سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۹

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۹

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

بنیادهای فرهنگی، یا بنیادهای غارت

اما آنچه در ارتباط با حقوقهای گزاف سران رژیم کمتر مورد بحث قرار می گیرد، غارتهای میلیاردی بنیادهای مذهبی است که نام بنیادهای فرهنگی را بر خود نهاده اند. این بنیادهای وابسته به حاکمیت که بودجه هنگفتی را که باید صرف هزینه زیرساختهای اقتصادی و عمرانی شود و به بهبود شرایط بهداشت وآموزش همگانی اختصاص یابد صرف بنیادهایی می شود که هیچکدام اهدافی درجهت تامین نیازهای مردم برعهده ندارند و فقط منبع درآمد سرشاریست برای وابستگان رژیم.

در سالهای اخیر که اکثریت مردم میهنمان برای تامین هزینەهای ضروری زندگی درمانده اند، و کارگران بیشماری از کار اخراج می شوند، یا ماههاست حقوق دریافت نکرده اند و حقوق اندک زحمتکشان و کارمندان و درآمد ناچیز دستفروشان و کارگران فصلی تاب مقاومت در برابر تورم روزافزون را ندارد، افشای حقوقهای چند صد ملیونی مدیران نظام خشم و نفرت مردم را ازمدیران غارتگر که مهر ریا و عوامفریبی بر پیشانی شان نقش بسته است را افزونتر کرده است، اما آنچه در ارتباط با حقوقهای گزاف سران رژیم کمتر مورد بحث قرار می گیرد، غارتهای میلیاردی بنیادهای مذهبی است که نام بنیادهای فرهنگی را بر خود نهاده اند. این بنیادهای وابسته به حاکمیت که بودجه هنگفتی را که باید صرف هزینه زیرساختهای اقتصادی و عمرانی شود و به بهبود شرایط بهداشت وآموزش همگانی اختصاص یابد صرف بنیادهایی می شود که هیچکدام اهدافی درجهت تامین نیازهای مردم برعهده ندارند و فقط منبع درآمد سرشاریست برای وابستگان رژیم. هنگام پایان سال که دولت لایحه بودجه را به مجاس ارائه می دهد، بودجه هنگفتی رابا این بنیادها اختصاص می دهد و هر ساله میزان این بودجه افزایش می یابد.

این بنیادها دارای چند ویژگی هستنند:

الف. در پوشش عناوین عوامفریبانه فرهنگ پروری، دانش پژوهی وخدمت به مردم فعالیت می کنند،

ب. هبچ نظارتی بر صرف هزینەهای این بنیادها وجود ندارد،

د. هیچ ارزیابی بر عملکردشان وجود ندارد،

ه. از پرداخت مالیات معاف هستند،

و. نه تنها در سراسر ایران بلکه در بعضی از کشورهای اسلامی فعال هستند،

اهداف و عملکرد وبودجه برخی از این بنیادها بە ترتیب زیر است:

١. مرکز موضوع شناسی احکام این مرکز در قم قرار دارد و تحت نظارت فقها می باشد، اهداف این مرکز عبارتند از:

الف. همکاری مدرسان حوزه و متخصصان دانشگاه،

ب. شناسایی فرهنگ غنی فقها در طول تاریخ،

میزان بودجه این مرکز ٢ میلیار تومان در سال است. مشخص نیست این همکاری در چه زمینه ایست و بازده این همکاری  

را در چه مواردی می توان مشاهده کرد،

٢. جامعه المصطفی العالمیه. این جامعه در شهرهای تهران، اصفهان، گرگان و کابل شعبه دارد، در معرفی این جامعه آمده است این جامعه نهادیست علمی و بین المللی با هویت حوزه ای که با هدف گسترش علوم اسلامی، انسانی و اجتماعی که انبوهی را در سراسر جهان زیر پوشش دارد و فرصت کم نظیری را برای تشنگان زلال معارف اسلامی و هدایت قران در سراسر جهان فراهم آورده است که ۵٠ هزار دانش پژوه زن و مرد را از١٢٢ ملیت تحت تعلیم دارد. بودجه این نهاد٢۵۶٠ میلیارد تومان است. این بودجه هنگفتی که با عنوان عوامفریبانه دانش پژوهی هزینه ترویج مذهب تشیع می شود، در شرایطی ست که دانش آموزان روستای شین ‘آوا’ در کردستان بعلت نداشتن یک بخاری سالم دچار سوختگی دست و صورت شدند، یا دانش آموزان در چهار محال بختیاری برای رفتن بە مدرسه که در آنسوی رودخانه قرار دارد، ناچارند با آویزان شدن به تسمەهای آهنی بە آنسوی رودخانه بروند و بهمین علت دستهای این کودکان دچار آسیب شده و حتی بعضی انگشتان خود را از دست داده اند، یا در بلوچستان فقر زده دانش آموران در مدارس بدون سرپناه مشغول فراگیری اند.

٣. بنیاد دعبل خزائی. دعبل خزائی نام یکی ازمداحان اهل بیت در قرن چهرم هجری بوده است. در معرفی این نهاد آمده است که هدف آن سازماندهی و آموزش و خدمات درمانی و تامین اجتماعی مداحان و شناسایی شاعران و ذاکران اهل بیت است، هر ساله از سوی این بنیاد مراسمی برای بزرگداشت و اهدای جوایز به مداحان برگزار می شود، بودجه این بنیاد لمپنها و معرکه گیرها سالیانه ٧ میلیارد تومان است که همگی مداحان از سران بسیج و لباس شخصی ها هستند، معروفترین مداحان منصور ارضی و حدادی هستند، حداد ی دوسال پیش در یک تصادف رانندگی راننده شاکی اتومبیل مقابل را با اسلحه تهدید کرده بود. دستمزد مداحان برای یک شب معرکه گیری بین١ تا ٣ میلیون تومان است برابر و حتی چندین برابر دستمزد ماهانه یک کارگر.

۴. مرکز پاسخگویی به سئوالات دینی این مرکز در شهرهای بزرگ ایران شعبه دارد، و وظایف آن عبارتست از پاسخگویی به پرسشهای دینی، اخلاقی و تاریخی بطور کتبی، شفاهی یا تلفنی بودجه این مرکز١١٧٠ میلیارد تومان است.

۵. پژوهشکده باقر العلوم. این باصطلاح پژوهشکده با هدف پشتیبانی از ماموریتهای سازمان تبلیغات اسلامی در راستای فرهنگ دینی و تبیین اندیشه اسلامی با سازەهای فکری اقشار مختلف جامعه بویژه فرهنگیان، بودجه این پژوهشکده ١ میلیارد و ٢٠٠ میلیون تومان می باشد.

۶. پرتو ثقلین. وظیفه این مرکز نشر آثار آیت اله محمدرضا مدرسی طباطبایی یزدی است. بودجه اختصاصی یک میلیارد تومان است، در حالیکه صدها نویسنده، شاعر و اندیشمند اجازه نشر آثار خود را ندارند، بودجه هنگفتی در اختیار آیت الله مدرسی قرار می گیرد که آثار ایشان فقط در حوزه تدریس می شود.

٧.  موسسه آینده روشن بشریت. موسسەایست با محوریت مهدویت و موعود گرایی و ارائه تولید محصولات فرهنگی سمعی و بصری و برگزاری همایش و انتشار کتاب در زمینه مهدویت بودجه این موسسه ۶٣٩ میلیون تومان است.

٨. جشنواره عمار. ریاست این جشنواره را برادر سعید جلیلی برعهده دارد، وهدف ان برگزاری فستیوال سینمایی در حوزه مقاومت و انقلاب اسلامی و پرده خوانی است. بودجه این جشنواره دو میلیارد و ٢٠٠میلون تومان است.

٩. موسسه ترجمان وحی. اهداف این موسسه عبارتست از ترجمه صحیح قران به منظور جلوگیری از اشتباهات گذشتگان. این موسسه قرآن را بزبانهای گوناگون ترجمه می کند، و به کشورهای اسلامی غیر اسلامی ارسال می کند.

بودجه این موسسه ٨٠٠ میلیارد تومان می باشد.

١٠. موسسه کمک به فعالیتهای مسجد جمکران، که دارای ٣ میلیارد و ٧٠٠ ملیون بودجه می باشد.

١١. ستاد عالی کانون فرهنگی هنری مساجد این ستاد دارای ۵٣ میلیارد تومان بودجه می باشد، درحالیکه هنر تئاتر در حال نابودیست و ازهیچ حمایتی از جانب دولت برخوردار نیست، مشخص نیست این بودجه کلان صرف کدام آثار هنری و فرهنگی می گردد.

١٢. ستاد فرهنگی امام رضا دارای ٨ میلیارد و ۶٠٠ میلیون بودجه.

١٣. بنیاد فرهنگی مهدی موعود که اهداف آن ترویج و معرفی امام زمان، نقش و عینیت و تحکیم پایه های امامت است که در تمام استانها شعبه دارد بودجه ٢ میلیارد تومان.

١۴. فدراسیون ورزش باستانی و زورخانه ای. این ورزش  که با اعتقادات تشیع عجین شده است، یکی از شیوه هاییست که رژیم برای جذب جوانان در ایران و کشورهای اسلامی از آن سود می برد، بر همین اساس برای تبلیغ تشیع در کشورهای اسلامی زورخانه هایی دایر کرده است و هرسال از ورزشکاران دیگر کشورها دعوت می کند تا در مسابقات این ورزش شرکت کنند. بودجه این فدراسیون ٢ میلیارد و ٣٠٠ ملیون تومان است.

١۵. بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت با بودجه ٧٧ میلیارد تومان.

١۶. بنیاد بازسازی مصلاها این مصلاها در سال فقط چندین بار برای برگزاری نمازهای اعیاد مورد استفاده قرار می گیرند. بودجه سالیانه ٣٧ میلیارد تومان.

صدها بنیاد ریز و درشت دیکر با اهداف مشابه وجود دارند که تمامی آنان می توانند زیر یک پوشش فعالیت کنند، و از این هزینەهای گزاف صرف نظر کرد، اما روحانیونی که بر خوان نعمت منابع طبیعی و دسترنج مردم نشسته اند، بهر دستاویز و بهانه عوامفریبانەای تلاش می کنند تا بر ثروت بیکران خود بیافزایند. امام جمعه گلستان گفته است هیچ نهادی در ایران مانند حوزه های علمیه کم هزینه و پر منفعت نیستند.

دستاورد این همه بنیاد باهزینەهای هنگفت، فقط این بوده که چند صد نفر از مسلمانان کشورهای فقر زدەای مانند سودان وسومالی و یمن را که اهل تسنن بوده به پیروان مذهب شیعه بیافزایند، در حالیکه بر اثر سیاستهای مردم ستیزانه رژیم، بخش زیادی از مردم، بویژه جوانان از اسلام روی گردانیدەاند و به آیینهای زرتشت و مسیحیت گرویده اند.

بخش : سياست
تاریخ انتشار : ۳۰ تیر, ۱۳۹۵ ۲:۵۱ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴