چهارشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۳

چهارشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۳

بیانیه حزب مشروطه ایران(لیبرال دموکرات) درباره بی حرمتی به آرامگاه غلامحسین ساعدی
بی‌تردید تعرض و بی‌حرمتی به مزار هر انسانی عملی نکوهیده و زشت است و ما قاطعانه عمل نابخردانه فردی مجهول الهویه ولی ناقص عقل و احتمالا مزدور، در اهانت به...
۱۲ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: سردبير ماه
نویسنده: سردبير ماه
چگونه دفن یک ملت ممکن است؟
أردوغان هم مثل بقیه دیکتاتورها بعنوان یک جنایتکار در ذهنها باقی خواهد ماند. کُردهای سوریه و ترکیه با حق انتخاب و تعیین سرنوشت رویاهای خود را باز تعریف و بازتوليد...
۱۲ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: شمی صلواتی
نویسنده: شمی صلواتی
به بهانه تولد فروغ، بانوی شعر معاصر ایران!
فروغ در دنیایی به دنیا آمد که به او تعلق نداشت و به دلیل ناسازگاری با فرهنگ و هنجارهای رایج، از معیارهای خوشبختی متداول فاصله داشت و بیشتر عمر کوتاه...
۱۲ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: شهناز قراگزلو
نویسنده: شهناز قراگزلو
بیانیه  ۲۴۰ تن: يک گام مثبت...
اقدام اوباشانه این جماعت فقط اهانت به یک شخصیت ادبی و یک چهره فرهنگی نیست. این اقدام بازتاب یک نظام فکری و یک اندیشه سیاسی ارتجاعی و فاشیستی است که...
۱۱ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: سیاوش
نویسنده: سیاوش
آیا سوریه یک استثنا بود یا باید منتظر اتفاقات مشابه در سایر کشورهای خاورمیانه باشیم؟
شاید سقوط دیکتاتوری ۵۰ ساله رژیم اسد، آغازگر دور سوم از بهار عربی باشد، به‌ویژه اگر نتیجه خوبی حاصل شود. این موضوع می‌تواند در آن کشورهایی اتفاق بیفتد که خیزش‌های...
۱۱ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: آصف بیات
نویسنده: آصف بیات
چه بر سر زنان سوریه خواهد آمد؟
رؤیا‌پردازی‌های انقلابی تقریباً همیشه پشتِ درِ خانه‌ها متوقف می‌شود، و این باید ما را فوق‌العاده خشمگین کند. لولا ایتوربه، آنارشیست و مبارز اسپانیایی، در سال ۱۹۳۵ نوشت: «به نظر می‌رسد که...
۱۰ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: مونا طحاوی
نویسنده: مونا طحاوی
قمارباز
در آن سال‌های دور، بودن در پایتخت، برایم جذابیتی دو چندان داشت. هم فیلم و سینما بود و کوه و هم سرکشی مدام به کتابخانه اخوی‌ها... اخوی بزرگ، کتابخانه‌اش یک...
۱۰ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان

اندازه و مقیاسها؛ چرا باید واقعیت را باز شناخت

آیا در چنین شرایطی خارج از موضوع است که از نقطه جدید شروع کنیم و دوربین و عدسی، جمعیت و سیلوها را بە رسمیت بشناسیم که حداقل یک واقعیت برسمیت شناخته شود تا منابع برای مراحل بعدی آزاد شوند. و به قر و غمزه و اعتراض بدون نشانه و آدرس عینی و برنامه یی بالاخره پایان داده شود

سالهای اول بعد از پنجاه و هفت بود. شبی با پدرم تلویزیون می دیدیم. پدرم ناگهان جمعیت را که دید گفت اینها کجا بودند. البته سئوالش بیشتر بلند فکر کردن بود تا مخاطبی داشته باشد. من هم بە طریقی بقول معروف پراندم و گفتم “سوراخ دوربین کوچک است و واقعیت خیلی بزرگتر.”

شبی دیگر همین حرف را بە طریقی “انقلابیون” زدند و گفتند “اینها کجا بودند” و بە طریقی منظورشان از جوانب اجتماعی، فرهنگی، و سیاسی بود. اینبار من گفتم یادتان هست خواستید که “همه بیایند بیرون.”

شبی با تاکسی آژانس به فرودگاه می رفتم، راننده شروع به صحبت کردن کرد و بالاخره معلوم شد ایشان خلبان ارتش سابق بوده است. در پایان اعتراض و ایرادهایش، بالاخره من گفتم پنجاه و هفت نشان داد که در گذشته نمونه جنس، اصل جنس را نشان نمی داد. سیلوی برنج را با “بمبوی” کیسه برنج نمی توان نمونه برداری کرد.

 

خوب در آنزمان بالاخره دو برخورد شکل گرفت که به نتایجی مختلف منتهی شدند. یکی رفت دنبال پاسخ به موارد فوق- دوربین عدسی بزرگ تهیه کرد، از ترس “همه آمده بودند” خود را پنهان نکرد، و بالاخره شیوه نمونه برداری از یک سیلوی برنج را فراگرفت. دیگری، از جاده دیگری و در جهتی متفاوت به حرکت درآمد و ادامه داد؛ به اضافه جمعیت گفت “دوربین جا ندارد” و ما فقط می توانیم باندازه این دوربین و عدسی اقدام به فیلم برداری کنیم – خیلی ممنون که انقلاب کردید، حال دیگر به خانه هایتان بازگردید-، در پی تبدیل سیل به باران تمام منابع “خارجی” را مورد بحث و بررسی قرار دادند، سیلوی برنج را خالی کردند و شروع به کیسه کردن آنها کردند که کیسه کیسه “بمبو” بزنند.

 

دسته اول کل بوجود آمده را غریبه ندانست و دست به کار شد، و دومی کل بوجود آمده را غریبه – آن ور مرزی شاید- دانست و به “جزء کردن آنها پرداخت”.

 

از همان سالها تاکنون، این دو دسته بدون توقف مشغول همان اقدامات بوده اند. و هردو به فراخور شرایط و امور، کم و بیش از ابزارهای خاص – گاهی مشابه و گاهی متفاوت- استفاده کرده اند. اما یک تفاوت بنیادی این دودسته را از هم متمایز و بە مرور جدا می کرد. دسته اول “جمعیت”، “همه”، و “سیلو” و “سیل” را در اختیار داشت، دسته دوم باران را هم از دست داد. و امروز روزگار دور دیگری برداشته است، و درب بر پاشنه یی دیگر شروع به چرخیدن کرده است. بر مشکلات سی و چند ساله، خود پیروزی و دستاوردها نیز باری جدید شدند و ” قوزی بالا قوز” برای دوربین و عدسی، سیلووسیل هنوز باران نشده.

جنبه دیگر اینکه دسته اول از نمونه های بزرگ و حتا موفق، اما هنوز آرمانی استفاده یا پیروی می کرد، در حالیکه دسته دوم تقلید از آنچه موجود بود یا حتی بازگرداند ن گذشته مستقر پیشین- پس اولی روش اش آزمایش و خطا بود و ابتکار، و دومی “پارا توی یک کفش کردن” و “سر بی سردرد را دستمال نمی بندند.”

 

بالاخره روز بروز تناسب قوا از ضعف یا تنها “مواد اولیه قدرت” در دسته نخست، و زور و “قدرت قادر” در دسته دوم، به قدرت در دسته اول و “مواد اولیه شکست” در دسته دوم رسیده است.

و بنابراین استقلال و آزادی و بسیاری مطالبات شیرین سده یی، یا شاید هزار ساله، در دو قطب مقابل همدیگر قرار گرفته اند و تا جایی پیش رفته اند که بیماری فراموشی، آلتزایمر طبقاتی در فیلم “نادر و سیمین بدنبال رفتن” نیز بیان سینمایی پیدا کرد.

 

خوب چه باید کرد، نه تناسب قوا طوریست که به جنگ داخلی منتهی گردد، و نه کسی مانده است که نیت کودتا به خود راه دهد از یکسو، و نه زوری و تدبیری – چون روزگار روزگار “قاچ زین” شده است – که در وسط گرمای تابستان اقدامی خارجی کنند.

 

آیا در چنین شرایطی خارج از موضوع است که از نقطه جدید شروع کنیم و دوربین و عدسی، جمعیت و سیلوها را بە رسمیت بشناسیم که حداقل یک واقعیت برسمیت شناخته شود تا منابع برای مراحل بعدی آزاد شوند. و به قر و غمزه و اعتراض بدون نشانه و آدرس عینی و برنامه یی بالاخره پایان داده شود.

 

این نقطه رسش اینستکه پنجاه وهفت دیگرقطعا به “بعد پنجاه وهفت” تبدیل شده است، و باید “بحث تمام” اعلان گردد. از اینجا ببعد دیگر هرکس می خواهد هرکاری بکند باید بدون قید و شرط این واقعیت را بە رسمیت بشناسد- اصلاحات دیگر باید از دو پهلویی – رفع پنجاه و هفت و بازگشت به گذشته یا اصلاح مرحله جدید برای پیشبرد دستاوردها وپیروزی ها – عبور کرده و “یا رومی رومی یا زنگی زنگی شود.”

 

این وضعیت شامل تمام طرف های تحولات ایران و هم خارجی ها نیز می شود. امروز می شود اعلان کرد که هرکسی از هر موضعی که بخواهد به امور بپردازد، باید از شرایط خاص و ضرور “فلسفه قدرت”، “فن اعمال قدرت”، و بالاخره “توان اداره قدرت” برخوردار باشد یا آنها را کسب کند. امروزه در تمام دنیا، کشورهای کوچک و بزرگ، پنبه یا تیغ سربر، هیچ فرقی نمی کنند، باید بپذیرند که قاعده و قانون و اخلاق و عمل این شده اند که “بستان بزن” فراگیر و هرروز فراگیر تر می شود. هرچه وسعت بیشتر، جمعیت بیشتر، ثروت زیر و رو زمینی بیشتر، قرارگاه سرزمینی جغرافیایی جدی تر، و بالاخره، هرچه موشک و انرژی هسته یی بیشتر، سابقه تاریخی غنی تر، و ترکیب سنی و کیفیت انسانی متنوع تر باشند، این قاعده “بستان بزن” از بردی بسیار جدی تربرخوردار می شود. اینها مترهایی هستند که همه باید پارچه لباسی، الگو و خیاطشان را باید با آنها اندازه بگیرند و انتخاب کنند، و بدوزند.

روزگار وارد کردن پارچه، الگو و خیاط هم بسر رسیده است، و هم قد و قواره ها خیلی باهم تفاوت پیدا کرده اند. تا اینجا کت و شلوارهای پا و دستهای دراز آمریکایی ها، و میان قد و تناسب دار دستها و پاهای اروپایی را یا باید تا آخر عمر پوشید و در نوع آمریکایی اش درون آستین ها و درپای شلوارها ناپدید شد، یا در نوع اروپایی اش، بدن پوست واستخوان را در لباسی آویزان پوشاند، یا بالاخره، تا آخر دنیا به بپوش و در آر اتاقهای “پرو” ادامه داد.

 

اینها همه ناشی از این هستند که همه جا یا سیل آمده و یا سیل خواهد آمد، و دور بین و عدسی ها نیز برای نشان دادن همگان ساخته ومهیا می شوند. اتاق تاریخ نیز به سالن بزرگ  گسترش یابنده یی که همه در آن جای بگیرند دارد تبدیل می شود. و “بمبوی” نمونه برداری دانشگاهها و مراکز پژوهشی نیزباید خود را برای حجم های بزرگ و سیلوهای متفاوت و عظیم آماده کنند که هم پدر من اگر زنده ماند، هم انقلابیون جمعیت خوان جمعیت ندیده، و هم خلبانهای “چشم تنگ”، و متخصصین نمونه برداری، سیل و باران، همگی پاسخ های مناسب خود را بیابند.

تاریخ انتشار : ۲۸ فروردین, ۱۳۹۱ ۶:۱۵ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را شکل داده است. احترام به بزرگان هنر و ادبیات، وظیفه‌ای ملی و تاریخی است که پاسداشت فرهنگ و تاریخ ما را تضمین می‌کند.

ادامه »
سرمقاله

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

دادگاه لاهه حکم بازداشت نتانیاهو، نخست‌وزیر؛ و گالانت وزیردفاع سابق اسرائیل را صادر کرد

دادگاه (لاهه) دلایل کافی برای این باور دارد که نتانیاهو و گالانت «عمداً و آگاهانه مردم غیرنظامی در نوار غزه را از اقلام ضروری برای بقای خود از جمله غذا، آب، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین سوخت و برق محروم کرده‌اند».

مطالعه »
یادداشت

نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!

همه ما که در بیرون این دیوارها زندگی می‌کنیم برای متوقف کردن این چرخه خشونت و نابرابری مسئولیت داریم و باید علیه آن اعتراض کنیم. سنگسار، اعدام یا هر مجازات غیرانسانی دیگر صرف نظر از نوع اتهام یا انگیزه و اعتقاد محکومان، چیزی جز نابودی و ظلم نیست و باید برای همیشه از دستگاه قضایی حذف شود.  نه به اعدام، نباید فقط شعاری باشد، بلکه باید به منشوری تبدیل شود که کرامت انسانی و حقوق برابر را برای همه، فارغ از جنسیت و جایگاه اجتماعی، به رسمیت بشناسد.

مطالعه »
بیانیه ها

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را شکل داده است. احترام به بزرگان هنر و ادبیات، وظیفه‌ای ملی و تاریخی است که پاسداشت فرهنگ و تاریخ ما را تضمین می‌کند.

مطالعه »
پيام ها

پیام گروه کار روابط عمومی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) به مناسبت برگزاری دهمین کنگرهٔ سراسری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی!

سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) تلاش‌های مؤثرحزب اتحاد ملت ایران اسلامی در جبههٔ اصلاحات برای ایجاد تغییر در اوضاع اسفناک کشور را ارزشمند می‌داند. حضور پررنگ زنان در شورای مرکزی حزب شما، گامی شایسته در راستای تقویت نقش زنان در عرصهٔ سیاسی کشور است.

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

بیانیه حزب مشروطه ایران(لیبرال دموکرات) درباره بی حرمتی به آرامگاه غلامحسین ساعدی

چگونه دفن یک ملت ممکن است؟

به بهانه تولد فروغ، بانوی شعر معاصر ایران!

بیانیه  ۲۴۰ تن: یک گام مثبت…

آیا سوریه یک استثنا بود یا باید منتظر اتفاقات مشابه در سایر کشورهای خاورمیانه باشیم؟

چه بر سر زنان سوریه خواهد آمد؟