جمعه ۱۰ اسفند ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۹

جمعه ۱۰ اسفند ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۹

سایه هایِ خاکستری
پشت میکنم به خودم، جهنم همینجاست، در جمهورِ متراکمِ فقاهت،  گرسنگی وقت نمی شناسد...
۱۰ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: حسن جلالی
نویسنده: حسن جلالی
رخ داد های سیاسی در آينه گفتمان طبقاتی..
در مجموع، تاریخ‌نگاری نیز امری طبقاتی است و با منافع اقتصادی طبقات اجتماعی گره خورده است. امروز نیز در برابر دیدگان خود، شاهد تفسیر طبقاتی از تاریخ هستیم؛ از نگاه...
۱۰ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: سیاوش
نویسنده: سیاوش
به کانال تلگرامی بولتن کارگری بپیوندید!
  🔸🔸🔸 بولتن کارگری گروه کار کارگری سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) 🔸نشانی کانال تلگرامی بولتن کارگری: 🆔 t.me/boultane_kargari 🔗https://t.me/boultane_kargari
۱۰ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: بولتن کارگری
نویسنده: بولتن کارگری
دولت پزشکیان و گسل ‌های اجتماعی
در این شرایط، تنها اصلاحات ساختاری وسیع و اتخاذ سیاست‌های اقتصادی عادلانه، همراه با تغییرات اساسی به نفع لایه‌های کم‌درآمد، کارگران و فرودستان شهری و روستایی، می‌تواند گسل‌های اجتماعی و...
۱۰ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: سیاوش قائنی
نویسنده: سیاوش قائنی
بیانیهٔ بیش از ۶۳۰ نفر از فعالان سیاسی و اجتماعی، برای آزادی فوری بازداشت شدگان فراخوان ۲۵ بهمن
انتظار مى‌رود که حاکمیت و همه ارکان آن مس‍ؤلیت خود را در برابر مطالبات مردمی رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی به جا آورده و از اصرار بر رفتارهای غیرقانونی...
۱۰ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: کمپین رفع حصر
نویسنده: کمپین رفع حصر
اوجالان خواستار خلع سلاح و انحلال PKK شده و هدف خود را پایان دادن به درگیری چهار دهه‌ای با ترکیه اعلام کرده است
عبدالله اوجالان، رهبر زندانی حزب کارگران کردستان (PKK)، اخیراً از زندان ایمرالی پیامی صادر کرده است. در این پیام، اوجالان خواستار خلع سلاح و انحلال PKK شده و هدف خود...
۱۰ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: کار آنلاین، رسانه
نویسنده: کار آنلاین، رسانه
اوجالان، رئیس پ‌ک‌ک: این گروه باید خود را منحل کند؛ سلاح‌ها را زمین بگذارید؛ من مسئولیت تاریخی این موضوع را بر عهده می‌گیرم
اوجالان در این بیانیه افزوده است: راهی جز دموکراسی و گفت وگوی دموکراتیک وجود ندارد و بقای جمهوری جز از طریق دموکراسی برادرانه ممکن نیست....
۹ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: اعتماد آنلاین
نویسنده: اعتماد آنلاین

جوانمرگی ادیب و فیلسوف،- والتر بنیامین در حین فرار

شاهکار بنیامین کتاب ۱۴۰۰ صفحه ای " پاساز معبد کالاها" است، اثری درباره تاریخ فرهنگ و فلسفه تاریخ. این کتاب به بررسی آغاز مدرنیته در غرب می پردازد که شناخت بخشی از زمان نویسنده نیز است. این اثر کلید واقعیات اجتماعی قرن ۱۹ و جنبه های تاریخی آغاز قرن ۲۰ است. در آنجا بنیامین با کمک نظریه مارکسیسم، ساختار و جریان کالا را در نظام سرمایه داری نشان می دهد. در آنجا می توان فرق بین نظریات پیشین و نظریه بنیامین را دید.

 

والتر بنیامین (۱۹۴۰-۱۸۹۲م.)، ادیب، فیلسوف، مترجم، و مقاله نویس آلمانی یهودی تبار، در سال ۱۹۴۰ حین فراز از تعقیب فاشیسم، در مرز فرانسه ـ اسپانیا، دست بخودکشی زد گرجه ویزای آمریکا را گرفته بود. او در برلین در خانواده ای مرفه و لیبرال بزرگ شده بود. بنیامین گرچه مدارج و مراحل آکادمیک استادی در دانشگاه را طی کرده بود بدلیل یهودی بودن اجازه اشتغال را نیافت و محبور شد سالها با نام مستعار دتلف هولز قلم بزند. وی در زمان حیات غیر از ۲ پایان نامه دانشگاهی فقط ۲ کتاب از دیگر آثار بیشمار خودرا منتشر نموده بود.

بنیامین از جمله مهمترین متفکران فلسفه تاریخ، جامعه شناسی هنر، فلسفه زبان، فرهنگ، امپریالیسم، و تئوری انقلاب رسانه ای سینما، بود. او خواهان هنری سیاسی و اجتماعی بود. نظریه فلسفه تاریخ وی بر اساس ماتریالیسم تاریخی مارکس و عقاید مسیحیایی در دین یهودیت یعنی ظهور ناجی و قهرمان است. بنیامین همپون ارنست بلوخ خالق آثار گوناگونی در ادبیات و فلسفه است. زمینه کار او تاریخ اندیشه و تاریخ فرهنگ است. کتاب (تاریخ رمان) لوکاچ بی تاثیر روی افکار وی نبود. بنیامین، فرهنگ اروپایی زمان خودرا از جنبه های گوناگون مورد بررسی قرار داد. در آثار او میتوان جرقه هایی از نظریه جامعه شناسی دیالکتیک هنر را نیز مشاهده نمود. بنیامین شروع مدرنیته را در کیش کالاپرستی نظام سرمایه داری می بیند و کوشید از این طریق به تشریح آناتومی فرهنگ زمان خود بپردازد. از جمله عوارض مدرنیته معبود شدن کالا برای مصرف کنندگان است. وی با روش نظریه مارکسیستی تولید کالا و نقد ایئولوژی، به کشف شاخه هایی از علم زیبا شناسی و استتیک و تاریخ ادبیات رسید.

گروهی از صاحب نظران تفکر بنیامین را مخلوطی از مارکسیسم غیرجزمی و یهودیت مسیحیایی و امام زمانی می دانند. وی پیش از مارکسیسم زیر تاثیر اندیشمندانی مانند برگسن، نیچه، کانت، کیرکگارد، زیمل، و دیلتای بود. آشنایی وی با مارکسیسم غیر از آدرنو و هورکهایمر در مکتب فرانکفورت، از طریق برشت، بلوخ، و آسیه لاسیس ، و دوری از تفکر مذهبی یهودی گرهارد شولم بود. خویشاوندی فکری بنیامین و بلوخ در کتاب (روح اتوپی) از مکتب اکسپرسیونیسم است. در ابتدا سبک نویسندگی بنیامین در سنت نیچه، کراوز، لیشتنبرگ، و سپس تحت تاثیر مارکس، برشت، و بلوخ بود. روش تحقیقی بنیامین مونتاژی است که در قرن ۱۹ میان سوررئالیست ها برای تئوری تاریخ مرسوم بود. به این دلیل وی از آثار شاعران و نویسندگان قرن ۱۹ مانند بودلر، هوگو، و مارکس استفاده می کرد. بعدها این سبک مونتاژی، سندی، و نقل قولی، و مارکسیستی وی مورد استفاده و تقلید بعضی از منقدین ادبی و فرهنگی قرار گرفت. وی توانایی خاصی در طرح مفاهیم علوم انسانی و جمع بتدی درخشان داشت. تنوع و تناقض آثار بنیامین نشان می دهد که وی در میان ۲ جنگ جهانی در اروپا، دچار چه اندیشه های گوناگونی بوده.       

شاهکار بنیامین کتاب ۱۴۰۰ صفحه ای ” پاساز معبد کالاها” است، اثری درباره تاریخ فرهنگ و فلسفه تاریخ. این کتاب به بررسی آغاز مدرنیته در غرب می پردازد که شناخت بخشی از زمان نویسنده نیز است. این اثر کلید واقعیات اجتماعی قرن ۱۹ و جنبه های تاریخی  آغاز قرن ۲۰ است. در آنجا بنیامین با کمک نظریه مارکسیسم، ساختار و جریان کالا را در نظام سرمایه داری نشان می دهد. در آنجا می توان فرق بین نظریات پیشین و نظریه بنیامین را دید.

در زمان حیات غیر از ۲ پایان نامه دانشگاهی، بنیامین ۲ کتاب (خیابان یکطرفه) و (تمرین های روانی نویسندگی) را منتشر کرده بود، که پیرامون نشر، اشکال و روش های ادبی، رویاها و آرمانها، مقاله نویسی و جملات قصار، است. عنوان پایان نامه دکترایش (مفهوم تازیخی هنر در دوره رمانتیک آلمان) و عنوان پایان نامه استادیش (تحقیقی درباره آغاز غم نامه تراژدی آلمانی) بود. وی بیوگرافی هایی در باره نویسندگانی مانند کافکا، برشت، پروست، گوته، کلر، و بودلر نیز نوشته بود و آثاری از پروست را بزبان آلمانی ترجمه نموده است. کتاب اتوبیوگرافی(دوران کودکی در برلین) او وقایع نگاری زندگی اش در اوایل قرن ۲۰ در برلین است. زیر عنوان کتاب (خیابان بکطرفه)، تاریخ قابل شناخت است، قید شده، وگرنه او کار نویسندگی را فقط در زمینه نقد و مقاله نویسی محدود می کرد. در کتاب (نظریات فاشیسم آلمانی) او از طریق نزدیک شدن به ماتریالیسم تاریخی به نقد امپریالیسم می پردازد . هم چنین در دو کتاب ( نویسنده بشکل تولیدکننده) و (اثر هنری در عصر باز تولید صنعتی). این اثر در باره موضوع استتیک نیز است. کتب (روح اتوپی) بلوخ، و (ستاره نجات) روزنبرگ، روی افکار بنیامین بی تاثیر نبودند. کتاب (نوشته ها) از او در سال ۱۹۵۵ منتشر شد. کتاب نامه های وی با عنوان (انسان های آلمانی) در حین جنگ حهانی در تبعید منتشر گردید. منتخبی از آثار او  با عنوان (پارک مرکزی) و کتاب (روشنایی جشن) نیز در سال ۱۹۵۵ منتشر شد. مقاله (انگیزه های بودلر)، شاعر دوره سرمایه داری پیشرفته نیز در زمان حیات از او منتشر شده بود. والتر بنیامین را می توان یکی از ۵ نظریه پرداز و منتقدین ادبی کلاسیک مارکسیست در ردیف پلخانف بشمار آورد.

تماس-         falsaf@web.de  

 

تاریخ انتشار : ۵ آبان, ۱۴۰۰ ۸:۱۰ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

انقلاب بهمن؛ آرمان‌های ماندگار و راه‌های ناتمام!

ما بر این باوریم که طیف گستردهٔ نیروهای چپ موجود در میهن ما موظف است با حضور  و تمرکز کنش‌گری خود در این تلاش هم‌گرایانه، در تقویت جایگاه ٔ عدالت‌‌ اجتماعی و حقوق بنیادین بشری در جمهوری آیندۀ ایران کوشا باشد. ما، همراه سایر نیروهای میهن‌دوست و ترقی‌خواه ایران در راه گذار به جمهوری‌ای مبتنی بر صلح، آزادی، دمکراسی برابری، حقوق بشر و عدالت اجتماعی مبارزه می‌کنیم.

ادامه »
سرمقاله

ریاست جمهوری ترامپ یک نتیجهٔ تسلط سرمایه داری دیجیتال

همانگونه که نائومی کلاین در دکترین شُک سالها قبل نوشته بود سیاست ترامپ-ماسک و پیشوای ایشان خاویر مایلی بر شُک درمانی اجتماعی استوار است. این سیاست نیازمند انست که همه چیز بسرعت و در حالیکه هنوز مردم در شُک اولیه دست به‌گریبان‌اند کار را تمام کند. در طی یکسال از حکومت، خاویرمایلی ۲۰٪ از تمام کارمندان دولت را از کار برکنار کرد. بسیاری از ادارات دولتی از جمله آژانس مالیاتی و وزارت دارایی را تعطیل و بسیاری از خدمات دولتی از قبیل برق و آب و تلفن و خدمات شهری را به بخش خصوصی واگذار نمود.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

اروپا قربانی کیست؟

به‌عنوان یک اروپایی، من فقط می‌توانم از بی‌کفایتی و ساده‌دلی رهبرانمان گله کنم که این اتفاق را ندیدند و با وجود همه فرصت‌ها و انگیزه‌هایی که برای انجام این کار وجود داشت، ابتدا خود را با آن سازگار نکردند. آنها احمقانه ترجیح دادند به نقش خود به عنوان شریک کوچک آمریکا بچسبند، حتی در شرایطی که این مشارکت به طور فزاینده ای علیه منافع آنها بود!

مطالعه »
یادداشت

قتل خالقی؛ بازتابی از فقر، ناامنی و شکاف طبقاتی

کلان شهرهای ایران ده ها سال از شهرهای مشابه مانند سائو پولو امن تر بود اما با فقیر شدن مردم کلان شهرهای ایران هم ناامن شده است. آن هم در شهرهایی که پر از ماموران امنیتی که وظیفه آنها فقط آزار زنان و دختران است.

مطالعه »
بیانیه ها

انقلاب بهمن؛ آرمان‌های ماندگار و راه‌های ناتمام!

ما بر این باوریم که طیف گستردهٔ نیروهای چپ موجود در میهن ما موظف است با حضور  و تمرکز کنش‌گری خود در این تلاش هم‌گرایانه، در تقویت جایگاه ٔ عدالت‌‌ اجتماعی و حقوق بنیادین بشری در جمهوری آیندۀ ایران کوشا باشد. ما، همراه سایر نیروهای میهن‌دوست و ترقی‌خواه ایران در راه گذار به جمهوری‌ای مبتنی بر صلح، آزادی، دمکراسی برابری، حقوق بشر و عدالت اجتماعی مبارزه می‌کنیم.

مطالعه »
پيام ها

مراسم بزرگ‌داشت پنجاه‌وچهارمین سالگرد جنبش فدایی!

روز جمعه ۱۹ بهمن ۱۴۰۳، به مناسبت پنجاه‌وچهارمین سالگرد بنیان‌گذاری جنبش فدایی، در نشستی در سامانۀ کلاب‌هاوس این روز تاریخی و نمادین جنبش فدایی را پاس می‌داریم و روند شکل‌گیری و تکامل این جنبش را به بحث و بررسی می‌نشینیم

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

سایه هایِ خاکستری

رخ داد های سیاسی در آینه گفتمان طبقاتی..

به کانال تلگرامی بولتن کارگری بپیوندید!

دولت پزشکیان و گسل ‌های اجتماعی

بیانیهٔ بیش از ۶۳۰ نفر از فعالان سیاسی و اجتماعی، برای آزادی فوری بازداشت شدگان فراخوان ۲۵ بهمن

اوجالان خواستار خلع سلاح و انحلال PKK شده و هدف خود را پایان دادن به درگیری چهار دهه‌ای با ترکیه اعلام کرده است