شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۳:۴۳

شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۳:۴۳

از کارزار ضد اعدام پشتیبانی کنیم!

ابتکار شجاعانه شخصیت های مبتکر کارزار ضد اعدام در داخل کشور، اصلاح طلبی واقعی است. همین نظام سیاسی حاکم را می توان وادار کرد ماشین اعدامش را متوقف کند، اگر اراده برای وداع با این نماد انسان ستیزی وجود داشته باشد.

شماری از شخصیت های برجسته آزادیخواه در داخل کشور، فراخوانی برای کارزار ضد مجازات اعدام منتشر کرده اند. ما از این فراخوان استقبال می کنیم و نیروهای سیاسی آزادیخواه داخل و خارج از کشور، نهادها و شخصیت های مدافع حقوق بشر، هم میهنانی را که دور کردن جامعه ایران از خشونت را هدف خود قرار داده اند، فرا می خوانیم به این کارزار بپیوندند.

 مجازات اعدام، نماد خشونت دولتی، مظهر بی اعتنائی حکومت به حرمت انسان و زندگی و میراثی از اعصاری است که انسان و حرمت و حقوق او، جایگاه برترین ارزش تمدن و فرهنگ را نیافته بود. مجازات اعدام، ننگی بر دامن جوامع بشری است، از جوامعی مانند ایران تحت سلطه یک حکومت استبدادی گرفته تا جامعه ایالات متحده که توجیه گران نظام سیاسی و حقوقی آن مدعی پیشاهنگی در دفاع از حقوق بشرند.

 اعدام در جمهوری اسلامی، یک ستون و رکن مهم استبداد است. با اعدام و کابوس آن است که حکومت استبدادی پایه های خود را محکم می کند. زمامداران جمهوری اسلامی تنها چهار روز پس از به قدرت رسیدن، حربه اعدام را به کار انداختند. در آن زمان، اکثر نیروهای سیاسی ایران به انضمام سازمان ما به باور کنونی به انسان محوری از یک سو، و به آگاهی کنونی از نقش محوری اعدام در بنای خودکامگی نرسیده بودند. خشت کجی که بیست و ششم بهمن پنجاه و هفت بر بام محل سکونت خمینی نهاده شد و ما آن زمان پلشتی آن را ندیدیم، نخستین سنگ نخستین بنائی بود که ستون هایش در سال های پس از آن، بر پشته کشته های بجا مانده از حملات چماقداران و چاقوکشان به دگراندیشان، اعدام های سال پنجاه و هشت در کردستان، سر به نیست کردن نظامیان متهم به توطئه کودتای نوژه در سال پنجاه و نه استوار شد و در دهه شصت، خونین ترین دهه تاریخ معاصر ایران، به اوج خود رسید. قریب سی و پنج سال است که جمهوری اسلامی به مثابه ماشین اعدام، انسان و حرمت او را زیر چرخ های خونین خود له می کند.

 اعدام در ایران امروز، یعنی به نمایش گذاشتن جان دادن انسان در برابر چشمان کودکان، یعنی کشتن گروگان هایی که برای روزی که لازم شود حکم اعدامشان را نوشته اند، یعنی انتقام گیری از اسرای بی دفاع، یعنی به مسلخ بردن متهمانی که از بدو بازداشت شکنجه شده اند تا به جرم هائی که مرتکب نشده اند اقرار کنند، یعنی اعمال شیوه گروگان کشی اس اس و گشتاپو در مواجهه با مخالفان مسلح، یعنی وادار کردن خانواده های قربانیان جرائم به قساوت به نام قصاص، یعنی سالانه صدها بار انسان و حرمت او را کشتن.

 ابتکار شجاعانه شخصیت های مبتکر کارزار ضد اعدام در داخل کشور، اصلاح طلبی واقعی است. همین نظام سیاسی حاکم را می توان وادار کرد ماشین اعدامش را متوقف کند، اگر اراده برای وداع با این نماد انسان ستیزی وجود داشته باشد. فراخوان ما به نیروهای سیاسی برای پشتیبانی از این کارزار، مرز بین اصلاح طلب و تحول طلب نمی شناسد. یک اصلاح مهم برای گشودن قفل ها بر درهائی که باید به آینده ای امیدوارکننده تر گشوده شوند، همین دوری گام به گام از مجازات اعدام است که مبتکران فراخوان، آن را طلب کرده اند.

اعدام بس است. این جنایت دولتی و این کابوس باید پایان پذیرد.

 

هیئت سیاسی ـ اجرائی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)

٧ آذرماه ١٣٩٢ (٢٨ نوامبر ٢٠١٣)

تاریخ انتشار : ۷ آذر, ۱۳۹۲ ۷:۴۱ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

سخن روز

انتخابات! کدام انتخابات؟

با عنایت به این وضع و شرایط عملا موجود آنچه در ایران برگزار میشود فاقد حداقل شرایط برای شناخته شدن بعنوان یک انتخابات است. با تمام محدودیت ها و کنترل های نظام امنیتی و سیاسی انتخابی در کار نیست و دقیقا با استعاره از آقای خمینی « در این رژیم آزادی های فردی پایمال و انتخابات واقعی و مطبوعات و احزاب از میان برده شده اند.

مطالعه »
یادداشت

جنگ دارد همچنان همگانی می شود!

این تصاویر شنیع,  چه بازمانده از جنگ و چه بازمانده از دنیای سهمگین سیاستمداران زندانبان !, ما را هم به اشکال مختلف در گیر و تماشاگر چنین صحنه هایی می نماید. یعنی کشتن و یا اعدام شهروندان، به امری معمولی و سرگرم کننده بدل می شود و در روزمرگی جامعه کم کم جا باز می کند.

مطالعه »
آخرین مطالب

جنگ دارد همچنان همگانی می شود!

این تصاویر شنیع,  چه بازمانده از جنگ و چه بازمانده از دنیای سهمگین سیاستمداران زندانبان !, ما را هم به اشکال مختلف در گیر و تماشاگر چنین صحنه هایی می نماید. یعنی کشتن و یا اعدام شهروندان، به امری معمولی و سرگرم کننده بدل می شود و در روزمرگی جامعه کم کم جا باز می کند.

دفاع از تحریم انتخابات از منظر جمهوری خواهی

تحریم انفعال نیست بلکه یک خواست اخلاقی و سیاسی است و یک حرکت مدنی برای دفاع از حق مشروع خویش است. در شرایطی که رژِیم بیش از ۸۰ در صد از جامعه ناراضی را از حق انتخاب شدن و انتخاب کردن محرم کرده است….

مرگِ سیاه

و تنها کسی که نمی خواست بداند،
که زندگی جاری است،
دستانی بود که اسلحه بر دست،
جز تداوم خویش را نمی پائید.

آخرین «انتخابات»؟ آغازدوران پساخامنه‌ای، میراث خامنه‌ای برای جانشین‌ خود چه خواهد بود؟

حساسیت این انتخابات چنان است که نه فقط به معنی شروع دوره‌ پساخامنه‌ای دانست، بلکه می توان آن را از جهتی با توجه به رسیدن نظام به‌ سنگر پایانی خود به‌ عنوان شام آخر و چه بسا سلطان‌ آخر سلسه ولایت فقیه دانست.

یک قتل سهوی: گزارشی داستانی از ماجرایی بسیار واقعی

نام الیاس و خبر قتل‌اش چند روز بعد از مرگ او در یکی دو روزنامه علنی شد. نباید صدایش را در می‌آوردند، راننده از خودی‌های نظام بود. او را به راحتی کشتند؛ مثل خیلی از دخترها و پسرهایی که در خیابان فریاد می‌زدند: زن، زندگی، آزادی….

یادداشت

جنگ دارد همچنان همگانی می شود!

این تصاویر شنیع,  چه بازمانده از جنگ و چه بازمانده از دنیای سهمگین سیاستمداران زندانبان !, ما را هم به اشکال مختلف در گیر و تماشاگر چنین صحنه هایی می نماید. یعنی کشتن و یا اعدام شهروندان، به امری معمولی و سرگرم کننده بدل می شود و در روزمرگی جامعه کم کم جا باز می کند.

مطالعه »
بیانیه ها

پاس‌داشت زبان مادری، غنابخش تنوع و تکثر زبانی و فرهنگی است!

سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) با باور عمیق به مبانی حقوق بشر و قائم به ذات بودن این حقوق و با توجه به جایگاه تعیین‌کنندهٔ زبان مادری در هستی هر یک از آحاد بشر، تأمین و تضمین و تحقّق حق قانونی هر ایرانی در دست‌رسی و قوام ودوام بخشیدن به زبان مادری خود را از حقوق بنیادین بشر می‌داند و همۀ نیروهای میهن‌دوست و ترقی‌خواه کشور را به حمایت فعال از حق آموزش زبان مادری و حفظ و زنده‌داشت این میراث گران‌قدر ایرانی فرامی‌خواند.

مطالعه »
پيام ها

باید یکی شویم و قلب‌مان را سرود و پرچم‌مان سازیم تا بهاران خجسته به ارمغان به میهن‌مان فراز آید!

کرامت و خسرو دو جوان روشنفکر انسان‌دوست چپ بودند و غم مردم فقرزدهٔ میهن و جهان به دل داشتند. آنان شیفتۀ جنبش فداییان خلق بودند. خسرو گلسرخی در وصیت‌نامه‌اش می‌نویسد: «من یک فدایی خلق ایران هستم و شناسنامه من جز  عشق به مردم چیز دیگری نیست … شما آقایان فاشیست‌ها که فرزندان خلق ایران را بدون هیج مدرکی به قتل‌گاه میفرستید، ایمان داشته باشید که خلق محروم ایران، انتقام خون فرزندان خود را خواهد گرفت». تاثیر ایستادگی جانانه آنان در برابر نظام حاکم و پشتیبانان جهانی آن موجی از شور و ایمان در جنبش فداییان پدید آورد

مطالعه »
بیانیه ها

پاس‌داشت زبان مادری، غنابخش تنوع و تکثر زبانی و فرهنگی است!

سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) با باور عمیق به مبانی حقوق بشر و قائم به ذات بودن این حقوق و با توجه به جایگاه تعیین‌کنندهٔ زبان مادری در هستی هر یک از آحاد بشر، تأمین و تضمین و تحقّق حق قانونی هر ایرانی در دست‌رسی و قوام ودوام بخشیدن به زبان مادری خود را از حقوق بنیادین بشر می‌داند و همۀ نیروهای میهن‌دوست و ترقی‌خواه کشور را به حمایت فعال از حق آموزش زبان مادری و حفظ و زنده‌داشت این میراث گران‌قدر ایرانی فرامی‌خواند.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جنگ دارد همچنان همگانی می شود!

دفاع از تحریم انتخابات از منظر جمهوری خواهی

مرگِ سیاه

آخرین «انتخابات»؟ آغازدوران پساخامنه‌ای، میراث خامنه‌ای برای جانشین‌ خود چه خواهد بود؟

یک قتل سهوی: گزارشی داستانی از ماجرایی بسیار واقعی

مصاحبه با رفیق فرخ نعمت‌پور در مورد انتخابات مجلس و خبرگان ١۴٠٢