دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۰

دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۰

غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری
نگاره‌ها
نسل‌ها می‌آیند ومی‌روند؛ گاه مبارزه می‌کنند برای زندگی. گروهی کوچ می‌کنند با دل در گرو خاک آبا و اجدادی ... و شاید اندکی تاریخ و سرنوشت بسازند. حاکمان هم گاه...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان

حمله به رادارهای استراتژیک روسیه: تشدید تنش‌ها به سمت جنگ اتمی…

ایالات متحده از اوکراین برای حمله به سیستم رادار هشدار زودهنگام استراتژیک روسیه استفاده می‌کند. با این کار، غرب نه تنها به پرتگاه اتمی نزدیک می‌شود، بلکه بدتر از آن، درست در لبه آن ایستاده است.

برگردان به فارسی و تلفیق مطالب ازگودرز اقتداری:

حمله پهپادی اوکراین به ایستگاه رادار آرماویر در روسیه، فراتر از تنش‌های فزاینده متعارف در اوکراین، از تمام اقدامات تشدیدکننده قبلی ایالات متحده، ناتو و اتحادیه اروپا در این کشور پیشی گرفته و به طور خاص اروپا را یک قدم به لبه جنگ هسته‌ای-حرارتی(ترمونوکلیری) نزدیک‌تر کرده است.

پهپادهای اوکراینی به ایستگاه رادار آرماویر در منطقه کراسنودار در جنوب غربی روسیه حمله کردند. دکتر تئودور پستول، کارشناس بزرگ موشک، استاد بازنشسته علم، فناوری و امنیت ملی در موسسه فناوری ماساچوست، متخصص سلاح‌های هسته‌ای میگوید که «حمله به ایستگاه رادار آرماویر یک اقدام بسیار خطرناک و تحریک‌آمیز است. آرماویر یک سیستم رادار معمولی نیست، این ایستگاه رادار بخشی از سیستم هشدار زودهنگام هسته‌ای روسیه است که برای شناسایی موشک‌های بالستیک قاره‌ای(ICBM) است که به سمت روسیه شلیک می‌شوند، طراحی شده است. حمله به این رادار می‌تواند به عنوان یک اقدام خصمانه تفسیر شود و منجر به تشدید قابل توجه تنش‌ها بین روسیه و غرب شود.

روسیه تاکید کرده است که به طور قطع به این حمله واکنش نشان خواهد داد و این واکنش می‌تواند شامل استفاده از اقدامات نظامی متقابل باشد. دمیتری روگوزین، سناتور روسیه و رئیس سابق روس‌کاسموس، در واکنش به این اقدام در کانال تلگرامی خود نوشت: «ما در حال نزدیک شدن به پرتگاه نیستیم، بلکه در حال حاضر درست در لبه آن ایستاده‌ایم، فراتر از آن، اگر دشمن در چنین اقداماتی متوقف نشود، فروپاشی غیرقابل بازگشت امنیت استراتژیک قدرت‌های اتمی آغاز خواهد شد.»

موسسه شیلر آلمان هشدار داده است که روسیه و چین «دشمن ما نیستند» و بدون یک معماری جدید امنیتی و توسعه‌ای که در آن منافع همه ملت‌ها مورد احترام باشد، احتمال وقوع جنگ جهانی سوم تقریباً ۱۰۰ درصد است. در تاریخ ۲۶ مه ۲۰۲۴، E.I.R. – Daily Alert به مشترکین خود اطلاع داد که تعدادی از متخصصان نظامی و اطلاعاتی بین‌المللی که توسط موسسه شیلر مورد پرسش قرار گرفته بودند، نگرانی عمیق خود را از حمله به آرماویر و پیامدهای آن ابراز داشتند. در زیر گزیده‌ای از نظرات آنها به نقل از مجله هفته آمده است:

پوشش رادارهای روسیه و رادار ارماویر

پوشش رادارهای روسیه و رادار ارماویر

استیون استار، استاد دانشگاه میسوری، متخصص جنگ هسته‌ای: «ایالات متحده حملات موشکی را به سیستم هشدار زودهنگام هسته‌ای روسیه (FWS) که از مجموعه‌ای از رادارهای زمینی و ماهواره‌ها تشکیل شده است، آغاز کرده است… هرگونه حمله به این سیستم‌های FWS می‌تواند سیستم واکنش هسته‌ای روسیه را فعال کند. بنابراین، این حمله هدفمند ایالات متحده فوق‌العاده خطرناک است. واشنگتن در حال انجام یک بازی هسته‌ای بی‌مبالات با روسیه است. من نمی‌دانم که آیا تاسیسات مشابه روسی دیگری در برد موشک‌های ATACMS یا شاید حتی موشک‌های تاوروس آلمان قرار دارند که برد بیشتری نسبت به ATACMS و موشک‌های استورم شدو بریتانیا دارند. متأسفانه، ممکن است به زودی متوجه این موضوع شویم، زیرا به نظر می‌رسد دیوانگان در واشنگتن، کی‌یف و بروکسل مصمم به شروع جنگ جهانی سوم هستند.»

سرهنگ دوم بازنشسته دکتر ویلفرد شرایبر، پژوهشگر ارشد در موسسه روندهای جهانی برای سیاست بین‌الملل، پوتسدام: «به وضوح نیروهایی در اوکراین و همچنین در ناتو وجود دارند که حاضرند خطر رویارویی نظامی مستقیم بین ناتو و روسیه را به جان بخرند. سیاست آلمان عاقلانه است که هشدارهای روسیه مبنی بر وقوع جنگ جهانی جدید را جدی بگیرد و اطمینان حاصل کند که خطوط قرمز نهایی عبور نمی‌شود. آلمان به عنوان یک کشور صنعتی مدرن در قلب اروپا، در صورت وقوع یک درگیری بزرگ اروپایی، حتی بدون استفاده از سلاح‌های هسته‌ای، توانایی جنگیدن را ندارد. سیاست آلمان باید تمام تلاش خود را برای کاهش تنش در درگیری‌های نظامی فزاینده و تلاش برای حل دیپلماتیک این درگیری به کار گیرد.»

سرهنگ دوم بازنشسته ریچارد بلک، سناتور سابق ویرجینیا: «این ادامه الگویی است که در آن نیروهای ناتو متوجه می‌شوند که در حال باختن جنگ در اوکراین هستند و خطوط دفاعی ضعیف می‌شوند، اما پاسخ ناتو تشدید درگیری است. این اتفاق تصادفی نیست، بلکه کاملاً آگاهانه است. این اولین حمله به سه‌گانه هسته‌ای روسیه نیست. ایدئولوگ‌ها شاهد فروپاشی دنیای خود هستند، آنها یک سری اقدامات کوچک انجام می‌دهند و فکر می‌کنند که ‹آنها واکنش نشان نمی‌دهند’؛ بنابراین، یک اقدام کوچک به دنبال دیگری می‌آید تا اینکه یکی از آنها به مین زمینی برخورد می‌کند و ما خود را در جنگ جهانی سوم می‌بینیم. … پوتین به خوبی از انکار واقعیت توسط غرب آگاه است. غرب ادعا می‌کند که پوتین فقط شمشیر در هوا تکان میدهد، اما اینطور نیست – او غرب را از واقعیت خطرناک آگاه می‌کند.»

ژنرال دوم بازنشسته دومینیک دلاوارده، کارشناس اطلاعاتی فرانسه: «من انتظار دارم که ارتش ایالات متحده در یک موقعیت حیاتی عقلانی‌تر و آگاهانه‌تر از رهبران غیرنظامی رفتار کند.»

گراهام فولر، دیپلمات سابق، مقام سابق سیا و معاون رئیس شورای اطلاعات ملی: «بدون حمایت کامل ایالات متحده، این به طور واضح امکان‌پذیر نبوده است. من نمی‌توانم در این مورد به طور مناسب اظهار نظر کنم تا زمانی که اطلاعات بیشتری داشته باشم، اما این درگیری به وضوح در حال تشدید است.»

پروفسور ریچارد ساکوا، استاد بازنشسته سیاست روسیه و اروپا در دانشگاه کنت (بریتانیا)؛ نویسنده شناخته شده بین‌المللی در مورد روسیه و اوکراین: «چرخه با سرعت بیشتری می‌چرخد، به خصوص پس از آنچه بلینکن به اوکراین گفت: «شما می‌توانید با موشک‌های ما هر کاری که می‌خواهید انجام دهید.» این نشان می‌دهد که رهبری آمریکا چقدر غیرمسئولانه است. ما در حال حرکت به سمت تشدید هسته‌ای هستیم. غرب در حال شکست در اوکراین است و به همین دلیل برای جلوگیری از شکست، به تشدید اوضاع ادامه می‌دهد.»

در یک تحلیل بعدی با عنوان «خطر استراتژیک جنگ»، E.I.R. – Informationsdienst به نقل از منابع مختلف از جمله سایت خبری نظامی روسیه Avia.pro می‌نویسد: «نیروهای اوکراینی به حملات تهاجمی خود علیه اهداف استراتژیک مهم در خاک روسیه ادامه می‌دهند. این بار، هدف آنها ایستگاه رادار شناسایی از راه دور استراتژیک Voronezh-DM از سیستم هشدار حمله موشکی (SPRN) در Armavir بود.»
گزارش شامل تصاویری نیز هست که دو سازه آسیب‌دیده در محوطه آرماویر را نشان می‌دهد. محدودیت خسارات نشان می‌دهد که سازه‌هایی که آنتن‌های رادار در آنها قرار دارند، در واقع توسط پهپادها مورد اصابت قرار گرفته‌اند. این گزارش در ادامه می‌گوید که فاصله ایستگاه از مرز اوکراین بیش از ۴۵۰ کیلومتر است که نشان‌دهنده برد قابل توجه پهپادهایی است که از خاک اوکراین شلیک شده‌اند.

دمیتری روگوزین مینویسد: «با توجه به مشارکت عمیق واشنگتن در این درگیری مسلحانه و کنترل کامل آمریکایی‌ها بر برنامه‌ریزی نظامی کی‌یف، ادعای اینکه ایالات متحده از برنامه‌های اوکراین برای حمله به سیستم دفاع موشکی روسیه بی‌اطلاع است،پذیرفتنی نیست. ما نه تنها در حال نزدیک شدن به پرتگاه هستیم، بلکه در حال حاضر درست در لبه آن ایستاده‌ایم، فراتر از آن، اگر دشمن در قبال چنین اقداماتی متوقف نشود، فروپاشی غیرقابل بازگشت امنیت استراتژیک قدرت‌های اتمی آغاز خواهد شد.»

به گزارش الجزیره هفته گذشته، زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دستور تمرینات نظامی شامل تسلیحات هسته ای تاکتیکی در نزدیکی مرز اوکراین را صادر کرد، به نظر می رسید که تنش ها بین روسیه و غرب به سطح خطرناک جدیدی رسیده است. کرملین تصریح کرد که این رزمایش ها در پاسخ به اظهارات رهبران غربی در مورد استقرار نیروهای ناتو در اوکراین و استفاده از سلاح های غربی برای حمله به اهدافی در داخل روسیه بوده است.

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا در ۲ مه، در جریان یک سفر غیرمنتظره به کیف، متعهد شد که تا هر زمانی که لازم باشد بریتانیا به اوکراین کمک میکند و پیشنهاد کرد که اوکراینی‌ها آزادند از سلاح‌های انگلیسی برای حمله به خاک روسیه استفاده کنند. این می تواند مربوط به موشک های فرانسوی-بریتانیایی طوفان سایه و همچنین هواپیماهای بدون سرنشینی باشد که بریتانیا متعهد شده بود به اوکراین عرضه کند. در حالی که کشورهای غربی به اوکراین تسلیحات می‌رسانند، به صراحت اعلام کرده‌اند که نمی‌توان از آنها برای حملات در خاک روسیه استفاده کرد. به همین دلیل تا کنون اوکراین از پهپادها و موشک های ساخت داخل خود علیه اهداف غیرنظامی و نظامی در داخل روسیه استفاده می کرده است.

الجزیره اضافه میکند که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز به نوبه خود، بارها پیشنهاد کرده است که ناتو به طور بالقوه ممکن است نیروهای خود را در اوکراین مستقر کند. او این تهدید را در مصاحبه ای با اکونومیست که در دوم مه منتشر شد، تکرار کرد. وی از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد و تاکید کرد که اتحادیه اروپا باید “ابهام استراتژیک” خود را حفظ کند و روس ها را مجبور کند تا در مورد اهداف واقعی ناتو حدس بزند.

اما کرملین تصمیم گرفته است که بازی حدس زدن را کنار بگذارد. اعلام مانورهای نظامی شامل تسلیحات هسته ای تاکتیکی در منطقه نظامی جنوبی این کشور که هم مرز با اوکراین است، پیامی روشن به غرب می فرستد. برای روشن تر شدن موضوع، وزارت امور خارجه روسیه سفرای انگلیس و فرانسه را احضار کرد و به آنها در مورد اقدامات تاکتیکی روسیه هشدار داد.

بیانیه روسیه خطاب به فرانسه فقط اظهارات مکرون را «تحریک آمیز» و «مخرب» محکوم کرد ولی خطاب به انگلیس بسیار تندتر بود. در این بیانیه آمده است که با اجازه دادن به اوکراین برای استفاده از تسلیحات علیه اهدافی در روسیه، بریتانیا به یک طرف درگیری تبدیل می شود. در این مورد به سفیر بریتانیا هشدار داده شد که اگر اوکراین با استفاده از تسلیحات انگلیسی حملات خود را انجام دهد، روسیه می‌تواند به اهداف بریتانیا «در اوکراین و فراتر از آن» حمله کند.

امروز بیست و نهم ماه مه مجددا ونیامین کوندراتیف فرماندار منطقه کراسنودار گفت که یک هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی (پهپاد) بر فراز آرماویر سرنگون شد. بر اساس اطلاعات اولیه تلفات جانی و مالی در پی نداشته است. وی تاکید کرد: «امروز صبح ارتش ما دوباره تلاش رژیم کیف برای انجام یک حمله تروریستی در قلمرو کراسنودار را متوقف کرد. یک فروند هواپیمای بدون سرنشین توسط نیروهای پدافند هوایی بر فراز آرماویر منهدم شد. بر اساس اطلاعات اولیه تلفات جانی و مالی در پی نداشته است. کوندراتیف گفت: جستجو برای یافتن محل سقوط پهپاد در حال انجام است و خدمات ویژه در حال کار هستند.
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد, ۱۴۰۳ ۱:۵۴ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴

سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان