چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۷

چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۷

بیش از ۱۴۰۰ اعدام در دو سال پس از آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»
دو سال از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایران که با قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی آغاز شد، می‌گذرد. طی این اعتراضات دست‌کم ۵۵۱ معترض، ازجمله ۶۸ کودک و ۴۹ زن، به‌دست نیروهای...
۲۷ شهریور, ۱۴۰۳
نویسنده: سازمان حقوق بشر ایران
نویسنده: سازمان حقوق بشر ایران
در حکمت حکم خامنه‌ای پیرامون تأکید برهویت «امت سلامی» و رویکرددولت برگماشته نسبت به آن
تا همین اواخر و حتی هم اکنون هم تاحدی و با شدت و درجه کمتری کار حاکمیت درگیری و جنگ با همین «امت اسلامی» بود که امروز آن را مخاطب...
۲۷ شهریور, ۱۴۰۳
نویسنده: تقی روزبه
نویسنده: تقی روزبه
جنبش «زن، زندگی، آزادی»، تبلور درهم‌تنیدگی جنبش‌های اجتماعی!
ما بر این باوریم که جامعۀ مدنی ایران زنده‌تر، پویاتر و فعال‌تر از آن است که سرکوب‌ها و فشارهای امنیتی خللی در عزم مردم ما برای رسیدن به مطالبات برحق‌شان...
۲۷ شهریور, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی ـ اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی ـ اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان در سال ۱۴۰۲ با جامعه آماری ۱۵٬۸۷۸ نفر در ۱۵ استان ایران انجام شد و شامل موضوعات متنوعی مانند مسائل اجتماعی، اخلاقی، و امنیتی است.
دولت و نهادهای حکومتی باید از این فرصت بهره بگیرند تا با ایجاد زمینه‌های مناسب برای گفت‌وگوی اجتماعی و افزایش شفافیت، این امید را تقویت کنند. همان‌طور که در نظرسنجی‌ها...
۲۶ شهریور, ۱۴۰۳
نویسنده: مسعود آذری
نویسنده: مسعود آذری
ژاندارک ایران زمین
مهسا ژاندارک ایران‌زمین ، همان طاهره قره‌العین است، قمر وزیری، هما دارابی، زهرا بنی‌یعقوب...، تمام زنانی که هر اذان شلاق می خوردند، او فریاد مادر ستار، پویا، نوید و مادران...
۲۶ شهریور, ۱۴۰۳
نویسنده: ُسوران شمسایی
نویسنده: ُسوران شمسایی
یاد و نام جان باختگان راه آزادی را گرامی می داریم
خیزشی که با کشته شدن مهسا امینی در جامعه ایران به وقوع پیوست، در حقیقت انفجار مطالبات و اعتراضات انباشته شده ملت ایران بود که به طور ناگهانی با آن...
۲۶ شهریور, ۱۴۰۳
نویسنده: جبهه ملی ایران
نویسنده: جبهه ملی ایران
مطالبات بی پاسخ زنان در دومین سالگرد جنبش " زن، زندگی، آزادی"
این جنبش با تمام فراز و نشیب‌هایش، تاثیری بازگشت‌ ناپذیر بر وضعیت امروز مردم ایران گذاشته است و برگشت به گذشته خواب و خیالی بیش نیست. جامعه در واقع با...
۲۵ شهریور, ۱۴۰۳
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران ( اکثریت)
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران ( اکثریت)

مبارزه شادمانه

مقاومت مدنی روزمره و وسیع علیه حجاب اجباری، که ظالمان دیکتاتور را به ستوه آورده و درمانده کرده است، بخشی از این «مبارزه شادمانه» است. تلاش روزمره‌ای که از سوی تشکل‌های معلمان، کارگران و بازنشستگان برای احقاق حقوق‌شان می‌شود هم بخش دیگر است.

همکار بزرگوارم دکتر محسن رنانی در یادداشت اخیرش «صبر شادمانه» نوشته است: «امروز ماموریت روشنفکری، کارِ فکری و تولید اندیشه نیست، بلکه شادمان نگهداشتن جامعه و امیدوار نگهداشتن جوانان است»

در پاسخ به سوال «چه باید کردِ» امروز هم می‌نویسد: «ما باید ورزش کنیم، به هر بهانه‌ای مهربانی و شادمانی کنیم، در خانواده و محله جلسات کتابخوانی راه بیندازیم، موسیقی بنوازیم، برقصیم، از کودکان کار حمایت کنیم، جوان بیکاری را شاغل کنیم، به نیازمندی وام بدهیم، پیادگان را سوار کنیم، به هم احترام بگذاریم، تمیز نان بپزیم، خوب رانندگی کنیم، در دادوستد راستگو باشیم، از بیماران نیازمند حمایت کنیم، گذشت داشته باشیم، در خیابان بداخلاقی نکنیم و همه جا به هم رحم کنیم تا این دوره سختی و سرسختی بگذرد».

در توضیح مفهوم «صبر شادمانه» در یادداشت دیگری ادامه می‌دهد: «هیچ جنبش یا انقلابی یک شبه به نتیجه نمی‌رسد، فراز و فرود دارد و گاه سال‌ها طول می‌کشد. اگر جنبشیان در طول جنبش به جای صبر شادمانه، صبر خشمانه داشته باشند، هم انرژی خود را هدر می‌دهند و هم سطح عقلانیت آنها کاهش می‌یابد. جامعه بحران‌زده به‌طور طبیعی به سوی صبر خشمانه رانده می‌شود، آنچه وظیفه روشنفکران است، ترویج صبر شادمانه است. صبر خشمانه وقتی منفجر شد فقط نابود می‌کند؛ اما صبر شادمانه، وقتی سر باز کرد، آوار هیجان آن، عقلانیت را مدفون نمی‌کند. همواره به دانشجویانم می‌گویم شورش و انقلاب نکنید، فقط نافرمانی و مقاومت کنید، این نظام وارد مرحله «فرسودگی سیستمی عمیق» شده است و خودش فرو می‌ریزد، شما هزینه ندهید. اما اگر هم خواستید انقلاب کنید، وقتی به خیابان می‌روید به‌جای زدن و شکستن، بزنید و برقصید. و اگر شما را زدند، فرار کنید اما برقصید. رقص شما به شما انرژی می‌دهد اما آنها را فرسوده می‌کند».

با دکتر رنانی هم‌دل هستم که اگر به دنبال ساختن ایرانی دمکراتیک برای همه ایرانیان با توسعه‌ی اقتصادی پایداری هستیم باید این تلاش را، مبارزه‌ای طولانی تلقی کنیم، پیکاری که فراز و فرود دارد. انتخابات اخیر ترکیه همین امر را به ما گوشزد می‌کند. ترکیه کشوری است که به لحاظ سازوکار سازمان‌های جامعه مدنی و فعالیت نسبتا آزاد احزاب سیاسی و برقراری انتخابات نسبتا آزاد ادواری از ما پیش‌تر است. اما با این انتخابات اخیر، نتیجه‌ای را حاصل می‌کند که با آرمان یک جامعه آزاد، در حال رشد و دمکراتیک فرسنگ‌ها فاصله دارد. پس ما که زیر ساخت‌های کمتر آماده‌ای داریم، باید آماده تلاش بیش‌تر و درازمدت‌تری باشیم.

اما برای نزدیک‌تر شدن به این آرمان انسانی ، برای ساختمان ایرانی آزاد و دمکراتیک برای همه ایرانیان با توسعه اقتصادی پایدار، چرا باید «مبارزه‌ای شادمانه» را پیشه کنیم، و نه «صبر شادمانه» را؟

صبر و انتظار (آن گونه که جبهه ملی دوم بعد از دستگیری مهندس بازرگان و خلیل ملکی اعلام کرد) بوی سکون و بی‌عملی می‌دهد (لااقل به معنای سیاسی آن). لذا، بر خلاف هدف خوبِ دکتر رنانی، امید بخش نیست. اما «مبارزه شادمانه» فعال است، در حال شدن است. همین حالا هم در جریان است. مقاومت مدنی روزمره و وسیع علیه حجاب اجباری، که ظالمان دیکتاتور را به ستوه آورده و درمانده کرده است، بخشی از این «مبارزه شادمانه» است. تلاش روزمره‌ای که از سوی تشکل‌های معلمان، کارگران و بازنشستگان برای احقاق حقوق‌شان می‌شود هم بخش دیگر است. ساختن مدرسه در مناطق محروم، ترویج کتاب‌خوانی و دانش میان بچه‌های کار و همه نوجوان‌های ایرانی، تشکیل حلقه‌های کتاب‌خوانی و آشنایی با ادبیات و دستاوردهای علوم اجتماعی در سراسر جهان، فعالیت‌های دانشجویی برای تشکل و روشنگری، تشکیل جلسات گفت‌وگو و سخنرانی‌ها، نشر مطالب روشن‌گر در مطبوعات و رسانه‌های مجازی توسط روزنامه‌نگاران و نویسندگان خستگی‌ناپذیر ما، فریادهای شادمانه و آزادی‌طلبانه مردم در استادیوم‌‌های ورزشی و کنسرت‌های هنرمندان، سرودن شعرها، نوشتن قصه‌ها و فیلم و تئاترهایی متاثر از رنج‌های انسان‌ها و دادن امید به راه بیرون رفتن از بن‌بست، بخش‌های دیگر این «مبارزه شادمانه» است. من وقتی، عکس پدر محمد مهدی کرمی را بالای مزار مهسا دیدم، اشک ریختم و با خود گفتم که این جنبش، پیش می‌رود. وقتی می‌بینم که آسیب دیده‌های از ستم، به همدیگر سر می‌زنند و به داد هم می‌رسند، وقتی می‌بینم که ماست‌فروشی که وقتی مهاجمِ به دختری بدون حجاب اجباری را از مغازه‌اش بیرون انداخته و از حق این دختر دفاع کرده بود، دسته‌های فراوان گل از مردم مشهد می‌گیرد، احساس می‌کنم که یک همبستگی بی‌نظیر در میان مردمی که امروز اکثریت‌اند در برابر نظام فرسوده‌ای که در اقلیت قرار گرفته، به وجود آمد.

می‌بینم که «مبارزه شادمانه» این اکثریت، قدم‌به‌قدم پیش می‌رود. این همبستگی‌ها در حلقه‌های فامیلی، دوستان، همکلاسی‌ها، همکاران و هم‌محلی‌ها، روزبه‌روز، سازمان‌های کوچک ولی پایدار خودش را می‌سازد.

جای دیگری هم با رنانی همدل نیستم: وقتی که می‌نویسد: «امروز ماموریت روشنفکری، کارِ فکری و تولید اندیشه نیست». روشنفکران و اهل اندیشه ما باز هم باید، کار فکری و تولید اندیشه کنند، در همه سطوح و زمینه‌ها. برای ساختن ایرانی دمکراتیک برای همه ایرانیان با توسعه اقتصادی پایدار، باید همه توان و امکانات فکری‌مان را به کار بیاندازیم. در سطوح مختلف، در دانشگاه و محل کارها، در محلات و فعالیت‌های سازمان‌های جامعه مدنی، باید دنبال راه‌حل‌های مناسب با آن شرایط معین بود.

با منتقدان رنانی هم که می‌نویسند که هم‌سن‌و‌سال‌های او، «بهتر است در گوشه‌ای بنشینند و مسیر رهایی و روایت آزادی و توسعه نسل نوین را به تماشا بنشینند» هم موافق نیستم. ما به ظرفیت‌های همگان در این مسیر دشوار محتاجیم. گروه‌های گوناگون باید حرف بزنند و راه‌حل ارائه دهند. از این گفتگوهاست که بهترین راه‌حل‌ها یافت می‌شود. اساسا، این که یاد بگیریم به همه اجازه اظهار نظر بدهیم، کسی را به خاموشی فرانخوانیم و به همدیگر با دقت گوش کنیم، ازملزومات یک جامعه دمکرات‌منش است.

برگرفته از تارنمای محسن رنانی

تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد, ۱۴۰۲ ۶:۵۳ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

1 Comment

  1. مهرداد دارستانی گفت:

    بسیار زیبا .

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جنبش «زن، زندگی، آزادی»، تبلور درهم‌تنیدگی جنبش‌های اجتماعی!

ما بر این باوریم که جامعۀ مدنی ایران زنده‌تر، پویاتر و فعال‌تر از آن است که سرکوب‌ها و فشارهای امنیتی خللی در عزم مردم ما برای رسیدن به مطالبات برحق‌شان وارد آورد. درهم‌تنیدگی جنبش‌های مدنی، اجتماعی و صنفی که در جنبش عظیم «زن، زندگی، آزادی» تبلوری خیره‌کننده یافت، هموارکنندۀ راه گذاری خشونت‌پرهیز و مسالمت‌آمیز از جمهوری استبدادی دینی کنونی به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و چشیدن طعم عدالت اجتماعی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت

سفر آقای پزشکیان، نفر دوم حکومت اسلامی در ایران؛ به عراق، از مهمترین رویدادهای چند روز گذشته است. عراق با ایران و امریکا روابط گرم و دوستانه‌ای دارد. ایران و امریکا هردو؛ در صحنه سیاسی عراق صاحب نفوذ هستند. عراق میدان مبارزه‌ی نیروهای شبه‌نظامی عراقی مورد حمایت ایران و نیروهای ارتش امریکا مستقر در عراق هم هست.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جنبش «زن، زندگی، آزادی»، تبلور درهم‌تنیدگی جنبش‌های اجتماعی!

ما بر این باوریم که جامعۀ مدنی ایران زنده‌تر، پویاتر و فعال‌تر از آن است که سرکوب‌ها و فشارهای امنیتی خللی در عزم مردم ما برای رسیدن به مطالبات برحق‌شان وارد آورد. درهم‌تنیدگی جنبش‌های مدنی، اجتماعی و صنفی که در جنبش عظیم «زن، زندگی، آزادی» تبلوری خیره‌کننده یافت، هموارکنندۀ راه گذاری خشونت‌پرهیز و مسالمت‌آمیز از جمهوری استبدادی دینی کنونی به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و چشیدن طعم عدالت اجتماعی است.

مطالعه »
پيام ها

مطالبات بی پاسخ زنان در دومین سالگرد جنبش ” زن، زندگی، آزادی”

این جنبش با تمام فراز و نشیب‌هایش، تاثیری بازگشت‌ ناپذیر بر وضعیت امروز مردم ایران گذاشته است و برگشت به گذشته خواب و خیالی بیش نیست. جامعه در واقع با مطرح کردن شعار زن، زندگی، آزادی دستورکار آینده‌ی خود را تعریف کرده است. این جنبش زمزمه‌ی آینده‌ای روشن، آزاد، برابر حقوق و بی‌دغدغه در چشم‌انداز زندگی مردم بوجود آورد. جنبش زنان برای دستیابی به تغییرات واقعی و پایدار، باید ساختارهای مردسالارانه، قوانین تبعیض‌آمیز و هنجارهای موجود را به چالش بکشد. این فرآیند به معنای بازنگری قوانین و بازتعریف ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی است که به طور سنتی به نفع مردان بوده‌اند.

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

بیش از ۱۴۰۰ اعدام در دو سال پس از آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»

در حکمت حکم خامنه‌ای پیرامون تأکید برهویت «امت سلامی» و رویکرددولت برگماشته نسبت به آن

جنبش «زن، زندگی، آزادی»، تبلور درهم‌تنیدگی جنبش‌های اجتماعی!

پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان در سال ۱۴۰۲ با جامعه آماری ۱۵٬۸۷۸ نفر در ۱۵ استان ایران انجام شد و شامل موضوعات متنوعی مانند مسائل اجتماعی، اخلاقی، و امنیتی است.

ژاندارک ایران زمین

یاد و نام جان باختگان راه آزادی را گرامی می داریم