چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی
جرون
جرون، ای سیلی خورده ی زمان، ای معامله های پشت پرده ی آن زمان، ای تاریخ دیروز و امروز من، از رنگ و شرنگ، تا کیسه های زر ...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد

نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳ کیست؟  

سفر قهرمانانه نرگس محمدی 51 ساله، فعال مدنی ایرانی به مدت 20 سال است که ادامه دارد. زنی زیبا، فعال حقوق بشر، مادر و همسری است که امروز جایزه صلح نوبل 2023 را دریافت کرد. وی نه تنها برای مبارزه با ستم بر زنان در ایران، بلکه برای ترویج حقوق بشر و آزادی برای همه مبارزه می‌کند. این زن اغلب خندان، با موهای مجعد و تیره در دهه 90 به عنوان یک دانشجوی فیزیک شروع به فعالیت مدنی کرد. نرگس پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه بین‌المللی ...

برگردان از نشریه روسی زبان نووایا گازیتا یوروپا (*) 

او سیزده‌بار بازداشت، پنج محاکمه، و چندین بار محکومیت داشته و مجموعاً به ۳۱ سال زندان و ۱۵۴ ضربه شلاق محکوم شده است. سفر قهرمانانه نرگس محمدی ۵۱ ساله، فعال مدنی ایرانی به مدت ۲۰ سال است که ادامه دارد. او زنی زیبا، فعال حقوق بشر، مادر و همسری است که امروز جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳ را دریافت کرد. وی نه تنها برای مبارزه با ستم بر زنان در ایران، بلکه برای ترویج حقوق بشر و آزادی برای همه، مبارزه می‌کند.

این زن اغلب خندان، با موهای مجعد و تیره در دهه ۹۰ به عنوان یک دانشجوی فیزیک شروع به فعالیت مدنی کرد. نرگس پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه بین‌المللی امام خمینی در رشته‌ی علمی خود مشغول به کار نشد، بلکه به آنچه فیزیک زندگی نامیده می‌شود، پرداخت. ایشان با همکاری با مرکز حقوق بشر در تهران که توسط شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل تأسیس شد، فعالیت مدنی خود را آغاز کرد. چه کسی می‌دانست که نرگس خود بیش از دو دهه بعد برنده این جایزه خواهد شد.

نرگس اولین دوره محکومیت به زندان خود را در سال ۲۰۱۱ گرفت، زمانی که ۳۹ سال داشت. مقامات دولتی از این طریق سعی کردند از حمایت و کمکی که او فداکارانه به زندانیان سیاسی ایرانی و خانواده‌های آنها می‌کرد، جلوگیری کنند. در آن زمان نام نرگس در ایران به نوعی مترادف کلمه «شفقت» شده بود. این زن به زودی با قرار وثیقه آزاد شد و بلافاصله به کمپین لغو تدریجی مجازات اعدام در کشور (که مخفف فارسی آن “لگام” می‌شود) پیوست.

همه چیز در زندگی شخصی او خوب پیش می‌رفت. شوهر، دو فرزند. اما قرار وی زندگی در کلیشه‌ها نبود. او نمی‌خواست کشور را ترک کند. او می‌خواست این کشور را با دستان خودش تغییر دهد.

نرگس در سال ۲۰۰۲ به سمت معاونت کانون مدافعان حقوق بشر در ایران رسید. و چنانکه قابل پیش بینی بود، با افزایش محبوبیت او، اشتهای نیروهای امنیتی ایران نیز افزایش یافت. این فعال حقوق بشر تقریباً هر سال به دلیل سخنرانی‌هایش علیه رژیم و همچنین به دلیل کارهای روزنامه‌نگاری‌اش (که فعالانه در مورد شکنجه با ضبط شواهد می‌نوشت) و فعالیت‌های حقوق بشری مورد دستگیری خودسرانه قرار می‌گرفت.

نرگس در سال ۲۰۱۵ بار دیگر بازداشت و سپس به ۱۶ سال زندان به اتهاماتی که صرفاً مربوط به حق آزادی بیان و تجمع می‌بود، محکوم شد.

عفو بین‌الملل وی را به عنوان یک زندانی عقیدتی که تنها به دلیل فعالیت‌های صلح آمیز حقوق بشری تحت تعقیب قرار گرفته است، به رسمیت شناخت.

در سال ۲۰۱۹، اعتراضات سراسری کشور را فرا گرفت و صدها معترض توسط نیروهای امنیتی ایران کشته شدند. نرگس مستقیماً از زندان موفق شد از اعضای خانواده‌های قربانیان که به دنبال حقیقت و عدالت بودند، پشتیبانی کند.

این گونه بود که نرگس محمدی به یکی از معروف‌ترین زندانیان سیاسی ایران تبدیل شد. بسیاری رهبران جهان و سازمان‌های بین المللی بارها در حمایت از نرگس محمدی سخن گفته‌اند.

پس از کمپین‌های جهانی در حمایت از او، مقامات مجبور به عقب‌نشینی شدند و در اکتبر ۲۰۲۰ این شیر زن مبارز از زندان آزاد شد.

آزادی ایشان مدت زیادی طول نکشید. در اردیبهشت ۲۰۲۱، دادگاه کیفری شماره ۲ تهران، نرگس را بدون حضور در دادگاه به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به دو سال و نیم حبس، ۸۰ ضربه شلاق و دو جریمه نقدی جداگانه محکوم کرد. حکم دادگاه نیز از طریق پست به وی ابلاغ شد. در آن حکم آمده بود که دوره محکومیت ایشان با دریافت حکم فوق آغاز می‌شود. محمدی به یک دلیل ساده به حکم فوق واکنشی نشان نداد. او معتقد است که در ایران دادگاه بی طرف وجود ندارد و احکام عادلانه صادر نمی‌شود.

نیروهای امنیتی ایران واکنش فوق را گستاخی تلقی کردند. نرگس در نوامبر ۲۰۲۱ به طرز وحشیانه‌ای بازداشت شد. به گفته همسرش تقی رحمانی، ماموران اطلاعاتی او را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند و سپس به آدرس نامعلومی‌ بردند. همچنین قابل ذکر است که بازداشت وی در کرج در استان البرز ایران و در جریان حضور در یادمان فعال حقوق بشر ابراهیم کتابدار که در اعتراضات سراسری آبان ماه ۲۰۱۹ توسط نیروهای امنیتی کشور کشته شد، صورت گرفت.

روز بعد نرگس توانست با خانواده‌اش تماس بگیرد. او خبر داد که به زندان اوین تهران منتقل شده و باید در آنجا دوران محکومیت ۲.۵ ساله خود را بگذراند.

نرگس که طبق روال همیشه مبارزی سرشار از امید است، مجدداً و مستقیماً از داخل زندان از اعتراضات آغاز شده در پاییز ۲۰۲۲ به دلیل قتل مهسا امینی (۲۲ ساله) که به دلیل عدم رعایت حجاب توسط پلیس اخلاق کشته شد و یکی از بزرگترین اعتراضات توده‌ای در ایران از زمان انقلاب ۱۹۷۹ است، حمایت کرد.

خبرگزاری حقوق بشر هرانا در مورد این اعتراضات اعلام کرد که دست کم ۴۷۵ معترض کشته و ۱۸۲۴۰ نفر بازداشت شدند.

نرگس محمدی چنان کرد که صدای بی بدیل این اعتراضات و قربانیان آن باشد.

چنین است سیمای زنانه اپوزیسیون ایرانی با بلندپروازی های مطلقاً غیر انقلابی آن.

همه چیزهایی که او درتلاش است با قدرت نرم به دست آورد: تا در سرزمین ایران مردم به خاطر ابراز عقایدشان شکنجه، ضرب و شتم، زندانی یا کشته نشوند.

در سال ۲۰۲۲ کتاب شکنجه سفید نرگس، مصاحبه با زنان زندانی ایرانی در غرب منتشر شد. امروزه این کتاب به طور آشکار برای فروش در بسیاری از منابع بین المللی در دسترس است.

اما نرگس همچنان در زندان است. و او اکنون نه ۸۰ ضربه، بلکه ۱۵۴ ضربه شلاق در پیش‌رو دارد! و مجموع انباشت مدت زندان او برای تمام محکومیت‌ها، ۳۱ سال است.

این است قرون وسطای ایران. با اینکه شلاق، در زمره شکنجه طبقه بندی شده و طبق قوانین بین المللی به ویژه شلاق توسط ماده ۷ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی ممنوع و جرم محسوب می‌شود و این کشور نیز یکی از طرفین میثاق است، اما هنوز به عنوان ابزار مجازات استفاده می‌گردد.

تهران بطور رسمی تا به این لحظه به اعطای جایزه صلح نوبل به نرگس پاسخی نداده است.

باید گفت که کمیته نوبل، نرگس را از بین ۳۵۱ نامزد شامل ۲۵۹ فرد و ۹۲ سازمان انتخاب کرد. طبق قوانین این جایزه، نام نامزدان تنها پس از پنجاه سال مشخص می شود.

چرا نرگس؟ پاسخ واضح است. در بیانیه کمیته نوبل آمده است: شعار تظاهرکنندگان در اعتراضات سال گذشته در ایران، “زن – زندگی – آزادی” کاملاً بیانگر فداکاری و کار نرگس محمدی است.

بریت ریس اندرسن، رئیس کمیته نوبل در اعلام پیروزی وی گفت: «مبارزه شجاعانه او برای آزادی بیان و حق استقلال هزینه شخصی هنگفتی داشت. امیدوارم حالا همه دنیا درگیر سرنوشت نرگس محمدی باشند.»

(*)   https://novayagazeta.eu/articles/2023/10/06/medal-i-154-udara-pletiu

تاریخ انتشار : ۱۷ مهر, ۱۴۰۲ ۷:۰۷ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

1 Comment

  1. elaheh safar گفت:

    حافظه ی تاریخی. سال ۱۳۶۷، سالی که با رای اصلاح طلبانی چون نرگس محمدی، مسیح علی نژاد، وووو جناب میر حسین موسوی زمام امور دولت را به دست گرفت. گشت ۴wd کمیته های انقلاب بر سر هر کوی و برزن، به شکار نوباوگان سرخ خوان مشغولند، و کبوتران آزادی خواه فوج فوج به قتلگاه های جمهوری شب روان می‌شوند تا در سحرگاهی دیگر در گورهای دسته جمعی بی نام و نشان خاوران را بیارایند. سکوت مرگبار؟ نه، چیزی ورای سکوت مرگبار، دست در خون داشتن مرگبار دولت حاکم. اصلاح طلبان با رای خانم نرگس محمدی. حافظه‌ی تاریخی شاهد فاجعه‌ی دیگریست. خیابان‌ها مملو از توده های معترض است به افزایش قیمت بنزین. صدها کشته و زخمی کف فرش هر کوی و میدان را پوشانده. دولت حاکم؟ روحانی اصلاح طلب با رای خانم نرگس محمدی. مسئول دولتی که بعد از کشتار بی امان از خواب ناز صبحگاهی برمی‌خیزد و آگاه میشود که قیمت بنزین بالا رفته. باز هم سکوت مرگبار؟ نه، همکاری مرگبار اصلاح طلبان با جنایت جمهوری شب و ارتجاع. اما به ناگاه ورق بر می‌گردد. اصلاح طلبان از بازی بیرون رانده می‌شوند. داد و فغان به هوا می‌رود که حقوق بشر؟ لطمه خورده است. و بناگاه خانم نرگس محمدی مدافع حقوق ( کدامین) بشر می‌شود. مسیح علی‌نژاد اسطوره‌ی مقاومت زنان که ای زنان سرزمینمان حقشان تباه شده چون مجبور به رعایت اجباری حجاب هستند. حالا اگر همسر چهارم یک مرد، صیغه ی موقت یک مرد و یا کودک همسر یک مرد و در نهایت قربانی قتل‌های ناموسی یک مرد ووووو اشکالی ندارد. فقط حجاب نداشته باشند. اصلاح طلبانی که قدرت را به هر بهایی از آن خود می‌خواهند. حتی اگر بهایش ائتلاف با نوه‌ی رصا قلدر میرپنج، رصا پهلوی باشد.
    اما جایزه‌ی نوبل،
    با دانستن پیشینه‌ی آلفرد نوبل، مشخص است که به ارنستو چگوارا، رزا لوکزامبورگ، یا امیر پرویز پویان نمی‌رسد. بله، نرگس محمدی، گزیده‌ای بس برازنده به پاس خدماتش به خدایان سرمایه و طلمت و ارتجاع، آنهم درست هنگامی که چکاوک کوچک دیگری در کماست و با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند. به ناگاه به طرز عجیبی تمرکز ها از بالین دخترک معصوم به طرف تبریکها برای برنده شدن نرگس خانم جلب می‌شود. حتی این ویروس مسری بعضی از جناح چپ را هم مبتلا می‌کند. بله تبریک به جمهوری شب، تبریک به حقوق صدبشر، تبریک به نرگس محمدی.
    های مردم خود به خواب زده، آیا از خود سوال کرده‌اید که اگر جناح اصول گرا هنوز حاضر بودند با اصلاح طلبان همکاری کنند، خانم نرگس محمدی و اساسا اصلاح طلبان کجای این مقوله قرار داشتند؟ جوابش را از خاوران سوگوار بپرسید. جواب آنجا در گورهای دسته جمعی هزاران نو باوه ی سربدار است.
    مرگ بر کل نطام.
    مرگ بر جایزه‌ی نوبلی که تبریک جو بایدن مکمل آن است. درود بر خلق های آگاهی که با یاری حافظه‌ی تاریخی ، فریب تزویر از ما بهتران را نمیخورند و تنها یک راه را برای رهایی از زنجیر اسارت می‌شناسند و با دهانی سرخ خوان، از قلب خاوران فریاد میزنند: زنده باد سوسیالیسم.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!

انتخابات مهندسی شده، راه یا بی‌راهه؟