دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۳

دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۳

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

علیه جنگ ترکیبی در اوکراین و برای صلحی فراگیر و همه جانبه بپا خیریم !

تذکر ضرور: پخش میزگردها در این صفحه از نشریه کار لزوما به معنی تایید یا وابستگی این برنامه ها به سازمان ما نیست و صرفا به دلیل خدمت به جامعه دوستان و نزدیکان فکری به سازمان صورت می گیرد!

موضو ع: علیه جنگ ترکیبی در اوکراین و برای صلحی فراگیر و همه جانبه بپا خیریم !

میهمان: احمد جواهریان ، پژوهشگر ، شاعر، فیلمساز و فعال سیاسی چپ

این جلسات هر جمعه ساعت ۹ شب به وقت ایران در کانال تریبون اجتماعی سرزمین من و گروههای تلگرامی دیگر از جمله گروه به یاد رفیق رئیس دانا، برای اتحاد عدالتخواهان برگزار می شود: لینک زیر https://t.me/+XoZejA_SmGcwYjdh

سوالات مطرح شده در جلسه تلگرامی با ر. احمد جواهری

  • ·       رفیق جواهریان عزیز، بسیاری از متفکران مارکسیست  وقتی از نئولیبرالیسم صحبت می کردند به این هم اشاره داشتند که “نئولیبرالیسم به نیوفاشیسم نیاز دارد.” شما چقدر این جنگ را در ارتباط با این واقعیت می بینید؟
  • ·      ۱۷ میلیون نفر هنوز در آلمان واکسن نزده‌اند، در آمریکا تعداد کسانی که حاضر به زدن واکسن نیستند از این هم به مراتب بیشتر است. در کشورهای دیگر هم همینطور دلیلش هم  در درجه اول عدم اعتماد مردم به این حکومتهاست. چون این حکومتها مدام دروغ تحویل مردم داده اند. در این جنگ هم تانک های رسانه ای قوی تر از تانکهای نظامی هم عمل می کنند. جنگ شناختی ناتو چقدر این جنگ را تحت تاثیر قرار می دهد؟ و برای مقابله با آن چه باید کرد؟
  • ·      درود و خوشامد به شما با توجه به ملاحظات جدی چون کرونا و بحران اقتصادی و بحران زیست محیطی و سایر مشکلات در سطح جهان  شما سیاست دولت روسیه و در کنار آن حزب کمونیست روسیه در انتخاب حمله نظامی به اوکراین را چطور ارزیابی می کنید؟
  • ·      با درود به استاد جواهریان، دیدگاه شما نسبت به جنگ های ناتوئی چیست؟  آیا باید  شیوه گذشته جنگ جهانی نخست و دوم را منتظر بود؟آیا در شرایط جنگ کنونی تحمیل سیاست های صندوق بین المللی پول به بشریت را جنگ جهانی تحمیلی با هر ساختاری ارزیابی نمی فر مایید؟
  • ·      درخواست روسیه برای پیوستن به پیمان ناتو از سوی اعضای این پیمان  بارها رد شد. در حالیکه عضویت روسیه در این پیمان می‌توانست نگرانی روسیه را از گسترش نفوذ ناتو به مرزهای خود  را  رفع کند و  نفوذ جغرافیایی ناتو را تا  مرزهای چین و هند که از قدرت های برتر اقتصادی دنیا هستند گسترش دهد. به نظر شما اهداف غرب از عدم پذیرش درخواست روسیه  چه بود؟
  • ·      با درود بر شما رفیق جواهریان ودیگر رفقا. اگر به تاریخ بشریت دقت کنیم می بینیم که بشریت دورانهای مختلفی را پشت سر گذاشته مثل برده داری، فئودالیسم و حالا شاید دوران گذر از کاپیتالیسم به سوسیالیسم باشد وصد در صد بورژوازی اجازه نابودی خود را ندهد و در همین رابطه انواع جنگها را راه اندازی می کند اگر موافق هستید وظیفه کمونیست ها چیست؟
  • ·      درود رفیق جواهریان گرامی ،جنگ نفرت انگیزترین پدیده زندگی بشراست که پس از پیدایش مالکیت خصوصی برزمین وابزار ابتدائی تولید بدنبال  فروپاشی کمون اولیه وحتی بامالکیت برانسان(برده)درنظام برده داری آغاز گردید،وتابه امروز درفرماسیون نظام سرمایه داری نئولیبرال حاکم براقتصادجهانی بحیات ننگین وتهی ازوجدان انسانی خود(بربریت) ادامه میدهد،
  • ·      آیا جنگ اکراین درواقع جنگ روسیه با ناتو نیست؟ پیمانی که به ظاهر برای دفاع ازاروپای غربی درمقابل بلوک اتحادشوروی وکشورهای اروپای شرقی تشکیل شد، وپس ازفروپاشی بلوک شرق واتحادشوروی باانحلال پیمان ورشو متعهد بود خودرا منحل کند، نتنها حفظ شد بلکه حتی درکشور های خارج از اروپا بامداخلات نظامی وکشتار ملیون ها انسان غیر نطامی بیشترین جنایات جنگی را مرتکب شد،
  • ·      سئوال اینست که چرا پوتین بجای تاکید و اصرار برانحلال ناتو تنها دراعتراض به گسترش “ناتو” برمرزهایش دست به تهاجم به اکراین زد وخسارات جانی وتحریم های اقتصادی را بر مردم روسیه  روسیه تحمیل نمود ؟
  • ·      وآیا با این اقدام شرایطی را فراهم نساخت تا رسانه های عظیم کشورهای امپریالیستی بزرگترین جنگ تبلیغاتی گسترده ای را نیز بسوی روسیه نشانه روند؟
  • ·      آیا بدون محو مالکیت خصوصی، وجایگزینی آن با مالکییت جمعی برابزارتولید ، نابودی این پدیده شوم وبربریت انسان برعلیه همنوع خود که حق برابری برتمام هستی مادی ومعنوی کره زمین را دارد امکان پذیر است؟
  • ·      نظر شما با کدام نیرو و چه راهکاری میتوان این اژدهای سیری ناپذیر وآدمخوار را نه دراکراین، بلکه ازکل کره زمین برای همیشه محو نمود؟
  • ·      رفیق احمد گرامی، تاکید  شما در مورد اهمیت جنبش صلح درست است  ولی با توجه به اینکه این جنبش صلح الان هنوز بسیار ضعیف است ، با توجه به امکانات  عظیم   رسانه های امپریالیستی و نابرابری امکانات فکر نمیکنید که ما لاجرم چه بخواهیم چه نخواهیم در یک طرف این جنگ قرار می گیریم ؟ یعنی هر چقدر هم که به خط سومی اعتقاد داشته باشیم ولی  این خط سوم هنوز انقدر ضعیف است  که در واقع قآبل مقایسه نیست با نیروها و امکانات دو طرف جنگ . یعنی این صحبت که میشود در کنار ایستاد و گفت ما با هر دو جناح درگیر جنگ به یک اندازه مشکل داریم ولی در عمل آیا این اصلا ممکن هست ؟ ممکن و موثر منظورم است . در واقع دیدن تفاوتهای تئوری  و واقعیت مورد نظر من است.
  • ·      مهمان محترم سوال این است آیا نبرد اکراین ادامه نبرد استالین گراد و مبارزه با فاشیسم است و آیا مصداق جنگ همزاد امپریالیسم و مصایب ناگزیر آن به منظور غارت و استثمار کشورها است؟
  • ·      شما به تاثیر اعتراضات صلح طلبانه جهانی برای پایان دادن به جنگ اشاره کردید. در حالیکه یکی از مراجع رسیدگی به اختلافات و تامین صلح جهانی، سازمان ملل متحد است و  تصمیمات و قطعنامه های این سازمان، که آن هم  با وجود برخوردار بودن روسیه و آمریکا و سه کشور دیگر از حق وتو بی اثر خواهد بود. لطفا بفرمایید این جنگ در چه صورتی پایان خواهد یافت و کسب چه  امتیازاتی طرفین را به صلح راضی خواهد کرد.
  • ·      آیا جنک اوکراین و روسیه در حل مسائل  برجام تاثیر دارد؟ اتخاذ چه سیاستی  از سوی حکومت ایران می‌تواند به نفع منافع ملی ایران باشد؟
  • ·      آیا در جبهه ی هوادران صلح از بی تحلیلی نیست. واقعا دقت کنیم
  • ·      نظرتون در باره تبلیغات ضد روسیه در ایران و حمایت وسیع روشنفکران ایران از اوکراین چیست؟
  • ·      روسیه از سازمان حقوق بشر بین المللی تعلیق شد،آیا احتمال دارد از دیگر امتیازات سازمان ملل، مثلاً حق وتو محروم گردد؟
  • ·      نظرتون راجع به پیوستن ایران به همکاری گسترده تر با چین و روسیه، مثل پاکستان به رهبری عمران خان برای ایجاد رابطه اقتصادی مستقل از دلار چیست؟ آیا قدرتمندان اقتصادی در ایران به این سمت خواهند رفت؟
  • ·      آیا سخنرانی اخیر زوگانف در دوما را شنیده اید؟ در این سخنرانی از پوتین و جنگ روسیه حمایت کرده و الیگارشها را متهم کرده که با غرب هم دستی می کنند تا روسیه در اوکراین شکست بخورد. نظرتان در مورد این سخنرانی چیست؟
  • ·      جنگ آمیخته یا جنگ ترکیبی (به انگلیسی: Hybrid warfare) به یک راهبرد نظامی گفته می‌شود که آمیخته‌ای از جنگ سیاسی، جنگ کلاسیک، جنگ نامنظم، جنگ مجازی، خبررسانی جعلی، دیپلماسی، جنگ دادگاهی، مداخله در انتخابات کشورهای خارجی، برهم زدن بافت جمعیتی، مهاجرپذیری، یورش فرهنگی، ایجاد تضاد دینی و اینگونه موارد ساخته شده باشد. سازندهٔ این راهبرد تلاش می‌کند با آمیختن روشهای گوناگون، بیشترین آسیب را به کشور میزبان وارد نماید.برای نخستین بار فرانک هافمن این روش از جنگ را پیشنهاد کرد. مساله اینجاست که تنها امریکا و ناتو نیستند که از جنگ ترکیبی استفاده می کنند  روسیه هم همین کار را می کند  و هر کشوری به نسبت توانایی های مختلفش می تواند جنگ ترکیبی راه اندازد. آیا یک سو نگری در این رابطه و نسبت داده جنگ فقط به امریکا با ترکیبی قلمداد کردن آن موجب تبرئه روسیه نمیشود ؟ آیا این نگرش می تواند به بسیج نیرویی علیه جنگ منتهی شود؟
  • ·      رفیق جواهریان به نظر می رسد که خطاهای شناختی ناشی از زندگی در شرایط بی ثبات و پیچیده از جمله ” سیاه و سفید دیدن ” عمومیت بخشیدن ” ” به نتیجه گیری پریدن” ” ماکسیمایز یا مینیمایز کردن ”  ” منزه طلبی ” و ….. هم در تحلیها و بحث ها در مورد جنگ کنونی به شدت عمل می کند ، اینطور نیست ؟   – کما اینکه خود شما هم از سوال کسی که گفت ما اگر بخواهیم در خط سوم قرار بگیریم  هم در عمل علیرغم اراده خودمان به یک سمت کمک خواهیم کرد ، به این نتیجه رسیدید که پس سوال کننده معتقد به خط سوم نیست و تلاش دارد از یک طرف حمایت کند.
  • ·      با درود خسته نباشید نظر شما درباره دودیدگاه احزاب کمونیست اردوگاه شوروی و حامیان آنها با گروه احزاب اروپایی به رهبری احزاب کمونیست اروپایی در دو زاویه وموضع گیری متفاوت ومختلف چیست؟        
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردین, ۱۴۰۱ ۱:۳۹ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴