چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۳

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۳

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!
برای رهایی ایران از اقتدارگرایی و تمامیت‌خواهی، با رنج و اندوه خون ریخته‌شدهٔ جوانان در این چند دهه در جان، بر خلاف دور اول، در دور دوم انتخابات شرکت می‌کنم...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی
جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی

این اصلاح طلبی است ، یا دعوای سببی نسبی؟

بعد از مرگ آیت الله خمینی، مقام ولایت فقیه که مشابه خلافت مسلمین ( شیعه) به آیت الله خامنه ای رسیده است. ایشان ترجیح را براین قرار داده اند که حاکمیت ولایت وخلافت را بصورت سببی ونسبی کاملا کنترل وقبضه کنند وبه وابستگان نزدیک خویش، شاید هم دروحله اول به آقا مجتبی واگذار بکنند.

آیا منتقدین درونی حکومتی که خواهان پیاده کردن اسلام اصیل، یا خط اصیل امام خمینی، یا بازگشت به روزهای اول حکومت جمهوری اسلامی هستند، اصلاح طلب هستند؟ آیا انتقادهای آنها در راستای جدائی دین از سیاست می باشد؟ آیا این انتقادها د راستای استقرارارزشهای جهانی دموکراتیک و حقوق بشری میباشد، یا تفسیرهای متفاوت ازاجرای فقه شریعتی؟ آیا اختلافات درون حکومت جمهوری اسلامی ایران مشابه اختلافات بینشی دررابطه با چگونگی انتخاب خلافت درزمان بعد از فوت پیغمبرمسلمانان میباشد، یااصلاحات حقوق بشری ودموکراتیک؟ چه اندازه می شود روی اختلافات درون حکومتی در رابطه با تحولات دموکراتیک، حقوق بشری و سکولار سرمایه گذاری کرد؟ آیا این ها خودشان خود را اصلاح طلب اسلامی یا حکومتی می نامند؟ چه کسی برای اولین بار گفت که اینها اصلاح طلبان حکومتی هستند؟ آیا انها یی که درون نظام درنقد دیکتاتوری مطلق ولایت فقیه ، سهم خود را در حاکمیت اسلامی می خواهند، لزوما اصلاح طلب هستند؟

اکنون افراطیون اسلامی که از کشورهای خویش مهاجرت کرده در کشورهای مدرن و مترقی غربی سکنا گزیده اند، عوض درس آموزی از دستاوردهای علمی، صنعتی، انساتی، هنری و فرهنگی این کشورها، کمون ها و کلنی های بسته حکومتی شرعی و اسلامی خویش را که هیچ قرابتی با ارزشهای مدرن انسانی امروزین ندارد، زیر پوسته های لاک پشتی خویش تشکیل می دهند. آنها از تمامی امکانات انسانی، کشوری، کمکهای مالی وقانونی این کشورها سوء استفاده کرده ونه تنها از کمکهای مالی، درمانی، آموزشی وغیره دولتی استفاده می کنند، بلکه به ندرت حد اقل میزان مالیات را به دولت های محل اقامت خویش پرداخت می کنند.

آنهایی که پس ازمهاجرات به این کشورها هنوز ازلاک خویش خارج نشده و دنیای کوچک اسلامی محل تولد مادری خویش راعینا کپی کردن و در همان کشور درکلنی های خویش پیاده می کنند، وقتی احساس می کنند که مورد انتقاد منطقی قرا گرفته اند، ندای مظلومانه اینکه “ما در کشور چند فرهنگی زندگی می کنیم، وباید به فرهنگ اسلامی ما احترام گذاشته شود”، “مگر این مملکت یک مملکت پلورالیستی نیست” و یا اینکه “باید به فرهنگ های مختلف احترام گذاشته شود” را سر می دهند. وقتی که همین حضرات فرصتی دستشان می افتد، درهمان کشورها، به شعار “کافران باید به جهنم بروند”، به ترور، بمب گذاری و قتل مردم عادی کوچه و بازار می پردازند. جالب اینجاست که سران تشکیلات های اسلامی آنها اینبار حتی نمی آید این جنایات را بنام بشریت وانسانیت محکوم بکند.

هدف از طرح این مسائل این است که روی این نتیجه گیری تاکید گردد که پتانسیل اصلاحات حقوق بشری و دموکراتیک در داخل مجموعه پاردایم حکومتیان ومعتقدین به فلسفه حکومت شریعتی درحد نزدیک به صفر می باشد. باورمندان به چنین فلسفه نگرشی فقط از طریق غالب بودن حکومت سکولار دموکراسی قابل مهار کردن، آموزش کنترل شده و امکان همزیستی مسالمت آمیز را فراهم می کنند. هرگونه نگرشی که روی اختلافات درون حکومتی آنها آنقدر حساب اصلاحات سکولار دموکراتیک و حقوق بشری باز می کند که صفوف کارگران و دانشجویان و جنبش زنان و غیره را بصورت سیاهی لشکر وستون پنجم آنها تبدیل می کند، غیر ازآب در هاون کوبیدن کاری دیگر نمی کند.

اگر در زمان ظهوردین اسلام، قبیله قریش به دو دسته حامیان پیامبر، ومخالفین وی تقسیم شدند، مخالفین نه فقط اسامیشان مثل “ابو جهل” ها و “ابو لهب” ها نام گذاری می شدند، بلکه قیافه هاشان درتصویرها، برعکس تصاویر ائمه، چرکین، کریه و ترسناک نقاشی شده است. بعد ازوفات پیامبر مسلمانان، درزمینه چگونگی انتقال خلافت به خلیفه بعدی، دواختلاف نظر اساسی شکل گرفت. بینش اولی بر این پایه بود که خلافت باید توسط شورای عالی ریش سفیدان مسلمین تعیین گردد. بینش دوم روی انتقال سببی و یا نسبی از طریق انتقال نسبی سببی در میان وابستگان به خانواده پیامبر باید انتقال پیدا بکند.

از زاویه نگرش من، اختلافات درون حکومتی جمهوری اسلامی ایران، بیشتر به اختلافات زمان بعد از مرگ پیامبر مسلمین شبیه می باشد، تا اینکه اختلاف اصول گرایان و اصلاح طلبان باشد. بعد از مرگ آیت الله خمینی، مقام ولایت فقیه که مشابه خلافت مسلمین ( شیعه) به آیت الله خامنه ای رسیده است. ایشان ترجیح را براین قرار داده اند که حاکمیت ولایت  وخلافت را بصورت سببی ونسبی کاملا کنترل وقبضه کنند وبه وابستگان نزدیک خویش، شاید هم دروحله اول به آقا مجتبی واگذار بکنند.  

اگر پیروان مذهب سنی فعلی در زمان بعد از وفات پیامبر مسلمین بر این نظر بودند که مقام ولایت “خلافت” باید از طریق مشاوره ریش سفیدان مسلمین انتخاب گردد، یعنی به همان شیوه ای که پاپ توسط کاردینال های واتیکان انتخاب می گردد، این مساله به این مفهوم نیست که امروزه  نظام ها و جمعیت هایی که توسط شریعت سنی اداره می گردند، به میزان نسبتا بیشتری به ازرشهای دموکراتیک، حقوق بشری و انسانی پیایبند می باشند. کافی است نظری کوتاه به عربستان سعودی، پاکستان، یمن افغانستان ودیگر کشورهای اسلامی بیندازیم.

نتیجه گیری منطقی که از این گفتار گرفته می شود این است که از یک طرف با الحاق تعریف هایی از قبیل اصلاح طلبان حکومتی به کسانی که قران را کتاب پایه ای قانون اساسی شان قرار داده و به جای قانون مردمی می خواهند پیاده بکنند، و درچهارچوبه قانون اساسی فعلی، حفظ نهاهای جمهوری اسلامی ایران و ولایت فقیه وخط اصیل امام خمینی می خواهند نظام سیاسی اجتماعی کشوری را اداره بکنند، خودمان ومردم را بیشتر از اینها فریب داده وگول نزنیم.

دوما اینکه راه درست تحقق اصلاحات حقوق بشری ، سکولارودموکراتیک درایران تنها و تنها از طریق شکل گیری اپوزیسیون آلترناتیو حکومتی متشکل از نیروهای سیاسی باورمند با ارزشهای دموکراتیک، حقوق بشری و سکولار خارج حکومتی قابل تحقق می باشد. شکل گیری چنین اپوزیسیون آلترناتیوی نه فقط یک الترناتیو ساختاری برنامه ای مدرن، شفاف،  امروزین ومعتبری را ارائه می دهد، بلکه نقش حلقه مفقوده ای را میتواند ایفا کند که تمامی اپوزیسیون سکولاردموکراتیک را به همدیگر گره بزند ونطفه های امید به تحول های انسانی را دردلهای مردم دوباره شکوفا بکند.

شکل گیری یک چنین آلترناتیوی، نه فقط به مفهوم دامن زدن به شیوه های قهرآمیز نیست، بلکه میتواند موتور محرکه و هدایت کننده هرگونه حرکت های هرچند ضعیف دموکراتیک و اصلاح طلبانه داخل حکومتی و درون سیستم های اداری و نهاد های حکومتی نیز باشد. برعکس این مساله ممکن نیست. یعنی از طریق سیاهی لشکر شدن ماها به دنبال اپوزیسیون درون حکومتی، تحول دموکراتیک در ایران تحقق پیدا نمی کند، برعکس، قوه قهر سپاه و بسیج و قوه های امنیتی اطلاعاتی همچنان با متوسل شدن به قهر،  به خفقان و سرکوب خویش ادامه می دهند.

پایبندی به استراتژی محوری کارکردی اپوزیسیون آلترناتیو خارج حکومتی به مفهوم کم بها دادن به شکاف های درون حکومتی نیست. این مساله به مفهوم بها ندادن به ظرفیتهای دموکراتیک و انسانی کنده شدگان از نظام ولایت فقیه هم نمی باشد. هیچ فردی یا جریانی نمی تواند اتهام خشونت ورزی را به  شکل گیری چنین آلترناتیوی وارد بکند. شکل گیری آلترناتیو  حقوق بشری، سکولار، مدرن و دموکراتیک به مفهوم درک واقعبینانه از ظرفیتهای دموکراتیک کنده شدگان از حکومت و منتقدین درونی آن می باشد. شکل گیری چنین آلترناتیوی، یک آلتراتیو واقعبینانه، رئال، معتبر وکارایی را ارائه می دهد که میتواند اعتبار داخلی و بین المللی لازم را جهت گذرازنظام ولایت فقیه فراهم آورد. چنین آلترناتیوی تحقق پیش شرط های اولیه لازم را شرط آغازین امکان برگزاری انتخابات ازاد در ایران ارزیابی می کند. این امر وقتی میسر است که دروهله اول دست سپاه، نیروهای دیگر امنیتی ، ولایت فقیه وسایر نهادهای دینی از قدرت سیاسی بکلی حذف گردد.

 

دنیز ایشچی.  29/05/۲۰۱۳

تاریخ انتشار : ۸ خرداد, ۱۳۹۲ ۸:۲۱ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!