چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۱

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۱

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی
جرون
جرون، ای سیلی خورده ی زمان، ای معامله های پشت پرده ی آن زمان، ای تاریخ دیروز و امروز من، از رنگ و شرنگ، تا کیسه های زر ...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد

گفته ام و بازهم تکرار می کنم: بزرگترین خطای ما مبارزه مسلحانه بود!

بخش بزرگی از نیروهای فدائی در نتیجه تجارب، درسها و دستآوردهای مثبت و منفی، نقد برنامه و سیاستها و ساختار و رفتار درونی حزبی و میان حزبی و شیوهای مبارزاتی خود در چند دهه گذشته، تغییر و تحولاتی در زمینه های فکری، برنامه ای، اساسنامه ای و رفتاری و شیوه های مبارزه سیاسی خود بوجود آوردند، و همراه هم حزب چپ ایران (فدائیان خلق) را پایه گذاری و تشکیل دادند. حزبی که بُنمایه و درونمایه حزبیت آن، به لحاظ ارزشها، راستاهای برنامه‌ای، اهداف استراتژیک، سیاست های کلان، سیاست‌ورزی، ساختار و مناسبات دمکراتیک درون حزبی و میان حزبی، بُنمایه و درون مایه مشترک سه نیروهای تشکیل دهنده آن، سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت) ، اتحاد فدائیان (طرفدار وحدت) و کنشگرا چپ است.

سخنرانی در برنامه پالتاکی به مناسبت گرامیداشت ٨ تیر سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)- گروه برگزاری یادمان ۸ تیر، روز جان باختگان فدائی

٨ تیر، سالروزکشته شدن زنده یادان فاطمه حسینی، طاهره خرم، حمید اشرف و دیگر یاران، توسط مامورین رژیم دیکتاتوری شاه است. ما امروز یاد یاران وهمه آزادیخواهان کشورا گرامی می داریم.

من می خواهم دراین روز، اشاره کوتاهی به شرایطی که نسل جوان چپ ایران پا به میدان مبارزه گذاشتند، داشته باشم. واقفم که بسیاری ازموارد برای نسلهای قبل از انقلاب تکراری است، ولی فکر می کنم برای آشنائی نسلهای بعداز انقلاب با تاریخ و شرایط فعالیت جوانان ده ۴۰ کشور خود لازم است.

وجود و حضورمقتدرانه فرهنگ و رویکرد دینی – سنتی به انسان و پدیده‌های انسانی و اجتماعی در جامعه، نگرش مطلق گرایانه و سیاه وسفید کردن پدیده ها و رویکرد قدرت گرایانه غیردمکراتیک به امر سیاست از یکسو که ریشه در ساختار جامعه ما داشت و وجود و حضور رژیم مدرن ـ سنتی دیکتاتوری شاه و خفقان سیاسی و نفوذ دولت آمریکا در رژیم از سوی دیگر، از مختصه های اصلی دهه ۴۰ بود.

بعداز کودتای ۲٨ مرداد ۱۳۳۲ و شکست دادن دولت مصدق و سرکوب حزب توده ایران، حزب در دهه ۴۰ حضورسیاسی و تشکیلاتی درجامعه نداشت و نتوانسته بود، جوانان چپ کشور را جذب کند.

درچنین شرایطی، علاوه برگروه جزنی و حسن ضیا ظریفی ده ها گروه و محفل متشکل از جوانان چپ دهه ۴۰ بوجود آمدند. اغلب این گروها، محافل و دیگر جوانان چپ کشور در آن شرایط، این سؤال را دربرابر خود قرار داده بوند که چه باید کرد؟

اغلب این گروها و دیگر جوان چپ، ضرورت وجود حزب و تشکیل آن راقبول داشتند اما چگونگی مبارزه و تشکیل حزب سوال مرکزی بود. اول باید حزب تشکیل شود ومبارزه ادامه پیداکند یا باید مبارزه را شروع کرد و در پروسه و دربطن مبارزه و پیوند با مردم و مبارزات آنها، حزب را تشکیل داد؟

تقریبا همه محافل و گروها از سال ۱۳۴۳به بعد، راه دوم را انتخاب کردند و پا به میدان گذاشتند.

حمید اشرف جوانترین عضو گروه بیژن جزنی و حسن ضیاظریفی بعداز دستگیری گروه در سال ۱۳۴۶، در راستای اهداف گروه و شکل گیری وحدت میان گروهای پویان ، مفتاحی، احمد زاده، بهروز دهقانی … و جذب بسیاری از افراد، نقش بی نظیر و برجسته ای داشت.

بعداز عملیات سیاهکل در۱۹ بهمن ۱۳۴۹ و ادغام دو گروه در یک تشکیلات، تشکل جدید با نام چریکهای فدائی خلق به فعایت خود ادامه دادند. زیر ضربات بنیان کن سالهای ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱، حمید اشرف همراه اندکی از یارانش، به فعالیت ادامه دادند و اواخر سال ۱۳۵۲سازمان چریکهای فدائی خلق ایران را پایه گذاری کردند.

سال ۱۳۵۴ تغییر و تحولات جدی در سمت برجسته کردن توجه به مسائل نظری وتئوریک، مشی سیاسی، افزایش کادرهای مخفی و علنی با تجربه، نفوذ گسترده تر در میان دانشجویان، نفوذ معنوی و اعتبار در میان روشنفکران و جلب اعتماد بخشی ازنیروهای ملی ، توجه به مسائل مشخص مردم و کارگران و زحمتشکان و تشکیل تیم های کارگری انجام گرفت. سال های ۵۳ و ۵۴، سازمان به تدریج در میان کارگران آگاه مطرح می شود و هسته های اولیه کارگری در کارخانه توسط هوادران سازمان شکل می گیرد.

درواقع سازمان، درآواخرسال ۱۳۵۴ درآستانه تبدیل شدن به یک سازمان سیاسی پرنفوذ قرار گرفته بود. درچنین شرایطی بود که سازمان از اردیبهشت تا ٨ تیر ۱۳۵۵ و اسفند ۱۳۵۵، تحت ضربات بنیان کن و برنامه ریزی شده رژیم، قرار گرفت. متاسفانه این باز نیز، سازمان، کلیه رهبران و اکثریت کادرها و اعضای مخفی خودرا از دست داد.

اوائل سال ۱۳۵۶، حداکثرحدود ۲۴ نفر از اعضای سازمان در داخل کشور و چند نفر درخارج کشور باقی مانده بودند . از تابستان ۱۳۵۶ تا دیماه ۱۳۵۷، در تشکیلات مخفی با همراهی و همکاری ده ها کادرعلنی ازاد شده اززندانها بیش از ۴۰ نفر شدیم.

سازمان چریکهای فدائی خلق ایران در اواخر سال ۵۷ و در آستانه انقلاب، با دهها هزار هوادار در میان معلمان، دانشجویان، روشنفکران، ادارات و کارگران کارخانه های صنعتی و ارتش، به یک سازمان سیاسی سراسری فرا روئیده بود بدون اینکه مبارزه مسلحانه توده ای شود و ارتش خلقی تشکیل شود. امروزاگر ازمن بپرسند که بزرگترین خطای سازمان در دوره قبل از انقلاب چه بود؟ قبلاً گفته ام و بازهم تکرار می کنم: بزرگترین خطای ما مبارزه مسلحانه بود! آن جوانان و نیروی وسیعی که به میدان آمده بودند، می توانستند با همان عزم و اراده، ایران را سراسر اعلامیه باران کنند.

لازم است گفته شود که ازاوایل سال ۱۳۵۶ تا انقلاب، انواع مشی های متفاوت صرفاً سیاسی، تا مشی مورد نظر جزنی، در درون تشکیلات مخفی سازمان وجود داشتند. ما در کنار هم به شیوه مسالمت آمیز و رفیقانه زندگی می کردیم.

مجموعه افرادی که از سال ۵۵ تا آستانه انقلا ب اززندانها آزادشده بودند، نظرات متفاوت، نظیر نظرات موجود در درون تشکیلات سازمان داشتند.

ما با اطلاع از نظرات آنها و با نظر داشت تفاوتها، با آنها تماس می گرفتیم و دعوت به همکاری با سازمان می کردیم. اغلب آنها ورود به تشکیلات سازمان را می پذیرفتنند و بخش بزرگتری ضمن اعلام آمادگی و همکاری، در بیرون از تشکیلات، فعالیت می کردند.

ما در آستانه انقلاب، به یکی از اهداف و آرزوهایمان که تشکیل حزب چپ ایران بود، رسیده بودیم. اگر از من بپرسند که بزرگترین ومهم ترین دست آورد سازمان چه بود؟ می گویم: پرنفوذترین و بزرگترین سازمان سیاسی چپ ایران بود.

بعداز انقلاب، سازمان چریکهای فدائی خلق ایران، به بزرگترین و پر نفوذترین سازمان فراگیر چپ ایران با دهها هزار عضو و هودار در اقصا نقاط کشور و با حدود ٨۰۰ هزار رأی دراولین انتخابات مجلس خبرگان درسال ۱۳۵٨بود.

اما، متأسفانه، ما مسؤلان وقت سازمان چریکهای فدائی خلق ایران، نتوانستیم این برزگترین سازما ن سیاسی چپ ایران و برزگترین دست آورد جنبش چپ ایران را، تحکیم کنیم و نگه داریم.

سازمان تا آذرماه سال ۱۳۶۰، توسط خودِ فدائیان از درون دچار انشقاق و انشعاب شد، و هر بخش از موضع خود حقیقت پنداری و حق به جانب، به بخش های دیگر نگاه کردیم و متوجه نشدیم که کمر جنبش چپ ایران با این انشعاب شکست.

می گویند هنگامی که شاملو این شاعر و متفکر بزرگ ایران خبر انشعاب اقلیت و اکثریت را شنید، دستش را بر کمرش گذاشت و گفت: وای کمرم شکست.

من به دلیل ذیق وقت نمی خواهم وارد مبحث تحلیل و علل و عوامل انشعابها بشوم. دراین زمینه مطالب و مقالات فروانی نوشته شده و اخیراً نیز در سایت ها منتشره شده اند، و خواهند شد؛ با این وجود و در فرصت باقیمانده لازم است کوتاه و فشرده بگویم که بخش بزرگی از نیروهای فدائی در نتیجه تجارب، درسها و دستآوردهای مثبت و منفی، نقد برنامه و سیاستها و ساختار و رفتار درونی حزبی و میان حزبی و شیوهای مبارزاتی خود در چند دهه گذشته، تغییر و تحولاتی در زمینه های فکری، برنامه ای، اساسنامه ای و رفتاری و شیوه های مبارزه سیاسی خود بوجود آوردند، و همراه هم حزب چپ ایران (فدائیان خلق) را پایه گذاری و تشکیل دادند.

حزبی که بُنمایه و درونمایه حزبیت آن، به لحاظ ارزشها، راستاهای برنامه‌ای، اهداف استراتژیک، سیاست های کلان، سیاست‌ورزی، ساختار و مناسبات دمکراتیک درون حزبی و میان حزبی، بُنمایه و درون مایه مشترک سه نیروهای تشکیل دهنده آن، سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت) ، اتحاد فدائیان (طرفدار وحدت) و کنشگرا چپ است.

پاران!

اجازه بدهید بار دیگر تکرار کنیم که کشور و جامعه ما برای گذار از جمهوری اسلامی به دمکراسی و ایجاد نظام سیاسی دمکراتیک و تحقق توسعه پایدار و زندگی آزاد وعادلانه و بهتر برای مردم کشور، به احزابِ مدرن دمکراتیک بویژه به حزب چپ دمکراتیک فراگیر و نیرومند نیاز دارد. ما تشکیل دهندگان حزب چپ ایران (فدائیان خلق)، این حزب را در راستای تحقق عملی این نیاز مبرم ملی و مردمی تشکیل داده ایم. حزب چپ ایران (فدائیان خلق) حزبی برای زندگی آزاد، دمکراتیک، عادلانه، سبز و سالم و صلح جو، حزبی برای مردم و زندگی بهتر برای مردم ایران است.

حزب خودرا تحکیم کنید، به میان مردم ببرید و گسترش بدهید.

تاریخ انتشار : ۱۰ تیر, ۱۳۹۹ ۱:۱۶ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!

انتخابات مهندسی شده، راه یا بی‌راهه؟