چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۵

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۵

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی
جرون
جرون، ای سیلی خورده ی زمان، ای معامله های پشت پرده ی آن زمان، ای تاریخ دیروز و امروز من، از رنگ و شرنگ، تا کیسه های زر ...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
تحلیل مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران...
در این مقاله، میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال‌های 1400 و 1403 را مقایسه کرده و همچنین به تحلیل اختلاف بین نتایج نظرسنجی‌ها و نتایج واقعی انتخابات...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: م. آذری
نویسنده: م. آذری

پیش بینی بی لکنت شکست جمهوری اسلامی!

جنگ نامتقارن در چالش با حجاب اجباری را کسی وضع نکرده است. شکل‌گیری‌ آن، جنبه‌ی خودبخودی دارد. مرهون عقل خاموش اما هوشمند جامعه است که بر حسب نیاز زمان، آن را از دل بیرون داده و در دامن خویش پرورده است.

جنگ و مقاومت

بهزاد کریمی

بهزاد کریمی

در ایران، جنگ جریان دارد؛ به شکل کلاسیک توسط حکومت و در نوع نامتقارن‌‌، از سوی زنانِ بپاخاسته. نبرد بر سر حجاب اجباری است: میان مدنیت جاری و واپسگرایی حاکم. اینکه، عَلَم و کُتلِ «عفاف» حکومتی دوام یابد تا سلطه‌ آن در این شاخصه‌ی ایدئولوژیک پابرجا ماند، یا با رهایی گیسوی زن از زیر تیغ زور، آزادگی زن چهره بنماید. آیا برافتادن این نماد شوم، برافکندن نظام در پی خواهد داشت یا که نظام بی حجاب هم می‌ماند؟ چیست فرجام رودررویی حاضر و کیست فاتح نهایی در آن؟

اینها، سئوالات ساده‌ای نیستند که‌ از سر کنجکاوی در نگاه به صحنه مطرح ‌شوند. پرسش‌هایی‌اند با بار استراتژیک و ناظر بر رسم و رسوم سیستمی که نقابش حجاب است. پوششی که، گر برافتد حجاب‌بان نه فقط ناموس خودساخته‌ از دست می‌نهد که نفسی برایش نمی‌ماند. ارزیابی از فرجام جنگ جاری، ملاکی نافذ در تشخیص درستی یا نادرستی شناخت از جمهوری اسلامی است و نوع پاسخ به چیستی مسئله حجاب و مبارزه با آن، تماس گرفتن مستقیم با سمت‌گیری‌ استراتژیک: یا سکولاریسم یا روسری!

پاسخ‌هایی از این دست که نمی‌دانیم سرانجام چه خواهد شد و شاید هم جمهوری اسلامی از حجاب دست شوید، یا حاکی از تعلیق سیاسی پاسخ‌دهنده است یا تداوم توهم داشتن به دگردیسی نظام. جواب جوهرین یکی است: حجاب اجباری ناگزیر از تسلیم است با پیامد روبیده‌شدن حکومت اسلامی. فاتح نبرد پارتیزانی زنان در برابر جنگ کلاسیک نظام، زن ایرانی است با نتیجه‌‌ی برقراری حق شهروندی در کشور و اهتزاز پرچم «زن – زندگی – آزادی» بر طاق نصرت پیروزی سکولار دمکراسی.

در سنجش توان دو سوی چالش

هر میدان جنگ را با الزامات جنگ می‌سنجند. نیرو، پشتوانه‌ی نیرو، نقشه‌ی راهبردی، راهکارها و احساس حقانیت اخلاقی، حرف آخر در هر جنگی است. توزین جنگ حجاب در هر یک از اینان، و به ویژه در شکل ترکیبی‌شان، بیان از ناگزیری شکست نظام دارد. بر پایه‌ی واقعیت‌های صحنه و پشت صحنه، نقاب حجاب نمی‌تواند گرایش طره موی انبوه به گشودن را سد کند و اقلیت حجاب‌بان نخواهد توانست از میلیون‌ها انسان، حق مالکیت بر بدن‌ خویش و اختیار رفتار نسبت به خود داشته‌ را بستاند.

این، جنگی است نابرابر که اگر در نگاه اول به سود اقلیت حاکم دیده ‌می‌شود، در بطن و طی زمان به سود اکثریتی است فراگیرنده! اولی چماق‌دار در حال فرسایش و دومی آزادی‌خواه رو به افزایش؛ سرنوشت جنگ هم وابسته‌ی همین نابرابری. براندازان حجاب اجباری، به وسعت دریای مردمی‌اند و رزمندگان جسور آن، زنان نوجوان و جوانی که با بازتولیدی روزانه‌، مدام نیروی مقاومت و تابوشکنی  بیشتر در انبان می‌اندوزند. توازن قوا، هر زمان به زیان حکومت است و به نفع جامعه بهم می‌خورد.

بی پایانی نیروی مقاومت

نیروی مقاومت علیه روسری اجباری، شناگر اقیانوسی از شنیده‌ها و دیده‌ها راجع به همسالانی است در سراسر جهان در شبکه‌های اجتماعی قابل دسترس و با قیاسی ساده و برانگیزاننده! چشم و گوش و ذهن آنان در حال باز شدن پیوسته رو به افق پوشش آزاد هم‌خوان با آرزوها و امیال طبیعی جوانانه است. این انبوهه در سمت انبساط میدانی پیش می‌رود و مطابق اصطلاح جنگی، برخوردار از ظرفیت بالای سربازگیری برای ارتش خود از هر طبقه و قشری است و حتی از درون خانواده‌های معتاد به حجاب!

بعلاوه جوانان حال حاضر و نیز نوجوانان در راه، از سنت مبارزاتی بسیار نزدیکی بهره‌مندند و حافظه‌ از آن را فعالانه در روح و روان خود دارند. صدای رسای زن – زندگی – آزادی در فریادهای مظلومانه‌ی ژیناها، جسارت‌ورزی الهام بخش نیکاها، وصیت‌نامه‌ی جاودانه‌ی رهنوردها، ترانه – سرود ماندگار شروین‌ها، و مُقطّع‌های برانگیزاننده‌ی توماج‌ها، نشسته‌هایی‌اند بر گوش نیروی مقاومت و مشوق آماده‌ها‌ برای مقاومت‌. سنتی پویا که در مدارس «ارشادی» هم اکنونی ایران نیروی بی‌کران می‌زاید.

آنکه از کیسه می‌خورد!

نظام اما نه تنها همه‌ی قوای نظامی، انتظامی، ایدئولوژیکی و سیاسی‌‌ خود را بمنظور مهار براندازی حجاب اجباری بکار می‌گیرد، که مطابق اصطلاحات جنگی، نیروهای ذخیره‌‌ را هم فرمان فراخوان می‌دهد. با بیرون کشیدن چادر مشگی‌های تار مو پنهان و دهن‌بند بر دهان از درون خانه‌های تعبد و رانت، به آنان ماموریت پیچیدن زن در پتو ‌و همیاری با ون‌های گشتی‌ و موتور سواران شکارچی می‌سپرد. این، چیزی نیست جز افلاس در نیرو و نه چیزی غیر آخر خط! تامین بعدی نیرو از کجا؟!

وقتی خمینی در همان فردای کسب قدرت، حکم بر اجباری بودن حجاب داد، کم نبودند سکولارهایی اگرچه نه راضی از چنین تحمیلی اما خودفریبانه با خود گفتند: جامعه بهر حال دینی است و می‌باید یک جوری بخاطر انقلاب با آن کنار آمد! اکنون اما نه فقط همه‌ی سکولارها، بلکه بخش قابل توجهی از دین باوران خانوادگی روسری بر سر‌، در برابر قلدرمابی نظام هستند و علیه حجاب اجباری صدای اعتراض بلند کرده‌اند. نظام طراح «نور» در هیچ عرصه‌ای به اندازه‌ی موضوع حجاب دچار انزوا نیست.

در قیاس دو پشت جبهه

به لحاظ تدارکاتی جنگی هم، دست این سیستم پاسدار حجاب بکلی خالی است. پشت‌بند عملیاتی‌اش در مواجهه با نیروی میلیونی زن، نیست مگر بستن جریمه، تهدید شغلی، پلمپ محل کسب، توقف ابزار کار، قطع معاش و بازداشت و زندان هزاران تن! این، نه تامین لجستیک جنگی، بلکه خالی کردن پیوسته فزون‌تر پشت جبهه است. این نظام مردسالار، بسیاری از مردان حتی دین باور را هم علیه خود برانگیخته است و بخاطر جنگ‌ با بی حجابی، درگیر جنگ با جامعه به اشکال مختلف شده است!

این اصل بدیهی که لازمه‌ی پیروزی در جنگ، استحکام پشت جبهه است و نه گشودن جبهه‌ا‌ی دیگر در پشت سر، نکته‌ی پوشیده‌ای برای حکومتگران نیست. اما از آنجا که اسیر شناسنامه‌ی خود ساخته‌‌ی خویش‌اند، از دامچاله‌ی خود کنده و مغروق در آن رهایی ندارند. مگر یک عمر تحکم بر امر حجاب و هم اینک نیز کشیدن همه‌ی قوا به صفوف جنگ حجاب، امکان چرخش هم باقی می‌گذارد؟ نظام برای صفوف حریف، یعنی جامعه ناراضی، بطور روزافزون لجستیک می‌‌سازد تا شکست‌اش را تسریع کند!

هماوردی دو استراتژی!

در زمینه‌ی نقشه‌ی جنگی نیز، نظام تهی از ابتکار عمل و نابرخوردار از کمترین نفوذ در عمق استراتژیک دشمن‌‌اش، یعنی همان مردم است. راهبردی تک خطی که در سرکوب معترض به روسری خلاصه می‌شود. جز این هم ممکن نیست چون دل‌خواسته‌‌‌ی اقلیتی ایدئولوژیک، ربطی به حاجات ملی ندارد و ناگزیر است که در زورگویی پناه جوید. پیامد این مشی، نه تنها بازماندن از پرداختن به مطالبات انباشته‌ی جامعه، بلکه بلعیده‌شدن امکانات کشور در خدمت سیاستی مطلقاً سترون است.

نیروی مقاومت علیه حجاب اجباری اما برعکس، برخوردار از استراتژی روشنی است با تاکتیک‌هایی خلاق. پیشبرد راهبرد دفاعی «کوتوزوفی» زمستانی در برابر جاه طلبی ناپلئونی، تا با کشیدن همه‌ی قوای نظام به گرداب بی نجات، مهاجم در دام ‌افتد و متحمل درهم شکستگی شود. تنازع دو استراتژیِ حجاب و انکار در اینست که اولی به یورش رومی‌آورد اما محکوم غلتیدن در لاک دفاعی است، از آنِ زنان و جوانان ولی، خصلت تدافعی دارد تا سرانجام لحظه‌ی ضد حمله‌ فرارسد!

جنگ نامتقارن در چالش با حجاب اجباری را کسی وضع نکرده است. شکل‌گیری‌ آن، جنبه‌ی خودبخودی دارد. مرهون عقل خاموش اما هوشمند جامعه است که بر حسب نیاز زمان، آن را از دل بیرون داده و در دامن خویش پرورده است. تاکتیک‌های این راهبرد فزاینده‌اند؛ آفریده‌ی هسته‌های مقاومت و هر رزمنده‌ از آن، که هنجار حقیقی تا آفرینش‌ در شبکه‌های مجازی بر می‌سازند‌. راهکار میدانی‌ نیز نه نبرد در نقطه‌ای ثابت، بل به یُمنِ تحرک دایم، فرسودن قوای خصم است با جنگ و گریز پارتیزانی!

مایه‌ی اخلاقی و بی‌مایگی ضد اخلاق

جنگ جاری، چالشی است میان دو ارزش. یکی مظهر ضد اخلاق است در جلد پاسداران حجاب اجباری‌ که «چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند»! جامعه‌ی مخالف حجاب اما، با افشای پشت پرده‌ی لومپن‌های مزدور، هر چه بیشتر در می‌یابد که پرستش حجاب در نظام تنها نقاب ایدئولوژیک نیست، بلکه کسب موقعیت است در این سیستم اشباع از فساد. همین نیز انگیزه‌ی خشم فزاینده و ایستادگی استوارتر می‌شود و خلاف نظام اخلاقاً فروکاهنده، جنگ نامتقارن مدنی به خودباوری دوچندان می‌رسد.

نیرو‌ی برخاسته علیه حجاب اجباری و مدافع توامان آزادی و اخلاق، طرف مقابل خود را صرفاً متجاوزی زورگو می‌بیند که بیشترینه‌ی عوامل اجرایی‌ آن یا فرمان از سر بی باوری می‌برند و یا بهر ارتقای مقام خودشیرینی می‌کنند. از این‎‌رو در همان‌جایی که دشمن متجاوز به درماندگی ‌می‌رسد و با افتادن ماسک از چهره‌‌اش فزون‌تر فرو می‌ریزد؛ نیروی جنگ غیرمتقارن، نبرد خود را تماماً عادلانه و بر حق می‌یابد. تاریخ، پیروزی اخلاقی بسیاری در جنگ‌های مبتنی بر حقانیت به خود دیده است.

ریزش در سویه‌ی جنگ کلاسیک و انسجام در جبهه‌ی مقاومت

از فضاحت جنگ کلاسیک نظام علیه خیزشِ نه به روسری زورکی، رساتر شدن صدای مسلمانان با اخلاق است علیه لشکرکشی حکومتی در حجاب اجباری. سست‌پایگی این مشی تبهکارانه، در ضد و نقیض‌‌های آمرین حکومتی نیز بازتاب دارد که خود نشانه‌ی سقوط نظام در کارزار بی سرانجام بر ضد زنان آزاده است. رفتار برخی از ماموران هم‌دل با بازداشتی‌ها هم، کوبیدن دیگربار مهر ابطال است بر دستورات حکومتی و مایه‌ی بی اعتباری آنها. اینهمه، آستانه‌ی به ِگل نشستن حکومت حجاب است.

طی تاریخ، پایه‌های ستمگری را چالش و شورش ستمدیدگان ‌ساییده‌اند. زمان‌های فروریزی قطعی کاخ‌ها اما آنگاه فرا‌رسیده‌اند که ارزش‌های حاکم به سنگ ‌خورده‌اند بی آنکه حکومت یارای دل کندن از آنها بدارد. جمهوری اسلامی متجاوز به حقوق جامعه نیز مصداقی از اینست؛ محکوم به شکست است و  قطعیت آن در این زمینه را می‌‌باید بی لکنت زبان پیش‌بینی کرد و فراتر، نشانه‌ی برچیده شدن‌‌ بساط آن دانست. رفع تعرضِ نظام و دفع آن از قدرت طبعاً هزینه ‌دارد، نهایت آن اما، رفتن حجاب و نظام است.

 

به نقل از اخبار روز

تاریخ انتشار : ۲۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ ۳:۳۵ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!

انتخابات مهندسی شده، راه یا بی‌راهه؟