چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۰

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۰

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی
جرون
جرون، ای سیلی خورده ی زمان، ای معامله های پشت پرده ی آن زمان، ای تاریخ دیروز و امروز من، از رنگ و شرنگ، تا کیسه های زر ...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
تحلیل مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران...
در این مقاله، میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال‌های 1400 و 1403 را مقایسه کرده و همچنین به تحلیل اختلاف بین نتایج نظرسنجی‌ها و نتایج واقعی انتخابات...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: م. آذری
نویسنده: م. آذری

غنچه‌های اسیرِ فقر!

دخترک در تنگنا می‌ماند. بیمار می‌شود، می‌میرد و‌ کسی هم خبردار نمی‌شود، چرا که مرگِ فقیر بی‌صدا ست. حاجی، اما داد و بیداد می‌کند که متضرر شده است. اگر هم که دختر نمیرد، ذهن کودکانه‌اش کجا رشد کند؟ او برای همیشه کودک می‌ماند و کودکانی به دنیا می‌آورد که بداقبال‌تر از خود او می‌شوند.

دسته گلی می‌خرم تا اتاق نشیمن را بیارآیم و چشمان  فراموشکارمان به خاطر داشته باشند که بهار خواهد آمد، و همه جا پر از سبزه و گل خواهد شد. همین‌که می‌خواهم گل را در گلدان جای بدهم، غنچه‌ای زیبا  که ساقۀ تردی داشت،  می شکند.

حیف شد…!

آهی می‌کشم و آن را تنها در ظرف کوچکی پر از آب می‌گذارم، بدین امید که شاید بشکفد.

به دختر بچه‌ای فکر می‌کنم، که دوست دارد در کوچه و خیابان بالا و پایین بپرد. بلند بلند حرف بزند و با کوچک‌ترین حرفی از خنده ریسه برود. نقاشی کند و با لبخندی به مادرش هدیه کند. گاهی حوصلهٔ مدرسه رفتن نداشته باشد و بخواهد بیشتر در رختخواب بماند. مادرش موهایش را دم‌ِاسبی کند، و شادمانه بدود و احساس قدرت کند. دامنی بپوشد و خیال کند که پری دریایی شده است. با همسالانش قهر و آشتی کند. با پسر بچه ها مسابقه بدهد و شیطنت کند.

‌‌این تصویر ساده‌ای است از رفتار یک کودک، یک دختر بچه، که ناگهان گرگی ظاهر می‌شود و تمام کودکی‌اش را از او می‌رباید. اصلاً تمام زندگی‌اش را می‌گیرد. حتی اندیشیدن و دقت کردن به این موضوع برای یک زن سخت و دردناک است. فقر همه چیز را عوض می‌کند و چهرهٔ زندگی را سیاه می‌کند و این سیاهی بر سر زن و دختر خانه سایه می‌افکند. پدر فقیر و بدهکار به ناچار، به ازای بدهی‌اش دخترش را که هنوز ۹ ساله هم نشده به مردی می‌دهد،  که حکم پدر و گاهی پدر بزرگ کودک را دارد. تنها پدر سرپرست است و حق خرید و فروش نیز با اوست.

من با آمار و ارقام کاری ندارم. اما حتی اگر یک مورد هم شنیده باشیم، وظیفه داریم که از این عمل جلوگیری کنیم. روزمره در تمام دنیا، «متمدن» و «غیرمتمدن»، بردگی کودکان و آزار آنان به اشکال مختلف، و تنگاتنگ با فقر، اتفاق می‌افتد. کودک همسری، ناشی از فقر و بدبختی است؛، آزار و شکنجهٔ کودکان، آزار جنسیتی، بردگی  و اسارت دختران است. جنایت به نام دین و مذهب است و کسی جرئت  ایراد گرفتن به دین را ندارد.

دخترکان وقتی که هنوز حتی ۹ سال هم ندارند، از دیدگاه اسلام بالغ می‌شوند. (‌کمتر از ۹ سال چرا که سال هجری کوتاه‌تر از سال شمسی یا میلادی است.) از ۹ سالگی باید که پارچه ای به سر ببندند، مبادا که موهای‌شان مردان را از راه به در کند. موهایی که هنوز از بافت‌های نازک آن بوی شیر می‌تراود.  در اکثریت بزرگی از کشورهای جهان پدوفیلی (میل جنسی به کودکان) جرم سنگینی است، و بدین وسیله کودکان را از نگاه مشمئزکنندهٔ برخی حیوانات انسان‌نما حفظ می‌کنند. در برخی کشورهای فقیر و عقب افتاده بر این آزار کودکان نام «ازدواج» می گذارند و با این به اصطلاح ازدواج، مجوز برای پدوفیلی‌ها صادر می‌شود. و مدافعان غربی حقوق کودک هم حُنّاق می‌گیرند و دم نمی‌زنند. دختران و  کودکی‌شان را نابود می‌کنند .

‌به جای پس دادن قرض و قوله‌های پدر، روی سر کوچک دختر، این غنچۀ بدبخت، تور چروکیده‌ای می‌اندازند و زندگی‌اش را سیاه می‌کنند. دخترک تاوان لقمه نان نسیه‌ای که پدر به خانه آورده است، را پس می‌دهد. دست‌های کثیفی او را لمس می‌کنند و صورت بسان گُل او با نگاه‌های ناپاک، پژمرده می‌شود. در کابوس‌های شبانه‌روزی‌اش عروسک‌های پشت ویترین ‌به او‌دهن‌کجی می‌کنند.

آرزوی داشتن اسباب‌بازی به دل دخترک می‌ماند. دخترک نمی‌داند چرا؟ چه اتفاقی افتاده؟ چرا کسی که جای پدر و پدربزرگش می‌باشد، اجازه دارد به او دست‌درازی کند؟ نمی داند چه کند، به که بگوید و شکایت کند؟ دریغ و درد، کسی  به سئوال‌هایش پاسخ نمی‌دهد. دیگ و قابلمه‌ها و سینی چای، اسباب بازی‌های تازه‌اش می‌شوند. کسی ناله‌های کودک را در خواب نمی‌شنود. «خاله‌بازی» و مدرسه و کتاب برایش به پایان میرسد. باید یاد بگیرد که خود را بزک کند. جماعت تماشاچی هم، وقیحانه همه چیز را معمولی جلوه می دهند و روی برمی گردانند.

این مدعیان دهان گشاد حقوق کودکان و کسانی که می‌پندارند این فرهنگ برخی از کشور‌هاست و به فرهنگ نسبت می‌دهند و  خود را از دخالت در آن مبرا می‌کنند، در چنین مواردی، دیگر کودک  برای‌شان مهم نیست و «فرهنگ» حرف اول را می‌زند. گویی که کودکان با فرهنگ‌شان زاییده می‌شوند، که در جاهایی به طور رسمی آزار  و اذیت کودکان و دختر بچه‌ها را به عنوان فرهنگ کودکان جلوه می‌دهند و جای دیگر گناهی نابخشودنی است، که البته باید هم‌ همه جا، چنین باشد. ناگفته نیست، و البته پنهان هم نیست که‌ پسربچه‌ها هم از دست‌درازی این حیوانات در امان نیستند.

دخترک در تنگنا می‌ماند. بیمار می‌شود، می‌میرد و‌ کسی هم خبردار نمی‌شود، چرا که مرگِ فقیر بی‌صدا ست. حاجی، اما داد و بیداد می‌کند که متضرر شده است. اگر هم که دختر نمیرد، ذهن کودکانه‌اش کجا رشد کند؟ او برای همیشه کودک می‌ماند و کودکانی به دنیا می‌آورد که بداقبال‌تر از خود او می‌شوند. من به آمار و ارقام علاقه ای ندارم، و می‌گویم حتی اگر از یک دختر بچه، کودکی و آرزوهایش را بگیرند، همه مقصرند. فرقی نمی‌کند کجای دنیا اتفاق بیفتد. در هندوستان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، پاکستان ایران افغانستان ژاپن و …

در جوامع غربی، کسانی که با کودکان بد رفتاری می‌کنند، مورد مجازات شدید قرار می‌گیرند، و گاهی پدر و مادر را هم به جرم بی مبالاتی در نگهداری و تربیت کودک مجازات می‌کنند. چه جامعهٔ خوشبختی است جامعه ای که کودکانش در آرامش و امنیت رشد کنند. با این‌حال، در این جوامع هم کودکان همیشه در امان نیستند. در این جوامع هم فقر بی‌پناهی همراه می‌آورد و کودکان و نوجوانان بسیاری در معرض آسیب‌های ناشی از خشونت و آزار جنسی قرار می‌گیرند که خود حدیث مفصلی است و جای واکاوی جداگانه دارد.

اما وقتی دختربچۀ ۹ ساله ای را به مردی که جای پدر و پدر بزرگ او را دارد، می‌فروشند و  سند مالکیت را هم به اسم او می‌کنند، چه کسی اعتراض می‌کند؟! همه دست خود را با دندان می‌گزند و پناه بر خدا می‌گویند و شاید هم خوشحال که جای دختر نیستند. باید باور کنیم، کسانی هم که نگاه‌شان را برمی‌گردانند یا به روی چنین فجایعی چشم می‌بندند، انگار که نه انگار اتفاق وحشتناکی افتاده و دخترکی را به حجله نه به مسلخ برده اند، شریک جرم‌اند.

کاش روزی همه دست در دست  یکدیگر بدهیم، و با نیروی اتحاد، به این جنایت‌ها پایان دهیم. این آرزو  محال نیست.

به غنچۀ شکسته نگاه می‌کنم حیف… حیف که این غنچه حتی عمر دو روزهٔ یک گل را هم تجربه نکرد. شاید این غنچه هم در یاد پُرجوانهٔ بهار بشکفد…شاید!

 

تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند, ۱۴۰۲ ۱:۳۱ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!

انتخابات مهندسی شده، راه یا بی‌راهه؟