چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۴

چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۴

سهیلا درویش کهن همه ما را سوزاند و رفت⁩!
بغضی غریب گلویم را می‌فشارد. آنقدر صمیمی و نازنین بود. حکم من و او با هم تمام می‌شد. یادم نمیره شبی که بهم گفت: من خیلی از شما خجالت می‌کشم....
۷ شهریور, ۱۴۰۳
نویسنده: هم‌بند زنده‌یاد سهیلا درویش‌کهن
نویسنده: هم‌بند زنده‌یاد سهیلا درویش‌کهن
طلسم سکوت
امروز، / سرایش شعر / پس از آشویتس و غزه، / ناممکن ترین امکان، درجهان واژه هاست. / چکاد سرخ فام تمدن غرب، / و چنگال خون چکان آن، /...
۷ شهریور, ۱۴۰۳
نویسنده: م ـ نوید
نویسنده: م ـ نوید
The situation of women in Iran and their struggle against different kinds of discriminations
The situation of women in Iran and their struggle against different kinds of discriminations The situation of women in Iran and their struggle against different kinds of discriminations The Women’s...
۷ شهریور, ۱۴۰۳
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران( اکثریت)
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران( اکثریت)
IPFOM in the course of history! تاریخچه سازمان به انگلیسی
Iranian People's Fadaian Organization (Majority), is a democratic-socialist political organization defending peace, freedom, democracy, human rights, social justice, and equality. The organization struggles for equal rights for men and women,...
۷ شهریور, ۱۴۰۳
نویسنده: «گروه کار امور بین‌الملل سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)»
نویسنده: «گروه کار امور بین‌الملل سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)»
مطالبه دانشجویان از وزیر علوم؛ بازگشت اساتید اخراج‌شده به دانشگاه‌ها!
حاصل این روند تهی شدن کشور از متخصصان است. از جنابعالی به عنوان فردی برآمده از دانشگاه که خود را فرزند نهاد علم می‌دانید و بازگشت کرامت به دانشگاه را...
۶ شهریور, ۱۴۰۳
نویسنده: انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شریف
نویسنده: انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شریف
‍ مطالبات پرستاران معترض چیست؟
مطالبات ما عبارتند از: ۱-افزایش حقوقها متناسب با میزان واقعی نرخ تورم و رشد روز افزون آن . با توجه به خط فقر سی میلیونی، دریافتی هیچ پرستاری نباید از...
۶ شهریور, ۱۴۰۳
نویسنده: مطالبات پرستاران
نویسنده: مطالبات پرستاران
سخنرانی تابستانی رهبر حزب چپ سوئد، نوشی دادگستر، در آلمدالن سوئد
حزب چپ در انتخابات بر اساس موضوعات مشخص و پیشنهادی که بهبود زندگی را هدف قرار می‌دادند، به میدان آمد. پیشنهاداتی مانند قیمت‌های ملی برای برق، قراردادهای جمعی برای همه...
۶ شهریور, ۱۴۰۳
نویسنده: نوشی دادگستر، رهبر حزب چپ سوئد
نویسنده: نوشی دادگستر، رهبر حزب چپ سوئد

ایران در انتظار تورم ۴۰ درصدی

وزیر اقتصاد دولت دهم اعلام کرده که لایحه هدفمند کردن یارانهها از سه ماه دیگر اجرا میشود. محمود احمدینژاد از حذف چند صفر اسکناسها خبر داده است. کارشناسان اقتصادی، ۴۰ درصد تورم را برای ایران پیشبینی میکنند.

روز ۲۵ دیماه امسال شمسالدین حسینی وزیر اقتصاد و دارایی دولت دهم در تماس با خبرگزاری فارس اعلام کرد که لایحه هدفمند کردن یارانهها از سه ماه دیگر وارد مرحله اجرایی خواهد شد. وزیر دارایی این خبر را در شرایطی اعلام کرده که هنوز “سازمان هدفمندییارانهها” تشکیل نشده است. به گفته خود وزیر دارایی، این سازمان تا یکماه دیگر تشکیل خواهد شد.

مجلس و نظارت بر طرح هدفمندی

مجلس شورای اسلامی ماموریت هدایت سیاستهای مربوط به هدفمند کردن یارانهها را به سازمان هدفمندی یارانهها سپرده است. این سازمان قرار است دارای یک مجمع عمومی باشد که گروهی از وزیران دولت نیز عضو آن هستند. این سازمان موظف است که هر ششماه یکبار گزارشی درباره نحوه اجرای لایحه هدفمند کردن یارانهها و اثرات آن بر اقتصاد تسلیم مجلس کند. در کنار این سازمان، دیوان محاسبات نیز، باید گزارشهای ششماهه مستقلی درباره لایحه و اجرای آن در اختیار مجلس قرار دهد.

اصرار مجلس بر نظارت دائمی بر روند اجرای لایحه هدفمند کردن یارانهها، بازتاب نگرانی وسیعی است که نسبت به اثرات تورمی لایحه وجود دارد. بسیاری از کارشناسان و محافل اقتصادی رسمی ایران، در ماههای گذشته هشدار دادهاند که اجرای لایحه جدید اثرات تورمی مهارناپذیری خواهد داشت.

طرحی مناسب یک جامعه سوسیال دموکرات

وزیر اقتصاد و دارایی، در مصاحبه اخیر خود با خبرگزاری فارس گفته است:«با توجه به این که دولت همه سازوکارهای لازم را فراهم کرده، آمادگی اجرای طرح هدفمند کردن یارانهها را دارد».

اما بیشتر کارشناسان اقتصادی در این امر اتفاق نظر دارند که هدفمندکردن یارانهها خوب است به شرطی که یک مکانسیم متمرکز خدمات اجتماعی برای کمک به خانوادههای کم درآمد در یک جامعه وجود داشته باشد. اما چنین مکانیسمی، که خاص سیستمهای اجتماعی سوسیال دموکرات است، در ایران وجود ندارد».

هنوز بسیاری از مردم ایران نمیدانند که منظور از هدفمند کردن یارانهها چیست. از مباحث مجلس و دولت، چنین بر میآید که دولت احمدینژاد، میخواهد یارانههایی را که تاکنون برای بسیاری از نیازهای اصلی مردم پرداخت میشده، حذف کند و به جای آن کمک مالی نقدی در اختیار خانوادههای کم درآمد قرار دهد.

نفس این کار، از دید کارشناسان اقتصادی درست است. اما آنها، در این نکته که دولت توانایی تقسیم عادلانه درآمدهای ناشی از حذف یارانهها را، در غیاب یک سیستم خدمات اجتماعی مدرن داشته باشد، تردید دارند.

اثرات تورمی لایحه

کارشناسان بیش از هرچیز نگران اثرات تورمی شدید اجرای لایحه هدفمند کردن یارانهها هستند. آنها از زمانی که بحث یارانهها مطرح شده، بارها در این مورد هشدار دادهاند.

تازهترین نمونه، اظهارت نجیب حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی است. نجیب حسینی به خبرگزاری کار ایران گفته است:«بنا بر اعتراف کارشناسان، در اثر اجرای طرح هدفمند کردن یارانهها ۲۰ درصد تورم جدید خواهیم داشت. بنابراین سال آینده یک تورم ۴۰ درصدی در انتظار مردم است.»

دلیل ایجاد تورم آن است که با حذف یارانه کالاها و خدمات مورد نیاز مردم، نرخ این کالاها و خدمات، در همان آغاز اجرای طرح، به صورت ناگهانی و به شدت بالا خواهد رفت. بهای سوخت، آب، برق و بسیاری دیگر از نیازهای جامعه، با حذف یارانهها ناگهان چندین برابر خواهد شد. اما بودجهای که برای یاری رساندن به خانوادههای کمدرآمد در نظر گرفته شده، حتی اگر به موقع توزیع شود، پاسخگوی این افزایش قیمت نخواهد بود.

حذف صفر اسکناسها

در حالی که همهجا بحث بر سر اثرات تورمی اجرای لایحه هدفمندکردن یارانهها است، رئیس دولت دهم در مراسم بازدید از دستاوردها و اختراعات نخبگان، ضمن دفاع قاطع از این طرح، آن را تنها راه تحقق عدالت اجتماعی خوانده و در عین حال خبر داده است که به زودی تعدادی از صفرهای واحد پول ایران حذف خواهد شد.

کارشناسان معتقدند که به زودی سه صفر از اسکناسهای ایران حذف خواهد شد تا هزار ریال، کوچکترین واحد پولی شود.

علت این تصمیم کاهش شدید ارزش برابری پول ایران در برابر دلار است.

سومین پول بیارزش جهان

در تازهترین جداول آماری، ریال ایران سومین پول بیارزش جهان معرفی شده است و ارزش برابری آن با دلار تنها از واحد پول کشورهای سائوتام و ویتنام بالاتر است.

بلومبرگ در سال ۲۰۰۵ میلادی پول ایران را دهمین پول بیارزش دنیا اعلام کرد. یعنی پنج سال پیش هنوز پول ۹ کشور جهان، کمارزشتر از پول ایران بود. در آنزمان، هر دلار آمریکا در ایران با ۸ هزار و ۷۶۴ ریال معامله میشد. اما اکنون ارزش دلار به بیش از دههزار ریال رسیده است.

کارشناسان اقتصادی، کاهش صفر اسکناسها را در اساس نادرست نمیدانند. زیرا این امر سبب میشود که واحد پول یک کشور، نرخ برابری روز خود را بیابد. این کار همچنین باعث میشود که سکهها و اسکناسهای خردی که وزنی در معاملات ندارند، حذف شوند و بانک مرکزی، هزینههای خود را بابت چاپ اسکناس و سکه کاهش دهد.

پوششی برای تورم؟

بسیاری از کارشناسان نیز معتقدند که دولت میخواهد اثرات تورمی اجتناب ناپذیر هدفمند کردن یارانهها را، در فضای تازهای که حذف صفر اسکناسها میآفریند بپوشاند. این کارشناسان وضعیتی را یادآوری میکنند که به جریان افتادن “یورو” در کشورهای اروپائی ایجاد کرد و قیمتها را، در روندی تدریجی، به دو برابر رساند.

در این میان برخی از کارشناسان نیز میگویند که برداشتن سه صفر از اسکناسها خود نیز میتواند تورمزا باشد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، از سال ۱۹۶۰ تاکنون، دولتهای درحال توسعه جهان، در ۷۱ مورد مجبور به برداشتن چندین صفر از واحد پول خود شدهاند.

برزیل با شش بار کاهش صفرها رکورد جهان را در این زمینه شکسته است. پس از برزیل، یوگوسلاوی سابق پنج بار و آرژانتین ۴ بار از صفرهای اسکناس خود کاستهاند.

تاریخ انتشار : ۳ بهمن, ۱۳۸۸ ۸:۳۸ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

نظام فرسوده، تحول‌خواهی مردم و چالش پزشکیان با هستۀ سخت قدرت!

سازمان ما وظیفۀ خود می‌داند در کنار دیگر نیروهای مترقی میهن‌مان، اعمال آقای پزشکیان و دولتی را که برمی‌گزیند با حد برآوردن خواست‌های مردم زیر نظر داشته باشد، در برابر انحراف از منافع ملی و نقض حقوق اساسی مردم بایستد و علیه آن مبارزه کند. موضع ما در قبال دولت پزشکیان قبل از همه با سیاست‌ها و عملکرد ایشان در قبال مطالبات جامعۀ مدنی و تشکل‌های مردمی گره خورده است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفتاد و یک سال پس از روز تاریخی ٢٨ مرداد!

روزی که از آن تاریخ تا پایان حکومت پهلوی اگر بخواهیم در مورد حکومت محمد رضا شاه پهلوی فقط یک عبارت بکار ببریم که دوست و دشمنِ منصف بر آن بیشترین اتفاق نظر را داشته باشند، آن عبارت چنین است:

محمد رضا شاه پهلوی از عصر روز ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تا روزی که بختیار را به نخست‌وزیری گمارد، بطور پی در پی قانون اساسی مشروطیت را زیر پا می‌گذاشت و آن را رعایت نمی کرد.

شاید هیچ واقعه ای در تاریخ معاصر ایران به اندازه واقعه بیست وهشتم مردادماه ۱۳۳۲ مورد …

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

نظام فرسوده، تحول‌خواهی مردم و چالش پزشکیان با هستۀ سخت قدرت!

سازمان ما وظیفۀ خود می‌داند در کنار دیگر نیروهای مترقی میهن‌مان، اعمال آقای پزشکیان و دولتی را که برمی‌گزیند با حد برآوردن خواست‌های مردم زیر نظر داشته باشد، در برابر انحراف از منافع ملی و نقض حقوق اساسی مردم بایستد و علیه آن مبارزه کند. موضع ما در قبال دولت پزشکیان قبل از همه با سیاست‌ها و عملکرد ایشان در قبال مطالبات جامعۀ مدنی و تشکل‌های مردمی گره خورده است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

سهیلا درویش کهن همه ما را سوزاند و رفت⁩!

طلسم سکوت

The situation of women in Iran and their struggle against different kinds of discriminations

IPFOM in the course of history! تاریخچه سازمان به انگلیسی

مطالبه دانشجویان از وزیر علوم؛ بازگشت اساتید اخراج‌شده به دانشگاه‌ها!

‍ مطالبات پرستاران معترض چیست؟