شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۷

شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۷

جستاری از شرایط کنونی ایران زیر نام: "گوی" و "میدان"
پیشرفت علم و تکنولوژی و نوآوری‌های این عرصه و گسترش و همه‌گیری فضای مجازی، امکان بی‌بدیلی را برای نور انداختن بر تاریکخانه اشباح و برملا کردن دروغ و نیرنگ‌های پشت...
۵ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: بردیا سیاوش
نویسنده: بردیا سیاوش
اختلافات درون‌ حکومت و موضع و اهداف رهبری در انتخابات
ریسکی که حکومت انجام داد و فکر می‌کرد که با اتخاذ این روش می‌تواند هم‌ مشارکت را بالا ببرد و هم یک جناح اصول‌گرای میانه را بار دیگر بر راس...
۵ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: کامران
نویسنده: کامران
چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!
ای کاش رسالت پروژه‌ی میرباقری‌هراسی، مقدمه‌ی ضدحمله به آن بود. اما نیست و عملاً ترمزی‌ست در برابر پیشرفت و دعوت به آهسته بیا و آهسته برو که گربه شاخت نزند.
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: بهزاد کریمی
نویسنده: بهزاد کریمی
نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!
کاش می‌شد دوباره مثل آن روزها به یاد مردم بیفتیم و به آن‌ها سر بزنیم و مثل آن روزها صمیمانه پای درد دلشان بنشینیم و ببینیم که چه دل خونی...
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری
مشخصات حکومت- قانون
اگر قوانین را تنها وسیله‌ای برای برقراری نظم در جامعه فرض کنیم،حاكمیت قانون به مفهوم برقراری نظم و انضباط اجتماعی خواهد. در این روی‌کرد قانون تنظیم‌کنندۀ روابط حاکمیت و شهروندان...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: مناف عماری
نویسنده: مناف عماری
تایتانیک
چیستی و سرشت فلسفی قصه‌ی تایتانیک امری فراتر از عاشقانه‌های آن است. جوهره‌ی فلسفی فیلم‌نامه، داستانِ شکستِ پنداره‌ی لگام زدن بر انگاره‌های فردی‌ست ...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان
آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان
آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و...
۲ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی

حقوق بشر و کنوانسیونهای آن ضامن تمامیت ارضی است

شکوه ای از نویسنده مقاله "حقوق بشر یا تمامیت ارضی؟"1 مردم عرب دارای دو نوع حقوق هستند. نخست، حقوق شهروندی فردی، یعنی یک هموطن عرب هم مانند دیگر هموطنان در سرتاسر ایران دارای حقوق شهروندی است. دوم، حقوق جمعی و گروهی که نوعی حقوق ویژه و شامل همه هموطنان در ایران نمی شوند. اینها حقوق فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هستند

در نیمه دوم ماه گذشته اعتراض و ناآرامیهایی در اهواز روی داد که تعداد بالای کشته ها و زخمیها دل هر انسانی را بدر آورد. شبکه های تلوزیونی بویژه العربیه اخبار و مصاحبه هایی در این باره پخش نمودند. از جمله مصاحبه این شبکه با زن جوان عرب و مدافع حقوق بشر از اهواز بود. یکی از هموطنان در باره این رویداد موضع گیری و ارزیابی شتابزده ای نمود. این نوع برخورد نه فقط کمکی به حل مشکلات و معضلا موجود نمی کند بلکه آنرا دوچندان می کند. این نوشته شکوه ای از از این نوع ارزیابی و موضع گیری شتابزده است.

انسان در تغییر و تحولات تاریخ نقش کلیدی داشته و برای غلبه بر موانع طبیعی ابزار و ماشین آلات را اختراع کرد، و همچنین جهت حمایت و پاسداری از حریم خصوصی افراد و اداره امور جامعه قوانین را ابداع کرد. در نهایت جهت تعیین حق سرنوشت و محدود ساختن قدرت مطلقه حاکمان و امیران منشوری به شکل مکتوب تهیه شده و به نام اعلامیه حقوق بشر معروف شد. این اعلامیه دردگرگونیهای تاریخ بروز کرده و تاثیر مهمی بجای گذاشت، که بعد از پایان جنگ جهانی دوم به منشور جهانی حقوق بشر نامیده شد. این منشور بعد از تصویب در مجمع سازمان ملل متحد حالت و شکلی جهانی پیدا کرده و جزئی از قوانین بین الملل در آمد.

بنابر تعریف و محتوای این منشور، به اجرا در آوردن آن مربوط به یک کشور خاص و یا در یک کشوری قابل اجرا و در دیگری نمی باشد، نیست. فعالان جان برکف و مدافعین حقوق بشر از هر جنسی، ملتی، مذهبی و ازهرکشوری که باشند بنا به سوگندی که یاد کرده اند، در فعالیت داوطلبانه خود در حساس ترین و خطرناکترین بخش از جامعه، انسان را تحت الشعاع قرار داده و کرامت انسانی را مورد توجه قرار می دهند. صرف نظر از این که این انسان در یک دادگاه مجرم شناخته شده باشد، آنان از حقوق او در داشتن وکیل و حقوق او در دادگاه و زندان دفاع می کنند.

در نیمه دوم اپریل ٢٠١١هموطنان عرب ما در اهواز و شهرهای دیگر استان جهت احیای سالگرد خیزش آنان در اپریل ٢٠٠۵ اقدام به تظاهرات کردند. این تظاهرات و اعتراضهای مسالمت آمیز با حمله نیروهای امنیتی و لباس شخصی ها ، ١٢ کشته و ٢٠ مجروح و ده ها نفر بازداشتی بجای گذاشت۲.

به راستی هموطنان عرب ما چه می خواهند و چرا هرازگاهی دست به تظاهرات و اعتراض می زنند و با سرکوب مواجه می شوند؟

این مردمان قوم یا ملیت عرب در ایران به عنوان گروهی از انسانها ، جمعی همگون هستند. آنان یک زبان، یک تاریخ ، یک فرهنگ و ادبیات و روابط اجتماعی و احساس ملی مشترک دارند. این مردم جزئی از جامعه ایران و مجموعه ای از مجموعه های تشکیل دهنده کشور محسوب می شوند.

مردم عرب دارای دو نوع حقوق هستند:

نخست: حقوق شهروندی فردی، یعنی یک هموطن عرب هم مانند دیگر هموطنان در سرتاسر ایران دارای حقوق شهروندی است، از آزادی بیان گرفته تا تشکیل احزاب، حق کار ،امنیت، زندگی مرفه ، انتخاب و … .

دوم: حقوق جمعی و گروهی که نوعی حقوق ویژه و شامل همه هموطنان در ایران نمی شوند. اینها حقوق فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هستند.

بنا به اعتقاد ما اگر هموطنان عرب به حقوق خویش برسند، مجال مشارکت جمعی در تصمیم گیریها و سیاسیت گذاریهای کلان کشور امکان پذیر خواهد شد، این مشارکت در وهله اول تأثیر بسزائی بر معیشت و امنیت درون مجموعه و این گروه بوجود آورده و در وهله دوم برهمه مجموعه های تشکیل دهنده کشور تأثیر متقابل و مثبت خواهد داشت.

در ضمن استفاده مشروع ازاین حقوق به این گروه جهت حفظ هویت، تداوم وابستگی ملی و اتنیکی کمک می کند. همچنین شرایط جدید در بنای بنیادها و مؤسسات فرهنگی و سیاسی محلی جهت پیشرفت همه جانبه اعضاء گروه، خدمت خواهد کرد. در این حالت گروه به حقوق خود که همانا حقوق ملی و اتنیکی است رسیده است. این حقوق باید در قانون اساسی تثبیت و مورد تاکید قرار گیرند. اینجاست که همه شهروندان در یک سیستم مبنی بر عدالت و برابری، مشروعیت و اقتدار حکومت را رقم می زنند. در این پروسه دولت به مواد منشورحقوق بشر تن داده و در این شرایط است که دمکراسی وسیع در جامعه ای تکثرگرا و پلورال تامین و تضمین خواهد شد. با تضمین رفاه، آزادی ، دمکراسی ، امنیت و عدالت فردی و جمعی یا گروهی، امنیت، پیشرفت، انسجام، هم گرایی و حفظ تمامیت ارضی در کل کشور تضمین و پایدار خواهد شد.

علاوه برانچه ذکر شد هموطنان عرب ما بر روی دریائی از نفت زندگی می کنند، این استان دارای بزرگترین بنادر و رودخانه های کشور است، زمین های حاصلخیز و چندین کارخانه مادر در این استان قرار دارند. این هموطنان نه فقط نصیبی از این همه ثروت در هشت ده اخیرنداشته، بلکه این ثروت آنان را به فقر، تهی دستی کشانده و به سلب زمینها و بیکاری آنان منجر شده است.٢ دولتها برای استثمار این ثروت در دهه های گذشته و حال دست به تغییر بافت جمعیتی ساکنان عرب زده اند تا آنها را به اقلیتی غیر مؤثر در آورند، نام استان وشهرستانها، قصبات و حتی نام وپوشش انسانها را تغییر دادند. در این باره در کتاب خوزستان از بنیاد خوزستان به نقل از مجله آرش چاپ پاریس آمده است: “رئوس کلی سیاست را محمود افشار یزدی در مجله آینده به شرح زیر ترسیم کرده است، ترویج کامل زبان و ادبیات فارسی و تاریخ ایران در سرتاسر کشور مخصوصا در آذربایجان، کردستان، بلوچستان، خوزستان، بلوچستان و نواحی ترکمن نشین، کشیدن راه های آهن و ایجاد ارتباط میات نواحی مختلف مملکت، کوچ دادن برخی ایلات آذربایجان و خوزستان به نواحی داخلی ایران و آوردن ایلات فارسی زبان در این ایالات و شهر نشین کردن آنها ، تغییر در تقسیمات کشوری و از بین بردن اسامی آذربایجان، عربستان و غیره، تغییر اسامی ترکی و عربی نواحی و دهات، کوه ها و رودهای ایران، ممنوع کردن استفاده از زبانهای محلی در محاکمف مدارس، ادارات دولتی و ارتش و غیره.”٣

این ثروت علاوه براین باعث شده که این استان به یک منطقه نظامی و امنیتی تبدیل شود. مسؤلین دولتی وبخشی از اپوزیسیون به هر تشکل و هر اعتراض و تظاهرات مسالمت آمیز و حق طلبانه این هموطنان با شک و تردید ، امنیتی و استعلائی می نگرند، گویا این هموطنان اسیران جنگی که هیچ حق و حقوقی نداشته و به عنوان هموطن به حساب در نمی آیند.

اینجاست که از نویسنده مقاله مذکورسوال می شود که تا چه حد آگاهی و اشنائی با زندگی، فرهنگ، روابط اجتماعی و تاریخ این هموطنان دارد؟ آیا او از آمار بیکاری، بی سوادی، اعتیاد، عدم امکانات رفاهی، مناطق مسکونی و حلبی آبادهای اطراف کلان شهر اهواز و شهرهای دیگر، مناطقی که معروف به کمربند فقر، آگاهی دارد؟ آیا او می داند که صدها هزار هکتار زمینهای مردم بومی این استان که همانا هموطنان عرب ما هستند به نامهای مختلف از پروژه های ١٢گانه پروژه های غیر اقتصادی نیشکر تا شهرکهای مدرن برای سکونت غیر عرب، مانند شیرین شهر، یزد نو، رامین یک و دو، مناطق آزاد چون منطقه آزاد اروند ، منطقه امنیتی و خالی از سکونت مرزی به عرض ۵٠ کیلومتر و ده ها هزار هکنار زمین برای ایثارگران و غیره؟۴

نویسنده محترم تاریخ و مبارزات این هموطنان را بروشنی نمی داند. هموطنان عرب در دوره های مختلف تاریخ در حفاظت از مرز این کشور با عثمانیها و انگلیسها جنگیدند. در زمان صفوویان این استان توسط سلسله مشعشعیان به شکل شبه مستقل حکومت می شد. در دوران اقتدار صفویه و در زمان حکومت شاه عباس، والی این عربستان ایران از چهار والی مقرب به دربار بود. حکومت های محلی به رهبری مشعشعیان ، کعبیان و آل کاسب (بناهبه گفته احمد کسروی در کتاب تاریخ پانصدساله خوزستان) پنج قرن به درازا کشید. شیخ جابر پدر شیخ خزعل حمله انگلیسها به شهر محمره و مرز ایران را در یک مبارزه شجاعانه به عقب راند و آنها را به داخل عراق فعلی رسانده، از حمایت مرز جنوبی و کل استان ادامه داد. بعد از پیروزی و حفاظت از مرزها ی این کشور و شهر بندری محمره (خرمشهرامروزی) ناصر الدین شاه فرمان همایونی صادر کرد و در آن به عنوان پاداش، حکومت محمره را به شیخ جابر و فرزندان بعد از او سپرد و لقب نصرت الملک را به او اعطا کرد. آخرین حاکم محلی این استان شیخ خزعل بود. او در ممالک محروسه قاجاریان حاکم کل عربستان ایران و القاب سردار اقدس و امیر تومان وچندین نشان همایونی دریافت کرده با یکی از دختران قاجار ازدواج کرد. در ده های گذشته بویژه در جگ ایران و عراق هموطنان عرب ما ١٢ هزار شهید جهت پایداری و سرافرازی این کشور تقدیم کردند.

نویسنده مقاله مزبور جهت نجات ایران و ایرانی اینگونه پیشنهاد می کند: “اگر کسی و یا گروهی خود را صراحتا ایرانی نمی داند، آزاد است که این کشور را ترک کند و به جایی برود که آن را وطن خود می داند”. بنظر راغم این سطور راه حل نویسنده همان راحل محمدرضا شاه پهلوی است ، شاه گفت: “هرکس مخالف حزب رستاخیز است به خرج دولت گذرنامه میگیرد و کشور را ترک کند”! بنابر تفکر و دید نویسنده ، “هموطنان عرب ما هم اگر مخالف وضعیت نابسامان خویش هستند کشور را ترک کنند”!

 

____________________

 

۱- http://www.roozonline.com/persian/opinion/opinion-article/archive/2011/a…

۲-http://www.newsagency-ina.com/News-Details.aspx?newsId=47022&back=1

۳- کتاب خوزستان جلد دوم، منتشر شده توسط بنیاد خوزستان ص ۴۲ ،دیگری سند منتشر شده بنام نامه ابطحی، در نامه مذکور تغییر بافت جمعیتی عرب تا ۳۰% و به عنوان اقلیتی ناچیز در استان ذکر شده است. آقای ابطحی صدور این نامه را از طرف خود تکذیب کرد.

۴- http://www.sedayemardom.net/dakheli/articles_detail_dakheli.php?aid=1964

تاریخ انتشار : ۱۸ اردیبهشت, ۱۳۹۰ ۷:۲۲ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان

آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و عمل شما هستند و با دقت و پیگیری، بر مواضع تان نظارت دارند.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جستاری از شرایط کنونی ایران زیر نام: “گوی” و “میدان”

اختلافات درون‌ حکومت و موضع و اهداف رهبری در انتخابات

چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!

نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!

مشخصات حکومت- قانون

تایتانیک