفر را دستگیر کرده‌اند.

قاسم عبداللهی، رئیس کل دادگستری استان مرکزی می‌گوید ۲۹۴ نفر در اعتراضات چهار شهر اراک، ساوه، دلیجان و خمین دستگیر شده‌اند.

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزارت کشور ایران، میانگین سنی بیش از ۹۰ درصد بازداشت‌شدگان را زیر ۲۵ سال اعلام کرد.

نفتکش تحت مدیریت ایران به نام «سانچی» شنبه شب، ۶ ژانویه / ۱۶ دی، در حدود ۱۶۰ مایل دریایی ساحل چین در نزدیکی شانگهای و دهانه دلتای یانگ تسه با کشتی باری چینی سی‌اف کریستال تصادف کرد. ۲۱ خدمه کشتی باربری چینی نجات یافتند اما ۳۲ خدمه نفتکش ایرانی مفقود شدند.

بر اساس آمار رسمی جمهوری اسلامی و نمایندگان مجلس، شمار کشته‌شدگان در این اعتراضات به دست‌کم ۲۲ نفر رسیده‌ و ۳۷۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.

کمیته پیگری بازداشت‌شدگان اعتراض‌های دی ۱۳۹۶ یکشنبه ۱۷ دی از جان سپردن یک جوان ۲۲ ساله به نام سینا قنبری در قرنطینه زندان اوین خبر داد. گفته می‌شود که این جوان دیپلمه و بیکار بوده است. به‌جز سینا قنبری، از وحید حیدری و محسن عادلی، به‌عنوان جوانان دیگری نام برده می‌شود که در اعتراضات اخیر بازداشت و در بازداشتگاه‌ها جان سپرده‌اند.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در روز شنبه ۲۳ دی ماه، گزارش داد علی پولادی توسط ماموران نیروی انتظامی چالوس بازداشت و به بازداشتگاه اداره آگاهی منتقل شد. صبح امروز به خانواده این بازداشت‎شده اعلام شد برای تحویل گرفتن پیکرش مراجعه کنند.

با تأیید دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی، دست جوان ۳۴ ساله‌ای که به سرقت چند گوسفند متهم بود در زندان مرکزی مشهد قطع شد.

جمعی از کارگران کارخانه ایران قوطی صبح چهارشنبه ۲۷ دی برای چندمین بار با خواست پرداخت مزدهای معوقه، حق بیمه و ملحقات مزد و در اعتراض به اخراج ۹۰ تن از همکاران خود مقابل استانداری قزوین تجمع کردند.

اسماعیل بخشی نماینده کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه که روز دوشنبه ۲۵ دی طی یک سخنرانی در جمع کارگران از ادامه اعتصاب کارگران خبر داده بود، پس از ترک کارخانه توسط ضاربین نقابدار مورد حمله قرار گرفت. ضاربان پس از اجتماع مردم از محل گریختنند و اعتصاب در نیشکر هفت‌تپه امروز نیز ادامه دارد.

اسماعیل عبدی، عضو زندانی هیأت مدیره کانون صنفی معلمان تهران علی‌رغم بیماری شنبه ۳۰ دی‌ماه از مرخصی به زندان اوین بازگردانده شد.

بهمن

در یک گزارش وزارت کشور آمده است در دی ماه ۲۳۸ تجمع اعتراضی در ۸۰ شهر برگزار شده که از جمله ۳۱ مورد در استان تهران، ۲۸ مورد در استان اصفهان و ۲۸ مورد در استان خوزستان بوده است.

داود رضوی از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی به دادگاه تجدید نظر احضار شده است. این دادگاه که قرار بود روز چهارشنبه ۴ بهمن برگزار شود با تقاضای صالح نیکبخت وکیل پرونده به ۱۰ بهمن موکول شده است. فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل(ITF) در نامه‌ای به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی خواستار بسته شدن فوری پرونده قضایی علیه رضوی به دلیل فعالیت‌های سندیکایی شده است.

کارگران پیمانی پتروشیمی تندگویان ماهشهر حدود ۱۵روز است در اعتراض به مطالبات معوقه و بی‌توجهی مسئولان به خواست‌هایشان اعتصاب غذا کرده‌اند.

در شبکه‌های اجتماعی ویدئوهایی منتشر شده که گفته می‌شود تظاهرات اعتراضی در چند شهر را بازتاب می‌دهند. به طور مشخص از اراک، بندرعباس، شیراز، کرمان و بندرعباس نام برده‌اند. در ویدئوها شعار “مرگ بر دیکتاتور” شنیده می‌شود.

ابتدا در تقاطع خیابان انقلاب و وصال و سپس در چند نقطه دیگر تهران و در اصفهان زنان بر بلندی ایستادند و حجاب از سر برگرفتند.

منصوره بهکیش، فعال حقوق بشر و از اعضای خانواده‌های کشته‌شدگان دهه ۶۰ به اتهام دادخواهی درباره قتل شش تن از اعضای خانواده‌اش به زندان طولانی‌مدت محکوم شده است. دادگاه تجدیدنظر این حکم را تأیید کرده است.

کارگران کارخانه ماشین‌سازی تبریز چهارشنبه ۱۱ بهمن در اعتراض به تعویق مزدها و رکود تولید دست از کار کشیدند.

گروهی از کارگران، سرپرستان و کارشناسان کارخانه کیان تایر چهارشنبه ۱۱ بهمن مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت تجمع کردند.

کارگران کارخانه قند ممسنی امروز ۱۱ بهمن در اعتراض به بیش از سه سال تعویق مطالبات و رکود تولید در مقابل کارخانه تجمع کردند.

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه در بیانیه‌ای در حمایت از اعتراض زنان به حجاب اجباری خواستار آزادی بدون قید و شرط نرگس حسینی «دومین دختر خیابان انقلاب» شده است.

کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه که از ساعت ۸ صبح روز چهارشنبه ۱۱ بهمن در اعتراض به پرداخت نشدن ۳ ماه مزد دست به اعتصاب زده‌اند در پایان روز اعلام کردند به اعتصاب ادامه خواهند داد.

اعتصاب کارگران روغن نباتی زنجان که از اوایل بهمن در اعتراض به تعویق مطالبات مزدی و عدم پرداخت حق بیمه از سوی کارفرما اغاز شده ادامه دارد.

کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی عضو تعاونی مسکن ۱۱بهمن برای سومین روز مقابل شورای شهر و شهرداری تهران تجمع کردند.

دراویش گنابادی و نیروهای امنیتی صبح یکشنبه ۱۵ بهمن در خیابان گلستان هفتم، در منطقه پاسداران تهران با یکدیگر درگیر شدند. نیروهای امنیتی از این خیابان که محل اقامت قطب دراویش نعمت‌اللهی گنابادی است، عقب نشسته‌اند، اما فضای امنیتی در پاسداران پابرجا است.

کارگران کارخانه هپکو دوشنبه ۱۶ بهمن در اعتراض به تعویق ۸ ماه دستمزد در اراک راهپیمایی کردند. آن‌ها سپس در میدان مرکزی شهر(میدان شهدا) زنجیره انسانی تشکیل دادند.

بازنشستگان صنعت فولاد اهواز  دوشنبه ۱۶ بهمن برای چندمین بار تجمع اعتراضی برگزار کردند. آن‌ها مقابل استانداری خوزستان در اهواز تجمع کردند و نوشته‌هایی حاوی این متن در دست داشتند: صنعتگران دیروز، آوارگان امروز.

جمعی از بازنشستگان البرز مرکزی دوشنبه ۱۶ بهمن با خواست افزایش مستمری و درمان و تسریع در پرداخت حقوق و عیدی پایان سال در میدان شهر زیرآب واقع در سوادکوه استان مازندران تجمع کردند.

ده‌ها تن از کارگران کارخانه رنگین‌نخ سمنان دوشنبه ۱۶ بهمن در اعتراض به مطالبات معوقه خود مقابل استانداری سمنان تجمع کردند.

کارگران کارخانه صنایع چوب وکاغذ ایران (چوکا) دوشنبه ۱۶ بهمن در اعتراض به ۳ ماه تعویق مزد دست از کار کشیدند.

رانندگان شرکت واحد عضو پروژه نیمه ساخته ورها شده سپیدار دو وسه روز پانزدهم بهمن  برای پنجمین روز مقابل شهرداری تجمع کردند.

جمعی از کارکنان مترو نوبنیاد تهران روز دوشنبه ۱۶ بهمن در اعتراض به مطالبات معوقه خود دست از کار کشیدند.

کارگران کارخانه کیان کرد روز یکشنبه ۱۵ بهمن در بیست و سومین روز اعتصاب خود را در اعتراض به تعویق ۶ ماه دستمزد و ۳ سال عیدی برگزار کردند.

کارگران طرح انتقال آب سد سیازاخ دیواندره روزیکشنبه پانزدهم بهمن ماه، دراعتراض به تعویق ۱۰ ماه دستمزد خود  مقابل استانداری کردستان تجمع کردند.

همزمان با برگزاری جلسات شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد سال ۹۷، سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران و حومه، سندیکای کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و گروه اتحاد بازنشستگان بیانیه مشترکی درباره میزان حداقل دستمزد به نحوی که بتواند در سال ۹۷ هزینه های یک خانواده را پوشش دهد منتشر کردند.

روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن سپرده‌گذاران موسسات مالی تجمعاتی در چند شهر برگزار کردند.

جمعی از دستفروشان کرج صبح  پنجشنبه ۱۹ بهمن در اعتراض به هجوم ماموران شهرداری به دستفروشان و تخریب و مصادره اموالشان در چهارراه طالقانی کرج راهپیمایی کرده و خواستار حمایت مردم شدند.

کارگران کارخانه فولاد شفق واقع در تاکستان که از آبان دستمزد نگرفته‌اند و حق بیمه‌شان نیز واریز نشده چهار روز است در اعتصاب بسر می‌برند.

کارگران سد گلال واقع در بخش چهار استان ایلام که ۶ ماه دستمزد نگرفته‌اند چهارشنبه ۱۸ بهمن اعتصاب کردند.

«اتحاد بازنشستگان» با صدور بیانیه‌ای حمله نیروی انتظامی و امنیتی به تجمعات کارگری و کارگران معترض را محکوم کرده و خواهان خروج نیروهای امنیتی و انتظامی از کارخانه‌ها، ازادی کارگران زندانی و پرداخت بموقع دستمزدها شده است.

کارکنان شرکت واگن سازی تهران روز چهارشنبه ۱۸ بهمن در اعتراض به تعویق پرداخت حقوق خود دست به اعتصاب زدند.

کارگران نیروگاه برق سمنگان در سیرجان  چهارشنبه ۱۸ بهمن در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد و مطالبات مزدی خود دست به اعتصاب زدند.

کارگران شرکت پرلیت که ۵ ماه است دستمزد نگرفته‌اند روز چهارشنبه ۱۸ بهمن اعتصاب کردند.

کارگران فاز چهارده پارس جنوبی که ۶ ماه است دستمزد نگرفته‌اند روز ۲۲ بهمن اعتصاب کردند و در محوطه شرکت جمع شدند.

شب ۲۲ بهمن در مناطقی از تهران، کرج، شهرری و کرمانشاه شعار مرگ بر دیکتاتور داده شده است.

در تهران صبح  یکشنبه ۲۲ بهمن در حوالی میدان ولی عصر گروهی تظاهرکننده شعار جمهوری ایرانی سرداده‌اند.

در تداوم اعتراض به حجاب اجباری، روز شنبه ۲۱ بهمن زنانی در شیراز، آمل و اصفهان حجاب از سر برگرفتند.

کاووس سید امامی ساله استاد ۶۴ دانشگاه و فعال محیط زیست بطرز مشکوکی در زندان فوت کرده است. او روز ۴ بهمن بازداشت شده بود و مسئولان قضایی روز ۱۹ بهمن همسر او را احضار کرده و گفته‌اند سیدامامی در زندان خودکشی کرده است.

نیروی انتظامی به تجمع دراویش گنابادی معترض در مقابل ساختمان کلانتری پاسداران تهران حمله کرد. شاهدان حاضر در محل درگیری می‌گویند که پلیس به صورت مستقیم به معترضان شلیک کرده و چند تن از معترضان زخمی شدند.

یکشنبه ۲۹ بهمن هواپیمای پرواز ٣٧٠۴ شرکت آسمان با بیش از ۶۰ سرنشین از تهران به مقصد یاسوج، ۵۰ دقیقه پس از پرواز از رادار ناپدید و با برخورد با کوه دنا در منطقه سمیرم اصفهان سقوط کرد.

عبدالفتاح سلطانی، وکیل در بند، به زندان اوین بازگشت. این وکیل دادگستری و مدافع سرشناس حقوق بشر در ایران که سازمان عفو بین‌الملل از او با عنوان «شجاع» یاد کرده و هفتمین سال حبس خود را پشت سر می‌گذارد، پس از عدم تمدید مرخصی کوتاه مدتی که داشت، برای ادامه حبس خود راهی زندان اوین شد.

اسفند

سه فعال محیط زیست در استان هرمزگان بازداشت شدند.

بر اساس اعلام مرکز آمار نرخ بیکاری رسمی ایران در پایان فصل سوم امسال به ۱۱.۹ درصد رسیده است. در همین دوره زمانی نرخ بیکاری گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال ۲۸ درصد اعلام شده که به معنای بیکاری یک نفر به ازای هر ۴.۲ نفر در این گروه سنی است.

رانندگان شرکت واحد یکشنبه ششم اسفند در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات خود اتوبوس‌ها را با چراغ‌های روشن به حرکت درآوردند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ از اعدام محمد ثلاث، درویش گنابادی تا پایان سال خبر داد. به‌گفته مقامات امنیتی ثلاث در جریان اعتراضات دراویش با اتوبوس مأموران نیروی انتظامی را زیر گرفته بود.

محمد راجی از دراویش گنابادی که درگیری با مأموران امنیتی بازداشت و در حین بازجویی در اثر شکنجه کشته شده بود، شبانه دفن شد.

شماری از کشاورزان اصفهان در اعتراض به شیوه توزیع منابع آبی در مرکز ایران، در نماز جمعه تجمع کردند و علیه مسئولان شعار دادند. کشاورزان با شعارهایشان مانع آغاز مراسم نماز جمعه شدند. در بعضی از فیلم‌هایی که منتشر شده، مشخص است که معترضان هنگام شعاردادن به تریبون اصلی نماز جمعه پشت کرده‌اند و شعار می‌دهند: «رو به میهن، پشت به دشمن.»

سبد حداقل معیشت به فراموشی سپرده شده، اعضای کارگری شورای عالی کار حداکثر خواسته خود را افزایش ۲۹ درصدی دستمزدها اعلام کرده‌اند. اعضای کارفرمایی اما بر افزایش ۱۰ درصدی دستمزدها پافشاری می‌کنند.

وب‌سایت «دولت بهار»، نزدیک به حامیان رئیس‌جمهوری پیشین ایران مدعی است که اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس‌دفتر سابق محمود احمدی‌نژاد در دوران ریاست‌جمهوری او در بازداشت سازمان اطلاعات سپاه پاسداران قرار دارد.

احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران خبر استعفای محمد علی نجفی را تأیید کرد. به گفته مسجد جامعی، نجفی استعفای کتبی خود را به شورای شهر تهران تقدیم کرده است.

 
بخش : سياست
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند, ۱۳۹۶ ۱:۴۱ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!

انتخابات مهندسی شده، راه یا بی‌راهه؟