شنبه ۸ دی ۱۴۰۳ - ۰۴:۱۸

شنبه ۸ دی ۱۴۰۳ - ۰۴:۱۸

آریایی بودن: افسانه یا واقعیت؟
مفهوم نژاد آریایی و ادعای برتری نژادی، هیچ‌گونه مبنای علمی ندارد. مطالعات ژنتیکی نشان داده‌اند که همه انسان‌ها از یک نیای مشترک برخوردارند و تفاوت‌های ژنتیکی میان گروه‌های انسانی بسیار...
۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: بهروز ورزنده
نویسنده: بهروز ورزنده
سند سیاسی مصوّب کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) یک سازمان باورمند به سوسیالیسم دموکراتیک است که برای گذار از جمهوری اسلامی به جمهوری مبتنی بر دموکراسی، جدایی دین از حکومت، عدالت اجتماعی و...
۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
پایان کنگرۀ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) روز چهارشنبه، ۲۸ آذر ۱۴۰۳ (۱۸ دسامبر ۲۰۲۴ میلادی) به پایان رسید. مشارکت وسیع و تأثیرگذار اعضای سازمان در روند کنگرهٔ بیستم سازمان،...
۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت رئیسهٔ کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت رئیسهٔ کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
مسئولیت سلبریتی‌ها در فضای مجازی!
در قرن حاضر، رسانه‌ها بخش عمده‌ای از مدیریت افکار عمومی را عهده‌دار هستند و قدرت و توانمندی آن را با هر عامل و ابزار محرک دیگری نمی‌توان مقایسه کرد اما...
۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: حسین مهراندیش
نویسنده: حسین مهراندیش
اعلامیه حزب دموکراتیک مردم ایران درباره "قانون" حجاب و عفاف!
ما ضمن استقبال از خودداری رئیس جمهور از امضای قانون ضدِ مردمی "حجاب و عفاف"، مخالفت خود را با هر قانونی برای تحمیل حجاب اجباری به زنان ایران و تبدیل...
۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
خطر سرمایه‌داری غربگرا در ایران: از خیانت نخبگان تا تشدید بحران معیشتی و نارضایتی اجتماعی...
در شرایطی که ایران به‌شدت زیر فشارهای خارجی، به‌ویژه از جانب آمریکا و اروپا، قرار گرفته است، و از سوی دیگر با پیامدهای سقوط متحدان منطقه‌ای همچون بشار اسد و...
۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: سایت ۱۰ مهر
نویسنده: سایت ۱۰ مهر
فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد...
سوسیالیست ها فلسفه کانت را ایده آلیستی، ذهنی،و آگنوستیکی-لاادری می نامند. کانت مدعی بود که مقوله های زمان و مکان، اشکال واقعیت عینی نیستند بلکه نظر و بینش فردی و...
۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: آرام بختیاری
نویسنده: آرام بختیاری

سخنی با فدائیان خلق (اکثریت)

رهبری فدائیان خلق اکثریت باید در صدد پاسخی باشد به اینکه: در برابرصف آرائی به سود این آزادیها و یا ارضای حس شرکت در اداره امور کشور و یا تضمین ایمنی و حقوق اقلیتِ سیاسیِ شکست خورده در آینده، هم اکنون چگونه می تواند بیشترین نیرو را حول آن بسیج کند تا متضمن اجرای آن باشد؟

بیش از یک و نیم قرن است که در ایران، ما شاهدِ پیدایش و رشدِ دائمیِ ارگانهای دولت مدرن هستیم.

تمامِ حکومت ها صرف نظر از ترکیب و برنامهٔ آنها، همگی در جهتِ گسترشِ دستگاهِ بروکراسی بسوی تصدی قدرتِ دولت گام برداشته اند. با این حال شایسته است که برای تشخیص و شناسائیِ رُکن هایِ اعمالِ  قهر در کل ارگانهای قدرت سیاسی کاوُش و جستجویِ بیشتر به عمل آید.

پژوهندگان ایرانی و خارجی در این مورد، تحقیقِ با ارزشی از قدرت های حاکمِ قبل از انقلاب انجام داده اند، گرچه این گزارشات نه همیشه بر بنیادِ یک دمکراتیسم پی گیر؛ اما، لااقل بر بنیاد آزادی و با احترام نسبی به حقوق حقه مردم ایران نگاشته اند، لذا در اینجا مورد بحث نیست.

ولی در شرایطِ حاکمیت کنونی تسلط نهادهای اعمالِ قهر مثل ارتش، سپاه، بسیج و وزارت اطلاعات و قوه قضائیه برای کنترل قدرت سیاسی و همچنین تسلط بر اهرم های سیاست گذاری و جابجائی و تغییرِ آن یک حکمِ حیاتی و غالب شده است. با این حال این تسلّط در وضع فعلی بخصوص در میان مدت و دراز مدت نه تنها چاره ساز نیست، بلکه در عرصه های معینی حتی تعیین کننده و تاثیر گذار نخواهد بود. زیرا گرچه در ایران وسائل سرکوب به وفور مهیاست ولی قدرت سیاسیِ حاکم نه جرات آن را دارد و نه به سود خود می داند که مانند گذشته گلوله ها را در لوله اسلحه هایش برای سرکوب خونین براه اندازد. زیرا شرایط تحمیل شده طوری است که قدرت حاکم در این گزاره چهار دهه بعد از انقلاب عملا با برآیندهایِ پیچیده ای درگیر بوده که حاصلش تاثیرهای متقابلِ دستگاههای اعمال قهر و سرکوب و دستگاههای بروکراسی از یک سو و نهادهای جامعه مدنی از سوی دیگر به بحرانی گریز ناپذیر مبتلا شده است.

بنابراین آنچه در این بُرهه زمانی اتفاق افتاده این است که در اولین حرکت بعد از انقلاب “دین” به پشتیبانیِ مردم “حکومت” را تسخیر کرده و در حرکت دوم “دین” با تکیه بر ارگانهای سرکوب دستگاهِ بوروکراسی را تسخیر کرده است، ولی سرکوب “نهادهای جامعه مدنی” را تاکنون نتوانسته جامه عمل بپوشاند، لذا کیفیت وجودیِ این نهاد در حالِ حاضر مورد مناقشه تمامِ نیروهایِ سیاسی منتقد جمهوری اسلامی است.

به اضافه از نظر اکثر نیروهایِ مخالفِ جمهوری اسلامی بشمول فدائیان اکثریت، که معتقدند عمده ترین عوامل بحرانِ سیاسی، اجتماعی و اقتصادی فعلی، سرکوبِ آزادیهای سیاسی (بطور مشخص آزادی احزاب، مطبوعات و انتخابات آزاد و…) بوده، گرچه این خواست ها طبیعتا از نظر تاریخی منطقی و معقولند، در عین حال ارضای حس و تمایل به مشارکت در اداره امور کشور همواره یک منشا اصلی بحران در رابطه میان مردم و حکومت بوده است.

با نظر داشتِ اینکه عموم نیروهای شرکت کننده در انقلاب بهمن بشمول فدائیان، قبول نداشتند که اداره کشور به روش پهلویها اداره شود ولی با شکست رژیم پهلوی هیچکدام از این نیروها توانِ تحمل اقلیت معینی از جامعه که هوادار رژیم سابق بودند را نداشتند و با سرکوب آنها نه تنها حرکتِ دمکراتیکی انجام ندادند، بلکه مشکل هم آفریدند.

رهبری فدائیان خلق اکثریت باید در صدد پاسخی باشد به اینکه: در برابرصف آرائی به سود این آزادیها و یا ارضای حس شرکت در اداره امور کشور و یا تضمین ایمنی و حقوق اقلیتِ سیاسیِ شکست خورده در آینده، هم اکنون چگونه می تواند بیشترین نیرو را حول آن بسیج کند تا متضمن اجرای آن باشد؟

آیا این ارزیابی که معتقد است هرگاه همهٔ احزاب و سازمانهای طرفدار جمهوری، دمکراسی و سکولار با هم ائتلاف کنند، تناسب نیروهای سیاسی کشور به سود آنها خواهد بود درست است؟

بزبانِ ساده تر آیا در وضع فعلی نیروهای ذکر شده آنقدر قدرتمند هستند که مردم را به امکانِ پیروزی خود در برابر جمهوری اسلامی امیدوار کنند؟ (امری که بسیج و به میدان کشاندن آگاهانه مردم از رُکن های ضروری آن هستند).

چهل و اندی سال است که طرفداران سلطنت برای اینکه ضرورت برگشت به قدرت خودشان را توجیه کنند، هیچ استدلال و منطقی جز این ندارند که بگویند، نظام پادشاهی “آیه ای” بر خاسته از تاریخ و در آمیخته با فرهنگ ۲۶۰۰ سالهٔ ماست و “ولایت عهد” امری است “ابدی”!

و از طرف دیگر طرفدارانِ  “ولایت” نیز به مسلمان بودن مردم و به اینکه عمیق ترین باورهای ۱۴۰۰ ساله مردم ما اسلام است، مدعی اند چون مسلمان بودن امری “ابدی” است لذا حکومت از آنِ فقها بوده و هیچ تباینی با حق حاکمیت و انتخاب مردم ندارد!

ادامە دارد…

تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن, ۱۴۰۰ ۰:۳۹ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

به پیشواز شب چلّه – پایداری در پیروزی نور و آزادی بر ظلمت و استبداد!

هیئت سیاسی – اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) از این که نخستین پیام خود پس از انتخابش را هم زمان با شب یلدا، پایان جان‌سختی شب و جشن آغاز بازگشت نور بر زندگی و طبیعت راهی خانه‌های هم‌میهنان خود می‌نماید، خرسند است. ما این هم‌زمانی امیدآفرین را ادامهٔ  راهی می‌دانیم که دیری‌‌است در همراهی با مردم سرزمین‌مان در پیکار دیرینه‌شان با شب و ظلمت و در پیوند با آزادی و نور، برگزیده‌ایم.

ادامه »
سرمقاله

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

دادگاه لاهه حکم بازداشت نتانیاهو، نخست‌وزیر؛ و گالانت وزیردفاع سابق اسرائیل را صادر کرد

دادگاه (لاهه) دلایل کافی برای این باور دارد که نتانیاهو و گالانت «عمداً و آگاهانه مردم غیرنظامی در نوار غزه را از اقلام ضروری برای بقای خود از جمله غذا، آب، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین سوخت و برق محروم کرده‌اند».

مطالعه »
یادداشت

رئیس جمهور پزشکیان، وعده‌هایش و انتظارات مردم…

قراین، شواهد و تحولات جاری در کشور حاکی ازآن است که در صورت مخالفت مسئولان نظام و افراطیون با خواست مردم و درک نادرست از تحولات داخلی، منطقه‌ای و جهانی، جامعه درگیر حوادث و اتفاقات بسیار ناگوار خواهد شد. با این چشم‌انداز از تحولات پیش رو ضروری است تا سازمان‌ها، احزاب، نهادهای مدنی و تشکل های صنفی- سیاسی، با ارزیابی از تحولات ناشی ازحوادث و اتفاقات احتمالی، برای ایفای رسالت تاریخی خود همراه و همسو شوند.

مطالعه »
بیانیه ها

به پیشواز شب چلّه – پایداری در پیروزی نور و آزادی بر ظلمت و استبداد!

هیئت سیاسی – اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) از این که نخستین پیام خود پس از انتخابش را هم زمان با شب یلدا، پایان جان‌سختی شب و جشن آغاز بازگشت نور بر زندگی و طبیعت راهی خانه‌های هم‌میهنان خود می‌نماید، خرسند است. ما این هم‌زمانی امیدآفرین را ادامهٔ  راهی می‌دانیم که دیری‌‌است در همراهی با مردم سرزمین‌مان در پیکار دیرینه‌شان با شب و ظلمت و در پیوند با آزادی و نور، برگزیده‌ایم.

مطالعه »
پيام ها
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آریایی بودن: افسانه یا واقعیت؟

سند سیاسی مصوّب کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)

پایان کنگرۀ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)

مسئولیت سلبریتی‌ها در فضای مجازی!

اعلامیه حزب دموکراتیک مردم ایران درباره “قانون” حجاب و عفاف!

خطر سرمایه‌داری غربگرا در ایران: از خیانت نخبگان تا تشدید بحران معیشتی و نارضایتی اجتماعی…