سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۸

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۸

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

تعهد به مبانی چپ-رقیه دانشگری(فران)

تذکر ضرور: پخش میزگردها در این صفحه از نشریه کار لزوما به معنی تایید یا وابستگی این برنامه ها به سازمان ما نیست و صرفا به دلیل خدمت به جامعه دوستان و نزدیکان فکری به سازمان صورت می گیرد!

جلسه تلگرامی این یکشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۱ موضوع: تعهد به مبانی چپ میهمان: رفیق رقیه دانشگری (فران) از پیشکسوتان جنبش فدایی لینک گروه : https://t.me/+rC-StPOeVZ84N2Ix

 

سوالات مطرح شده در جلسه “تعهد به مبانی چپ”  

  • با درود بر شما – بسیاری از چپ های با همین دستگاه نظری که توضیح دادید در موقعیت خاص پس از انقلاب از انطباق خلاق این مبانی با شرایط مشخص کشور به نیرویی در خدمت ارتجاع دینی ولایت فقیه قرار گرفتند و از انجام وظایف خود در قبال آزادی های لازم برای طبقه کارگر و زحمتکشان در برابر تقویت بُعد به ظاهر ضد امپریالیستی حکومت ارتجاعی عقب نشستندو رهبری خمینی را در مبارزه ضد امپریالیستی پذیرفتند ودر نهایت هم هدف خود را شکوفایی جمهوری اسلامی قرار دادند ؛ نتیجه آن شد که طبقه کارگر از پیشرفت در راه هژمون شدن و کسب قدرت در مناسبات اجتماعی _ اقتصادی باز ماند به شکلی که امروز از نظر اقتصادی در فلاکت بسر می برد و از نظر اجتماعی هم نیروی سازمان یافته ای که از حداقلی ترین حقوق خود بتواند دفاع کند  عاجز است .بنظر شما چگونه می توان این انطباق خلاق را ایجاد کرد تا راه برای پیشرفت طبقه کارگر در مسیر هژمونیک درمناسبات اجتماعی _ اقتصادی این طبقه فراهم شود ؟
  • اخیراً مطلبى از شما (رقیه دانشگرى ،فران )در فضاى مجازى منتشر شده است که اشاره به کسانى دارید که به پوچگرایى غلطیده و گامهاى تاریخى انقلاب ۵٧ را که استقلال سیاسى و مقاومت در برابر سلطه ى خارجى را به ارمغان آورد و جمهوریت را جایگزین سلطنت کرد فراموش کردند !! لطفاً موئلفه هائ استقلال و جمهوریت در ایران را پس از انقلاب ۵٧  نام ببرید ؟؟؟
  • اگرما ادعامیکنیم که تئوری های ماعلمی است وعلم هم هیچ ایده مطلق را قبول ندارد چگونه ازایده ئولوژی میتوانیم صحبت کنیم. وقتی حتی اصل علیت درعلم کوانتم رد میشود چگونه ما اصرارداریم خودرا درچهارچوب های مطلق نگه داریم. دقت کنید حرفم روی کلمه ایدئولوژی است.
  • با توجه به اینکه  ایدئولوژی مارکسیستی بر اندیشه ماتریالیسم دیالکتیک بنا شده که تاکید بر نسبی بودن و تغییر و تکامل دارد  و هیچ چیز را مطلق نمی داند، چرا عده ای تلاش می کنند که آنرابا این نقد که چون  ایدئولوژی است پس مطلق و ضد علم است ، محکوم کنند ؟
  • رفیق فران گرامی با درود، امروز بعد از ۴۳ سال از انقلاب بهمن با تحلیل تمام آنچه گذشت  فکر می کنید علت ناکامی چپ در جلوگیری از انحصار قدرت سیاسی در چنگ هیات حاکمه فعلی چه بود؟
  • آیا بنظر شما در انقلاب‌ ۵۷ مردم در دام طبقه تجار دلال در مقابل سرمایه داری صنعتی و تولیدی نیفتادند، و برخی نیروهای چپ طرفدار سوسیالیسم هم ساده انگارانه دیدگاههای سوسیالیستی خود را فقط معطوف به سرمایه داری صنعتی ایران نکردند؟
  • جنبش چپ(فدائیان)چگونه می تواند در رهبری خیزش های صنفی در ایران نقش ایفاء نماید؟
  • آیا در صورت امکان برای گذار از جمهوری اسلامی،جنبش چپ(فدائیان) باید با دیگر مدعیان اعتلاف انجام دهد؟
  • اگر مبانی اساسی چپ سوسیالیستی را  مبارزه طبقه کارگر و زحمتکشان در کشوربرای آزادی و عدالت بدانیم و ظایف انترناسیونالیستی را همراهی در مبارزات کارگران و زحمتکشان جهان علیه سرمایه داری جهانی بدانیم این دو نمی تواند یکدیگر را نفی کند هریک در صورت عدم انطباق می تواند به ضد خودش تبدیل شود . بعنوان مثال در نادرستی انطباق وظایف انترناسیونالیستی امروزه در بین بخشی از مدعیان سوسیالیزم وظایف انتر ناسیونالیستی تبدیل شده به دفاع از تجاور روسیه به اوکراین به بهانه حضور نئو نازیست ها در اوکراین با این تجاور هم جنگ و هم ادامه ی آن توجیهه میشود .این درواقع شبیه از همان مواضع ضد امپریالیستی خمینی است این بار در قامت دفاع از روسیه سرمایه داری پوتین که حلقه ای از سرمایه جهانی و عمیقا ضد کارگران و زحمتکشان روسیه و اوکراین و در ادامه علیه صلح جهانی است . سوال اینجاست که چرا این چپ ها قادر نبستند درک کنند در میدان جنگی که ایجاد شده است این کارگران و زحمتکشان هستند که قربانی توسعه طلبی توامان ناتو از یکسو و روسیه الیکارش و در عین حال مونارشی پوتینی متکی به سلاح هسته ای (و نه قدرت کارگران  و زحمتکشان) از سوی دیگر است ؟
  • فرمودید ‌بزرگی ‌سازمان ‌پس ‌از ‌انقلاب نتیجه ‌سیاست ‌اتحاد ‌و انتقاد ‌است. آیا سازمان ‌پس ‌از‌این‌‌ سیاست‌ از‌ رشد نایستاد؟ ‌ودر‌نهایت‌ منجر‌ به‌ دو انشعاب‌ نشد‌؟ آیا ‌نمی‌توانستیم‌ بدون‌ اتحاد ‌با ‌ارتجاع ولایی ‌با ‌امپریالیسم ‌مبارزه‌ کنیم؟ وبدون ‌اتکا‌ به ‌امپریالیسم‌ با‌ ارتجاع ولایی ‌مبارزه‌ کنیم؟
  • با درود بر دست اندر کاران برنامه پرسش و پاسخ و مهمان گرامی. ،فول حکومت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی چقدر بر کُندی مبارزات چپ(فدائیان) برای پیشبرد اهداف شان تاثیر گذار بوده است؟
  • ضمن تشکر از بحث منسجمی که ارائه کردید، نگاه شما به تحول ملی و دموکراتیک پیش روی جامعه ایران از منظر جهت گیری اجتماعی چیست؟ با توجه به‌ اینکه انقلاب ملی دموکراتیک متفاوت از انقلاب بورژوا دموکراتیک است،  آیا تحول ملی و دموکراتیک پیش روی جامعه ایران می تواند دارای جهت گیری بورژوایی باشد یا به صورت اجتناب ناپذیری دارای جهت گیری سوسیالیستی خواهد بود؟ اگر چنین است، آیا این توجه را در رویکرد نیروهای چپ انقلابی و باورمندان به مارکسیسم و سوسیالیسم علمی می بینید؟
  • با درود رفیق فران عزیز، آیا لزوماَ تعهد به چپ در تعهد به یک ایدئولوژی تجلی میابد؟،مثلاَ  حزب چپ ایران(فدائیان خلق) که خودرا حزبی غیر ایدئولوزیک وبرنامه محور میداند، ازدید شما تعهدی به چپ ندارد؟
  • چرا یک عده فکر میکنند یک نیروی مردمی  باید جلوی مردمی که ۹۸% آنها به جمهوری اسلامی رای داده بودند می ایستاد ؟ مگر ان نیروهایی که این کار را کردند به مردم کمک کردند ؟ به نظر شما این برداشت ذهنی – اراده گرایانه از مسائل یکی از مشکلات اساسی  برخی از  نیروهای چپ نیست؟
  •  
تاریخ انتشار : ۱۳ تیر, ۱۴۰۱ ۷:۳۱ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴