شنبه ۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵

شنبه ۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵

قاتل و مقتولِ مقصر قتل خود!
...اگر کشته شدن باعث تقویت می‌شود، چرا برای قوی‌تر شدن نباید خودمان را به کشتن بدهیم؟ چرا برای تقویت ارتش‌مان، آن را به ارتش یک کشور دیگر تبدیل نکنیم تا...
۸ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: ا. م. شیری
نویسنده: ا. م. شیری
نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!
همه ما که در بیرون این دیوارها زندگی می‌کنیم برای متوقف کردن این چرخه خشونت و نابرابری مسئولیت داریم و باید علیه آن اعتراض کنیم. سنگسار، اعدام یا هر مجازات...
۸ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران( اکثریت)
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران( اکثریت)
روایت ترانه علیدوستی، از بازداشت تا ممنوعیت از پرواز!
پدیده ممنوعیت از پرواز در غرب موردی آشناست و عمدتا بعد از عملیات القاعده در سال ۲۰۰۱ به سپهر عمومی راه یافت. بویژه در ایالات متحده لیست هایی بوجود آمد...
۸ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: سردبير ماه
نویسنده: سردبير ماه
آریایی بودن: افسانه یا واقعیت؟
مفهوم نژاد آریایی و ادعای برتری نژادی، هیچ‌گونه مبنای علمی ندارد. مطالعات ژنتیکی نشان داده‌اند که همه انسان‌ها از یک نیای مشترک برخوردارند و تفاوت‌های ژنتیکی میان گروه‌های انسانی بسیار...
۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: بهروز ورزنده
نویسنده: بهروز ورزنده
سند سیاسی مصوّب کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) یک سازمان باورمند به سوسیالیسم دموکراتیک است که برای گذار از جمهوری اسلامی به جمهوری مبتنی بر دموکراسی، جدایی دین از حکومت، عدالت اجتماعی و...
۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
پایان کنگرۀ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) روز چهارشنبه، ۲۸ آذر ۱۴۰۳ (۱۸ دسامبر ۲۰۲۴ میلادی) به پایان رسید. مشارکت وسیع و تأثیرگذار اعضای سازمان در روند کنگرهٔ بیستم سازمان،...
۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت رئیسهٔ کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت رئیسهٔ کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
مسئولیت سلبریتی‌ها در فضای مجازی!
در قرن حاضر، رسانه‌ها بخش عمده‌ای از مدیریت افکار عمومی را عهده‌دار هستند و قدرت و توانمندی آن را با هر عامل و ابزار محرک دیگری نمی‌توان مقایسه کرد اما...
۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: حسین مهراندیش
نویسنده: حسین مهراندیش

ادبیات و هنر اروتیک، زیبایی استتیک است، و نه ابتذال پورنو.

تا پایان قرن ۱۹ میلادی غالب خالقین آثاراروتیک، گمنام و ناشناخته و یا با نام مستعار فعال بوده اند. مفهوم و مقوله اروتیک در فلسفه غرب در چهارچوب "فلسفه زندگی" بررسی میشود، و خدای اسطوره ای آن "اروس" است. افلاتون آنرا نوعی نیاز، عشق، جبر، و فشار برای شناخت فلسفی تعریف میکند، گرچه عوام آرکائیک آنزا قانون و اصلی اسطوره ای برای تولید نسل و خلاقیت میدانستند. گرچه در عصر جدید ادبیات اروتیک میان آثار پورنو و حوزه روانی عشق قرار داده میشود، اغلب ولی تاکید و تمرکز روی ادبیات عاشقانه و رمانتیک است.

مقوله اروتیک ، یعنی توجه به تصاویر و ادبیات انسان آزاد، بالغ، وعاقل .

 در جامعه سکولار دمکرات، هنر و ادبیات اروتیک آزاد خواهد بود. هنر اروتیک همیشه وجود داشته، چه در دسترس حاکمان و ثروتمندان، چه در دسترس خود هنرمند و اطرافیانش. غربیها میگویند هیچ چیز جدید نیست مگر اینکه فراموش شده باشد. به آثار اروتیک اغلب با پیشداوری های اخلاقی طبقاتی و یا با معیارهای استتیک پرداخته شده. ریشه مفهوم اروتیک در واژه “اروس” در زبان یونانی به معنی خدای عشق است. نبرد میان عشق زمینی و عشق مقدس الهی ریشه در ادیان ابراهیمی دارد. در فرهنگ “هندوایسم” هنر اروتیک تابو نبوده و نیست، چون عشق قوی ترین احساس انسان است. هنر و ادبیات اروتیک در عصر روشنگری و رونق ماتریالیسم ابزاری علیه تعقیب و خرافات کلیسایی بود. در این هنر و ادبیات اغلب انتقاد اجتماعی و مبارزه با ارتجاع و افکار جزمی وجود داشته. فرهنگ اروتیک و قضاوت پیرامون آن معمولا بسته به سلیقه زمان و فرهنگ، بلندنظری و تولرانس افراد اجتماع و سانیور دولت و کلیسا بوده، یا بشکل زیرزمینی و سانسور شده عرضه گردیده.

مشهورترین اثر ادبیات اروتیک ،از کشور هند و در قرن ۴ میلادی بنام “کاماسوترا” است. کتاب “الف لیل و لیل “یا کتاب “قصه های هزار و یکشب” از قرن ۸ میلادی در دربار خلفای عرب و یا در کشور هند گردآوری شده. در کتاب تورات یهودیان نیز “ترانه متعالی” را متنی اروتیک بشمار می آورند. ادبیات غرب از زمان باستان شامل ادبیات اروتیک بوده . آریستیدیس ملطایی یک قرن پیش از میلاد اشعاری اروتیک سروده. داستان اروتیک “الاغ طلایی” از سال ۱۷۵ میلادی در ادبیات غرب موجود است. شعر “هنر عشق” از اوید، شاعر یونانی یک قرن پیش از میلاد نوشته شده.

در دوره رنسانس، نوول اروتیک “دکامرون” در سال ۱۳۵۰ میلادی به رشته تحریر درآمده. در فرانسه آثار نویسندگانی مانند دساد، بالزاگ، بودلر، و در انگلیس بعضی از آثار شکسپیر، و در ایتالیا خاطرات کازانوا، در آلمان بعض از نوشته های گوته و شیلر،آثار عشقی اروتیک شمرده میشوند. در قرن ۲۰ نویسندگانی مانند جویس، لاورنس، نابکوف، هنری میلر، آنایس نین، ژنت، آرسان، همینگوی، ویلیامز، پاپلو نرودا، و اسکار وایلد، در ژانر اروتیک آثاری آفریده اند.

 در پایان قرن ۱۹ میلادی، هنر و ادبیات اروتیک، کالایی عمومی شد و طیف وسیع تری از علاقمندان توانستند خود را با آن سرگرم کنند. در عصر ویکتوریایی انگلیس نویسنده ای با نام مستعار “والتر” کتاب چند جلدی ۱۵۰۰ صفحه ای با عنوان “زندگی مرموز من” را منتشر نمود که آینه جهان نمایی از فرهنگ و جامعه عصر ویکتوریایی است. در کشور اتریش مجسمه ای سنگی با قدمت ۳۰ هزارساله بنام “ونوس اراده آباد” کشف شد که نماد و سنبل بارداری، عشق، و رابطه جنسی زنانه است. در نقد آثار اروتیک اشاره شده که نویسندگانی مانند کازانوای ایتالیایی و والتر انگلیسی جویای تنوع در عمل جنسی و لذت بوده اند و نه جویای عشق واقعی یا افلاتونی و احساس انسانی.

اروتیک مفهومی است عام که مربوط به عشق معنوی، چه جسمی و چه روانی میباشد، گرچه با پورنوگرافی مرز مشترک و نزدیکی دارد. در نظر اخلاق گرایان، هنر و ادبیات اروتیک، تاکید به عشق معنوی احساسی را عمده میکند، یعنی مفهومی است عام در رابطه با عشق، زندگی جنسی، احساسی، هنر عشق ورزیدن، و یا عشق به زیبایی . و به معنی عام یعنی تمام اشکال روابط جسمی، روانی، احساسی، یا جنسی که بشکل هنر، مد، نشر، عکس، تصویر، نقاشی، تبلیغ، و یا سنبل و نماد، به علاقمندان عرضه میگردد. در جای دیگری ادعا شده که نخستین اثر ادبی اروتیک در هندوستان در ۱۰۰۰ سال پیش نوشته شده.

یکی از انواع و ژانرهای مرسوم خلق آثار اروتیک، سبک اعترافات است. مشهورترین نویسندگان آن ، روسو، آگوستین مسیحی، و والتر انگلیسی هستند. آگوستین در سال ۳۸۰ میلادی در کتاب “اعترافات” خود نوشت، خدایا به من تقوا، نجابت، و پرهیزکاری عطا کن، ولی نه فوری! . در ژاپن قرنهاست که هنر اروتیک بخشی از مواد درسی آموزشی کودکان است، گرچه کودکان روابط جنسی اروتیک والدین را اغلب بشکل اعمال خشونت آمیز تصور میکنند. ادگار آلن پو مینویسد چون همراه والدینش در اطاق کوچکی زندگی میکرد، بارها حین عشق بازی آنها، گریسته و یا دچار کابوس شده.

تا پایان قرن ۱۹ میلادی غالب خالقین آثاراروتیک، گمنام و ناشناخته و یا با نام مستعار فعال بوده اند. مفهوم و مقوله اروتیک در فلسفه غرب در چهارچوب “فلسفه زندگی” بررسی میشود، و خدای اسطوره ای آن “اروس” است. افلاتون آنرا نوعی نیاز، عشق، جبر، و فشار برای شناخت فلسفی تعریف میکند، گرچه عوام آرکائیک آنزا قانون و اصلی اسطوره ای برای تولید نسل و خلاقیت میدانستند. گرچه در عصر جدید ادبیات اروتیک میان آثار پورنو و حوزه روانی عشق قرار داده میشود، اغلب ولی تاکید و تمرکز روی ادبیات عاشقانه و رمانتیک است.

 تماس.  falsaf@web.de  

تاریخ انتشار : ۱۲ آبان, ۱۴۰۰ ۱۰:۰۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

به پیشواز شب چلّه – پایداری در پیروزی نور و آزادی بر ظلمت و استبداد!

هیئت سیاسی – اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) از این که نخستین پیام خود پس از انتخابش را هم زمان با شب یلدا، پایان جان‌سختی شب و جشن آغاز بازگشت نور بر زندگی و طبیعت راهی خانه‌های هم‌میهنان خود می‌نماید، خرسند است. ما این هم‌زمانی امیدآفرین را ادامهٔ  راهی می‌دانیم که دیری‌‌است در همراهی با مردم سرزمین‌مان در پیکار دیرینه‌شان با شب و ظلمت و در پیوند با آزادی و نور، برگزیده‌ایم.

ادامه »
سرمقاله

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

دادگاه لاهه حکم بازداشت نتانیاهو، نخست‌وزیر؛ و گالانت وزیردفاع سابق اسرائیل را صادر کرد

دادگاه (لاهه) دلایل کافی برای این باور دارد که نتانیاهو و گالانت «عمداً و آگاهانه مردم غیرنظامی در نوار غزه را از اقلام ضروری برای بقای خود از جمله غذا، آب، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین سوخت و برق محروم کرده‌اند».

مطالعه »
یادداشت

نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!

همه ما که در بیرون این دیوارها زندگی می‌کنیم برای متوقف کردن این چرخه خشونت و نابرابری مسئولیت داریم و باید علیه آن اعتراض کنیم. سنگسار، اعدام یا هر مجازات غیرانسانی دیگر صرف نظر از نوع اتهام یا انگیزه و اعتقاد محکومان، چیزی جز نابودی و ظلم نیست و باید برای همیشه از دستگاه قضایی حذف شود.  نه به اعدام، نباید فقط شعاری باشد، بلکه باید به منشوری تبدیل شود که کرامت انسانی و حقوق برابر را برای همه، فارغ از جنسیت و جایگاه اجتماعی، به رسمیت بشناسد.

مطالعه »
بیانیه ها

به پیشواز شب چلّه – پایداری در پیروزی نور و آزادی بر ظلمت و استبداد!

هیئت سیاسی – اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) از این که نخستین پیام خود پس از انتخابش را هم زمان با شب یلدا، پایان جان‌سختی شب و جشن آغاز بازگشت نور بر زندگی و طبیعت راهی خانه‌های هم‌میهنان خود می‌نماید، خرسند است. ما این هم‌زمانی امیدآفرین را ادامهٔ  راهی می‌دانیم که دیری‌‌است در همراهی با مردم سرزمین‌مان در پیکار دیرینه‌شان با شب و ظلمت و در پیوند با آزادی و نور، برگزیده‌ایم.

مطالعه »
پيام ها
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

قاتل و مقتولِ مقصر قتل خود!

نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!

روایت ترانه علیدوستی، از بازداشت تا ممنوعیت از پرواز!

آریایی بودن: افسانه یا واقعیت؟

سند سیاسی مصوّب کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)

پایان کنگرۀ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)