چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۴

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۴

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی
جرون
جرون، ای سیلی خورده ی زمان، ای معامله های پشت پرده ی آن زمان، ای تاریخ دیروز و امروز من، از رنگ و شرنگ، تا کیسه های زر ...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
تحلیل مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران...
در این مقاله، میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال‌های 1400 و 1403 را مقایسه کرده و همچنین به تحلیل اختلاف بین نتایج نظرسنجی‌ها و نتایج واقعی انتخابات...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: م. آذری
نویسنده: م. آذری

در باره دعوت آقای امیر طاهری

خوشبختانه آقای بولتون، به علت تند روی، در همان حیث و بیص برکنار شد و این اتفاق مرا واقعا خشنود کرد. نه به این خاطر منتفی شدن دعوت، بلکه به خاطر تقویت زمینه های تعدیل در سیاست امریکا و بهبود شرایط برای گفتگوی مستقیم یا غیر مستقیم میان دو کشور.

گردش کار
چنانکه به موقع اعلام کرده ام، من به هنگام تلفن آقای امیر طاهری در مورد قرار دیدار و گفتگو با دوست و همکار وی، آقای جان بولتون، به ایشان گفتم: فکر می کنم و پاسخ می دهم.

من، پس از مشورت با برخی همراهان، تصمیم گرفتم موضوع را از طریق فیس بوک به اطلاع عموم رسانده و منتظر واکنش ها بمانم. و حالا وقت آنست که واکنش گرایش های مختلف نسبت به دعوت مذکور را جمع بندی، و موضع خود در قبال آن را مشخص، کنم.

یادآور می شوم که دعوت آقای طاهری نه برای «مذاکره»، بلکه برای نوعی گفتگوی خصوصی بود.

جمع بست دیدگاه ها
به جز برخی استثناها، واکنش های افراد وابسته به گرایش های سیاسی مختلف به این دعوت، به طور جالب توجهی با هویت سیاسی و با خطوط راهبردی آنان همسو و مرتبط بود:

– حامیان اعتدال گرایان، گروه های اصلاح طلب حکومتی، و فعالین ملی-مذهبی، عموما این دیدار را به زیان من و مورد سوء استفاده طرف مقابل ارزیابی کرده اند.

– در طیف براندازان، که با مشی و موجودیت سیاسی من به طور اخص، و با اصلاح طلبی به طور اعم مشکل و یا خصومت دارند، این دعوت را به مضحکه گرفته و حول آن طنز پردازی و دشنام پراکنی کردند.

– بیشتر کسانی که با خط مشی و خاستگاه سیاسی من همسویی و فصل های مشترک دارند، از این دعوت استقبال کرده و آن را فرصتی دانسته اند که بهره گیری درست از آن به افزایش اعتبار نیروی رفرمیست و چپِ صلح جو در جامعه کمک می کند.

تصمیم من
مجموعه دیدگاه های ابراز شده مرا مصمم تر کرد که من نباید از روش دیرین خود، که استقبال از گفتگوی مستقیم با مخالفان است، دست بردارم. تصمیم درست این است که در هر فرصتی نقطه نظرهای خود در باره تاثیر اقدامات امریکا بر سرنوشت کشورم، و در باره ممکن بودنِ بازی برد-برد، را در یک گفتگوی علنی با آقای بولتون، یا دیگران، در میان بگذارم. 

پیشینه
از زمانی که در آستانه انقلاب به نام فدائیان خلق اولین نامه سرگشاده را خطاب به آیت الله خمینی نوشتم، تا روزهای جنگ گنبد که گفتگوی مستقیم و علنی با حکومت را پیشنهاد کرده و همراه با رفقایم جمشید طاهری پور و علی کشتگر، در مناظره تلویزیونی با آقایان بنی صدر رئیس جمهور، محسن رضایی فرمانده سپاه، و تیمسار فلاحی فرمانده ارتش، شرکت کردیم، تا دیدار و گفتگو، همراهِ مصطفی مدنی، با آیت الله بهشتی، تا شرکت در مناظره های تاریخی، همدوشِ زنده یاد طبری، با آقایان سروش و مصباح یزدی، تا استقبال از بیانیه ۱۴ ماده ای رضا پهلوی در ۳۰ سال پیش، تا نامه به جرج بوش پدر در ۲۸ سال پیش، و به آیت الله خامنه ای در ۱۰ سال پیش، و تا امروز همواره و پیگیرانه برای ترویج گفتگوی باز با طرفِ مقابل تلاش کرده و آن را یک اهرم مهم تغییر در توازن قوای اجتماعی، یک وسیله کارآمد برای فهم بهتر و کاهش ترس، و مسیری درست برای رسیدن به صلح و همزیستی دانسته ام.

علت واکنش ها

جالب توجه است که، از ۴۰ سال پیش تا کنون، علت و انگیزه واکنشِ گرایش های سیاسی مختلف، در تشویق، در منع، یا در محکومیت گفتگوی باز با «دیگری» تقریبا ثابت مانده است:

– گرایش هایی که ضمن برتری قدرت اجتماعی یا سیاسی، با شما تفاوت هویتی و تشابه راهبردی دارند، با ورود شما به این نوع ابتکارها ممکن است نگران شوند و آن را به زیان موقعیت برتر خود ارزیابی کنند.    

– گرایش هایی که با شما هم همسانیِ هویتی و هم تشابه راهبردی دارند و به رقابت صلح آمیز وفادارند، طبعا از این ابتکارها استقبال کرده موضعی تشویقی می گیرند. آنها می بینند که این نوع ابتکارها، هم نیک اند و در راستای صلح، و هم وزن و اعتبار اجتماعی شان را افزایش می دهد.

– گرایش هایی که با خط شما خصومت دارند و برای حذف شما از صحنه سیاسی تلاش می کنند بسیار محتمل است که ابتکار شما برای دیالوگ علنی با مخالفان یا دشمنان سیاسی را نشانه دریوزگی، خیانت، وادادگی و از این قبیل تلقی کرده، آن را محکوم یا مسخره کنند.

مورد شناسی
کارنامه سیاسی شاهزاده رضا پهلوی و خانم مریم رجوی طی ۴۰ سال اخیر نشان می دهد که آنها هیچگاه به گفتگوی باز با هیچ یک از نیروهای سیاسی ایرانی تن نداده اند. آنها اما هماره آمادگی داشته اند با هر نیروی سیاسی غیر ایرانی بنشینند و، به صورت باز یا بسته، دیدار یا مذاکره کنند. آقای پهلوی البته در این مدت بارها با دیگر فعالین سیاسی ایرانی پشت درهای بسته دیدار و گفتگو داشته. اما خانم رجوی به این هم تن نمی دهد. معنای سیاسی این تفاوت آن است که خانم رجوی برای مخالفان و منقدان خود هیچ حق موجودیتی قائل نیست. اما آقای پهلوی فعلا حق موجودیت دیگران را، منوط می کند به عدم رقابت بر سر رهبری. 

شرط وفاداری به دموکراسی
گفتگوی باز بین همه نحله های سیاسی یک پیش نیاز مبرم و قطعی برای عبور به دموکراسی است. معنای این گفتگو پذیرش مشروعیت و حق موجودیت مخالفان و رقبای سیاسی در کشور است. اگر ایران بخواهد به انتخابات آزاد دسترسی یابد، هیچ راهی جز عادی سازی دیدار و گفتگوی علنی میان نحله های سیاسی عملا موجود وجود ندارد. نیروهایی که تحمل دیدار و گفتگوی علنی با یکدیگر را ندارند چطور می توانند تحمل پیروزی یک دیگر در یک انتخابات آزاد را داشته باشند؟

رهبرانی که در تلاش برای کسب قدرت سیاسی به مذاکره پنهان با قدرت های خارجی متکی می شوند، اما از گفتگوی باز با سایر نیروهای مخالف خود سر باز می زنند، نه فقط پایوران پاکدست دموکراسی نیستند، بلکه عملا زمینه های اعتماد و همزیستی نیروها در جامعه را تخریب می کنند.

شرط وفاداری به صلح و گذر مسالمت آمیز
مراجعه و مذاکره نیروهای سیاسی ایرانی با قدرت های خارجی فی نفسه نه مذموم است و نه می توان آن را به استقرار دموکراسی در کشورموکول کرد. اما شرط وفاداری آن نیروها به صلح و گذار مسالمت آمیز، از وضع موجود به دموکراسی، آنست که هر نوع ارتباط با قدرت های خارجی با وسواس و دقت بسیار تابع و تالی تلاش برای گشودن باب گفتگو و اعتماد سازی با حاکمیت فعلی گردد و از سوی دیگر این ارتباط راهگشای صلح و بسط مناسبات و همکاری های متقابلا سودمند بین دو کشور باشد.

هر گونه مراجعه یا مذاکره با دولت های بیگانه که برای اعمال تحریم ها، برای افزایش فشار بر کشور، یا برای تخریب و قطع ارتباط ایران با سایر کشورها تلاشی است برای ناهمزیست تر کردن نیروهای سیاسی کشور؛ تلاشی است در راستای ستردن زمینه های صلح و همزیستی با سایر کشورها؛ تلاشی است در راستای تلاشی کشور.   

خبر خوش
خوشبختانه آقای بولتون، به علت تند روی، در همان حیث و بیص برکنار شد و این اتفاق مرا واقعا خشنود کرد. نه به این خاطر منتفی شدن دعوت، بلکه به خاطر تقویت زمینه های تعدیل در سیاست امریکا و بهبود شرایط برای گفتگوی مستقیم یا غیر مستقیم میان دو کشور.

تاریخ انتشار : ۲۷ شهریور, ۱۳۹۸ ۴:۱۸ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!

انتخابات مهندسی شده، راه یا بی‌راهه؟