چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی
جرون
جرون، ای سیلی خورده ی زمان، ای معامله های پشت پرده ی آن زمان، ای تاریخ دیروز و امروز من، از رنگ و شرنگ، تا کیسه های زر ...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد

عفو بین الملل به جمهوری اسلامی: آزار و اذیت خانواده‌های قربانیان کشته شده اعتراضات ١۴٠١ باید پایان یابد!

سازمان عفو بین‌الملل، در تازه‌ترین گزارش خود، ضمن هشدار نسبت به افزایش فشارها بر خانواده‌های قربانیان اعتراضات جنبش «زن، زندگی، آزادی» در ایران، از «ارعاب خانواده‌ها برای ساکت کردن آنها و مصون ساختن عاملان این جنایات از مجازات» انتقاد کرده و تاکید کرد: خانواده‌ها باید فرصت داشته باشند تا ...

سازمان عفو بین‌الملل، در تازه‌ترین گزارش خود، ضمن هشدار نسبت به افزایش فشارها بر خانواده‌های قربانیان اعتراضات جنبش «زن، زندگی، آزادی» در ایران، از «ارعاب خانواده‌ها برای ساکت کردن آنها و مصون ساختن عاملان این جنایات از مجازات» انتقاد کرده و تاکید کرد: خانواده‌ها باید فرصت داشته باشند تا مراسم سالمرگ عزیزان خود را، که در جریان این اعتراضات جان خود را از دست دادند، بدون تحمل فشار برگزار کنند. در هفته‌های اخیر، گزارش‌های زیادی مبنی بر فشار بر خانواده‌های جانباختگان از جمله خانواده مهسا امینی درباره ایجاد محدودیت برای برگزاری مراسم نخستین سال کشته شدن آنان، منتشر شده است.

عفو بین‌الملل، در بیانیه‌ای که روز دوشنبه ۲۱ اوت منتشر کرد، با اشاره به تشدید فشارهای حکومتی بر خانواده‌های افرادی که «به‌طور غیرقانونی» توسط نیروهای امنیتی ایران در جریان خیزش  سال ۲۰۲۲، «زن، زندگی، آزادی»، کشته شده‌اند، تصریح کرد: خانواده‌ها باید بتوانند اولین سالگرد مرگ عزیزان خود را برگزار کنند، اما حکومت ایران فشارها برای آزار و اذیت و ارعاب مردم را افزایش داده است.

در بیانیه این نهاد بین‌المللی حقوق بشری، با بیان اینکه «خانواده‌های قربانیان به سکوت برای عدم تحمل مجازات» وادار شده‌اند، آمده است: «عفو بین‌الملل در تحقیق جدید خود یافته است که مقامات ایرانی خانواده‌های قربانیان را به صورت خودسرانه دستگیر و بازداشت می‌کنند، تجمعات مسالمت‌آمیز را در محل دفن‌ کشته‌شدگان محدود می‌کنند و سنگ قبرها را تخریب می‌کنند».

بر اساس تازه‌ترین گزارش عفو بین‌الملل، «هیچ مقام مسئولی برای کشتار غیرقانونی صدها مرد، زن و کودک توسط نیروهای امنیتی در جریان سرکوب وحشیانه خیزش مردمی که پس از مرگ مهسا/ژینا امینی در ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲ ایران را فرا گرفت، پاسخگو نبوده است».

این نهاد مدافع حقوق بشر تاکید کرد: «عفو بین‌الملل بر این باور است که رنج روانی ناشی از این اعمال توهین‌آمیز بر خانواده‌های سوگوار، ناقض اصل ممنوعیت مطلق شکنجه و سایر رفتارهای ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز طبق قوانین بین‌المللی است».

عفو بین‌الملل در تازه‌ترین بیانیه خود، گزارش‌ها درباره ۳۶ خانواده از قربانیان از ۱۰ استان ایران را که طی ماه‌ها مورد آزار حکومتی قرار گرفتند، مورد بررسی قرار داده است. بنا بر اعلام این نهاد بین‌المللی، در میان این خانواده‌ها، دو خانواده در ارتباط با دو نفر از اعدام‌شدگان اعتراضات اخیر، مجید کاظمی و محسن شکاری، همچنین، خانواده یلدا آقافضلی،‌قربانی شکنجه که پس از آزادی خودکشی کرد، مورد بررسی قرار گرفتند.

دیانا التاوی، معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل، همزمان با انتشار تازه‌ترین گزارش این نهاد مدافع حقوق بشری، تاکید کرد: «آزار مقامات ایرانی حد و مرزی ندارد. آنها به دلیل تلاش برای پنهان نگاه‌داشتن جنایات خود، خانواده‌ها را از مطالبه عدالت، حقیقت و غرامت، یا حتی آراستن قبور عزیزانشان، محدود کرده و موجب افزایش آزار و رنج خانواده‌های قربانیان می‌شوند».

به گفته این مسئول در سازمان عفو بین‌الملل، «با نزدیک شدن به سالگرد خیزش مردمی، خانواده‌ها در هراس هستند که حکومت با روش‌های سرکوبگر خود مانع از برگزاری مراسم‌های سالگرد شود».

سازمان عفو بین‌الملل در این بیانیه، به شواهد خود مبنی بر تصاویری از تخریب مزار کشته‌شدگان جنبش «زن،زندگی، آزادی» پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد اشاره کرده و نوشته است: این نهاد، تصاویری از مزارهای تخریب‌شده‌ی دست‌کم ۲۲ جان‌باخته از ۱۷ شهر ایران، از جمله مهسا/ژینا امینی، به دست آورده است که بر أساس این تصاویر،‌ سنگ مزارها آتش زده شده، یا با رنگ و قیر آسیب دیده‌اند؛ همچنین سنگ‌نگاره‌ها و کتیبه‌های ادای احترام به این جانباختگان در راه آزادی شکسته شدند.

عفو بین‌الملل:‌ عاملان جنایات، از برقراری عدالت مصون ماندند

سازمان عفو بین‌الملل، در بخش دیگری از بیانیه اخیر خود، تاکید کرد: تاکنون، نه تنها «هیچ تحقیقی برای شناسایی عاملان این جنایات و محاکمه آنها انجام نشده، بلکه هیچ اقدامی برای جلوگیری از تخریب مکرر مزار کشته‌شدگان نیز صورت نگرفته است».

این نهاد مدافع حقوق بشر،‌ ضمن تاکید بر «دستگیری‌ها و بازداشت‌های خودسرانه، تعقیب ناعادلانه به اتهامات مبهم و واهی علیه امنیت ملی که گاه منجر به احکام زندان و شلاق می شود، احضار قهری و بازجویی توسط دادستان‌ها یا نیروهای امنیتی، تحت نظر قرار گرفتن غیرقانونی خانواده‌ها و تخریب کامل یا جزئی مزار کشته‌شدگان»، تصریح کرد: «پس از تهدید مکرر مقامات به تخریب سنگ قبرهایی که آثار هنری در حمایت از جنبش “زن، زندگی، آزادی” را به تصویر می‌کشیدند، برخی از مزارها توسط نیروهای امنیتی در مقابل دیدگان خانواده‌ها آسیب دیدند، برخی دیگر نیز در طول شب یا زمانی که مکان‌ها خلوت بودند، تخریب شدند».

در تازه‌‌ترین گزارش عفو بین‌الملل به اسامی شماری از قربانیان جنبش «زن، زندگی، آزادی» که خانواده‌های آنان مورد آزار و اذیت قرار گرفتند، از جمله آرتین رحمانی، ۱۶ ساله، زانیار ابوبکری، ۲۱ ساله، میلاد سعیدیان‌جو، عبدالسلام قادرگلوان،‌ ابوالفضل آدینه زاده، آزاد حسین پوری،‌ کومار درافتاده،‌ مهسا موگویی،‌ مجید کاظمی،‌ حمیدرضا روحی،‌ هومن عبداللهی،‌ آرام حبیبی، جواد حیدری، کمال احمدپور،‌ کیان پیرفلک،‌ رضا لطفی، سارینا ساعدی،‌ شاهو بهمنی،‌ مهران بصیر توانا،‌ محمد امینی،‌ شیرین علیزاده و یحیی رحیمی اشاره شده است.

به گزارش عفو بین‌الملل، خانواده مهسا/ژینا امینی نیز بارها از تعرض و تخریب مزار فرزند خود خبر دادند.

تاریخ انتشار : ۱ شهریور, ۱۴۰۲ ۰:۳۴ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!

انتخابات مهندسی شده، راه یا بی‌راهه؟