شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۸

شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۸

جستاری از شرایط کنونی ایران زیر نام: "گوی" و "میدان"
پیشرفت علم و تکنولوژی و نوآوری‌های این عرصه و گسترش و همه‌گیری فضای مجازی، امکان بی‌بدیلی را برای نور انداختن بر تاریکخانه اشباح و برملا کردن دروغ و نیرنگ‌های پشت...
۵ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: بردیا سیاوش
نویسنده: بردیا سیاوش
اختلافات درون‌ حکومت و موضع و اهداف رهبری در انتخابات
ریسکی که حکومت انجام داد و فکر می‌کرد که با اتخاذ این روش می‌تواند هم‌ مشارکت را بالا ببرد و هم یک جناح اصول‌گرای میانه را بار دیگر بر راس...
۵ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: کامران
نویسنده: کامران
چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!
ای کاش رسالت پروژه‌ی میرباقری‌هراسی، مقدمه‌ی ضدحمله به آن بود. اما نیست و عملاً ترمزی‌ست در برابر پیشرفت و دعوت به آهسته بیا و آهسته برو که گربه شاخت نزند.
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: بهزاد کریمی
نویسنده: بهزاد کریمی
نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!
کاش می‌شد دوباره مثل آن روزها به یاد مردم بیفتیم و به آن‌ها سر بزنیم و مثل آن روزها صمیمانه پای درد دلشان بنشینیم و ببینیم که چه دل خونی...
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری
مشخصات حکومت- قانون
اگر قوانین را تنها وسیله‌ای برای برقراری نظم در جامعه فرض کنیم،حاكمیت قانون به مفهوم برقراری نظم و انضباط اجتماعی خواهد. در این روی‌کرد قانون تنظیم‌کنندۀ روابط حاکمیت و شهروندان...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: مناف عماری
نویسنده: مناف عماری
تایتانیک
چیستی و سرشت فلسفی قصه‌ی تایتانیک امری فراتر از عاشقانه‌های آن است. جوهره‌ی فلسفی فیلم‌نامه، داستانِ شکستِ پنداره‌ی لگام زدن بر انگاره‌های فردی‌ست ...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان
آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان
آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و...
۲ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی

دهم اکتبر- شعار زن، زندگی، آزادی تبلور جهان‌شمولی حقوق بشر و مبارزه جهانی برای لغو مجازات اعدام!

در ایران ما، جنبش مردمی گسترده ای در جریان است که میلیون‌ها نفر زن و مرد، پیر و جوان از هر قشر طبقاتی و اجتماعی را به میدان مبارزه در خیابان ها آورده است. شعار این جنبش عظیم به درستی زن، زندگی، آزادی است. شعاری که هر سه حق بنیادی در بیانیه جهان‌شمول حقوق بشر را " حق برابری نژادی و جنسیتی"، "حق زندگی و انتخاب شیوهٔ زندگی" و "حق آزادی بیان" را در میادین جای جای میهن ما فریاد میکند.

امروز دهم اکتبر روز جهانی مبارزه برای لغو مجازات اعدام  است. این روز جهانی ۱۹ سال است که هر ساله برگزار می شود. “ائتلاف جهانی علیه مجازات اعدام” در سال ۲۰۰۳ تصویب کرد که برای لغو مجازات اعدام در سراسر جهان این روز را برای کنش بین المللی نامگذاری کند، این ابتکار رسماً توسط شورای اروپا و اتحادیه اروپا مورد حمایت قرار گرفت .

در پایان جنگ جهانی دوم شدت فجایع روی داده در کشتار دگراندیشان مذهبی و سیاسی و هراس از اعتقاد به برتری نژاد سفید بسیاری از رهبران سیاسی جهان را در مقابل این وظیفه قرار داده بود که برای پاس‌داشت حقوق اساسی انسان‌ها در جوامع آینده در صدد تدوین قراردادها و میثاق‌هایی برآیند که حکومت‌های گیتی را ملزم به رعایت آن‌ها کرده و از تکرار چنین خشونت‌هایی در سطوح ملی و جهانی جلوگیری کند.

در طول جنگ جهانی دوم، متحدان- که به طور رسمی به عنوان ملل متحد شناخته می‌شدند، تأمین و تضمین سه مؤلفهٔ آزادی را هدف اساسی خود در جنگ اعلام می‌کردند: حق آزادی بیان، حق برابری نژادی و جنسیتی، و حق زندگی و آزادی انتخاب شیوهٔ زندگی. با این روی‌کرد بود که منشور اساسی سازمان ملل متحد تدوین شد تا «ایمان به حقوق اساسی بشر و کرامت و ارزش فردیِ انسانی»  محور مناسبات میان انسان‌ها قرار گیرد.

منشور جهانی حقوق بشر تمام کشورهای عضو سازمان ملل متحد را متعهد به اجراء و ترویج «احترام جهانی و رعایت حقوق بشر و آزادی‌های بنیادی» برای همهٔ انسان‌ها فارغ از تفاوت‌های نژادی، مذهبی، فرهنگی و جنسیتی آنان می‌ساخت.

در کشور ما که از نخستین امضاءکنندگان منشور جهانی حقوق بشر است، مفاد این اعلامیه چه در دوران حکومت پادشاهی پهلوی و چه در دوران حکومت ولایی جمهوری اسلامی همواره به خشن‌ترین نحو ممکن نقض شده است. طی همهٔ این دهه‌ها هزاران هزار ایرانی بر خلاف نص صریح منشور جهانی حقوق بشر مورد سرکوب، دستگیری، شکنجه و اعدام قرارگرفته‌اند. هنوز هم هیچ چشم‌انداز روشنی برای تحقق این چهار اصل دیده نمی‌شود. بسیاری از اندیشمندان، کنشگران سیاسی، صنفی، فرهنگی و اجتماعی و هنرمندان زندانی، شکنجه و حتی در دادگاه‌های غیرقانونی محکوم و اعدام می‌شوند و پیروان مذاهب و ادیان مختلف تحت فشار و تضییقات غیر قانونی قرار می‌گیرند. در شرایطی به این روز می رسیم که هزاران خانواده قربانیان سیاسی نه تنها موفق به دادخواهی نشده که اکثر آنان از مزار عزیزان خود نیز نشانی در دست ندارند.

در عرصهٔ جهانی نیز نقض خشن مفاد منشور جهانی حقوق بشر هرگز متوقف نشده است و حتی ایالات متحده نیز که در تنظیم پیش‌نویس بیانیه در سطح ریاست بر کمیتهٔ تدوین منشور مشارکت داشت و از آن زمان نیز در جهان خود را مبلغ حقوق بشر معرفی می‌کند، کارنامهٔ درخشانی در زمینهٔ حقوق بشر ندارد و تنها در ۲۳ ایالت آن مجازات اعدام ملغی شده است ولی در ۲۷ ایالت دیگر همچنان مجازات اعدام به أنواع مختلف صورت میگیرد. در تمام کشورهای واقع در آمریکای شمالی در سال ۲۰۲۱ یازده اعدام صورت گرفته که همه آن ها در ایالات متحده بوده است.

شاید اتحادیه اروپا تنها ساختار سیاسی-منطقه ای موجود در جهان است که از سال ۲۰۰۷ نه تنها روز دهم اکتبر را تحت عنوان «روز اروپایی مبارزه با مجازات اعدام» به رسمیت شناخته است، بلکه شورای اروپا نیز از شال ۱۹۹۷ در فرایند تبدیل اروپا به منطقه عاری از مجازات اعدام پیشگام بوده است.

بنا بر گزارش سازمان عفو بین الملل در پایان سال [i]۲۰۲۱، بیش از دو سوم کشورهای جهان مجازات اعدام را در قانون یا درعمل لغو کرده بودند. ۱۰۸ کشور، یعنی اکثریت کشورهای جهان، مجازات اعدام را در قانون برای همه جرایم لغو کرده اند و ۳۶ کشور نیز مجازات اعدام را در عمل اجرا نمی‌کنند. اما در ۵۵ کشور عضو سازمان ملل هنوز مجازات اعدام صورت می‌گیرد. عفو بین‌الملل در سال ۲۰۲۱، ۵۷۹ اعدام را در ۱۸ کشور به ثبت رسانده است که نسبت به سال ۲۰۲۰، ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. عفو بین‌الملل ۲۴ زن را در میان ۵۷۹ نفری که در سال ۲۰۲۱ اعدام شده‌اند (۴٪) در کشورهای زیر ثبت کرده است: مصر (۸)، ایران (۱۴)، عربستان سعودی (۱) و ایالات متحده آمریکا نیز یک زن را اعدام کرده است.

اکثر اعدام‌های شناخته شده سال ۲۰۲۱ در چین، ایران، مصر، عربستان سعودی و سوریه به ترتیب انجام شده است. چین همچنان به عنوان پیشگام اعدام کنندگان در جهان باقی مانده – اما میزان واقعی استفاده از مجازات اعدام در آن کشور ناشناخته است زیرا این داده ها به عنوان یک راز امنیت ملی طبقه بندی می شوند. بنابراین، ارقام جهانی برای اعدام‌ها و احکام، هزاران نفر را که عفو بین‌الملل معتقد است در چین به اعدام محکوم و یا اعدام شده‌اند، را به حساب نمی آورد. ارقام مربوط به کره شمالی و ویتنام نیز که گمان می‌رود به طور گسترده به اعدام متوسل شده‌اند نیز به همین دلایل در آمار اعدام‌های جهانی درج نشده است،

ایران بر طبق آمار موجود حداقل ۳۱۴ نفر را در سال گذشته اعدام کرده است که ۲۸٪ نسبت به سال قبل افزایش نشان میدهد و بالاترین تعداد اعدام‌ها از سال ۲۰۱۷ است که کاهش سال به سال از آن زمان را معکوس کرده است. در سال ۲۰۲۱ اعدام های ثبت شده در عربستان سعودی نیز به شدت افزایش یافت و از ۲۷ به ۶۵ رسید که ۱۴۰٪ افزایش داشت.

هدف روز جهانی مبارزه برای لغو اعدام به قرار زیر است:

 -تشویق و تقویت ابعاد بین المللی مبارزه برای لغو  اعدام با افکار عمومی و تصمیم گیرندگان عمومی ( دولتها )؛

 -وارد کردن فشار به دولت‌هایی  که در آن مجازات اعدام  وجود دارد  تا اینکه آن را لغو کنند و خواستار پایان دائمی احکام اعدام  در سراسر جهان باشند.

 -ترویج و گسترش “ائتلاف جهانی علیه مجازات اعدام “برای تقویت کردن نمایندگی  آنها  در سطوح بین المللی ؛

 -قانونی کردن و مشروعیت بخشیدن به این روز در همه نهادها/سازمان‌های بین‌المللی و منطقه ای و برپایی روز جهانی در  روز دهم اکتبر هر سال

در واقع برگزاری روز چهانی مبارزه برای لغو اعدام ابزاری است هم برای آگاهی دادن به افکار عمومی جهان و هم خطابی است به رهبران کشورهایی که هنوز در آنها این مجازات لغو نشده‌ است و همچنین دعوت از رهبران کشورهایی که قبلاً مجازات اعدام را  لغو کرده‌اند تا همگی تلاش کنند تا  لغو این مجازات در سطح بین‌المللی صورت حقیقت بخود بگیرد. از همین رو در نتیجه فشار های بین‌المللی روند لغو مجازات اعدام در کشورهای بیشتری ادامه یافته است.در ماه ژوئیه ۲۰۲۱، پارلمان سیرالئون به اتفاق آرا قانونی را تصویب کرد که مجازات اعدام برای همه جنایات را لغو می کند. قزاقستان نیز قانونی را در دسامبر تصویب کرد که مجازات اعدام را برای همه جنایات متوقف می نماید، پاپوآ گینه نو رایزنی ملی درباره مجازات اعدام را آغاز کرد که منجر به تصویب لایحه لغو در ژانویه ۲۰۲۲ شد. در آسیا نیز دولت مالزی اعلام کرد که اصلاحات قانونی در مورد مجازات اعدام را در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ ارائه خواهد کرد.

 در ایران ما، جنبش مردمی گسترده ای در جریان است که میلیون‌ها نفر زن و مرد، پیر و جوان از هر قشر طبقاتی و اجتماعی را به میدان مبارزه در خیابان ها آورده است. شعار این جنبش عظیم به درستی زن، زندگی، آزادی است. شعاری که هر سه حق بنیادی در بیانیه جهان‌شمول حقوق بشر را ” حق برابری نژادی و جنسیتی”، “حق زندگی و انتخاب شیوهٔ زندگی” و “حق آزادی بیان” را در میادین جای جای میهن ما فریاد میکند.

با عنایت به تاثیرات منفی اجتماعی و اثبات بی نتیجه بودن[ii] این قتل دولتی در جهت کاهش جنایات، سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) بر اساس اعتقاد به مضامین مدون در بیانیهٔ جهانی حقوق بشر از حق مردم ایران به برخورداری از آزادی‌های جهان‌شمول حقوق بشری دفاع و در راه تحقق آن مبارزه می‌کند. فداییان خلق ایران از سرآغاز بنیان‌گذاری جنبش خود قربانیان بی‌شماری در مبارزه برای آزادی و برابری مردم ایران و تأمین و تحقق بنیادی‌ترین مبانی حقوق بشر داده‌اند. ما هنوز داغدار صدها رفیق فدائی و هواداران بیگناه سازمانمان هستیم که قربانی این قتل عام های گسترده دولتی چه پیش و چه بعد از انقلاب شده اند.



[ii] سازمان عفو بین الملل پنج افسانه توهم‌آمیز موجود در افواه عمومی درباره اعدام را بدین گونه رمز گشایی میکند:

افسانه شماره ۱

مجازات اعدام از جنایات خشونت آمیز جلوگیری می کند و جامعه را ایمن تر می سازد.

حقیقت

هیچ مدرک قانع کننده ای وجود ندارد که مجازات اعدام اثر بازدارنده منحصر به فردی داشته باشد. بطور مثال بیش از چهار دهه پس از لغو مجازات اعدام، نرخ قتل در کانادا بیش از یک سوم کمتر از سال ۱۹۷۵ است. بر همین منوال یک مطالعه ۳۵ ساله میزان قتل را بین هنگ کنگ، که در آن مجازات اعدام وجود ندارد، و سنگاپور، که جمعیتی مشابه دارد و به طور منظم اعدام می‌کند، مقایسه کرد. این پژوهش نشان داد که مجازات اعدام تأثیر چندانی بر میزان جرم و جنایت نداشت.

افسانه شماره ۲

تهدید به اعدام یک استراتژی موثر در پیشگیری از حملات تروریستی است.

حقیقت

بعید است که چشم انداز اعدام به عنوان یک عامل بازدارنده برای افرادی عمل کند که به خاطر یک ایدئولوژی سیاسی یا اعتقاد دیگری آماده کشتن و یا کشته شدن هستند. در واقع، برخی از مقامات مسئول مبارزه با تروریسم بارها خاطرنشان کرده اند که اعدام شدگان را می توان شهدایی دانست که یادشان محل تجمع ایدئولوژی یا سازمان های آنها می شود. گروه های مخالف مسلح نیز به استفاده از مجازات اعدام به عنوان توجیهی برای انتقام جویی اشاره کرده اند و در نتیجه چرخه خشونت را ادامه می دهند.

افسانه شماره ۳

مجازات اعدام تا زمانی خوب است که اکثریت مردم از آن حمایت کنند.

حقیقت

تاریخ مملو از نقض حقوق بشر است که اکثریت از آن حمایت کردند، اما متعاقباً با نفرت به آن تجربه ها نگاه کردند. برده داری، تبعیض نژادی و لینچ، همگی در جوامعی که در آن اتفاق می افتاد از حمایت برخوردار بودند، اما اکثریت قاطع جمعیت همان جوامع ان را امروز نقض فاحش حقوق بشر مردم می‌دانند. در نهایت وظیفه دولت ها حفظ حقوق همه افراد است، هرچند گاهی این امر به معنای عمل خلاف دیدگاه اکثریت باشد.

علاوه بر این، افکار عمومی اغلب از رهبری سیاسی تبعیت می‌نماید، و زمانی که اطلاعات عینی و بیطرفانه در مورد مجازات اعدام به مردم ارائه می شود تغییر می کند.

افسانه شماره ۴

تمام افرادی که اعدام می شوند، مجرمیتشان به اثبات رسیده است.

حقیقت

در سرتاسر جهان، صدها زندانی پس از محاکمه های به شدت ناعادلانه اعدام می شوند. این می تواند شامل استفاده از “اعترافات” استخراج شده تحت شکنجه، محرومیت از دسترسی به وکلا و وکالت ناکافی باشد. کشورهایی که بیشترین اعدام را انجام می دهند، کشورهایی هستند که نگرانی های جدی در مورد عادلانه بودن سیستم قضایی در آنها وجود دارد، مانند چین، ایران و عراق.

تبرئه ۱۴۴ زندانی محکوم به اعدام که از سال ۱۹۷۳ تاکنون در ایالات متحده ثبت شده است نشان می دهد که، صرف نظر از اینکه چه تعداد تضمین قانونی وجود دارد، هیچ سیستم قضایی عاری از خطا نیست. تا زمانی که عدالت انسانی قابل خطا باشد، خطر اعدام بیگناهان هرگز از بین نمی رود.

افسانه شماره ۵

بستگان قربانیان قتل خواستار مجازات اعدام هستند..

حقیقت

جنبش جهانی ضد مجازات اعدام شامل بسیاری از کسانی است که عزیزان خود را در اثر جنایات خشونت آمیز از دست داده اند یا خود قربانی آن شده اند، اما به دلایل اخلاقی یا مذهبی نمی خواهند مجازات اعدام “به نام آنها” اعمال شود. در ایالات متحده، سازمان‌هایی مانند «خانواده‌های قربانیان قتل برای حقوق بشر» به عنوان مثال در نیوهمپشایر، جنبش را برای لغو مجازات اعدام هدایت می‌کنند.

https://www.amnestyusa.org/5-death-penalty-myths-debunked/  

 
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر, ۱۴۰۱ ۱۰:۵۸ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان

آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و عمل شما هستند و با دقت و پیگیری، بر مواضع تان نظارت دارند.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جستاری از شرایط کنونی ایران زیر نام: “گوی” و “میدان”

اختلافات درون‌ حکومت و موضع و اهداف رهبری در انتخابات

چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!

نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!

مشخصات حکومت- قانون

تایتانیک