چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!
برای رهایی ایران از اقتدارگرایی و تمامیت‌خواهی، با رنج و اندوه خون ریخته‌شدهٔ جوانان در این چند دهه در جان، بر خلاف دور اول، در دور دوم انتخابات شرکت می‌کنم...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی
جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی

زنان و کارگران، انسان های نوین آثار آراگون

دالی می گفت هنر باید برای دل و احساس باشد. آراگون میگفت هنر و ادبیات باید در خدمت انقلاب کارگری و سوسیالیستی باشد. به نظر او سوررئالیست ها باید از ایده آلیسم سوررئالیستی فاصله بگیرند و ماتریالیسم دیالکتیکی را بعنوان فلسفه مارکسیستی قبول کنند.

لویز آراگون (۱۹۸۲-۱۸۹۷م)، شاعر، رمان نویس، نماینده مهم سوررئالیسم فرانسوی، نویسنده سوسیالیستی، سیاستمدار فرهنگ سوسیالیستی، نماینده مهم رئالیسم سوسیالیستی در فرانسه، مقاله نویسی روشنگر،عضو حزب کمونیست فرانسه، عضو افتخاری آکادمی هنر آلمان شرقی، و ناشر، بین سالهای ۱۸۹۷  و ۱۹۸۲ میلادی در فرانسه زندگی نمود. 

آراگون زیر تاثیر مکتب دادائیست، ادبیات را شروع نمود، سپس سوررئالیست، و بعد مبلغ مکتب مارکسیستی رئالیسم سوسیالیستی گردید، و در پایان باز به مکتب سوررئالیسم بازگشت. با پاول انوار و آندره برتون از جمله پایه گذاران مکتب سوررئالیسم بود. با ارنست بلوخ پایه گذار یک مجله ادبی فرهنگی سیاسی گردید. در جنگ داخلی اسپانیا علیه راستگرایان شرکت نمود. مدتی عضو جبهه مقاومت فرانسه علیه فاشیسم آلمان جنگید.عضو جنبش صلح علیه جنگ هنذوچین توسط فرانسه  فعالیت نمود. برنده جایزه صلح لنین بود.

آراگون در مجموعه شعر “درد و رنج قلبی” سرودهایش را در خدمت مبارزه آزادی بخش ضد فاشیستی و وطنپرستی قرار داد. بعد از عضویت در حزب کمونیست فرانسه نماینده یک ادبیات سیاسی متعهد و مکتب رئالیسم سوسیالیستی شد. در سال ۱۹۶۰ از مکتب رئالیسم سوسیالیستی دوباره به مکتب سوررئالیسم بازگشت. در سال ۱۹۳۰ در کنگره نویسندگان پرولتری شوروی در شهر خارکف شرکت نمود. از سال ۱۹۵۴ عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست فرانسه شد.

آندره ژید، نویسنده معروف فرانسوی آراگون را شاعر و پیشاهنگ مکتب سوررئالیسم نامید. آراگون از سال ۱۹۶۸ بدلیل ورود ارتش شوروی به چکسلواکی از کمونیسم فاصله گرفت. برای او شعر و میهن پرستی دو مقوله قابل وحدت هستند. وی بدلیل اشعار مقاومت میهنی و اشعار عاشقانه برای همسرش، میان خوانندگان احترام خاصی داشت. بعد از جدایی از مکتب سوررئالیسم، رمانهایی به سبک فرانسوی مکتب رئالیسم سوسیالیستی، که تئوری هنر و ادبیات استالینیستی، بقول منقدین بورژوایی، بود، نوشت. ولی در پایان عمر از این مکتب نیز فاصله گرفت و باز به مکتب سوررئالیسم برگشت. 

یکی از مشهورترین آثار آراگون، رمان ۳ جلدی “ناقوس های شهر باسل” که در سال ۱۹۳۴ بسبک مدرن نوشته شده. قهرمان داستان خانم کاترین میان وابستگی های بورژوایی، آنارشیستی، و کوشش تاخیرآمیز سوسیالیستی سرگردان است. این رمان به جنبش سوسیالیستی زنان در برابر جهان کاپیتالیستی مردها اشاره میکند. آراگون خانم کلارا زاتکین، کمونیست آلمانی را نمونه ایده آل زن فردای برابری طلب معرفی نمود. این رمان بعدها باعث شد تا آراگون را در ردیف نویسندگان مکتب رئالیسم سوسیالیستی بشمار آورند، و از طریق جلد سوم این رمان یعنی داستان “جهان واقعی” او را استاد سبک روایتی حماسی معرفی کنند. آراگون در این رمان به زوال جهان بورژوایی و صعود طبقه جدید پرولتاریا برای انقلاب سوسیالیستی می نماید. در این کتاب اشاره به وحدت کیفیت هنری و تعهد سوسیالیستی نیز شده است. 

از جمله دیگر آثار لویز آراگون،- کشاورز پاریسی، محله پولدارها، طبقه مرفه مسافر، جناب آرولین، رمان ۶ جلدی کمونیست ها، هفته مذهبی مقدس، تصاویر خود یابی، بلاچ یا فراموشی، دیانای فرانسوی، جهان واقعی، تعقیب کننده تعقیب شده، هورا اورال، درد و رنج قلبی، برادرزاده آقای ها، رمان ناکامل، زندگی روستایی در پاریس، مجموعه اشعار، تئاتر، الزا خانم، هنری ماتیسه، ماجرای تلماخ، دروغ-حقیقت، مجموعه آثاراو بزبان فرانسوی بین ۳۶ و ۴۲ جلد است.

همسر آراگون، خانم الزا- تریولر، که نویسنده، شاعر و همفکر و همرزم شوهرش بود، از روسهای مقیم فرانسه بود که بین سالهای ۱۹۷۰-۱۹۹۶ زندگی نمود. آراگون مدتی دانشجوی پزشکی بود. پدرش به شغل وکالت مشغول بود. بیوگرافی و زمان زندگی آراگون در فرانسه، خواننده را بیاد مبارزات حزب توده در ایران و نویسندگان و فعالان حزبی می اندازد که مدافع سیاست های طرفدار شوروی بودند، و از هنر و ادبیات برای مبارزه اجتماعی در راه سوسیالیسم استفاده می نمودند. جالب است که آراگون با اینهمه کوشش فرهنگی و مبارزات اجتماعی، فقط یکبار تهدید به ۵ سال زندان شد، و کسی او را ترور ننمود و یا به خارج تبعید نکرد!   

سوررئالیست های فرانسه بین سالهای ۱۹۳۹-۱۹۳۰ روی موضوع شوروی و نقش هنر و ادبیات ۲ دسته شدند. دسته اول خط آراگون و دسته دوم خط سالوادر دالی را دنبال نمودند. دالی می گفت هنر باید برای دل و احساس باشد. آراگون میگفت هنر و ادبیات باید در خدمت انقلاب کارگری و سوسیالیستی باشد. به نظر او سوررئالیست ها باید از ایده آلیسم سوررئالیستی فاصله بگیرند و ماتریالیسم دیالکتیکی را بعنوان فلسفه مارکسیستی قبول کنند. آراگون با اشاره به رفتار دولت فرانسه با هنرمندانی مانند سادول، کرول، و غیره میگفت دولت بورژوایی هر لحظه بخواهد میتواند فعالین اجتماعی سوررئالیستی را ممنوع کند یا به زندان بیندازد . تهدید او به ۵ سال زندان هم در این روال است. شعر پرچم سرخ او باعث شد تا  گروها از طزفداران شعار “هنر برای هنر” خواهان اخراج او گردند. جرج سادول در نامه ای به کنگره نویسندگان در خارکف شوروی نوشته بود سوررئالیستها باید غلیه ایده آلیسم، فئودالیسم، و تروتسکیم، که ابزار دست بورژوازی هستند، افشاگری کنند. آندره برتون برای دفاع از آراگون وارد میدان شد و گفته بود شعر نمی تواند سند جرم باشد چون مقوله ای احساسی است و نه عقلی. برتون از آراگون خواست که سیاست حزبی کمونیستی را دنبال نکند و مستقل باشد. آراگون از توصیه دوم برتون دلخور شد و حاضر نشد سایر سوررئالیستها را در جریانات هنری حزبی باخبر نماید. آراگون در شعر” پرچم سرخ” خواهان خشونت علیه پلیس و اعضای سوسیال دمکرات فرانسوی شده بود. آراگون می بایست میان دوستان سوررئالیستی و رفقای کمونیستی یک گروه را انتخاب می نمود. ولی حزب کمونیست فرانسه تصمیم به اخراج سوررئالیست های غیر سیاسی نمود. گرچه در پایان خود آراگون هم حزب کمونیست و سیاست ادبی مارکسیستی را ترک نمود. اسپانیایی ها می گویند هنر برای هر موضوعی می تواند فقط یک بهانه باشد.

 

تاریخ انتشار : ۱ آذر, ۱۴۰۰ ۱۱:۲۹ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!