سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۴

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۴

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

هرمان هسه،- در ادبیات هومانیستی و سکولار جهان

کتاب "ادیسه هومر" حاکی از شهامت و تجربه قهرمان داستان است. قهرمان داستان از حضور فرهنگ بورژوایی صنعتی و ضعف های شبه رمانتیک خودش رنج می برد. انسان و گرگ سنبل دو جهان انسانی و حیوانی هستند. گرچه نویسنده به بیماری و بحران در جامعه اشاره می کند ولی در پایان نجات و سلامتی بر مرگ و سقوط پیروز میشوند. هرمان هسه می گفت داستان این رمان اغلب مورد سوء تفاهم منتقدین یا خوانندگان قرار گرفته است.

 

هرمان هسه (۱۹۶۲-۱۸۷۷ م)، شاعر، نویسنده، داستانسرا، و مقاله نویس آلمانی، برنده جایزه نوبل سال ۱۹۴۶، نماینده هومانیسم بورژوایی متاخر در ادبیات آلمانی، غالب سالهای عمر خود را در ۳ کشور سوئیس، هند و ایتالیا گذراند. او یکی از پیشگامان و کلاسیک های جنبش جوانان هیپی، بدلیل اصول هومانیستی، طرح مسائل روز، بشاشیت اندیشه، و نثر زیبا و استتیک، در غرب بود. موضوع آثارش ترکیبی از نقد و فرهنگ صنعنی بورژوایی غرب، خودشناسی، و عرفان شرقی هندی بودیستی بود. وی در قرن ۲۰ از جمله نویسندگان آلمانی زبان بود که بیشترین تعداد خوانندگان را داشت و آثارش بالاترین رقم ترجمه در کل زبانهای زنده فرهنگی جهان را از آن خود ساخت.

هرمان هسه از موضع ایده آلیسم فردگرایانه، ولی با سبک رئالیستی-روانشناسانه، تهدید انسان در فرهنگ بورژوایی غربی را توسط یک جامعه غیرهومان نشان داد. آثارش نیاز انسان به یک پناهگاه فکری واقعی عملی را نشان میدهند، گرچه این پناهگاه هم قادر به ارضاء و عملی نمودن نوستالژی های انسانی نیستند. هسه خواهان شورش و اعتراض علیه زندگی ماشینی و سودجویی های تجارتی در نظام سرمایه داری است. او به تبلیغ یک اتوپی غیرسیاسی می پردازد، جامعه ای که اسیر فرهنگ مادی و فردگرایی نباشد. وی از طریق نقد فرهنگ حاکم زمان خود خواهان بازگشت به اصول نخستین طبیعت و زندگی است و با کمک آثار عرفان هندی به مخالفت با فرهنگ و زندگی بورژوایی امریکایی می پردازد. دست آوردهای انقلاب صنعتی به نظر او موجب استثمار طبیعت شده. در این گونه نقد او به نظرات فیلسوف مکتب فرانکفورت، هربرت مارکوزه می گردد. آثار هرمان هسه اغلب اتوبیوگرافیک هستند، از جمله طرح مشکلات روحی روانی از طریق روان پژوهی، عرفان شرقی هندی بودیستی، درون گرایی، مخالفت با دیکتاتوری، و دفاع از آزادی های فردی. از طریق روان پژوهی او از سبک نویسندگی امپرسیونیستی فاصله گرفت و به تصورات اسطوره ای و نمادهای آرکائیک میدان داد. هرمان هسه در جوانی با سبک رئالیستی به موضوعات منطقه ای محل زندگی اش در جنوب آلمان میپرداخت. او از طریق شور اعتراض های فکری ثمربخش، مخالف نرم های اجتماعی مزاحم بود. وی در نامه ای به” رمان رونالد “تاکید میکند که  آثارش، مخصوصا رمان هندی سیدارتا، اعتراف به عشق هستند.

سبک و هنر روایتی هرمان هسه زیر تاثیر سبک گوته و کلر بود. ریشه اشعار او در سنت کلاسیک و رمانتیک ادبیات آلمانی با زبانی عالی و استادانه هستند. اشعار متاخر وی نشان از مسئولیت و تعهد اجتماعی و دفاع از مقوله صلح هستند. او شاهد هر دو جنگ جهانی در اروپا بود گرچه خودش در آنها شرکت ننمود.

پدر هرمان هسه یک میسیونر و مبلغ مسیحی در هند بود. هسه در کودکی به مدرسه مذهبی پیتیسم مسیحی رفته بود. پدر بزرگ وی از کشاورزان جنوب آلمان بود. هسه سرخورده از جهان عظیم مدرن، سالها به کنج عزلت و به زندگی ساده و عرفان شرقی و شبه بودیستی پناه برد. او در سال ۱۹۱۴ بدلیل اعتراض به شروع جنگ جهانی اول و انتقاد از جنگ امپریالیستی، به کشور سوئیس پناه برد و شهروند آن کشور گردید. در نامه ای به “رمان رونالد ” فرانسوی،اعتراف میکند که بجای شرکت در ۲ جنگ جهانی، به سوئیس رفت تا تبلیغ صلح کند. شغل هرمان هسه پیش از موفقیت در نویسندگی، کتابداری، کتابفروشی، ساعت سازی، و عتیقه فروشی بود. در باره هرمان هسه اشاره شده که او بعد از پایان جنگ جهانی دوم و شکست فاشیسم آلمان، خلاف آلکساندر دوبلین، به کشور خود  یعنی آلمان غربی باز نگشت، ولی چندین نویسنده سوسیالیست و یهودی تبار مانند – ر.بشر، برتولد برشت، آنا زگر، آرتولد سوایگ، ویلی بردل، فریدریچ ولف، به آلمان شرقی سوسیالیستی برای بازسازی برگشتند و مورد حمایت دولت جدید قرار گرفتند.

مهمترین آثار هرمان هسه عبارتند از- گرگ صحرا، سیدارتا، بازی مهره شیشه ای، دمیان، خودشیفته و دهن طلایی، زیر چرخ، کنولپ، پیتر کامنسیند، گرترود خانم، روسهالده، آخرین تابستان، کنیگور، داستانهای کوتاه، و مجموعه مقالات و نقد های ادبی،    

شاهکار هرمان هسه رمان “بازی مهره شیشه ای” است. رمانی فرهنگی فلسفی اتوپیستی، نقد زمان و فرهنگ بین ۲ جنگ جهانی در اروپا. دارای تاثیراتی برای آموزش و رفاه انسانها. موضوع آن مبارزه با بخش فرهنگی مطبوعات بورژوایی زمان اش است. ساختار رمان مخالف سبک نویسندگی مورد علاقه فاشیسم  در آلمان بود. در این رمان هرمان هسه به انتقاد از قدرت طلبی ماکیاولیستی، سودجویی کاپیتالیستی، نابودی ارزشهای هومانیستی و جعل ارزشهای والای فرهنگی می پردازد. دفاع از قانون، و نیاز به حقیقت، به عقل گرایی غلبه بر هرج و مرج طلبی، مبارزه با ترور و جنگ، احترام به ارزشهای انسانی، جایگزینی زیبایی و استتیک بجای از خودبیگانگی کار و تولید کاپیتالیستی، و ساختن پناهگاهی برای روان و اندیشه انسان آواره و بی خانمان، از جمله موضوعات این رمان جهانشمول هستند. هسه مدعی است که تمام موضوعات پیشین آثار او در این رمان دوباره با کیفیتی عالی تر مطرح شده اند.  این کتاب ترکیبی است از رمان آموزشی فرهنگی و عرفان هندی بودیستی در ساختاری اتوپیستی. رمانی در انتقاد از فرهمگ رو به زوال آلمان و اشاعه فرهنگ کاپیتالیستی امریکا. این رمان بین سالهای ۱۹۴۳-۱۹۳۰ نوشته شد. او ظهور فاشیسم آلمان را در سال ۱۹۳۲ پیش بینی کرده بود. این رمان آخرین اثر نثری نویسنده، یک اتوپی پیچیده هنرمندانه و نقطه اوج خلاقیت هسه است. دلیل اعطای جایزه نوبل به این رمان ،قدردانی از ایده آلهای هومانیستی و سبک عالی نویسندگی وی بود. در این رمان نویسنده به تبلیغ یک جمهوری اتوپیستی عالمان و روشنفکران می پردازد که پاسخی است به فاشیسم و توحش جهانی. عنوان رمان امروزه  نوعی شفافیت و تکامل در اندیشه را تداعی میکند.

هرمان هسه سفر خود به هند را در رمان “سیدارتا”، بعد از رمان” بیوگرافی بودای جوان” در سال ۱۹۲۲ منتشر نمود. این رمان داستان پسر یک برهمن هندی است که بعد از شناخت عرفانی به آرامش و وحدت روانی درونی میرسد. هنری میلر نویسنده امریکایی این رمان را ساده عمیق و کوتاه معرفی نمود. این رمان جدلی است با فلسفه و دین برهمنی هند که اتوبیوگرافیک نیز است. نحقیر این جهان و رد آموزشهای جزمی، غلبه  بر فردگرایی و منیت از جمله دیگر موضوعات مطرح در رمان هستند. این رمان پرخواننده ترین اثر قرن ۲۰

۲۰ بیش از ۱۰ میلیون بار بفروش رسید و در دهه ۱۹۶۰ کتای مرامی طرفداران فرهنگ شرقی میان نسل جوان اروپا و امریکا بود.

رمان “گرگ صحرا” منتشرشده در سال ۱۹۲۷ اشاره به دوگانگی میان جهان شورشی درون و جهان بورژوایی بیرون می نماید. داستان بیوگرافی یک روشنفکر و منتقد فرهنگ زمانش است که دچار دوگانگی و تزلزل شده است. توماس مان در باره این رمان گفته بود همچون کتاب “ادیسه هومر” حاکی از شهامت و تجربه قهرمان داستان است. قهرمان داستان از حضور فرهنگ بورژوایی صنعتی و ضعف های شبه رمانتیک خودش رنج می برد. انسان و گرگ سنبل دو جهان انسانی و حیوانی هستند. گرچه نویسنده به بیماری و بحران در جامعه اشاره می کند ولی در پایان نجات و سلامتی بر مرگ و سقوط پیروز میشوند. هرمان هسه می گفت داستان این رمان اغلب مورد سوء تفاهم منتقدین یا خوانندگان قرار گرفته است.

در رمان “زیر چرخ” نویسنده به دوران سخت و ناگوار کودکی خود می پردازد. در رمان “پیتر کامیسید” هسه به زندگی یک آدم آواره و بی هانمان میپردازد. هسه در ۲ رمان “گرترود خانم” و ” روسهالده” به زندگی زناشویی یک هنرمند میپردازد. قهرمان داستان میان وظایف زناشویی و عرفان فرار از جهان و گوشه عزلت سرگردان است. هسه بدون نسبی کردن نقد و قضاوت به بحران فکری در زندگی هنرمندان می پردازد. رمان “دمیان” تاریخ جوانی و رشد فردگرایی یک جوان است. هسه در این کتاب به مشکلات روحی روانی خود میپردازد. داستانها و روایت های نخستین هرمان هسه در کتاب “کنولپ” گردآوری شده اند. در رمان “خودشیفته و دهن طلایی” به جهان قرون وسطا و تناقض الهام هنری با عقیده و فروتنی عرفانی اشاره می شود. داستان ۲ دوست در سدههای میانه است که رابطه میان روان و معنی گرایی را منعکس می کنند. رمان “آخرین تابستان کینگور” هرمان هسه، به سبک امپرسیونیستی نوشته شده.

 

 

 

 

 

تاریخ انتشار : ۱۹ آذر, ۱۴۰۰ ۹:۱۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴