سه شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۲

سه شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۲

آیه‌های زمینی
چه روزگار تلخ و سیاهی، نان، نیروی شگفت رسالت را، مغلوب کرده بود، پیغمبران گرسنه و مفلوک، از وعده‌گاههای الهی گریختند، و بره‌های گمشدهٔ عیسی، دیگر صدای هی‌هی چوپانی را،...
۱۸ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: فروغ فرخزاد
نویسنده: فروغ فرخزاد
گرامی باد یاد جهان پهلوان تختی
هفدهم دی سالگرد درگذشت شخصیت ملی ما، جهان پهلوان، جوانمرد روزگار، غلامرضا تختی است. سازمان‌های جبهه ملی ایران در خارج از کشور و جبهه ملی ایران-اروپا ضمن گرامیداشت یاد او...
۱۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: سازمان‌های جبهه ملی ایران در خارج از کشور
نویسنده: سازمان‌های جبهه ملی ایران در خارج از کشور
کشتی شکستگانی بی باد شرطه و دیدار آشنا
تنها امید مردم در بدتر نشدن اوضاع و نابود نشدن حداقل های زیستی کشور و همچنین امید حکومت به غرق نشدن کشتی شکسته نظام، ویژگی های ترامپ و دولت او...
۱۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: برديا سياوش
نویسنده: برديا سياوش
تأثیر روانی جنگ: نیمی از کودکان غزه آرزوی مرگ دارند
یک مطالعه و نظر سنجی جدید, تأثیر روانی عظیم جنگ بر کودکان و جوانان در نوار غزه را این گونه بر آورد کرده است:  ۴۴ درصد از کشته شدگان کودک...
۱۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: جولیان بورگر، برگردان رضا کاویانی
نویسنده: جولیان بورگر، برگردان رضا کاویانی
رودررو با فرهنگ کشی: یادی از غلامحسین ساعدی
غلامحسین ساعدی ریشه در آب و خاک فرهنگ، زبان و تاریخ ایران و مردم ایران داشت. این ریشه در او چنان قوی و محکم بود که درد غربت تا آخرین...
۱۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: عباد عموزاد
نویسنده: عباد عموزاد
جلوگیری از ملاقات به خاطر عدم رعایت حجاب
... وقتی از ملاقات مهراوه بابت حجابش جلوگیری کردند، شرایط برای او که بارها از ملاقات مادر و پدرش، طی سال های گذشته، با موضوعیت حجاب محروم شده بود، غیرقابل...
۱۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: نسرین ستوده
نویسنده: نسرین ستوده
در سومین سالگرد «جنایت عمدی» حکومتی یاد بکتاش آبتین را گرامی می‌داریم
پرونده‌ی «جنایت عمدی»، جنایت آشکاری که به مرگ بکتاش آبتین انجامید، همچنان گشوده است و هرگز مشمول مرور زمان نخواهد شد مگر آن که آمران و عاملان این جنایت و...
۱۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: کانون نویسندگان ایران
نویسنده: کانون نویسندگان ایران

زندانی در تهران: گزارشی استثنایی از زندان های ایران…

پویایی درونی دیکتاتوری ها به دلیل ماهیت شدیدا سرکوبگر چنین رژیم هایی اغلب در سیستم های زندان آنها آشکار می شود. به همین دلیل است که ژانر خاطرات زندان برای روشن کردن مکانیسم‌های خودسری ایجاد شده است و این روایت‌ها بخشی از سایه‌هایی که رژیم‌های خودکامه برای محافظت بهتر از خود ایجاد می‌کنند را کنار می‌زنند.

برگردان به فارسی: گودرز اقتداری

به نقل از لوموند انگلیسی ۲ ژانویه ۲۰۲۵

ژان پیر فیلیو، ستون‌نویس لوموند و مورخ و استاد ساینس پو پاریس اشاره می‌کند که چگونه فریبا عادل‌خواه در کتاب خود “زندانی در تهران”  از یک دفتر خاطرات زندان صرف فراتر می‌رود و یک تحقیق انسان‌شناسی از سیستم زندان در ایران را ارائه می‌کند، که در جریان بازداشت او در تهران از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ از درون تحلیل شده است.

فریبا عادلخواه، محقق ایرانی-فرانسوی، در دانشگاه ساینس پو، پاریس، از ژوئن ۲۰۱۹ تا فوریه ۲۰۲۳، در بازداشت بود. آلن جوکارد / خبرگزاری فرانسه

 

پویایی درونی دیکتاتوری ها به دلیل ماهیت شدیدا سرکوبگر چنین رژیم هایی اغلب در سیستم های زندان آنها آشکار می شود. به همین دلیل است که ژانر خاطرات زندان برای روشن کردن مکانیسم‌های خودسری ایجاد شده است و این روایت‌ها بخشی از سایه‌هایی که رژیم‌های خودکامه برای محافظت بهتر از خود ایجاد می‌کنند را کنار می‌زنند.

فریبا عادل‌خواه انسان‌شناس ایرانی-فرانسوی که از ژوئن ۲۰۱۹ تا فوریه ۲۰۲۳ در ایران در بازداشت به سر می‌برد، از این نوع ادبیات فراتر می‌رود. او در زندان اوین تهران («زندانی در تهران») از تجربه طولانی خود به عنوان یک محقق استفاده کرده است تا تحلیلی مهیب از داخل زندان اوین، معادل باستیل ایران، ارائه دهد، که به سرکوب مخالفان در رژیم شاه و جمهوری اسلامی اختصاص یافته است.

در واقع، از اوین بود که عادلخواه فریاد کوبنده خود را مبنی بر «نجات پژوهشگران، نجات پژوهش برای نجات تاریخ» آغاز کرد. اما کتاب عادل‌خواه به دور از پیروی از اصول کلاسیک کار آکادمیک، وقایع زندگی روزمره زندان را با بازتاب‌های ساختاری‌تر ترکیب می‌کند.

مبارزات مستمر قدرت

عادلخواه به طرز درخشانی پویایی رقابت جاری در زندان اوین بین بخش اطلاعات سپاه پاسداران-جناح مسلح رژیم، و وزارت امنیت داخلی را آشکار می کند. در جمهوری اسلامی وظایف سرکوبگرانه که از ساواک بدنام در زمان شاه بازیافت شده، به نیروی دوم واگذار شده است.

هر یک از این دو، مرکز بازجویی و بازداشتگاه خاص خود را دارند و تنها پس از صدور حکم، معمولاً زندانی به بخش زنان اوین منتقل می‌شود. در واقع، بخش زنان فقط زندانیان «امنیتی» را در خود جای می دهد، در حالی که زندانیان سیاسی در بخش مردان در کنار زندانیان عادی نگهداری می شوند. نویسنده با مثال‌های متعدد “لجاجت مقامات در تظاهر به احترام به قواعدی که در واقع به طرز ناجوانمردانه ای نقض می کنند،” را نشان می‌دهد.

عادل خواه که در ژوئن ۲۰۱۹ دستگیر شد، به مدت هفت ماه بدون ملاقات زندانی اطلاعات سپاه پاسداران بود، او تنها در طی یک اعتصاب غذای چند هفته ای به شاخه زنان اوین منتقل شد (متانتی که با آن او به چنین مقاومتی اشاره می کند، بخودی خود باعث احترام می شود).

او در مهرماه ۱۳۹۹ پس از محکومیت ناعادلانه به پنج سال حبس به اتهام «تضعیف امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» (اتهام جاسوسی که مجازات آن اعدام است، خوشبختانه حذف شد) به وزارت اطلاعات منتقل شد.  او سپس به عنوان دومین زندانی مجهز به ابزار ره‌گیری الکترونیکی در تاریخ عدالت ایران به آزادی مشروط محکوم شد. اما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حاضر به رهایی او از چنگال خود نشدند و با یک جعل با سابقه موفق شدند این محقق را در دی ماه ۱۴۰۱ دوباره به اوین بازگردانند. سرانجام در بهمن ۱۴۰۲ با وجود اینکه تلاش می‌کرد تا از این اتهامات ساختگی تبرئه شود، وی مورد عفو آیت الله خامنه ای قرار گرفت.

یک محقق علمی زندانی

عادلخواه همواره زندانی سیاسی بودن خود را انکار کرده و مدعی است که عنوان او «زندانی علمی» بوده و صرفاً به خاطر فعالیت های پژوهشی خود تحت تعقیب قرار گرفته است. با این وجود، او با هم زندانیان خود رابطه برقرار کرد. از نمایه‌ها گرفته تا حکایات، اینها هستند که شاید به دوست‌داشتنی‌ترین صفحات این کتاب، زندگی می‌بخشند.

سازماندهی در فضا و عملکرد آن در بخش زنان اوین، بارهایی که بر دوش گرفته میشود و خدمات رد و بدل شده، صمیمیت، بهداشت، غذا و خانواده، همه را در پس زمینه روابط کم و بیش پرتنش و مادرانه با مدیریت کشف می کنیم. نویسنده در فصلی با عنوان «پرستو به دنیا نمی‌آیید، می‌شوید»، به بررسی دلایلی می‌پردازد که چرا زندانیان خبرچین یا در اصطلاح زندان «پرستو» می‌شوند. علیرغم ژست‌های همبستگی فراوان بین زندانیان، در اوین «دزدی از سر ناچاری، طمع یا سوء نیت خالص»، بیش از بخشیدن و هبه، به یک اتفاق روزمره تبدیل می‌شود.

ساختار بخش زنان نیز بر اساس وابستگی ها و اعتقادات شکل گرفته است. سلطنت طلبان هستند که خود بین طرفداران پهلوی-سلسله حاکم سابق، یا پیروان ساده اصل سلطنت مشروطه تقسیم شده اند. مجاهدین خلق، «دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی»، که با این وجود «با دقت فراوان به موازین مذهبی آن احترام می گذارند». پیروان دراویش که مرجعیت عالیقدر آیت الله خامنه ای را به چالش می کشند. گروندگان از اسلام به مسیحیت و بهائیان که از سوی رژیم مرتد شناخته می شوند، و همچنین فعالان چپ با گرایش های مختلف سیاسی، کنشگران محیط زیستی، کارگرانی که جرات اعتصاب کرده اند یا فعالان دانشجویی.

به طور کلی تر، زیر نگاه انسان شناس، زندان به «بازتابی از کل جامعه ایران» تبدیل می شود. در این رابطه، “زندانی در تهران” درس خوبی در علوم اجتماعی از یک محقق دانشگاهی را ارائه می دهد که هرگز حاضر نبود آزادی علمی خود را رها کند، حتی اگر این به معنای پرداخت بهایی چنین گزاف باشد.

ژان پیر فیلیو تاریخ‌نگار و استاد دانشگاه ساینس پو پاریس است.

بخش : زنان
تاریخ انتشار : ۱۴ دی, ۱۴۰۳ ۴:۲۸ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را شکل داده است. احترام به بزرگان هنر و ادبیات، وظیفه‌ای ملی و تاریخی است که پاسداشت فرهنگ و تاریخ ما را تضمین می‌کند.

ادامه »
سرمقاله

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

دادگاه لاهه حکم بازداشت نتانیاهو، نخست‌وزیر؛ و گالانت وزیردفاع سابق اسرائیل را صادر کرد

دادگاه (لاهه) دلایل کافی برای این باور دارد که نتانیاهو و گالانت «عمداً و آگاهانه مردم غیرنظامی در نوار غزه را از اقلام ضروری برای بقای خود از جمله غذا، آب، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین سوخت و برق محروم کرده‌اند».

مطالعه »
یادداشت

نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!

همه ما که در بیرون این دیوارها زندگی می‌کنیم برای متوقف کردن این چرخه خشونت و نابرابری مسئولیت داریم و باید علیه آن اعتراض کنیم. سنگسار، اعدام یا هر مجازات غیرانسانی دیگر صرف نظر از نوع اتهام یا انگیزه و اعتقاد محکومان، چیزی جز نابودی و ظلم نیست و باید برای همیشه از دستگاه قضایی حذف شود.  نه به اعدام، نباید فقط شعاری باشد، بلکه باید به منشوری تبدیل شود که کرامت انسانی و حقوق برابر را برای همه، فارغ از جنسیت و جایگاه اجتماعی، به رسمیت بشناسد.

مطالعه »
بیانیه ها

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را شکل داده است. احترام به بزرگان هنر و ادبیات، وظیفه‌ای ملی و تاریخی است که پاسداشت فرهنگ و تاریخ ما را تضمین می‌کند.

مطالعه »
پيام ها

پیام گروه کار روابط عمومی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) به مناسبت برگزاری دهمین کنگرهٔ سراسری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی!

سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) تلاش‌های مؤثرحزب اتحاد ملت ایران اسلامی در جبههٔ اصلاحات برای ایجاد تغییر در اوضاع اسفناک کشور را ارزشمند می‌داند. حضور پررنگ زنان در شورای مرکزی حزب شما، گامی شایسته در راستای تقویت نقش زنان در عرصهٔ سیاسی کشور است.

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آیه‌های زمینی

گرامی باد یاد جهان پهلوان تختی

کشتی شکستگانی بی باد شرطه و دیدار آشنا

تأثیر روانی جنگ: نیمی از کودکان غزه آرزوی مرگ دارند

رودررو با فرهنگ کشی: یادی از غلامحسین ساعدی

جلوگیری از ملاقات به خاطر عدم رعایت حجاب