چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۲

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۲

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی
جرون
جرون، ای سیلی خورده ی زمان، ای معامله های پشت پرده ی آن زمان، ای تاریخ دیروز و امروز من، از رنگ و شرنگ، تا کیسه های زر ...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد

ارتقا زنان، آینده را شکل می دهد

بیشتر از هر چیز این مرا نگران می کند که در خیلی از کشور هایی که تحت سلطه دیکتاتورها هدایت می شوند و به ظاهر از مردم کشورشان پشتیبانی می شوند، از تشکل یابی و همبستگی کارگران بشدت جلو گیری می کنند تا بتوانند به سیستم مشت آهنین خود دامه بدهند، و کارگران را که نیروی اصلی تولید و پیشرفت صنایع و آبادی هر کشور هستند، از حد اقل دستمزد و رفاه محروم نگاه دارند. اما من با همه این احوال, چشم انداز روشنی را می بینم و شعر "آناندا گورمن" به من آرامش و امیدواری می دهد: "ما فاصله ها را کم می کنیم - زیرا که ما می دانیم - با همه تفاوت ها - آینده خود را می توانیم - در بهترین مکان بنا کنیم". به همین دلیل من بسیار خوشحالم که دراتحادیه صنایع آلمان" IG Metall"، همه ما بر سر این ها توافق داریم: بر سر همبستگی جای بحث و گفتگو نیست. و بر سر برابری ما هم جای بحث و گفگو وجود ندارد.

 ارتقا زنان, آینده را شکل می دهد 

 

 

بیشتر از هر چیز این مرا نگران می کند که در خیلی از کشور هایی که تحت سلطه دیکتاتور ها هدایت می شوند و به ظاهر از مردم کشورشان پشتیبانی می شوند, از تشکل یابی و همبستگی کارگران بشدت جلو گیری می کنند تا بتوانند به سیستم  مشت آهنین خود دامه بدهند, و کارگران را که نیروی اصلی تولید و پیشرفت صنایع و آبادی هر کشور هستند, از حد اقل دستمزد و رفاه محروم نگاه دارند. اما من با همه این احوال, چشم انداز روشنی را می بینم و  شعر ” آناندا گورمن” به من آرامش و امیدواری می دهد : “ما فاصله ها را کم می کنیم – زیرا که ما می دانیم  – با همه تفاوت ها – آینده خود را می توانیم – در بهترین مکان بنا کنیم”. به همین دلیل من بسیار خوشحالم که  دراتحادیه صنایع آلمان” IG Metall“, همه ما بر سر این ها توافق داریم : بر سر همبستگی جای بحث و گفتگو نیست. و بر سر برابری ما هم جای  بحث و گفگو وجود ندارد.

 

 

مصاحبه با خانم کریستینه  بنر رییس اتحادیه  کارگران صنایع آلمان”IG MetaLL” 

 

ترجمه: رضا کاویانی 

 

در سالروز جهانی ۸ مارس, اتحادیه صنایع آلمان می تواند به چه دست آوردهایی اشاره  کند ؟


زنان در قرن گذشته به موفقیت های بسیاری دست یافته اند و توانسته اند به  سمت برابرحقوقی قدم های بزرگی بردارند, اما  کریستین بنر رییس اتحادیه کارگران صنایع آلمان می گوید: هنوز کارهای زیادی برای به انجام رساندن وجود دارد. این اتحادیه  در حوزه  فعالیت های صنفی خود به موفقیت های بسیاری دست یافته است. امروز در سالروز جهانی ۸ مارس,  اتحادیه کارگران  صنایع آلمان به همین مناسبت می تواند به چه دستاوردهایی اشاره کند ؟

 

پاسخ – کریستینه  بنر”  christinebenner  “: من می توانم به چیزهای زیادی فکر کنم, ما استانداردهای خوبی در حمایت ازمادران در زمان بارداری داریم,  از طریق توافق نامه های جمعی به دستمزد های عادلانه تری نزدیک  شده ایم. ، گروه های با دستمزد کم دیگر وجود ندارند،  ۳۵ ساعت کار در هفته درغرب, سهم بیشتری برای شراکت زنان در همه سطوح کاری, دریافت دستمزد اضافی روزهای تعطیل برای پرستاری و مراقبت از کودکان و موارد دیگر. این ها واقعاً موفقیت های زیادی هستند  که می توانیم به آنها افتخار کنیم.

 

 چه چیزی باعث دل نگرانی شما می شود؟


پاسخ –
 بیشتر از هر چیز این مرا نگران می کند که در خیلی از کشور هایی که تحت سلطه دیکتاتور ها هدایت می شوند و به ظاهر از مردم کشورشان پشتیبانی می شوند, از تشکل یابی و همبستگی کارگران بشدت جلو گیری می کنند تا بتوانند به سیستم  مشت آهنین خود دامه بدهند, و کارگران را که نیروی اصلی تولید و پیشرفت صنایع و آبادی هر کشور هستند, از حد اقل دستمزد و رفاه محروم نگاه دارند. اما من با همه این احوال, چشم انداز روشنی را می بینم و  شعر ” آناندا گورمن” به من آرامش و امیدواری می دهد : “ما فاصله ها را کم می کنیم – زیرا که ما می دانیم  – با همه تفاوت ها – آینده خود را می توانیم – در بهترین مکان بنا کنیم”. به همین دلیل من بسیار خوشحالم که  دراتحادیه صنایع آلمان” IG Metall”, همه ما بر سر این ها توافق داریم : بر سر همبستگی جای بحث و گفتگو نیست. و بر سر برابری ما هم جای  بحث و گفگو وجود ندارد.


 اتحادیه, چگونه و با چه ابزاری قصد دستیابی به این اهداف را دارد؟


پاسخ – 
دیجیتالی سازی, تحول, جهانی سازی, اینها همه گرایش های بزرگ هستند که هنوز از نقش شان در قآنون اساسی کار تعریف و صحبت نشده است.  این قانون نیاز به بازنگری اساسی دارد و متاسفانه  پاسخ ساده ای هم ندارند. پوپولیست ها این کار را برای خودشان بیش از حد آسان می کنند. من متقاعد شده ام: ما پاسخ های بهتری داریم. با این حال ، غالباً ، شوراهای کار, فاقد حقوق لازم برای تعیین تکلیف و تصمیم سازی هستند.  به عنوان مثال اقدام برای تعیین  صلاحیت گروه های کاری. این تغییر و تحولات وضعیت شغلی بسیاری از زنان را یا تغییر داده و یا به خطر انداخته است. ما از پیش توافق کرده ایم که اکنون کارگران نیمه ماهر و غیر ماهر را به صورت کاملاً هدفمند آموزش خواهیم داد. این نتیجه, حاصل مذاکراتی سخت بود. اما باید گفت که  کارفرمایان از این شرایط سخت بیشترین سوء استفاده را می کنند و موج های اخراج را آغاز می کنند. و این برای ما قابل  پذیرش نمی باشد.

 

زنان در بحران کرونا از آسیب بیشتری برخوردار هستند. آیا بحران کرونا پیشرفتی را که از قبل حاصل شده خراب کرده است؟ کدام درگیری ها برای زنان در محیط کار بدتر شده است؟


پاسخ – 
من اغلب از مدیران شرکت ها خبر می گیرم  که از میان کارگران,  به ویژه مادران در یک سال گذشته ساعات کار خود را به دلیل برخی ضرورت ها کاهش داده اند: زیرا مراکز مهد کودک و مدارس تعطیل شده اند. اتفاقاً این همان کاری است که مردان و به ویژه بسیاری از زنان را عقب می اندازد و موقعیت کاری شان را در معرض خطر قرار می دهد. همانطور که در نشست های IG Metall به من گفته شده است: بسیاری از مردان می خواهند مسئولیتهای خانوادگی بیشتری را به عهده بگیرند. این مورد مجدداً توسط نظرسنجی کارمندان اتحادیه مورد تأکید قرار گرفت: اکثر مردان و زنان دوست دارند تمام طول یک هفته را  به طور نیمه وقت کار کنند, اما بسیاری از کارفرمایان مانع  این کار شده اند و من از این بابت ناراحت هستم.

 

چگونه می توان این را تبلیغ کرد؟


پاسخ –
می دانم که الان خیلی ها سرشان به مسائل دیگر گرم است, اما ما باید به نوع نگاه و تغییر فرهنگی بیندیشیم و در صدد تغییر فرهنگی باشیم و آن شرایط را ایجاد نماییم: آزادی انتخاب بیشتر,  مشارکت بیشتر,  وقت بیشتر برای اوقات فراغت و زندگی. بخشنامه جدید سازگاری اتحادیه اروپا, مرخصی برای پدران پس از زایمان همسرنشان را پیشنهاد می کند. کشورها یی مانند فنلاند, سال هاست که این راه طولانی را طی کرده اند: در این کشور, پدران  پس از تولد فرزندشان, ۵۴ روز مرخصی پدری دارند. مشوق های مالی برای پدران از اهمیت ویژه ای برخوردار است: همچنین در کشور آلمان, کمک هزینه  برای والدین منظور می گردد. من فکر می کنم ما باید حتی همکاری بیشتری داشته باشیم. این امر هم برای فرزندان ما,  برای خانواده ها و هم شرکت ها و موسسات کارآفرین,خوب و مفید است. خوب است که کارمندان فعال ما در شرکت های مختلف,  کارهای مثبت بسیاری را  آغاز می کنند: آنها اطمینان می دهند که بازگشت به کار, می تواند بدون دغدغه و نگرانی بینجامد. در BMW ، مدیریت کارگران نیمه وقت, به ابتکار شورای کار معرفی می شود. نکته آخر اینکه باید کار در شیفت را بپذیریم. این امر به صورت آزمایشی در فولکس واگن و آئودی در حال آزمایش است. آنها در طول بحران به موارد باورنکردنی دست یافتند: توافقنامه های شرکت یک شبه منعقد شد. هدف ما: راحت کردن والدین و امنیت شغلی است. بنابراین ، من می خواهم از این فرصت استفاده کرده و صمیمانه از همه شوراهای کار و نمایندگان IG Metall تشکر کنم: باور کردنی نیست که شما برای حمایت از کارمندان در این شرایط دشوار چه می کنید. شما واقعاً عالی عمل می کنید!

 

با این حال ، واقعیت عملا موجود نمایانگر این است که خیلی از زنان حتی قبل از بحران کرونا هم, ساعت کار خود را کاهش می دادند و به صورت نیمه وقت کار می کردند.


پاسخ
 – بله,  این درست است و من می توانم آن را به خوبی درک کنم: والدین به طور طبیعی می خواهند وقت خود را با فرزندان خود بگذرانند. اما به آنچه که باید توجه کرد این است که:  تمایل به کار پاره وقت در بین بخشی از زنان, به یک تله یا دام برای این بخش از کارگران  تبدیل می شود. من از شنیدن مکرر این جملات که کارفرمایان از افزایش ساعت کار خودداری می کنند خسته شده ام ! توافق جمعی ما برای کار پاره وقت و تمام وقت و پل بین آن, برای ما قدم های مهمی بود که برداشته شد.، اما تغییر فرهنگی به زمان نیاز دارد. نکته دوم نیز برای من مهم است: وقتی به آلمان نگاه می کنم ، تعداد زیادی از مردم و به ویژه زنان در هنگام سالخوردگی در فقر زندگی می کنند. این نمی تواند درست باشد! جبران شکاف دستمزد در اینجا ست که معلوم ی شود, البته در این بین, سیستم مالیات نیز مقصر است: بسیاری از مزایای جایگزینی دستمزد, بر اساس دستمزد خالص محاسبه می شود. همچنین کمک هزینه کوتاه مدت. این مساله, پیامدهای جدی برای در آمد های زنان در سال ۲۰۲۰  به همراه داشت. زیرا حدود ۹۰ درصد کل افراد در ردیف ۵ ( کمترین در آمد) مالیات بر درآمد, زن هستند. نکته پایان گذاشتن بر ردیف ۵ مالیاتی,  یک جهش پلکانی در برابری جنسیتی خواهد بود.

 

یک نگاه همه جانبه نشان می دهد که کارهای زیادی انجام گرفته است, اما هنوز کارهای زیادی برای انجام وجود دارد. اتحادیه در مورد زنان و برابر حقوقی آنها و به ویژه در بحران کرونا,  چه قدم هایی برداشته است؟


پاسخ 
 – سؤال شما موضوع مورد علاقه من است و من قلبا به آن می پردازم. ما در اتحادیه صنایع , اهداف مشخصی را تعیین کرده ایم که دستیابی به آنها خیلی هم آسان نیست. زیرا اتحادیه صنایع  در مجموع, مردسالار است. ما در مورد میزان تعداد مدیران زن در اتحادیه, پیشرفت داشته ایم. اما ما کاملاً نسبت به خود نیز انتقاد داریم و از خود می پرسیم که چگونه می توانیم برای جلب و حضور زنان, جذابیت بیشتری به وجود آوریم ؟  تاریخ بارها و بارها به ما نشان داده است:ما به الگوهای زنانه احتیاج داریم. البته امروز تعداد بیشتری از زنان در مدیریت و سیاستگذاری ها حضور دارند. ارتقا زنان, آینده را شکل می دهد. ما زنان باید در تقویت حضور خود, همکاری های بیشتری داشته باشیم و در شبکه های اجتماعی کارگری هم در تقویت همدیگر بکوشیم. از جانب اتحادیه صنایع ” IG Metall” می توانم قول دهم: ما همه تلاش خود را خواهیم کرد تا زنان,  بازنده این بحران نباشند.

 

این مصاحبه توسط خانم یاکوالینه  اشترن هایمر صورت گرفته است.

سه شنبه سوم  فروردین ۱۴۰۰- ۲۳ مارس ۲۰۲۱

منبع: مجله اتحادیه کارگران آلمان”metallZeitung”

تاریخ انتشار : ۳ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۰:۰۸ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!

انتخابات مهندسی شده، راه یا بی‌راهه؟