چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۱

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۱

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی
جرون
جرون، ای سیلی خورده ی زمان، ای معامله های پشت پرده ی آن زمان، ای تاریخ دیروز و امروز من، از رنگ و شرنگ، تا کیسه های زر ...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
تحلیل مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران...
در این مقاله، میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال‌های 1400 و 1403 را مقایسه کرده و همچنین به تحلیل اختلاف بین نتایج نظرسنجی‌ها و نتایج واقعی انتخابات...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: م. آذری
نویسنده: م. آذری

آن‌چه در هفته ۳۰ اردیبهشت تا ۵ خرداد گذشت …

شاید کشته شدن ابراهیم رئیسی در پی سرنگونی بالگرد حامل او مهمترین خبر چند روز گذشته باشد. در پی چندگويی دست‌اندکاران حکومتی در آگاهی‌رسانی، بازار شايعات در ايران و جهان در اين رابطه گرم شد. اين و آن گفتن دست‌اندرکاران حکومتی و شايعه، و هم، پیشامد و اتفاق‌هايی چنين، حکومت اسلامی در ایران را از همان آغاز پيدايش، همراهی کرده‌اند.

چند روز گذشته …
شاید کشته شدن ابراهیم رئیسی در پی سرنگونی بالگرد حامل او مهمترین خبر چند روز گذشته باشد.
همه‌ی همراهان ابراهیم رئیسی رئیس جمهور حکومت اسلامی در ایران و خلبان، کمک خلبان و خدمه پرواز بالگرد نیز در این پیشامد جان خود را از دست دادند.
در پی چندگویی دست‌اندکاران حکومتی در آگاهی‌رسانی، بازار شایعات در ایران و جهان در این رابطه گرم شد. راستش در ارتباط با هر موضوعی در ایران، شایعات آگاهی‌رسانی رسمی را هم با خود می‌کشند. و در این رابطه هم. یکی این گفت و یکی آن.
این و آن گفتن دست‌اندرکاران حکومتی و شایعه، و هم، پیشامد و اتفاق‌هایی چنین، حکومت اسلامی در ایران را از همان آغاز پیدایش، همراهی کرده‌اند.
در ارتباط با کشته‌شدن رئیسی و همراهان، دولت‌های جهان به حکومت اسلامی در ایران، بر پایه عرف میان دولت‌ها؛ تسلیت گفتند. پرچم سازمان ملل متحد هم، باز بر پایه‌ی عرف؛ نیمه‌افراشته شد.
بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا که به کمیسیون امور خارجه مجلس سنای این کشور فراخوانده شده بود، مجبور شد به سناتور محافظه‌کار تد کروز پاسخگو باشد که چگونه امریکا این اقدام سازمان ملل متحد را برمی‌تابد.
با کشته‌شدن ابراهیم رئیسی زخم کهنه‌ای که او و همدستانش بر پیکر جامعه ایرانی نهاده‌اند، سر باز کرد.
همه‌ی اپوزیسیون غیر‌حکومتی ایرانی به‌درستی مرگ ابراهیم رئیسی را به کارنامه سیاه او در ارتباط با سرکوب و اعدام پیوند دادند. و همه بر کارنامه ریاست‌اش، مهر رفوزگی زدند.
سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت) در بیانیه‌ای بر رفوزگی و سیاهی کارنامه او در همه‌ی زمینه‌های کاری او تاکید کرده است.

این بیانیه را این‌جا بخوانید.

حکومت اسلامی در ایران در جست‌ و‌ جوی بهره‌وری از حادثه، مداحان خود را به کوچه و برزن روانید. یکی پیشاپیش به کارگزار، رئیس جمهور پسین هشدار داد. یکی بر ادامه راهی که رئیسی در سال ۶۷ رفت، تاکید کرد و یکی هم ناله‌کنان از رئیسی مرده پرسید، در کوه و جنگل چه می‌کرد.

به‌باور من اما، مهم‌ترین خبر، تصمیم دولت‌های اسپانیا، ایرلند و نروژ برای به رسمیت‌شناختن کشور فلسطین است. این که این اقدام آیا از درد و رنج مردم فلسطین خواهد کاست، ناروشن است.
هم‌امروز ۱۴۰ کشور، کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد. همین دو هفته پیش‌تر در سازمان ملل متحد ۱۴۳ کشور به تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی رای دادند. امریکا اما برنمی‌تابد کشور فلسطین را. که دردانه‌اش نمی‌خواهد.
بهانه این است که تشکیل کشور فلسطین باید فرایند گفت و گوی فلسطینیان و اسرائیلیان باشد. و این هم شرط و شروطی دارد. و خب، دولت اسرائیل، تا به امروز از تشکیل کشور فلسطین پیش‌گرفته است. نتانیاهو می‌گوید، مگر از لاشه‌ی من بگذرید.
بالاتر پرسیدم از خود، آیا اقدام سه کشور اسپانیا ، ایرلند و نروژ کمکی به تشکیل کشور مستقل فلسطینی خواهد کرد؟ بی‌تاثیر نخواهد بود. راستش اما، تا زمانی امریکا دهن به‌جهان کج کند، نگمانم.

دادستان ارشد دادگاه کیفری بین‌المللی، کریم اسد احمد خان به دنبال حکم جلب نخست‌وزیر اسرائیل، وزیر دفاع اسرائیل و رهبران حماس به اتهام جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت است.
دیوان کیفری بین‌المللی، نخستین دادگاه دائمی بین‌المللی برای رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت، جنایت جنگی و جنایت تجاوز است.
آقای خان در بیانیه‌ای در دادگاه گفت که «مبنای معقولی برای این باور دارد» که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، و یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه، مسئول ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت هستند.
و باز فریاد امریکا برآمد که نتانیاهو مظلوم واقع شده است.
هنوز جوهر امضای دادگاه کیفری بین‌المللی خشک نشده بود که دیوان بین المللی دادگستری دستور توقف «فوری» حمله نظامی رژیم اسرائیل به رفح در جنوب نوار غزه را صادر کرد.
دادگاه کیفری بین‌الملی در لاهه هفته پیش پذیرفته بود که به شکایت دولت افریقای جنوبی از اسرائیل رسیدگی کند. این دادگاه با توجه به وضعیت فاجعه‌آمیز در رفح، به‌واسطه حمله نظامی اسرائیل؛ رای به توقف حملات اسرائیل و خروج سربازان اسرائیلی از رفح داد.
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد با استقبال از این رای، اسرائیل را موظف به توقف حمله رفح می‌داند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اما از اتهامات “ظالمانه” می‌گوید. اپوزیسیون دولت نتانیاهو هم این‌بار تمام قد در کنار نتانیاهو ایستادند.
گرچه اسرائیل بی‌توجه به رای این دادگاه و بدون نگرانی از پیامدهای عدم تبعیت از این رای، به حملات خود به غزه ادامه می‌دهد، اما این دو رای علیه اسرائیل و آن تصمیم سه کشور اسپانیا، ایرلند و نروژ، بیانگر بی‌اعتباری روزافزون سیاست‌های اسرائیل و دولت‌های پشتیبان آن است.

بی‌بی‌سی می‌گوید، آقای بایدن روز پنجشنبه در یک کنفرانس مشترک مطبوعاتی در کاخ سفید با ویلیام روتو، رئیس جمهور کنیا گفت: “اول اینکه بسیار، بسیار، بسیار بعید است که کسی بتواند افغانستان را متحد کند. دوم اینکه راه‌هایی برای کنترل داعش غیر از اشغال افغانستان وجود دارد”. و افزود حمله آمریکا به افغانستان هم “ضروری نبود”.
بی‌بی‌سی می‌گوید، آقای بایدن این را در پاسخ به پرسش رئیس جمهور کنیا گفت که با اشاره به افغانستان پرسیده بود: “در حالی‌که آمریکا در حال پایان دادن به جنگ‌های همیشگی خود در خارج است، چرا از کنیا می‌خواهد که برای جنگ دیگری در هائیتی نیرو بفرستد که ۱۲ هزار کیلومتر دورتر از نایروبی است، دلیل این اختلاف و دوگانگی چیست؟”
راستش من پی گرفتم. و نتیجه این که، بی‌بی‌سی گاهی چندان درست نمی‌گوید.
آقای روتو اما آقای بایدن را به چالش نکشیده است و چنین پرسشی از آقای بایدن نکرده است.
بر اساس گزارش خبرگزاری های AP, Reuters چیز دیگری گفته است. آقای روتو که خود را دمکراسی‌باور می‌داند، گفته است، مقابله با ناامنی و برقراری آرامش مساله‌ای همگانی است و کنیا در کنار امریکا در این مهم خواهد بود و برای برقراری آرامش به هائیتی نیرو خواهد فرستاد. او خود را متعهد به فرستادن نیرو به هائیتی می‌داند.

و؛ در ایران گرانی، سرکوب، احضار، دستگیری، زندان و اعدام هم‌چنان در دستور کار حکومت است …

تاریخ انتشار : ۶ خرداد, ۱۴۰۳ ۲:۳۵ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!

انتخابات مهندسی شده، راه یا بی‌راهه؟