چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۳

چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۳

استعارۀ مرغ و پاهایش
نقطه مشترک حکومت‌های غیردمکراتیک، دیکتاتوری و یا تمامیت‌خواه با جریان‌های برانداز، سرنگونی‌طلب و یا انقلابی در این است که برای هر دوی آنها "مرغ یک پا دارد"! برای اصلاح‌طلبان مذهبی...
۲۷ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سعید مقیسەای
نویسنده: سعید مقیسەای
در نقد دیدگاه آقای بهزاد کریمی در مقاله‌ای تحت عنوان بلوع سیاسی جامعه و انتظار از اپوزیسیون دموکراتیک
سرخوردگی از اپوزیسیون، به‌ویژه؛ خارج کشور و سرکوب شدید و شکستن مقاومت مردم و تحمیل اختناق برجامعه که امید به بروز هر جنبش اعتراضی را به یاس تبدیل کرده است،...
۲۷ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کامران
نویسنده: کامران
محکومیت حکم اعدام شریفه محمدی از سوی سه سندیکای کارگری ایتالیا
از دولت ایتالیا درخواست می‌نماییم، از مسیرهای ارتباطات دیپلماتیک خود برای درخواست لغو فوری و بدون قید و شرط حکم اعدام شریفه محمدی و آزادی بی‌قید و شرط کلیۀ معترضین...
۲۷ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سه سندیکای کارگری ایتالیا
نویسنده: سه سندیکای کارگری ایتالیا
پرده‌ی آخر نمایش انتخاباتی نظام، بلوغ سیاسی جامعه و انتظار از اپوزیسیون دمکراتیک
جامعه‌ی معاصر ایرانی‌ به وقت خود بهره‌گیری از «فرصت‌»های درون نظام را آزموده و نتیجه‌ی آزمون خود را که مبین سترونی آن بود، ثبت حافظه‌‌اش کرده است. ارزش روی‌کرد جامعه...
۲۶ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهزاد کریمی
نویسنده: بهزاد کریمی
مرگ در «منطقۀ امن»
اسکات اندرسون، معاون هماهنگ کننده «اونراوا»( آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک) گفت در بیمارستان «ناصر» شاهد «بعضی از وحشتناک‌ترین صحنه هایی بودم که در ۹...
۲۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان: پروین همتی
نویسنده: برگردان: پروین همتی
به یاد سیمین بهبهانی، شاعری مبارز و مدافع حقوق زنان!
سیمین بهبهانی، با زبانی صریح و بی‌پرده، از دردها و رنج‌های زنان جامعه‌اش سخن می‌گفت و همواره می‌کوشید که ادبیات و هنرش را برای آشکار کردن دردها ی جامعه و...
۲۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران ( اکثریت)
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران ( اکثریت)
خسرو خوبان!
گفت: یک روز با دخترم رفتیم کهریزک. قرار شد اونجا ازم نگهداری کنن، همۀ کارهارو انجام شد از دخترم ضمانت ۵۰ملیونی خواستند، پرسیدم این برای چیه؟ گفتند برای زمانی که...
۲۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهرام شوقی
نویسنده: بهرام شوقی

از “ستم ملی” استفاده نمی‌کنم زیرا آن را به معنی “ستم ملتی بر ملت دیگر” می‌فهمم!

برخی‌ها تنها از واژه "قوم" استفاده می‌کنند. به نظر من این واژه بیانگر خصوصیات همه مردمان ایران نیست. در بعضی موارد حتی از نظر تاریخی نادرست است. مثلا درباره آذربایجانیان نمی‌توان از این واژه استفاده کرد و گفت "قوم آذربایجان" یا "قوم آذری". اصلا در تاریخ جهان چنین قومی وجود خارجی نداشته است.

مسئلە ملی ـ قومی در ایران همچنان یکی از بحثهای مهم روز است. تردیدی نیست کە جنبش دمکراتیک مردم ایران بدون حل این معضل نخواهد توانست بە سر منزل مقصود برسد. یکی از جنبەهای این موضوع، «ترمینولوژی سیاسی» در عرصه مسئله ملی – قومی است. در این رابطه پرسش و پاسخی  با عدەای از  صاحب‌نظران ترتیب دادە ایم کە در اینجا متن گفتگو با اژدر بهنام  را ملاحظە می کنید.

شورای سردبیران کار آنلاین

—————————

ـ شما از چە ترم‌های سیاسی در رابطە با مسئلە ملی ـ قومی در ایران استفادە می‌کنید؟

با درود به شما و خوانندگان کار آنلاین.

ترم‌هایی که من ترجیح می‌دهم بکار بگیرم عبارتند از “حق تعیین سرنوشت”، “حق جدایی”، “ملیت”، “اقوام” و “تبعیض ملی – قومی”.

معتقدم که هر انسانی حق دارد درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرد. این حق شامل همه عرصه‌های زندگی اجتماعی و سیاسی نیز می‌شود.

“حق تعیین سرنوشت” تاریخی دیرینه دارد و برخلاف آنچه که بسیار گفته می‌شود، لنین نبود که این اصطلاح را بوجود آورد بلکه پیش‌تر از او هم وجود داشت. ولی لنین هم به آن معتقد بود و آن را بر اساس سیاست‌های خود و منافع انقلاب در روسیه تعبیر و تفسیر می‌کرد. ما این را در برخورد دوگانه او با این مساله، پیش و پس از انقلاب اکتبر و همچنین در جریان برخوردش به جدایی فنلاند و قفقاز می‌بینیم.

من از آنجایی که معتقد به “حق تعیین سرنوشت” انسان‌ها هستم، از “حق” جدایی انسان‌ها نیز دفاع می‌کنم. البته این دفاع به این معنی نیست که با جدایی موافقم. نه! من تنها زمانی می‌توانم با جدایی گروهی از انسان‌ها از دیگران موافق باشم که این جدایی بتواند زندگی بهتری را، هم برای گروه جدا شده و هم برای باقی‌ماندگان فراهم کند. من نمی‌توانم بر آن جدایی‌ای که سبب خونریزی و قتل و کشتار و ویرانی و بدبختی باشد، مهر تایید بزنم. بنابراین دفاع از “حق جدایی” به معنی دفاع از جدایی نیست!

ـ چرا معتقدید این ترم‌ها بیشتر با شرایط ایران تناسب دارند؟

من امروز هم‌زمان، از واژه‌های “ملیت” و “اقوام” استفاده می‌کنم. اگر صد سال پیش این پرسش مطرح می‌شد و من هم وجود داشتم، مسلما تنها از واژه “اقوام” استفاده می‌کردم زیرا در ایران مناسبات قومی و قبیله‌ای و ایلی حاکم بود و نمی‌شد از ملیت سخن گفت اما در ایران امروز، جز برخی مناطق، مناسبات قومی وجود ندارد. مناسبات انسان‌ها در ایران از این فراتر رفته است. در ضمن، به نظر من نمی‌توان به گروه‌های اجتماعی ساکن ایران که از زبان و فرهنگ و عادات و سنن مشترک برخوردارند، “ملت” اطلاق کرد زیرا هنوز مناسبات سیاسی ملت را ندارند. ولی در عین حال، بسیاری از آنها “قوم” هم نیستند.

برخی‌ها تنها از واژه “قوم” استفاده می‌کنند. به نظر من این واژه بیانگر خصوصیات همه مردمان ایران نیست. در بعضی موارد حتی از نظر تاریخی نادرست است. مثلا درباره آذربایجانیان نمی‌توان از این واژه استفاده کرد و گفت “قوم آذربایجان” یا “قوم آذری”. اصلا در تاریخ جهان چنین قومی وجود خارجی نداشته است.

من از “ستم ملی” استفاده نمی‌کنم زیرا آن را به معنی “ستم ملتی بر ملت دیگر” می‌فهمم. در ایران چنین ستمی وجود نداشته است. آنچه وجود داشته، تبعیض مضاعف توسط حکومتگران بوده است.

برخی معتقدند که همین حکومت‌ها به نفع “ملت فارس” بر دیگران ستم روا داشته است. من بر این عقیده نیستم. مگر مردم یزد و کرمان به این “ملت فارس” تعلق ندارند؟ مگر وضعیت اقتصادی یزد و کرمان بهتر از آذربایجان است؟

اکثر گروه‌های اتنیکی “غیرفارسی زبان” در ایران در نوار مرزی ساکنند. به همین دلیل نیز حق و حقوق آنها برای حکومتگران و دولت‌ها جنبه امنیتی داشته است. سیاست “فارسی سازی” همه مردمان ایران و “آریاگرایی” نیز در همین رابطه قابل درک است.

این درک و سیاست ناشی از آن، از زمان رضاشاه شروع شد و در تا پایان سلطنت پهلوی‌ها ادامه یافت. در دوران جمهوری اسلامی، ستم دیگری هم بر آن افزوده شد و آن هم ستم مذهبی بود. بخش بزرگی از “اقوام” و “ملیت”های ایران شیعه نیستند و به همین دلیل هم حق ارتقا به مقامات بالای کلیدی را ندارند. این بخش از هموطنان ما در معرض تبعیضی سه‌گانه قرار دارند و زنان آنها در معرض تبعیضی چهارگانه!

 

ـ آیا این ترم‌ها نزد شما نتیجە یک روند مطالعە و معرفت‌شناسی است، بر اساس تجربە است و یا اینکە نتیجە گفتگو و هم‌فکری با همە فعالان حقوق اقلیت‌ها؟

نتیجه همه اینها!

من تاریخ ایران را مطالعه کرده‌ام، در ایران زندگی کرده و بزرگ شده‌ام و تقریبا همه جای آن را دیده‌ام و تا اندازه‌ای با گوشه و کنار کشور و مردمان آن آشنا هستم. برای همین هم از این واژه‌ها استفاده می‌کنم. درباره آنها با بسیاری از دوستان بحث و تبادل نظر کرده و به این واژه‌ها رسیده‌ام.

من قبلا از واژه “ملت” استفاده می کردم ولی پس از مطالعات و مشاهدات و گفتگوها به این نتیجه رسیدم که ما در برخی نقاط ایران واقعا با اقوام روبرو هستیم با تمام خصوصیات قومی و در نقاطی دیگر با مردمی که نه این خصوصیات را دارند و نه خصوصیات ملت – دولت را. البته این مشاهدات مربوط به زمانی هستند که در ایران بودم.

واژه “ملیت” برخلاف آنچه که ناسیونالیست‌های افراطی، از هر طرفی، مدعی هستند، ساخته و پرداخته ذهن امثال من نیست. واژه‌ای‌ست که در سایر نقاط جهان نیز استفاده می‌شود. در اروپا با این واژه گروه‌های مردم در یک “سرزمین بیگانه” را توصیف می‌کنند. مانند “ملیت الجزایری” در فرانسه.

به نظر من این واژه برای توصیف گروه‌های مردم ساکن ایران، کاملا گویا نیست ولی تا زمانی که واژه بهتری پیدا نکنم، از آن استفاده خواهم کرد.

درضمن، من از ترم “اقلیت‌ها” استفاده نمی‌کنم. در ایران نمی‌توان از اقلیت اتنیکی صحبت کرد زیرا هیچ گروه اتنیکی “اکثریتی” وجود ندارد.

 

ـ آیا این ترم‌ها، ترم‌های ابدی هستند یا اینکە می‌شود طبق شرایط در آنها تغییراتی حاصل شوند؟

طبیعتا نه! ابدی نیستند! هر ترمی و واژه‌ای زمان خود را دارد و نمی‌تواند ابدی باشد. مثلا اگر “حق تعیین سرنوشت” را در نظر بگیریم، برای خودش تاریخی دارد. تا چندی پیش تنها در مورد مستعمرات به کار بسته می‌شد ولی امروز از این مرحله گذشته است و درباره آن بحث‌های فراوانی در سطح جهانی جریان دارد. حقوق بین‌الملل در این مورد هنوز نارساست و حتی تناقضاتی در عمل به آنها دیده می‌شود. نمونه آن به رسمیت شناختن جدایی‌های اخیر توسط دولت‌ها و سازمان ملل است.

 

ـ آیا شما معتقدید کە ترم‌ها دارای یک بار ایدەئولوژیکی خاصی هستند و نمایندگان طیف‌های مختلفی را نمایندگی می‌کنند؟ اگر آری، لطفا از این طیف‌ها نام ببرید؟

به نظر من هر کسی از هر ترمی بر اساس منافع خود و ایدئولوژی خود استفاده می‌کند، حالا همانگونه که هستند و یا با تغییرات و تعبیراتی.

مثلا بورژوازی نه به دلیل دل سوزاندن برای مردم مستعمره‌ها بلکه به خاطر منافع خود بود که از “حق تعیین سرنوشت” دفاع می‌کرد. چپ هم از همین ترم استفاده کرد زیرا مدافع منافع مردم مستعمرات و ضد استعمار بود. چپ‌ها همیشه علیه ستم و تبعیض بوده‌اند و هستند و این دقیقا از تفکر انسان‌دوستانه آنها سرچشمه می‌گیرد.

واژه‌هایی نظیر “ملت”، “ملیت”، قوم”، “ستم ملی”، “تبعیض” و… نیز چنین‌اند.

در ایران، ناسیونالیست‌های افراطی “آریاگرا” یا “فارسی‌محور” و مدافعان “تمامیت ارضی به هر بهایی” به هیچوجه از واژه “ملت” یا “ملیت” برای گروه‌های اتنیکی استفاده نمی‌کنند زیرا فکر می‌کنند که اگر از این واژه‌ها استفاده کنند و آنها را به رسمیت بشناسند، بر اساس حقوق بین‌الملل، “حق جدایی” را نیز برای آنها به رسمیت شناخته‌اند. برعکس، فعالین افراطی مسائل ملی و “جدایی‌طلبان” اصرار دارند که از این واژه‌ها استفاده کنند تا حق جدایی “مشروع” را برای خود حفظ کنند.

من هم بر اساس فکر و اندیشه خودم این واژه‌ها را به کار می‌گیرم زیرا از نظر من ابتدا باید حق و حقوق ملیت‌ها و اقوام را به رسمیت شناخت تا باب گفتگوی متمدنانه باز شود و آنگاه می‌توان نشان داد که هرگونه جدایی در ایران، نه تنها موجب سعادت انسان‌ها نمی‌شود بلکه ایران را دچار جنگی خانمان‌سوز می‌کند و آن را به ویرانه مبدل می‌سازد و هر تکه‌ای، لقمه‌ای آسان برای غارت چپاول‌گران خواهد بود.

با سپاس از امکانی که در اختیار من قرار دادید.

تاریخ انتشار : ۲۹ فروردین, ۱۳۹۷ ۱۱:۲۹ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

استعارۀ مرغ و پاهایش

در نقد دیدگاه آقای بهزاد کریمی در مقاله‌ای تحت عنوان بلوع سیاسی جامعه و انتظار از اپوزیسیون دموکراتیک

محکومیت حکم اعدام شریفه محمدی از سوی سه سندیکای کارگری ایتالیا

پرده‌ی آخر نمایش انتخاباتی نظام، بلوغ سیاسی جامعه و انتظار از اپوزیسیون دمکراتیک

مرگ در «منطقۀ امن»

به یاد سیمین بهبهانی، شاعری مبارز و مدافع حقوق زنان!