سه شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۷

سه شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۷

آیا سلطنت‌طلبان نیروی نیابتی اسراییل هستند؟
مردم با تجربه‌ای که از ماجرای دست‌بوسی مسعود رجوی با صدام حسین دارند، به خوبی می‌دانند که همکاری و دریافت هر نوع کمک مالی، نظامی، امنیتی و غیره از هر...
۲۴ مهر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهروز ورزنده
نویسنده: بهروز ورزنده
وحدت جمهوریخواهان و ناترازی تشکل‌های جمهوریخواه
همایش اخیر« اجا » همه جمهوریخواهان چه باشندگان یا ماندگان درآن و چه تعداد رفتگان از این تشکل به دیگر تشکل‌ها نشانه هایی از شکنندگی تجمیع جمهوریخواهان تلقی می‌شود. تکیه...
۲۴ مهر, ۱۴۰۳
نویسنده: مهرزاد وطن‌آبادی
نویسنده: مهرزاد وطن‌آبادی
۱۵ اکتبر روز جهانی زنان روستایی: تلاش‌گران توان‌مند و شاهدان نابرابری‌های جنسیتی!
نابرابری جنسیتی در جوامع روستایی بسیار چشم‌گیر است؛ این زنان از محرومترین گروه‌های اجتماعی بوده و در تبعیض چند لایه زندگی کرده‌اند و با مشکلات زیادی مانند فقر، تبعیض و...
۲۳ مهر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نقد رادیکال چپ به نیچه و آثارش
گروهی از مورخین سوسیالیست فلسفۀ نیچه را پدر فلسفۀ امپریالیستی و سوسیال داروینیسم و جریان خرد گریز و محافظه‌کار پیشافاشیستی در "فلسفۀ زندگی" متفکرانی مانند: زیمل، شلر، اشپنگلر، یونگر، و...
۲۳ مهر, ۱۴۰۳
نویسنده: آرام بختیاری
نویسنده: آرام بختیاری
انتهایِ شب را می‌شمارم!
هنوز دوست داشتن را فراموش نکردم و بوته‌های گل سرخ را؛ شگفتا در این درازنایِ  تاریکی ما ماندیم و هنوز سایه سنگینِ شب بر سرِ ما برفِ پیری می‌نشاند!
۲۳ مهر, ۱۴۰۳
نویسنده: رحمان -ا
نویسنده: رحمان -ا
حزب ‌الله برای وادار کردن ارتش اسرائیل به عقب ‌نشینی از مرزهای لبنان ایجاد شد.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل تهدید کرد که اگر لبنان خود را از دست حزب الله "رها" نکند، این کشور را به غزه دوم تبدیل خواهد کرد. درگیری میان جنبش...
۲۳ مهر, ۱۴۰۳
نویسنده: ف. دوردانی
نویسنده: ف. دوردانی
ترامپ یا هاریس: قرعۀ اوکرایین و فال انتخابات امریکا
امیدوارم چنین برداشت نشود که گویا، ترامپ و کاملا هریس را دولت پنهان برای چنین روزی آماده ساخته است؛ این دو شخصیت زادۀ شرایط امروزی قدرت یکه‌تاز امریکایی‌اند که درهمین...
۲۳ مهر, ۱۴۰۳
نویسنده: اسد کشتمند
نویسنده: اسد کشتمند

انتخابات آزاد: فرارویی از ایده به پروژه

متن سخنرانی در بخش مربوط به انتخابات آزاد جلسه استکهلم

انتخابات آزاد، مقدم بر همه بر درک و باور به آزادی فراگیر و همه شمول متکی است و نه فروکاستن آن به دمکراسی به معنای عامیانه تامین حکومت اکثریت بر اقلیت! آزادی، دمکراسی را در پی دارد و استقرار آنرا الزامی می سازد، ولی هر نوع دمکراسی سیاسی، الزاماً حامل آزادی ها نیست. انتخابات آزاد، می باید تجلی هم پیوندی ارگانیک دمکراسی و آزادی باشد

پیش سخن
با سلام به همه حضار گرامی، از حضورم در این سمینار هم اندیشی برای دمکراسی در ایران ابراز خرسندی می کنم و به سهم خود، حمایت و تلاش بنیاد معتبر “مرکز اولاف پالمه” از این جمع آمد را ارج می نهم. من این سمینار را که هدف از آن، فراهم آمدن زمینه ایی دیگر در راستا و در خدمت تامین هم فکری ها وهم رایی ها ی ضرور برای رسیدن به اتحاد ملی بخاطر استقرار دمکراسی در ایران تعریف می شود، تنها بخشی از تلاش ملی ارزیابی می کنم. و از آنجا که کارکرد سمینار، چه از نظر روندی و چه نتایج آن به همه نیروی دمکراسی ایران ارتباط دارد، انتظار دارم که گزارش نحوه شکل گیری، گردش کار و نتایج مباحث این سمینار به شکل کامل انتشار یابد تا که در معرض ارزیابی شفاف همگان قرار گیرد. سخنان من در این نشست نیز، جزو این علنیت است.
و در همین آغاز سخنم آرزو می کنم که هر حرف و پیشنهاد ما در این سمینار مبتنی باشد بر: تکمیل هر تلاش سازنده ایی که در سطح اپوزیسیون چه در شکل تحزب و تشکل و چه جمع آمد منفردین جریان دارد و نه که نفی و تخریب و یا مقابله جویی با آنها؛ مکمل و تکامل هر حرکت کامیابی که تاکنون وجود داشته ونیز درس آموزی از همه تجارب ناکام، و نه که داعیه داری خود محورانه؛ و هم چنین فاصله گیری از برخی بیماری های سیاسی- فرهنگی که اپوزیسیون ایرانی از آن به اندازه کافی رنج برده و می برد. این جمع نمی تواند داعیه آلترناتیو سازی داشته باشد، اما حق دارد و باید که در راه شکل گیری آلترناتیو ملی علیه استبداد دینی سهم بگیرد؛ هیچ یک از ما حاضرین این جمع نباید خود را محور بپندارد، ولی متناسب با وزن اجتماعی و سیاسی خود می خواهد و می باید که در این وظیفه ملی نقش ایفاء کند. ما بخشی از اپوزیسیون هستیم و عمدتاً هم اپوزیسیون در خارج، حال آنکه طیف اپوزیسیون بسیار گسترده است و با امتداد اصلی در داخل و تازه خود آن، فقط بخشی از مردم ایران بمثابه نیروی تعیین کننده تغییر. آینده این سمینار بستگی به این خواهد داشت که گفتارها در آن، تا کجا ناشی از نگاه به دینامیسم درون کشوری دمکراسی باشد و کردارهای پیشنهادی به آن، تا چه اندازه متکی بر اراده مردم خواهان آزادی.
***

و اینک ورود در خود موضوع.
انتخابات آزاد: فرارویی ازایده به پروژه
می توان گفت که اکنون دیگر گفتمان رایج در جنبش دمکراسی خواهی ایران و حتی گفتمان مسلط بر آن، گفتمان انتخابات آزاد است. و این، پیروزی بزرگی است برای نیروی اجتماعی آزادی و دمکراسی در ایران. انتخابات آزاد، استنتاجی است ازروند صد ساله مبارزه برای دمکراسی در ایران؛ جمع بستی از نتایج تجربه انقلاب بهمن؛ برابر نهادی در برابر همه آزموده های اپوزیسیون در پیکاری سی ساله علیه استبداد دینی؛ و فرمولی برای گذار ایران امروز از حاکمیت انحصاری ولایت به حکومت صندوق رای. منادیان انتخابات آزاد اگرچه همچنان و هنوز هم تلاش برای تقویت و تثبیت این گفتمان در جنبش دمکراسی خواهی ایران را بدرستی در دستور کار خود می دانند ، اما با فهم روح زمانه که همانا قرار گرفتن ایران در لحظه تغییر و سربزنگاه تحولات است، اینک خود را در موقعیت ارتقاء جایگاه انتخابات آزاد از سطح ایده به پروژه سیاسی و به برنامه عمل یافته ومی یابند. واین، نکته مرکزی سخن من در اینجاست.
درموضوع انتخابات آزاد، زمانی بود که این ایده با جنبه گفتمانی تشخص می یافت و صرفاً در مقام آلترناتیو پرنسیپال مقابل انتخابات ولائی نشانده می شد، ولی امروز در آنجایی هستیم که باید آنرا چونان پروژه سیاسی مطرح کنیم. و چون چنین است، ناگزیر از تعریف مشخص هدف، تبیین زمینه عمل ونیز معرفی نیروی اجرایی آن هستیم. در اینجا دیگر باید معلوم شود که کدام نوع از انتخابات آزاد، گزینه سیاسی روشن ما است تا که بتوان به اتکای آن، هم مشترکات و همسویی هایمان با دیگر تعبیرات از انتخابات آزاد را حفظ کرد و هم از نقشه راه مشخص برای عمل سیاسی و اتحاد فراگیر ملی برای استقرار دموکراسی در ایران برخوردار شد.
در یک تقسیم بندی کلی، میان طیف بسیار گسترده خواستار تحقق انتخابات آزاد در ایران، سه گرایش اصلی قابل مشاهده است. یک گرایش، با کاستن آن به “انتخابات منصفانه و رقابتی” در حاکمیت ولایت، کمابیش آنرا در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ممکن می بیند البته آنگاه که همه اصول این قانون، بگونه بی تنازل به اجرا درآید. گرایش دوم، انتخابات آزاد را صرفاً اسم رمزی برای سرنگونی جمهوری اسلامی می داند و انجام آنرا تنها در شرایط پس از جمهوری اسلامی امکان پذیر می شناسد. و گرایش سوم، انتخابات آزاد را در شرایطی عملی می یابد که توازن قوای سیاسی در کشور بر اثر حضور یک جنبش اجتماعی- سیاسی نیرومند با شرکت ملیونی مردم و به سود اپوزسیون خواستار دمکراسی، حقوق بشر و برابر حقوقی شهروندان تغییر کرده باشد، و موازین پذیرفته شده جهانی برای انتخابات آزاد، با پایان دادن به نافذیت قانون اساسی جمهوری اسلامی، بر فراز آن قرار بگیرد و به پشتوانه یک توافق ملی و فراگیر، رقم زننده انتخابات آزاد باشد. اگر این گرایش مشخصاً از موضع مستقل مبارزه برای انتخابات آزاد از همین حالا و امروز است که می تواند و باید با گرایش اول تعامل انتقادی و همراهی مبارزاتی علیه استبداد دینی و دولت ولائی – پادگانی بیابد، اما با هدفمند کردن انتخابات آزاد برای تغییر قانون اساسی است که می تواند و باید با گرایش دوم در افق مشترک مبارزاتی قرار گیرد. چنین پروژه ایی، از یکسو تکامل و آینده گرایش نخست در پابرجایی و استقامت آن بر سر مبارزه اش با استبداد و حاکمیت انحصاری ولایی – پادگانی را نمایندگی می کند و از دیگر سوواقع گرایی ناگزیر گرایش دوم در مبارزه دموکراتیک و مدنی برای انتخابات آزاد را. این گرایش، مسئولیت خود در ایجاد اتحاد ملی را فهمیده است و برآنست که بگونه سنجیده بدان تحقق ببخشد.
انتخابات آزاد با چنین دیدی، نه به حذف هیچ بخشی از شهروندان از حیات سیاسی تن می دهد که قربانی قانون اساسی مبتنی بر تبعیض اند، و نه در پی حذف هیچ نیرویی از مشارکت جویی در انتخابات آزاد است و از جمله آنانی که مانع از تحقق این امر هستند. این نگاه به انتخابات آزاد، اصل را بر مبارزه روندی و تعطیل نا پذیر با ولایت فقیه قرار می دهد که مظهراستبداد دینی است و رسیدن به روزی که در آن، همه نیروهای سیاسی کشورآمادگی نشستن دور میز مذاکره برای انجام انتخابات آزاد را یافته باشند. گفتار و کردار ناشی از این نگاه، ناظر و معطوف است به پیشبرد مبارزه کامیاب ساختار شکنانه و از بین برداشتن موانع برای تحقق انتخابات آزاد؛ و طبعاً، به نحو واقعبینانه و عقلانی تا که متضمن منافع ملی و مردمی باشد. این نگاه، محل تلاقی و هم پیوندی دو امر پیکار ملی و سازش ملی با یکدیگر است؛ مبارزه است برای مذاکره ونیز دعوت و واداشتن همزمان همگان به توافق ملی بر سر حاکمیت صندوق رای بر حیات سیاسی اکنون و آینده کشور.
انتخابات آزاد، مقدم بر همه بر درک و باور به آزادی فراگیر و همه شمول متکی است و نه فروکاستن آن به دمکراسی به معنای عامیانه تامین حکومت اکثریت بر اقلیت! آزادی، دمکراسی را در پی دارد و استقرار آنرا الزامی می سازد، ولی هر نوع دمکراسی سیاسی، الزاماً حامل آزادی ها نیست. انتخابات آزاد، می باید تجلی هم پیوندی ارگانیک دمکراسی و آزادی باشد. هم پیوندی هم در پیش از انتخابات آزاد، هم در جریان آن و هم پس از آن. ملاک اصلی برای فهم درجه و اعتبار آزاد بودن یک انتخابات، در میزان برخورداری شهروندان از آزادی ها است. هم از اینرو، مبارزه برای آزادی های سیاسی، آزادی اندیشه وبیان، احزاب، اجتماعات و مطبوعات و رسانه ها،آزادی های مدنی و شهروندی در کشور، پیش شرط یک انتخابات آزاد است.
پس، پروژه سیاسی انتخابات آزاد در ایران امروز، آنگاه فراگیر، عملی و نیز منطبق بر جوهر دمکراتیک یک انتخابات آزاد خواهد بود که هدف خود را تشکیل مجلسی ملی برای تدوین قانون اساسی نوین مبتنی بر اعلامیه جهانی حقوق بشر و حقوق شهروندی برای کشور بداند و بشناساند. مجلسی که، در شرایط آزادانه و با تمهیدات کاملاً دمکراتیک شکل گرفته باشد. انتخابات آزاد با چنین هدف مشخصی، زمینه عمل خود را در همین وضعیت موجود و برای تغییر این وضعیت به اتکای جنبش شهروندی و نیروی مدنی عظیم تبعیض ستیز علیه استبداد ولایی- پادگانی می جوید و قرار می دهد. به اتکای جنبش شهروندی ملت ایران علیه هر نوع از تبعیض.
من از پایگاه سکولاریسم و جایگاه جمهوری خواهی، پیگیری مبارزه برای دمکراسی در ایران را در تحقق نقشه عمل برای تحقق انتخابات آزاد می بینم که خواهد توانست اعتماد ، امید و انرژی سازنده و دمکراتیک مردم ایران را حول خود گرد آورد و حمایت دمکراتیک جهانیان از آنرا برانگیزد. در برافرازی متحدانه پرچم انتخابات آزاد است که جهانیان خود را با اپوزیسیونی مسئول، و دارای سخن روشن و منطقی شفاف خواهند یافت. ما از طریق عمل درست خود که متکی بر جنبش اجتماعی، مدنی و شهروندی و ملی مردم ایران در داخل کشور است می باید حمایت بیرونی را پشتوانه دینامیسم درونی قرار دهیم. جز این، بیراهه خواهد بود.

تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن, ۱۳۹۰ ۸:۴۴ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

اسراییل با حمایت آمریکا عفریت جنگ را به لبنان کشانده است!

ما بار دیگر حملۀ اسراییل به لبنان، همچنین اِعمال ترور و زیر پا گذاشتن همۀ اصول پذیرفته شدۀ جهانی در زمینۀ جنگ از سوی اسراییل را شدیدا محکوم می‌کنیم. سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) امیدوار است سازمان ملل و شورای امنیت آن گام‌های عملی و موثر برای آتش‌بس و پایان جنگ در غزه و لبنان بردارند. ما امیدواریم حکومت‌های منطقه مخالفت خود با جنگ و نسل‌کشی و ترور را با اقدامات قاطع همراه کنند.

ادامه »
سرمقاله

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت

سفر آقای پزشکیان، نفر دوم حکومت اسلامی در ایران؛ به عراق، از مهمترین رویدادهای چند روز گذشته است. عراق با ایران و امریکا روابط گرم و دوستانه‌ای دارد. ایران و امریکا هردو؛ در صحنه سیاسی عراق صاحب نفوذ هستند. عراق میدان مبارزه‌ی نیروهای شبه‌نظامی عراقی مورد حمایت ایران و نیروهای ارتش امریکا مستقر در عراق هم هست.

مطالعه »
یادداشت

این‌جا، کس به‌کینه آلوده نیست

من جنگ را دیده‌ام. من دیده‌ام مردمانی را که هفتاد کیلومتر به‌دور از شهر به جست‌وجوی آب، به‌ما رسیده بودند. و دیدم یزید را که آب بر آن‌ها بست. من جنگ را دیده‌ام. من دیده‌ام زنی را در بیابان‌های خشک، بی ریالی در مشت؛ راه می‌جست. به‌جایی که نمی‌دانست کجاست.

مطالعه »
بیانیه ها

اسراییل با حمایت آمریکا عفریت جنگ را به لبنان کشانده است!

ما بار دیگر حملۀ اسراییل به لبنان، همچنین اِعمال ترور و زیر پا گذاشتن همۀ اصول پذیرفته شدۀ جهانی در زمینۀ جنگ از سوی اسراییل را شدیدا محکوم می‌کنیم. سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) امیدوار است سازمان ملل و شورای امنیت آن گام‌های عملی و موثر برای آتش‌بس و پایان جنگ در غزه و لبنان بردارند. ما امیدواریم حکومت‌های منطقه مخالفت خود با جنگ و نسل‌کشی و ترور را با اقدامات قاطع همراه کنند.

مطالعه »
پيام ها

یاد فریبرز بهادری را گرامی می‌داریم!

روحیه پرشور در دفاع از زحمت‌کشان و آرمان های مردمی موجب محبوبیت شاخص فریبرز بهادری در روحیهٔ پرشور در دفاع از زحمت‌کشان و آرمان‌های مردمی موجب محبوبیّت شاخص فریبرز بهادری در میان اهالی مسجدسلیمان و یاران او بود. وی که دوران سخت زندان در جمهوری اسلامی را هم با ایستادگی پشت سر گذاشت، در تمام سال‌های مهاجرت و دوری از وطن نیز هم‌چنان بر آرمان‌های مردمی و عدالت‌خواهانه پایدار ماند …

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آیا سلطنت‌طلبان نیروی نیابتی اسراییل هستند؟

وحدت جمهوریخواهان و ناترازی تشکل‌های جمهوریخواه

۱۵ اکتبر روز جهانی زنان روستایی: تلاش‌گران توان‌مند و شاهدان نابرابری‌های جنسیتی!

نقد رادیکال چپ به نیچه و آثارش

انتهایِ شب را می‌شمارم!

حزب ‌الله برای وادار کردن ارتش اسرائیل به عقب ‌نشینی از مرزهای لبنان ایجاد شد.