چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!
برای رهایی ایران از اقتدارگرایی و تمامیت‌خواهی، با رنج و اندوه خون ریخته‌شدهٔ جوانان در این چند دهه در جان، بر خلاف دور اول، در دور دوم انتخابات شرکت می‌کنم...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی
جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی

مشکلات معلمین زن در ایران و نقش آنها در مطالبات و اعتراضات معلمان

آموزش و پرورش یکی از ارکان اساسی در تربیت نسل آینده و توسعه هر کشور است و کادر آموزشی و بخصوص معلمین نقش مهمی دراین رابطه دارند. سالنامه آماری وزارت آموزش و پرورش تعداد کل کارکنان آموزش و پرورش در سال ٩۶-٩۵ در مناطق شهری وروستایی را بالغ بر ٩٢٧ هزار و٩٠۴ نفر اعلام کرده است.  کارکنان آموزشی گروه معلم رسمی و پیمانی در تمام دوره‌های تحصیلی  ۵۵۴ هزار و٩٧١ نفر و مجموع کارکنان آموزشی زن گروه معلم رسمی و پیمانی در تمام دوره‌های تحصیلی ٣٣۵ هزار و٧١٢ نفر بوده است[1]. هفتاد درصد معلمان دارای مدرک کارشناسی و بالاتر هستند.

آموزش و پرورش یکی از ارکان اساسی در تربیت نسل آینده و توسعه هر کشور است و کادر آموزشی و بخصوص معلمین نقش مهمی دراین رابطه دارند. سالنامه آماری وزارت آموزش و پرورش تعداد کل کارکنان آموزش و پرورش در سال ٩۶-٩۵ در مناطق شهری وروستایی را بالغ بر ٩٢٧ هزار و٩٠۴ نفر اعلام کرده است.  کارکنان آموزشی گروه معلم رسمی و پیمانی در تمام دوره‌های تحصیلی  ۵۵۴ هزار و٩٧١ نفر و مجموع کارکنان آموزشی زن گروه معلم رسمی و پیمانی در تمام دوره‌های تحصیلی ٣٣۵ هزار و٧١٢ نفر بوده است[۱]. هفتاد درصد معلمان دارای مدرک کارشناسی و بالاتر هستند. تخمین زده می‌شود که در ایران به ازای حداقل ٢۵ نفر دانش آموز یک معلم موجوداست.  سهم آموزش و پرورش از بودجه کشور چهارده درصد آن است.

مشکلات معلمان زن

علیرغم اینکه معلمان زن بنا به آمار رسمی شصت درصد از کل معلمان کشور را شامل می‌شوند ولی در حق آنها در عرصه مدیریتی تبعیض اعمال میشود. «آمار نشان می‌دهد که فقط هفت در صد زنان در حوزه مدیریتی هستند. این نابرابری از پست وزارت و معاونت وزارت و مدیرکلی گرفته تا سطوح مدیریت ادارات آموزش و پرورش مناطق حاکم است»[۲].

دوری محل کار از محل زندگی

بسیاری از معلمین زن مجبور هستند برای تدریس به مناطق محروم بروند و ممکن است به علت شرایط زندگی خود ویا نبود امکانات لازم نتوانند در منطقه مربوطه زندگی کنند.  در این رابطه ایاب و ذهاب واقامت دو مشکل اساسی ومهم معلمین زن است که علاوه بر تحمیل هزینه اظافی، مشکلات دیگری را هم بهمراه دارد. متاسفانه قانون برای این مسئله پیش بینی لازم را نکرده است.

نگهداری فرزندان

وقتی معلمین زن بچه دار میشوند، بالطبع نظم کاری آنها بهم میخورد. بنا به گفته یکی ازمعلمین زن، سه ماه مرخصی زایمان، زمانی میتواند کافی باشد، که مهد کودک هایی برای نگهداری نوزادان و کودکان در محل کار یا زندگی وجود داشته باشد. نبود مهد کودک های دولتی و تبدیل تدریجی مهد کودک های دولتی در ابتدا به نیمه خصوصی و سپس خصوصی، هزینه بالا یی برمعلمان تحمیل می کند. علاوه بر این یکسان نبودن ساعت کارمعلمان  با ساعت کار مهدهای خصوصی باعث بروز مشکلاتی برای معلمین زن میشود.

کار مضاعف معلمین زن

اغلب معلمین زن علاوه بر شغل خود، مسئولیت اداره خانه وفرزندان خود را نیز به عهده دارند. این امر بار مضاعف و تبعیض آمیزی برای آنها بوجود میآورد. آن دسته از معلمین زن که سرپرست خانوار هم هستند، علاوه بر این بار مضاعف، در  شرایط  سخت اقتصادی  کنونی (بنا به اعلام بسیاری از مسئولین جمهوری اسلامی، خط فقر به بالاتر از در آمد  یازده میلیون تومان برای هر خانوار رسیده است)  از نظر معیشتی نیز تحت فشار قرار دارند.

فرسودگی شغلی معلمین زن

علیرغم علاقه زنان به آموزش کودکان و نوجوانان، شغل معلمی اساسا در شرایط کاری کنونی کاری سخت و استرس زا می‌باشد. با توجه به اینکه معلمین زن مشکلات اداره خانه وفرزندان را هم دارند، با بالا رفتن سن اغلب دچار مشکلات سلامتی جسمی و روحی میشوند. این عوامل  باعث ازبین رفتن انگیزه‌های شخصی برای تدریس میشود و معلمین زن را بفکر بازنشستگی پیش از موعد میاندازد.  متاسفانه اکثر این گونه درخواست های بازنشستگی،  به علت کمبود نیرو، با مخالفت روبرو میشوند.  برابری سالهای کاری زنان با مردان غیر منصفانه است و بسیاری از معلمین زن خواستار آن هستند که مثل چند سال پیش، طرح پنج سال ارفاقی برای معلمین زن به اجرا در آید.

رعایت حجاب اسلامی برای کارکنان آموزشی زن با سختگیری بیشتری نسبت به شغل های دیگرانجام میشود.

اعتراضات معلمان

یکی از اعتراضات بزرگ معلمین که قبل از ٢٣ دیماه بوقوع پیوست، اعتراضات ٢٢ آذر ماه ١۴٠٠ در مقابل ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها وادارات کل آموزش و پرورش مراکز استانها و همچنین ساختمان مجلس در تهران بود. این اعتراضات با تعطیلی گسترده کلاس های درس و توقف برگزاری جلسات درسی مجازی در شبکه آموزشی شاد توسط معلمان هم همراه شد و با قطع نامه پایانی شورای هماهنگی کانون های صنفی فرهنگیان بطور موقت پایان یافت.

علت اعتراضات متعدد معلمان در سال ١٣٩٩ به اجرا در نیامدن لایحه رتبه بندی و همسان سازی حقوق معلمان بود که می‌بایستی ازاردیبهشت این سال انجام میشد. دولت سیزدهم وعده داده بود که از ابتدای سال ١۴٠٠ مفاد این لایحه برای تمام معلمان اجرا میشود.  ولی علیرغم اینکه سازمان برنامه و بودجه با اختصاص ٢۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای این لایحه موافقت کرده بود، رییس مجلس اعلام کرد که این لایحه از مهرماه امسال وانهم با اعتبار نصف مبلغی که سازمان برنامه و بودجه با آن موافقت کرده بود، اجرا خواهد شد واجرای کامل لایحه به سال آینده موکول میشود[۳].

متعاقب اعلام این تصمیم مجلس، در روز یازدهم آذر ماه، معلمان معترض در بیش از ۶۵ شهر کشور اعتراضاتی در مقابل ادارات آموزش و پرورش مراکز استانها برگزار کردند و بالاخره لایحه رتبه بندی حقوق معلمان  بطور ناقص پس از ده سال کشمکش در تاریخ بیست وچهار آذر ماه ١۴٠٠،  سه روز پس از اعتصاب دو روزه معلمان،  به تصویب مجلس رسید.

بعد از مصوبه مجلس در تاریخ ٢۴ آذر ماه، طبق فراخوان شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، تعداد زیادی از معلمان روزپنجشنبه ٢٣ دیماه در بیش از پنجاه شهر ایران تجمع کردند و خواسته های خود را مطرح نمودند.

مهم ترین خواسته معلمان شاغل و باز نشسته در تجمعات اعتراضی اخیر اجرای کامل ‌واصولی رتبه بندی به میزان هشتاد درصد هییت علمی دانشگاه ها برای معلمان شاغل از بدو استخدام و اجرای همسان سازی برای معلمان باز نشسته است.  این خواسته در شرایطی مطرح میشود که مصوبه مجلس حداقل حقوق معلمان را درحدود هشت میلیون تومان در ماه تعیین کرده، ادر حالی که به گفته مقامات جمهوری اسلامی خط فقر در ایران از در آمد یازده میلیون تومان در ماه بیشتر است.

از خواسته های دیگر معلمان، مطالبه حق آموزش رایگان ‌وهمگانی، آزادی معلمان در بند، مختومه شدن پرونده فعالان صنفی و توقف احضار و بازجویی معلمان توسط حراست ها ونهادهای امنیتی بود.

از مهرماه تا دیماه امسال چهار اعتراض بزرگ معلمان برگزار شده است ولی تاکنون آنها بخواست خود که در بیانیه شان خواهان آن بوده اند دست نیافته اند.

نقش معلمان زن در  مطالبات واعتراضات معلمان

معلمین زن که دارای خواسته های مشترک با مردان هستند، همزمان خواسته های مختص بخود را دارند که کمتر به آنها پرداخته شده ولی علیرغم آن شرکت زنان در اعتراضات اخیر چشمگیر بوده است.  مثلا یکی از خصوصیات اعتراضات ۲۳ دیماه حضور گسترده زنان بود ودر بیشتر این تجمعات قطع نامه پایانی توسط زنان قرائت شد.

آقای جعفر ابراهیمی فعال صنفی معلمان در مصاحبه ای دراین باره می‌گوید «بنظر من از سال  ۱۳۸۶ به بعد زنان در اعتراضات شرکت موثر داشته اند ودر اعتراضات  ۹۲ به بعد پیشتاز بودند، بخصوص زنان بازنشسته در شکستن برخی تابوها نقش داشتند. حتی زنان بارها در تجمعات با فداکاری حلقه انسانی تشکیل دادند که مانع کتک کاریها و دستگیری فعالان شوند. آنها به حقوق خود آگاه اند،  شجاعانه در اعتراضات فعال هستند ودر تحصن مهر وآبان نیز بسیار موثر بوده ا ند[۴]».

گرچه مسایل زنان در سطح جامعه توسط فعالان پیشرو مطرح میشود ولی با توجه به نقشی که معلمین زن در این اعتراضات داشته اند ، به مشکلات آنها کمتر توجه شده . معلمین زن در آینده باپیگیری خواسته های خود در کانون های صنفی بایستی همراهی همکاران مرد وهمچنین پشتیبانی دختران دانش آموز را جلب کنند تا بتوانند بر تبعیض ها در این عرصه پایان دهند.

 



[۱]   سایت مشرق نیوز (در این سایت آمده است که این آخرین آمار ی است که در دسترس می‌باشد.) 

[۲] گاهنامه فرهنگی آموزشی فرهیزش شماره ٣ نوروز ١۴٠٠

[۳] سایت عصر ایران

[۴] سایت بیدارزنی

تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۴ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!