دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۸

دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۸

عشق را دوباره با نام تو می نویسم!
بر من ببار، ای نازنین، تا این مرداب، دل خشکیده، دو باره شکوفا شود. ... هنوز دوستت دارم، ایران. زندگی با نام تو، باغ قشنگی است عزیز.
۱۸ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
کوتاه‌سخنی با هم‌میهنان و آقای دکتر مسعود پزشکیان
هم‌میهنان عزیز، شما به دنبال تغییر و تحولات اساسی در شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در کشورید و در عین حال از مدنی‌ترین و مسالمت‌آمیزترین شیوه برای به انجام رساندن...
۱۷ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: پروین همتی، سخن‌گوی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: پروین همتی، سخن‌گوی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
یر اساس پيش‌بينی‌ها، حزب کارگر با اختلاف قابل توجهی در انتخابات بریتانیا پیروز شد
همان طورکه انتظار می رفت, که کیر استارمر رهبر حزب کارگر انگلستان بعد از ظهر امروز جمعه ۵ ژوئن , پس از استعفای سوناک نخست وزیر سابق, مورد استقبال چارلز...
۱۶ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ترجمه - رضا کاویانی
نویسنده: ترجمه - رضا کاویانی
مسعود پزشکیان " اصلاح طلب" در انتخابات ریاست جمهوری ایران پیروز شد.
شورای نگهبان، یک نهاد قدرتمند تحت کنترل و وابسته به رهبر جمهوری اسلامی، همیشه نامزدها را از نظر مناسب بودن ایدئولوژیک بررسی می کند. بسیاری از ایرانیان پس از تلاش...
۱۶ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ترجمه - رضا کاویانی
نویسنده: ترجمه - رضا کاویانی
کمیته ملی کنفدرال اتحادیه ث-ژ-ت: برای پیشرفت اجتماعی و زیست محیطی با شکست دادن راست افراطی
راست افراطی برای جمهوری ما، برای دموکراسی ما و برای کارگران زن و مرد زهر مهلکی است. سندیکای ث-ژ-ت هیچگاه راست افراطی را با هیچ یک از ديگر نیروهای سیاسی...
۱۶ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
واقعا برای اکثریت مردم ایران چه فرقی دارد که جلیلی و یا پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران شود؟
از آن‌جا که در ایران هیچ گونه نظارت بی‌طرفی بر شمارش آرا وجود ندارد، حکومت هر رقمی را که دلش می‌خواهد اعلام می‌کند. در هر صورت، حتی اگر آمار حکومت...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهرام رحمانی
نویسنده: بهرام رحمانی
وقتی از همبستگی حرف می‌زنیم از چه سخن می‌گوییم؟
بر خلاف اصولی مثل عدالت و آزادی، همبستگی تا قبل از میانه‌ی قرن نوزدهم، یعنی کمی پیش از آنکه به شعار جنبش کارگری تبدیل شود، مفهوم سیاسیِ پرطرفداری نبود ...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: لیا هانت-هندریکس و آسترا تیلور. برگردان: عرفان ثابتی
نویسنده: لیا هانت-هندریکس و آسترا تیلور. برگردان: عرفان ثابتی

تاکید دو نماینده مجلس بر لزوم همه‌پرسی برای غلبه بر بحران‌ها

دو نماینده مجلس ایران در نطق خود خواستار مراجعه به آرای عمومی برای حل برخی مشکلات داخلی و خارجی شدند. خروج نهادهای نظامی از عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی نخستین پیشنهاد پروانه سلحشوری برای حل بحران کنونی ایران بود.

پروانه سلحشوری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، در سخنرانی‌اش در صحن مجلس به بیان جنبه‌های مختلف بحران فراگیر کنونی در ایران پرداخت و از نهادهای مسئول نام برد. او از جمله خواستار بازنگری قانون اساسی، بازگشت نظامیان از عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به پادگان‌ها و انجام همه‌پرسی و رجوع به رأی و نظر مردم برای ایجاد تغییر در برخی عرصه‌ها شد که به گفته او “بعد جمهوریت نظام را تضعیف کرده است”.

سلحشوری که نطق امروز سه‌شنبه ۱۳ شهریور (۴ سپتامبر) خود را در کانال تلگرامی‌اش منتشر کرده، اشاره کرد به بحران‌های گوناگونی که گریبانگیر ایران است و در عین حال هیچ یک از مسئولان حاضر به شنیدن انتقادها و ایجاد تغییر در وضعیت نیستند.

او از بحران اقتصادی گفت که خود را در بی‌ارزشی پول، گرانی‌، رانت‌، احتکار و فساد نمایان می‌سازد و به معضلات اجتماعی بیکاری، فقر، فحشا و نبود آزادی‌های اجتماعی و بازداشت هر روزه فعالان مدنی و صنفی، بی‌احترامی به قانون، عدم اعتماد اجتماعی، خشونت گسترده و بحران‌های زیست‌محیطی پرداخت.

انتقاد به مسئولان سه قوه

نماینده تهران از رئیس جمهور ایران انتقاد کرد که “به بهانه توصیه‌های رهبری” قادر نبوده در مجلس به سؤالات نمایندگان پاسخ قانع‌کننده بدهد. حسن روحانی ششم شهریور در مجلس حضور یافته بود تا به سؤالات نمایندگان با محورهای افزایش قیمت ارز و بیکاری و رکود اقتصادی و کاهش ارزش واحد پول پاسخ دهد. اما او از عملکرد اقتصادی دولت و برجام دفاع کرد و نمایندگان از پاسخ‌های او قانع نشدند.

سلحشوری همچنین از قوه قضاییه انتقاد کرد و گفت که این نهاد ناکارآمد و ناتوان است و در عین حال گوش شنوا برای شنیدن انتقاد ندارد.

او از نمایندگان مجلس نیز انتقاد کرد و گفت که برخی نمایندگان امتیازگیری و بده و بستان انجام می‌دهند و بعضی از طرح‌هایی که در مجلس مطرح می‌کنند اولویت کشور و جامعه نیست و وقت مجلس را سر بحث‌های بیهوده تلف می‌کنند. نماینده تهران سپس در رابطه با نمایندگان مجلس به نظارت استصوابی شورای نگهبان انتقاد کرد که این اصل اجازه انتخاب بهتری را به مردم نداده و کسانی را که شاید نمایندگان بهتری می‌شدند را از دور خارج کرده است.

دخالت نظامیان در همه امور

سلحشوری همچنین اشاره کرد به اینکه نهادهای نظامی و شبه نظامی در همه امور کشور حضور دارند و دخالت می‌کنند و “سه‌گانه قدرت، ثروت و نیروی نظامی” را با هم در اختیار دارند.

او ضمن اشاره به فقر، گرانی و بیکاری در ایران گفت که “آنقدر دولت آشکار و پنهان وجود دارد که نمی‌دانیم چه کسی مسئول اقتصاد است.”

روحانیان به دور از درد مردم

پروانه سلحشوری همچنین به انتقاد از صدا و سیما پرداخت و گفت که این دستگاه خود را “بسیار فراتر از پاسخگویی به ملت و نمایندگان” می‌داند.

او گفت که در گذشته می‌شد به روحانیت به چشم حامی مردم نگریست و به آن برای تظلم‌خواهی رجوع کرد، اما “برخی روحانیون” امروز در فکر مقابله با فقر و فساد و دین‌گریزی جوانان نیستند بلکه درگیر تار موی زنان و دوچرخه‌سواری آنها هستند.

اما نماینده تهران در نهایت نتیجه گرفت که تنها چاره‌‌، خطاب قرار دادن رهبری جمهوری اسلامی برای ایجاد تغییرات است.

رأی مردم و بازنگری قانون اساسی

او با یادآوری آنکه در دوره خمینی هم در قانون اساسی بازنگری صورت گرفته بوده، از خامنه‌ای خواست که برای انجام تغییرات در قانون اساسی در عرصه‌هایی کمک کند تا “جمهوریت و اسلامی بودن نظام آنطور که باید در جامعه شکل بگیرد”.

او سپس بحث همه‌پرسی و رجوع به آرای مردم برای ایجاد تغییرات در سیاست خارجی، نحوه اداره صدا و سیما و نظارت استصوابی شورای نگهبان و مجلس خبرگان را مطرح کرد.

پروانه سلحشوری پس از طرح مشکلاتی که نشانگر وجود بحران در کشور است پیشنهاداتش را برای رفع بحران ارائه کرد که از جمله عبارت بودند از بازگشت نظامیان به پادگان‌ها و خروج آنها از عرصه‌های اقتصاد و فرهنگ، آزادی محصورین موسوی، رهنورد و کروبی، آزادی زندانیان سیاسی و “عفو” آنها و اعلام “عفو عمومی” برای بازگشت تبعیدیان به وطن، پاسخگو کردن صدا و سیما و شکستن انحصار آن، مسئولیت‌پذیری تمامی ارکان نظام، حل مشکل نظارت استصوابی، بازنگری قوانین مربوط به حوزه زنان و حمایت از آنان برای ورود به عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، مبارزه با فساد و رانت و احتکار، آزادی رسانه‌های حقیقی و مجازی، به رسمیت شناختن حقوق شهروندی، تدوین قانون شفاف انتخابات، روابط دوستانه برپایه احترام متقابل دولت‌ها و ملت‌ها.

“ساختار اداره کشور تنش‌آفرین است”

غلامرضا حیدری، نماینده تهران در مجلس، نیز در نطق خود بر لزوم آزادی زندانیان سیاسی، مراجعه به رأی مردم برای حل برخی مشکلات داخلی و خارجی و رفع حصر از موسوی، کروبی و رهنورد تاکید کرد. او به وضعیت سخت معیشتی مردم پرداخت و به حذف، حصر یا زندان مسئولان سابق کشور، نخست‌وزیران، روسای جمهور و روسای مجلس و بسیاری دیگر اشاره کرد.

حیدری از عملکردهای گذشته جمهوری اسلامی که زمینه‌ساز تحریم و جنگ بودند انتقاد کرد و همچنین از فعالیت‌های پرهزینه هسته‌ای  و “موشک هوا” کردن که به گفته او، باعث افزایش تنش با کشورهای دیگر شد. او جمهوری اسلامی را به واقع‌بینی و پرهیز از خواست “به خاک مالیدن بینی همه” فرا خواند که به نظر او، باعث درگیری‌های ایران در روابط داخلی و خارجی‌اش می‌شود.

نماینده تهران ضمن اشاره به کاهش اعتماد عمومی به مسئولان جمهوری اسلامی گفت که ساختار اداره کشور، اینکه اختیارات در یک جا و مسئولیت‌ها در جای دیگر است، باعث تنش و کاهش بهره‌وری می‌شود و باید تغییر کند.

او در پایان نطقش هشدار داد: «به هوش باشیم که باندهای مافیایی پشت صحنه موسسات مالی، قاچاق کالا، بدهکاران بزرگ مالی، بازار شدیدا آشفته ارز و سکه، خفه کردن در استخر، ناگهان کلیت نظام را به خفگی نکشاند.»

اشاره نماینده تهران به مرگ مشکوک هاشمی رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام،  در استخر است.

چنارانی: ایران خیانت‌زده است

هاجر چنارانی، نماینده مردم نیشابور، نیز در نطق خود در صحن مجلس علت وجود وضعیت بحرانی در ایران را خیانت گروهی دانست که مدام به فکر منافع فردی و نه منافع جمعی کشورند. او همچنین “اختلاف گرفتن مسئولان از مردم، خوی اشرافی و اشرافی‌گری، و جایگزین شدن رابطه به جای ضابطه را از دلایل مشکلات ایران دانست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به اخبار منتشره درباره احتکار خودرو و آهن و دارو و غیره در شبکه‌های مجازی اشاره کرد و از قوه قضاییه خواست که به خواست “محاکمه علنی دانه‌درشت‌ها و نام‌آشناها” بپردازد.

 

تاریخ انتشار : ۱۳ شهریور, ۱۳۹۷ ۹:۳۹ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت

کوتاه‌سخنی با هم‌میهنان و آقای دکتر مسعود پزشکیان

هم‌میهنان عزیز، شما به دنبال تغییر و تحولات اساسی در شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در کشورید و در عین حال از مدنی‌ترین و مسالمت‌آمیزترین شیوه برای به انجام رساندن این مهم بهره می‌برید و امکانات هرچند محدودِ آن را به چالش می‌کشید.
آقای پزشکیان، نوشتید می‌خواهید «صدای بی‌صدایان و طردشدگان» باشید، گفتید با مردم شفاف سخن خواهید گفت و پای وعده‌های‌تان و پشت مردم ایستاده‌اید و اگر نتوانستید به آن‌ها عمل کنید، کنار خواهید رفت.

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

عشق را دوباره با نام تو می نویسم!

کوتاه‌سخنی با هم‌میهنان و آقای دکتر مسعود پزشکیان

یر اساس پیش‌بینی‌ها، حزب کارگر با اختلاف قابل توجهی در انتخابات بریتانیا پیروز شد

مسعود پزشکیان ” اصلاح طلب” در انتخابات ریاست جمهوری ایران پیروز شد.

کمیته ملی کنفدرال اتحادیه ث-ژ-ت: برای پیشرفت اجتماعی و زیست محیطی با شکست دادن راست افراطی

واقعا برای اکثریت مردم ایران چه فرقی دارد که جلیلی و یا پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران شود؟