چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۴

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۴

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی
جرون
جرون، ای سیلی خورده ی زمان، ای معامله های پشت پرده ی آن زمان، ای تاریخ دیروز و امروز من، از رنگ و شرنگ، تا کیسه های زر ...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد

آینده جنبش انقلابی، اعتراضی در ایران

تذکر ضرور: پخش میزگردها در این صفحه از نشریه کار لزوما به معنی تایید یا وابستگی این برنامه ها به سازمان ما نیست و صرفا به دلیل خدمت به جامعه دوستان و نزدیکان فکری به سازمان صورت می گیرد!

فایل صوتی جلسه پرسش و پاسخ یکشنبه  ۸  آبان ۱۴۰۱  ( ۳۰ اکتبر )

موضوع:    آینده جنبش انقلابی، اعتراضی در ایران

میهمان:  رضا فانی یزدی ، فعال سیاسی   

لینک:

https://t.me/+YNxze2Z5-E05NWFh

سوالات مطرح شده در جلسه با رفیق رضا  فانی یزدی       

  • شما یکی از کمبود های عمده جنبش اعتراضی را نبود رهبری میدانید. درحالیکه بعد ازاغاز اعتراضات اخیر شاهد بروز و ظهور تشکل‌های فراوانی هستیم که با عناوین مختلفی  مثل تشکل‌های دانشجویی و دانش آموزی و جوانان انقلابی و کارکنان پتروشیمی و کارگری و معلمان در اقدامی تقریبا  هماهنگ   با جنبش اعتراضی همراهی و فعالیت  می‌کنند که نه تنها قابل سرکوب نیستند بلکه به سرعت رشد می‌کنند و عملا نقش رهبری اعتراضات را برعهده دارند. این شکل از رهبری تیمی پراکنده که به صورت  ناپیوسته عمل می‌کند  تا چه حدی می‌تواند موثر باشد و چگونه و در چه شرایطی این رهبری غیر متشکل می‌تواند به صورت هرمی و یا  “تیمی از تیم‌ها” تغییر سازمان  دهد تا بتواند متشکل تر و سازمان یافته تر عمل کند و نقش آلترناتیو  قدرت را بازی کند؟
  • در تاریخ یک قرن اخیر ایران، نقش عوامل بیرونی  همواره  بر عوامل داخلی  غلبه کرده و باعث انحراف انقلابات و جنبش ها شده‌است‌. این مسئله باعت شده که بخشی از فعالان سیاسی  بدرستی خطر دخالت قدرت‌های خارجی را همیشه متذکر شوند. شما این خطر را اکنون در چه حد می‌بینید؟ آیا   حمله نظامی، تجزیه کشور و جنگ داخلی در حال حاضر محنمل است؟ و بسترهایش وجود دارد؟  آیا توجه بیشتر به خطر عوامل خارجی   و نگرانی از آینده  و یا موج سواری نمی‌تواند اراده مبارزه با دیکتاتوری و استبداد حاکم را در نزد مردم، سست و ضعیف کند؟
  • شما فرمودید مسئله اصلی و مورد بحث ما اکنون باید چگونگی مقابله با این سرکوب عیان و پنهان حکومت باشد و به میدان آوردن توده اکثرا  ناراضی و خاموش و چگونگی سازماندهی و همبستگی مردم. چگونه می‌شود اعتراضات کنونی  را خشونت پرهیز کرد در حالیکه خود حکومت  مستقیم  و غیر مستقیم با آتش زدن بانک‌ها و تخریب اموال عمومی و خصوصی و تحریک جوانان  به این  خشونت دامن می‌زند؟
  • لطفا نظرتان در رابطه با سرکوب نرم را هم  بیان کنید که به نظرم از سرکوب خشن در شرایط کنونی موثر تر است و  باعت افتراق
  • شما در مقاله ای اخیرا به نوعی به رهبری آقای اسماعیلیون اشاره کرده اید – در مورد ایشان حتی اگر بخواهیم خوشبین هم باشیم چند سوال وجود دارد که خودش به آنها نپرداخته از جمله اینکه رابطه اش را با نماینده منافع اسرائیل آروین کاتلر را چگونه توضیح می دهد ؟ دیگر اینکه چرا او هرگز به این اشاره نکرده که آمریکا هم در جریان حادثه دردناکی که منجر به کشته شدن همسر و فرزندش شد نقش داشته چون اگر آمریکا سلیمانی را ترور نکرده بود چه بسا که به هواپیمای اوکراینی شلیک نمی شد و آنها الان زنده بودند . چرا او  هرگز به این مساله اشاره نکرده است ؟
  • شما در جلسات قبلی به مساله نقش رسانه مسائل مهمی را مطرح کرده اید – نقش رسانه ها ی وابسته را در منحرف کردن این جنبش اعتراضی ، انقلابی  چگونه ارزیابی می کنید ؟
  • به نظر من آنچه میتواند این جنبش  را محافظت کند آزاد شدن زندانیان سیاسی از زندانهاست که میتواند به سازماندهی و تشکل جنبش کمک بسیار بزرگی کند – چرا به جای تلاش بری افزایش تحریمها به رژیم برای آزادی زندانیان سیاسی فشار نمی آورند؟
  • با درود و خسته نباشید به مهمان و دیگرعوامل برنامه. رهبر در سخنانی گفت: خدای امروز همان خدای دهه شصت است. بدنبال آن سخت گیریها جهت حجاب اجباری قوت گرفت و منتج به خیزش اجتماعی گردید و باعث حوادث ناگوار شد. به نظر شما کنشگران باید به تغییرات رفورمستی رضایت دهند؟ آیا فکر نمی کنید که حکومت اگر مجبور شود در برابر خواست خیزش عقب نشینی کند،دوباره با تجدید قواء و در فرصت مناسب پیمان شکنی
  • کند و مردم را تحت فشار قرار دهد؟
  • جناب فانی آیا شما با کوچک  شمردن جنبش انقلابی که اکثریت  بالائی ازاقشا ر مردم تحت ستم علیرغم وجود وحشیانه ترین سرکوب که  ازضعف نظام درعدم موفقیت درخاموش نمودن این جنبش ناشی میشود، بادست خالی دست از مبارزه برنمیدارند ، آیا تخم یاس را در ذهن مبارزان میدان نبرد بانظام نمی پاشید؟
  • راحله گرامی از رادیو زمانه نوشته آقای  نیکفر را گذاشتند  که  جایی می گوید وضعیت ما خیلی خطرناک است بعد از سرنگونی !!؟؟ شاه یک نفربود وگذاشت رفت ولی اینها ارتش سپاه بسیج همه را برای این روزها آماده کرده وسرنگونی اینها بسیار مشکل است. این ناامید کننده است. نظر شما چیست؟ اینها همه کار می‌کنند یکباره با کشتار چند میلیونی جنبش را می خوابانند چنانچه همه می‌دانند حتی پسرخمینی ورفسنجآنی را سر به نیست کردند بمب گذاری درمشهد وشآه چراغ که همه مسِلمان هم بودند رو به راه انداختند تا به اهداف خودشان برسند نظر جنابعالی چیست؟ تکلیف مردم  چیست؟  با تشکر
  • جناب یزدی با درود نظرتان در مورد جوانان محلات تهران و سایر شهرها که با فراخوان هایشان حضور مردم در خیابانها را هماهنگ میکنند چیست؟ اینها چه کسانی هستند و تا چه حد قابل اعتماد هستند؟ به نظر من علیرغم ادعایی که دارند اینها در خارج از ایران هستند و از آنجا فراخوان صادر میکنند.
  • رفیق رضای عزیز – شما به مساله مهمی اشاره میکنید به اینکه انقلاب به رهبری نیاز دارد و رهبری یعنی اول اعتماد مردم را به دست آوردن – ولی الان اعتماد مردم با توجه به امکاناتی که تلویزیونهای وابسته دارند و با وجود دیکتاتوری حاکم ، به چه کسی میتواند جلب شود ؟ مثالی بزنیم مثلا آقای تقی رحمانی که یک چهره ملی بسیار شریف و با درایت است و امتحان خودش را هم پس داده وقتی این اواخر (قبل از مطرح شدن آقای اسماعیلیون ) مطرح شد و جلساتی در کلاب هاوس در مورد رهبری ایشان مطرح شد ، من فکر میکنم یک دلیل که آن بحث عقب زده شد و نقش ایشان دست کم گرفته شد همین بود که او و  طرفدارانش  امکانات تبلیغاتی نداشتند – اینطور نیست؟
  • خیزش ها و نارضایت ها به مدارس و دانشگاه ها کشیده شده و خواسته های کنشگران از حجاب بالاتر رفته و خواهان محو جمهوری اسلامی شده اند. آیا بنظر جنابعالی کنشگران با تغییرات رفورمستی ازطرف رژیم عقب نشینی خواهند کرد؟
  • نظر شما در باره یک ستاد مشترک مبارزاتی درشرایط کنونی از نیروهای ملی و طیف وسیع چپ چیست ؟
  • جناب یزدی با توجه به ترکیب عمدتا جوان نیروهای این جنبش و با توجه به شعارهایی که داده میشود میتوان گفت که این‌جنبش یک جنبش نوین و مدرن است و همین عامل باعث شده است که اقشار سنتی جامعه برای همراهی با آن دچار تردید شوند و با آن همراهی نکنند. به نظر شما آیا بالاخره این اقشار مردد با جنبش همراه خواهند شد؟
  • بنظر جنابعالی بهترین توافقی که بین کنشگران و رژیم حاصل گردد چه خواهد بود؟
  • با درود . این نیاز به رهبری فردی را نباید زیاد بزرگ کرد چون ترمزی برای انقلاب بر علیه این حکومت هست . در تاریخ معاصر  کشور از انقلاب مشروطه  تا کنون هیچ وقت رهبری فردی وجود نداشته این فقط یک مورد در ۵۷ اتفاق افتاد و رهبری فردی خمینی بیشتر  جنبه مذهبی داشت تا رهبری سیاسی . در این انقلاب  که الان در جریان هست رهبری جمعی تنها راه برای  رهایی از این حکومت هست. در این رابطه نظرتان چیست ؟ جناب فانی آیا شما با کوچک  شمردن جنبش انقلابی که اکثریت  بالائی ازاقشا ر مردم تحت ستم علیرغم وجود وحشیانه ترین سرکوب که  ازضعف نظام درعدم موفقیت درخاموش نمودن این جنبش ناشی میشود، بادست خالی دست از مبارزه برنمیدارند ، آیا تخم یاس را در ذهن مبارزان میدان نبرد بانظام نمی پاشید؟
  • آیا باادامه مبارزه وتغییر توازن بنفع جنبش بازهم برهمین نظرات نومیدانه پا فشاری میکنید؟ آیا شما به نیروی عظیم مردم وبویژه اقشار جان بلب رسیده  باوردارید ؟از بیانات شما پاسخ مثبتی مشهود نیست.
  • درود  فرق حرکت انقلابی با انقلاب چیست یا رهبری داشتن جنبش با رهبر داشتن  لطفن بفر مایید ؟
  • در نظریات و تحلیل شما ضعف جنبش نمایان است توان و قوت این جنبش را در چه عناصری می بینید و چگونه می‌توان این جنبش را از موارد ضعف که می گوید بیشتر فاصله داد؟
  • برای ارزیابی دقیق جنبشی که در جریان است  به آنچه که در میدان مبارزه نمود عینی مشخص دارد و باشعارهایی که داده میشود که بیانگر ذهنیت موجود است باید توجه داشت ضمن آنکه هر روز جنبش و دستاوردهای منفی و مثبت آنرا ارزیابی کرد و همچنین میزان توفیق یا شکست رژیم را در پیشبرد سیاست های سرکوبش دید و همچنین توجه داشت که چه بخش هایی از لایه های خاکستری مردم به جنبش می پیوندند  . ارزیابی جنبش براساس تمایلات موجود اعم از راست و چپ و به ویژه برای ما ارزیابی راست های افراطی اگر چه مهم است اما بدون پرداختن به آنچه گفته شد این ارزیابی ها یاس آور و گسترش بدبینی نسبت به آنچیزی است  که واقعیت دارد و نه بخشی از واقعیت  . آیا تمایل شما در ندیدن آنچه اشاره شد ناشی از بی اطلاعی است یا تعمدی در بزرگ نشان دادن خطرات احتمالی ؟

تاریخ انتشار : ۹ آبان, ۱۴۰۱ ۲:۲۱ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!

انتخابات مهندسی شده، راه یا بی‌راهه؟