شنبه ۱ دی ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۷

شنبه ۱ دی ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۷

ماشین اعدام و سرکوب را متوقف و زندانیان سیاسی را آزاد کنید
حکومت جمهوری اسلامی،در این شرایط که در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و مسائل منطقه ای با نا کامی روبرو شده و به شدت در بن بست و بحران...
۳۰ آذر, ۱۴۰۳
نویسنده: جبهه ملی ایران
نویسنده: جبهه ملی ایران
گسترش مقاومت مردم، زمينه ساز گذار از جمهوری اسلامی به دموکراسی!
بیانیه جمهوری سکولار دموکرات در ایران: ابداع اشکال جديد مقاومت مدنی به‌ویژه توسط زنان که با شجاعتی کم نظیر و با خلاقیت خارق العاده صورت می گيرد، جهانیان را به تحسین...
۳۰ آذر, ۱۴۰۳
نویسنده: همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران
نویسنده: همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران
پلیس نیویورک در جریان اعتصاب تاریخی آمازون کارگران را دستگیر کرد!
"اگر بسته شما در تعطیلات به تاخیر افتاد، می توانید حرص سیری ناپذیر آمازون را سرزنش کنید. ما به آمازون مهلت مشخصی دادیم تا به پای میز مذاکره بیاید و...
۳۰ آذر, ۱۴۰۳
نویسنده: گودرز اقتداری
نویسنده: گودرز اقتداری
بەیاد رفیق از دست رفتە حامد هنرمند!
ما فقدان رفیق حامد را به خانواده، دوستان و همۀ فداییان و به ویژه  بە همسر گرامی‌اش جمیلە حمزەای و فرزندانش آریا، آرمان و باران از صمیم قلب تسلیت گفتە...
۳۰ آذر, ۱۴۰۳
نویسنده: دبیرخانهٔ شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: دبیرخانهٔ شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
بازی هنوز تمام نشده !
با توجه به شرایط جدید منطقه، نه تنها ایران عمق استراتژیک خود که همان دیوار دفاعی حفظ کشور ما در غربی ترین نقطه سوریه بود را ازدست داد بلکه شکست...
۳۰ آذر, ۱۴۰۳
نویسنده: محمود کرد
نویسنده: محمود کرد
حمایت 753 فعال سیاسی، مدنی و حقوق بشری از رضا خندان!
در مورخه بیست و سوم آذرماه سال ۱۴۰۳ خورشیدی، جمهوری اسلامی با بازداشت غیر قانونی و غیر موجه رضا خندان، فعال حقوق بشر ایرانی؛ برگ دیگری از دفتر ستم، سرکوب...
۳۰ آذر, ۱۴۰۳
نویسنده: سردبير ماه
نویسنده: سردبير ماه
فرزانه ای که نگران جهان است!
نوآم چامسکی یکی از درخشان ترین و اثرگذارترین چهره های روشنفکری جهانِ امروز است. شاید امروز کمتر اندیشمندی بتوان یافت که  از نظر اصالتِ انگیزه های مبارزاتی، غنای پیوندهای مردمی ...
۳۰ آذر, ۱۴۰۳
نویسنده: مازیار کاکوان
نویسنده: مازیار کاکوان

بیاد رمان سوسیالیسم تخیلی «چه باید کرد؟»

مهمترین تاثیرات و آموزشها را چرنیشفسکی از آثار و ادبیات رئالیستی هرتسن و بلینسکی؛ 2 تن از رهبران فکری دمکراتهای انقلابی زمان خود گرفت. لنین او را بزرگترین سوسیالیست پیشا مارکسیستی روس میدانست. تاثیر افکار او را روی تحولات و آگاهی های: مارکس، بابل، کلارا زاتکین، و دیمیتروف، میتوان یک سنت زنده جنبش جهانی سوسیالیستی بشمار آورد.

دمکرات های انقلابی پیشا مارکسیستی و جنبش دهقانی.

چرنیشفسکی(۱۸۸۹-۱۸۲۸.م)، نظریه پرداز زیباشناسی رئالیستی، مبارز اجتماعی، و دمکرات انقلابی روس، در سال ۱۸۶۳ میلادی، در سن ۳۴ سالگی در عرض ۵ ماه، در زندان، شاهکار ادبی اش، رمان سوسیالیسم تخیلی  “چه باید کرد؟” را پیرامون انسان طراز نوین، و انقلابیون حرفه ای آینده؛ همچون لنین را نوشت. این رمان خواهان سرنگونی تزاریسم و لغو نظام مالک الرعیتی و آزادی دهقانان است. منقدین ادبی آنرا مجسمه و یادگار ابدی ادبیات پرطرفدار در سطح جهانی و مورد علاقه اکثر انقلابیون چند نسل؛ از نیمه دوم قرن ۱۹ تاکنون، بشمار می آورند. این کتاب در قالب یک ارگان مبارزاتی میخواهد از طریق عمل و اندیشه به یک جامعه سوسیالیستی آرمانی برسد. در این رمان دهقانان و زحمتکشان به تغییر ساختار انقلابی جامعه طبقاتی روسیه تزاری دعوت میشوند. نویسنده در آنجا معنی زندگی را در کار انسان عملگرا می بیند. تربیت روشنفکران انقلابی و تبلیغ اصول اخلاق هومانیستی، و تشویق جزم های بلشویکی آینده نیز در این کتاب مستور است؛ گرچه غالب متفکران و مبارزان جنبش دمکراتهای انقلابی بدلیل فقر یا حین مبارزه، جوانمرگ شدند. وی که نماینده نوعی ماتریالیسم عامیانه متکی به علوم تجربی، و مخالف شعار “هنر در خدمت هنر” بود، در سال ۱۸۶۲ میلادی دستگیر شد و حدود ۲۰ سال در زندان و تبعید و در اردگاههای کار اجباری به سر برد.

نیکولای چرنیشفسکی، فیلسوف ماتریالیست،ایدئولوگ و تئوریسین زیباشناسی، داستانسرا و نویسنده انتقادی رئالیستی، منتقد ادبی، رهبر دهه ۶۰ قرن ۱۹ جنبش رهایی بخش علیه تزاریسم، ژورنالیست، پیشگام مارکسیسم در روسیه، و ناشر مجله “عصر ما”، توانست سالها از طریق کار ژورنالیستی و نویسندگی، از موانع سانسور بگذرد و ایده مبارزه انقلابی توده ای را تبلیغ نماید. دمکراتیسم انقلابی چرنیشفسکی زیر تاثیر افکار بلینسکی، هرتسن، و اوج مبارزات طبقاتی برای انحلال تزاریسم و لغو نظام مالک الرعیتی در روسیه بود. سوسیالیسم تخیلی او شامل خصوصیات آرمانگرایانه پیشامارکسیستی و منعکس کننده عقب افتادگی تاریخی اقتصادی و اوضاع اجتماعی نظام تزاری بود. او نتوانست بدلیل عقب افتادگی روسیه در قرن ۱۹ میلادی به مارتریالیسم دیالکتیکی امثال مارکس و انگلس دستیابد، گرچه بسیار به آن نزدیک شد. دمکراتهای انقلابی روس حدود ۲ قرن پیش ماتریالیست بودند ولی چرنیشفسکی در بعضی از آثارش به متد دیالکتیکی نیز نزدیک شد. ماتریالیسم آته ایستی مبارز وی نقطه اوج تفکر فلسفی در روسیه قرن ۱۹ بود. او از نظر تئوری شناخت کاملا روی اساس مطمئن ماتریالیسم بود و مشتاقانه به مبارزه علیه: شکاکی، آگنوتیسم و لاادری، و انواع دیگر فلسفه ایده آلیستی، روشنگری نمود. آثارش در زمینه های: اقتصاد سیاسی، تاریخ، زیباشناسی، و نقد ادبی، شامل نمونه های برجسته واقعگرایی اجتماعی و انتقادی هستند.

مهمترین تاثیرات و آموزشها را چرنیشفسکی از آثار و ادبیات رئالیستی هرتسن و بلینسکی؛ ۲ تن از رهبران فکری دمکراتهای انقلابی زمان خود گرفت. لنین او را بزرگترین سوسیالیست پیشا مارکسیستی روس میدانست. تاثیر افکار او را روی تحولات و آگاهی های: مارکس، بابل، کلارا زاتکین، و دیمیتروف، میتوان یک سنت زنده جنبش جهانی سوسیالیستی بشمار آورد. نقد ضد کاپیتالیستی چرنیشفسسکی به متد و روش کمونیسم علمی مارکسیستی بسیار نزدیک شد. او در آنزمان مدعی بود که انقلاب دهقانی یک انقلاب خلقی است و میتواند خصوصیات سوسیالیستی داشته باشد، در آینده شورا های روستایی و دهقانی میتوانند در خدمت سوسیالیسم سراسری و ملی قرار گیرند. جهانبینی چرنیشفسکی متکی است بر اساس: سوسیالیسم تخیلی، ماتریالیسم تجربی عامیانه، و مخالفت با شعار”هنر برای هنر”؛ یا غیر متعهد بودن ادبیات و هنر. او فیلسوفی است مبارز علیه ایده الیسم و ایدئولوژی مذهبی؛ که خواهان آزادی تودههای زحمتکش و مخالف هر نوع سلطه بود. نظریه های وی در نیمه دوم قرن ۱۹ میلادی تاثیر مهمی روی روشنفکران انقلابی گذاشت. ایدههای او تا زمان انحلال شوروی سابق روی: مبارزه طبقاتی، روی تحول هنری و ادبی،  روی جهانبینی و ایدئولوژی در کشورهای اسلاو اروپای شرقی، روی جنبش کارگری جهانی، و روی بحث های ایدئولوزیکی تاثیر مهمی گذاشت.

زمانیکه چرنیشفسکی در سن ۲۵ سالگی معلم شد دارای یک جهانبینی انقلابی دمکراتیک بود و آنرا در پایاننامه دانشگاهی اش”رابطه زیباشناسی هنر با واقعیت” در سال ۱۸۵۵ میلادی مطرح کرد. وی برای شرکت در جنبش انقلابی، نخست ژورنالیست شد و در زمینه های:نقد کتاب، نقد ادبی، نظریه های ادبی، تاریخ ادبیات، و مقالاتی در زمینه های: فلسفی، اقتصادی، و تاریخی منتشر کرد. مهمترین اثر فلسفی او “اصل انسانشناسانه فلسفی” بود که در سال ۱۸۶۰ میلادی منتشر شد. وی مقالاتی هم در باره موضوعات اتنیکی و هویتی نوشت و از موضع ماتریالیستی با سیاست و نظریه های ارتجاعی نژادگرایانه مخالفت نمود. او در سال ۱۸۵۶ مجله “عصر ما” را تبدیل به ارگان دمکراتهای انقلابی نمود که ۶ سال بعد ممنوع شد. وی در پایاننامه دانشگاهی اش از طریق اندیشه و یک سوسیالیسم آرمانگر به بخشی از پرسشهای ادبی-فلسفی پاسخ داد.

چرنیشفسکی در نوجوانی، در دوره تحصیلات مذهبی در مدارس ارتدکس، غیر از آشنایی با اندیشه بلینسکی و هرتسن، با تفسیر فلسفه هگل بزبان روسی و آثار تاریخی و لغت شناسی باستان نیز آشنا شد. او سپس در فضای روشنفکری دانشگاه با آثار: پوشکین، گوگول، گوته، شکسپیر، جرج زند، هگل، کانت، فویرباخ، هلویتوس، لامتری، دیدرو، سن سیمون، فوریه، و بلانک نیز آشنا گردید. آثار تاریخی: گویزول، تیرز، میشلت، و آثار اقتصادی: آدام اسمیت و ریکاردو نیز بی تاثیر روی جهانبینی انقلابی و روشنگری آینده او نبودند.  او با مطالعه تاریخ جنبش های انقلابی، ماتریالیستهای فرانسوی، اقتصاد دانان انگلیسی، و فیلسوفان آلمانی، به ساختار تشکیل جهانبینی خود کمک نمود. مارکس، بابل، خانم کلارا زاتکین، و دیمیتروف، به نقش انقلابی و روشنگرانه چرنیشفسکی برای سنت جنبش جهانی سوسیالیستی باور داشتند. وی به تقلید از فویرباخ خود را ادامه دهنده اصل انسانشناسانه و آنتروپولوژی معرفی نمود، و به پیروی از تفکر بلینسکی و ایدههای انقلابی-دمکراتیک، رهبر قابل قبول انقلابیون دمکرات در میان طبقه   بورژوازی  متوسط و رازنوشینس ها در دهه های ۶۰-۵۰ قرن ۱۹ در راس جنبش رهایی بخش روس علیه نظام مالک الرعیتی  و علیه ساطه فردی تزار خودسر و به دفاع از تقسیم مالکیت ارضی و سرنگونی تزار شد.او بعد از آزادی از زندان و تبعید توانست به شهر آستراخان و منطقه اروپایی روسیه برگردد و به ترجمه کتاب چند جلدی “تاریخ جهان” اثر جرج وبر، بپردازد.

چرنیشفسکی حتی نظریه های زیباشناسی خود را در خدمت مبارزه انقلابی و انقلاب در سطح جهان قرار داد. نظریه های استتیک وی مهمترین اصل رئالیسم و اتحاد با خلق در ادبیات و هنر را پوشش میدهند. در کتاب پایاننامه دانشگاهی او در سال ۱۸۵۵ میلادی خصوصیات طبقاتی مفاهیم زیباشناسی و یک تفسیر ماتریالیستی از زیبایی مطرح شده اند. این کتاب نقدی است درخشان در باره نظریه زیباشناسی ایده آلیستی هگل و در ادامه راه بلینسکی. چرنیشفسکی اصول اساسی استتیک را برای خدمت به هنر رئالیستی فرموله نمود که یک دستاورد مهم نظریه زیبا شناسی پیشا مارکسیستی است. این نقد ماتریالیستی وی بر اساس کتاب ویشر “استتیک یا علم زیبایی” شکل گرفت. چرنیشفسکی به تقلید از بلینسکی میگفت اصل زیباشناسی در خدمت رئالیسم است و انعکاس هنری باید بر اساس واقعیات عینی باشد. او مقوله زیبایی را بر اساس مفهوم طبقاتی تعریف میکر و مدعی بود که طبقات مختلف دارای مفاهیم زیباشناسی گوناگون هستند؛ گرچه ایده آلهای زحمتکشان و کارگران بهترین است. چون هنر محصول زیربنا است نمی تواند بیطرف باشد نسبت به جامعه و ماهیت اجتماعی. آن زندگی را نمایش میدهد، به این دلیل هنر باید یک راهنمای زندگی نیز باشد. نظریه زیباشناسی چرنیشفسکی موجب تحول هنر و ادبیات در روسیه و شوروی شد و روی آثار ادبی: دوبرولیوب، پیسارف، و سالتیکوف شچدرین، اثر گذاشت. نظریه زیباشناسی او بی عیب نبود مثلا میگفت: هنر تولید مجدد واقعیت است! در حالیکه باید میگفت: هنر انعکاس زیبایی واقعیت است و دیالکتیک پروسه انعکاس زیبا شناسی است.

نیکولای چرنیشفسکی فرزند یک روحانی تنگ دست روشنفکر بود که در سن نوجوانی وارد مدارس مذهبی ارتدکس شد. او بعد از ترک اینگونه مدارس و ورود به دانشگاه توانست از طریق عمل و نظر خود روی: مبارزه طبقاتی در روسیه، روی پروسه هنر و ادبیات، روی ایدئولوژی جنبش جهانی طبقه کارگر، و روی مبارزات کشورهای اسلاو اروپای شرقی تاثیر مهمی بگذارد. بعد از اینکه وی به زندان افتاد، مارکس و انگلس که با آثار وی آشنا بودند، کوشیدند از طریق سخن و نوشته برای آزادی اش وارد عمل شوند. وی در طول تمام عمر خود کوشید مردم و جنبش کارگری روسیه را برای انجام یک انقلاب اجتماعی بیدار نگه دارد.

چرنیشفسکی خود را شاگرد ماتریالیسم عامیانه و متکی به فویرباخ میدانست، گرچه او ادامه دهنده اندیشه های مادی: لومونوسف، رادیشچو، و دکابریست ها در مقابل ایده آلیست هایی مانند هگل نیز بود. لنین میگفت او تنها نویسنده مهم روسیه قرن ۱۹ بود که فهمید میان دهه های ۸۰-۵۰ این قرن در سطح یک نظام فلسفی ماتریالیستی برای خلاقیت اندیشه پابرجا بماند. بینش ماتریالیستی وی را مبتوان مخصوصن در کتاب پایاننامه دانشگاهی اش در باره : نقد پیشداوری فلسفی علیه مالکیت جمعی در روستاها، و پیرامون کار و سرمایه، مشاهده نمود. در مقالاتش پیرامون ادبیات روس نیز سبک ماتریالیستی اش دیده میشود. چرنیشفسکی تمام شناخت فلسفی خود را آگاهانه در خدمت جنبش دمکراتیک انقلابی، ورای ماتریالیسم فویرباخ، و با نزدیکی به فلسفه  ماتریالیسم دیالکتیکی قرار داد.

منابع:

–fremdsprachige schriftsteller, gerhard steiner, s. 637

–philosophen lexikon, erhard lange, s. 897-901

–meyers universal lexikon, band 4, s. 358

–geschichte der russischen literatur, emmanuell waegemans, s. 121

–und mehr

تاریخ انتشار : ۲۰ آذر, ۱۴۰۳ ۷:۱۸ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

2 Comments

  1. مریم گفت:

    چه یاد واره خوبی..

  2. آلایی گفت:

    خوب بود،اما ضرورت داشت،که از تزهای استتیکی چرنیشفسکی،جهتِ تنویر افکار خوانندگان این مقال نیز،نمونه هایی ارائه دهید…ضمناً بسیاری از واژه ها را در این متن،ناقص و بعضاً از نظر املایی غلط نگاشته اید.که حکایت از نوعی اهمال و سرسری گرفتن در بخش تحریریه دارد.لطفا دقت بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

به پیشواز شب چلّه – پایداری در پیروزی نور و آزادی بر ظلمت و استبداد!

هیئت سیاسی – اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) از این که نخستین پیام خود پس از انتخابش را هم زمان با شب یلدا، پایان جان‌سختی شب و جشن آغاز بازگشت نور بر زندگی و طبیعت راهی خانه‌های هم‌میهنان خود می‌نماید، خرسند است. ما این هم‌زمانی امیدآفرین را ادامهٔ  راهی می‌دانیم که دیری‌‌است در همراهی با مردم سرزمین‌مان در پیکار دیرینه‌شان با شب و ظلمت و در پیوند با آزادی و نور، برگزیده‌ایم.

ادامه »
سرمقاله

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

دادگاه لاهه حکم بازداشت نتانیاهو، نخست‌وزیر؛ و گالانت وزیردفاع سابق اسرائیل را صادر کرد

دادگاه (لاهه) دلایل کافی برای این باور دارد که نتانیاهو و گالانت «عمداً و آگاهانه مردم غیرنظامی در نوار غزه را از اقلام ضروری برای بقای خود از جمله غذا، آب، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین سوخت و برق محروم کرده‌اند».

مطالعه »
یادداشت

رئیس جمهور پزشکیان، وعده‌هایش و انتظارات مردم…

قراین، شواهد و تحولات جاری در کشور حاکی ازآن است که در صورت مخالفت مسئولان نظام و افراطیون با خواست مردم و درک نادرست از تحولات داخلی، منطقه‌ای و جهانی، جامعه درگیر حوادث و اتفاقات بسیار ناگوار خواهد شد. با این چشم‌انداز از تحولات پیش رو ضروری است تا سازمان‌ها، احزاب، نهادهای مدنی و تشکل های صنفی- سیاسی، با ارزیابی از تحولات ناشی ازحوادث و اتفاقات احتمالی، برای ایفای رسالت تاریخی خود همراه و همسو شوند.

مطالعه »
بیانیه ها

به پیشواز شب چلّه – پایداری در پیروزی نور و آزادی بر ظلمت و استبداد!

هیئت سیاسی – اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) از این که نخستین پیام خود پس از انتخابش را هم زمان با شب یلدا، پایان جان‌سختی شب و جشن آغاز بازگشت نور بر زندگی و طبیعت راهی خانه‌های هم‌میهنان خود می‌نماید، خرسند است. ما این هم‌زمانی امیدآفرین را ادامهٔ  راهی می‌دانیم که دیری‌‌است در همراهی با مردم سرزمین‌مان در پیکار دیرینه‌شان با شب و ظلمت و در پیوند با آزادی و نور، برگزیده‌ایم.

مطالعه »
پيام ها
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

ماشین اعدام و سرکوب را متوقف و زندانیان سیاسی را آزاد کنید

گسترش مقاومت مردم، زمینه ساز گذار از جمهوری اسلامی به دموکراسی!

پلیس نیویورک در جریان اعتصاب تاریخی آمازون کارگران را دستگیر کرد!

بەیاد رفیق از دست رفتە حامد هنرمند!

بازی هنوز تمام نشده !

حمایت ۷۵۳ فعال سیاسی، مدنی و حقوق بشری از رضا خندان!