سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۴:۵۲

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۴:۵۲

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

به بهانۀ ترور کاریکاتوریست‏های شارلی ابدو

تروریسم شوم است، ویرانگر است و مخرب. حتی تروریست‏ها آشکارا از ترور دفاع نمی‏کنند و امروز ترور نوعی جنایت محسوب می‏شود و هیچ جنایتکاری از جنایت محض دفاع نمی‏کند. اما بسیاری از ترورها، با شبه تئوری و شبه ایدئولوژی ایدئولوگ‏های تروریسم توجیه می‏شوند!!؟ و بهتر است بگوئیم جنایتکارانی هستند که اعمال ضد انسانی خود را در پشت نظریات آسمانی و مقدسات دینی پنهان می‏کنند، صرف نظر از اینکه در ورای ترور چه نیت و عقایدی وجود داشته باشد، اصل و جوهر جنایت توجیه‏پذیر نیست و با مقدس‏ترین عقاید دینی و کتب آسمانی نمی‏توان آن را درست پنداشت.


تروریسم شوم است، ویرانگر است و مخرب. حتی تروریست‏ها آشکارا از ترور دفاع نمی‏کنند و امروز ترور نوعی جنایت محسوب می‏شود و هیچ جنایتکاری از جنایت محض دفاع نمی‏کند. اما بسیاری از ترورها، با شبه تئوری و شبه ایدئولوژی ایدئولوگ‏های تروریسم توجیه می‏شوند!!؟ و بهتر است بگوئیم جنایتکارانی هستند که اعمال ضد انسانی خود را در پشت نظریات آسمانی و مقدسات دینی پنهان می‏کنند، صرف نظر از اینکه در ورای ترور چه نیت و عقایدی وجود داشته باشد، اصل و جوهر جنایت توجیه‏پذیر نیست و با مقدس‏ترین عقاید دینی و کتب آسمانی نمی‏توان آن را درست پنداشت.

اما ریشه‏های تروریسم در کجاست؟ آیا می‏توان تنها به دنبال یک دلیل و علت بود و یا مانند هر پدیده‏ای، دلایل بسیاری دارد که در ظهور تروریسم در سالهای اخیر دخیل بوده است؟ اگر بپذیریم شق دوم درست است می‏توان این سوالها را مطرح کرد و به بازکاوی آنها پرداخت.

آیا ریشۀ تروریسم حاصل تناقض‏های نهفته در دمکراسی بورژوایی است؟ حکومت مدرن حامی دموکراسی است؟ در عقب ماندگی کشورهای ماقبل مدرن است؟ در تعصب و تحجر دین مداران است؟ آیا در ساختارهای استبدادی جوامع شرقی است؟ آیا در نهادهای دینی موثر و ریشه دار در نهادهای دولتی است؟

کوتاه، می‏توان گفت، در همۀ اینها است، اما در هیچ کدام به تنهایی نیست. چرا؟ چون پیش زمینه های مادی و پس زمینه های ذهنی ترور هم پیچیده است و هم متعدد و تنها قائم به یک علت نمی‏تواند باشد. اما تمرکز من برروی مولفه نخست است و پرداختن به تناقض های ماهوی دمکراسی بورژوازی است.

به باور من، سرمایه داری جهانی منشاء و مدافع اصلی ترور است، چرا؟ برای پرداختن به چرایی آن، می‏توان قدری به عقب بازگشت و مکانیسم بوژروازی جهانی را بازکاوی و مرور کرد. مسائلی که به هیچ رو تازگی ندارد، اما در ارتباط با موضوع (ترور) لازم است به آن پرداخته شود.

۱- می دانیم، سرمایه داری جهانی از تروریسم مجسم دولتی (اسرائیل)، که خاک فلسطین را شخم زده و غزه را شهر ارواح کرده است حمایت می‏کند. آیا کشتار خونین هزاران کودک فلسطینی به دست جلادان تل آویو، تروریسم عریان دولتی نیست!!؟ مردم فلسطین تاوان باز پس گیری سرزمین خویش را با نسل کشی می‏پردازند. خلقی که تنها خواسته‏اش، بازگشت به سرزمین اجدادی شان است. آیا در این نسل‏کشی، ناتانیاهو و همکارانش و لابی های او در کاخ سفید و.. مانند داعش و ابوبکر البغدادی، جنایتکار جنگی محسوب نمی‏شوند!!؟ اسرائیل حتی حاضر به پذیرش معاهدات و کنوانسیون‏های سازمان ملل نیست و آنها را یک جانبه زیر پا گذاشته است. امریکا و متحدانش هم چنان از این جنایتکاران حمایت و دفاع می‏کند، و این اعمال، دمکراسی غرب و امریکا را مخدوش  نمی‏سازد!!؟

۲- خاورمیانه، مرکز آزمایش‏های سلاح‏های مرگبار سرمایه‏داری جهانی قرار گرفته است و اکنون هویت و ساختار منطقه‏ای آن در معرض تغییر قرار دارد. در پس سیاست‏های نئولیبرالیزه کردن جهان، خاورمیانه از اهمیت استراتژیک برخوردار است و تز خاورمیانه‏ی بزرگ با هدف فرو پاشاندن حکومت های ملی و مستقل و تجزیه بسیاری از این کشورها اهمیت خود را در استراتژی (جهانی شدن) دارد.

آمریکا و متحدانش پس از جنگ افروزی‏های پی در پی در عراق – سوریه – افغانستان – لیبی و … منافع نفتی خاورمیانه را با نازلترین نرخ به غارت برده‏اند و مخالفین را از دم تیع گذارنده است. جنگ‏های سلفی های وابسته به طالبان و داعش که مطابق برنامه‏های کشورهای قدرتمند غرب و با همکاری کشورهای مرتجع منطقه مانند عربستان – عمان – قطر و ترکیه و … راه افتاده است، دقیقا انطباق با استراتژی خاورمیانه بزرگ با هدف تغییر چهره و هویت مردم و دولت های این کشورها دارد.

۳- آیا می‏توان پرسید در پشت  قاچاقچیان جنایتکار سیرالئونی و لیبریایی چه کسانی قرار دارند!؟ دست سرمایه داری جهانی در به کف آوردن معادن و الماس‏های این کشورها به خوبی پیدا است و کشتار مردم بی دفاع این کشورها با حمایت سرمایه داری جهانی در جهان امروز فرو پوشیده نیست.

۴- سرمایه داری جهانی، از زمانی که سیاست‏های نئولیبرالیسم را در پیش گرفت، تعداد بسیاری از رجال سیاسی مخالف غارتگری و اقتداگرایی خویش را به دست عوامل سیا و مزدوران وابسته به غرب از میان برداشت. آنانی که امروز دغدغۀ خدشه‏دار شدن دمکراسی غرب از سوی بنیاد گرایان سلفی را دارند، قاتل مسلم، یاسر عرفات – هوگو چاورز – قذافی – دکتر آلنده – دکتر چه گوارا- دکتر پاتریس لوممبا- جمال عبدالناصر و … هستند و می‏توان پرسید سران کشورهای امریکا و غرب آیا به دمکراسی و آزادی در دیگر کشورها به همان اندازه احترام گذاشته‏اند و به آن اهمیت می‏دهند!!؟ 

سرمایه داری جهانی، کودتای یلستین علیه گورباچف را راه انداخت و به دستور او دوما (مجلس) اتحاد شوروی به توپ بسته شد و اکنون امپریالیسم کفاره گناه کبیره انقلاب اکتبر را از مردم روسیه، باز پس می‏گیرد.

آیا کودتا و به توپ بستن مجلس قانونی، اعمالی تروریستی و جنایتکارانه نیست!!؟

(شاید سرمایه داری جهانی از خواب، ده روزی که دنیا را تکان داد، بیرون نیامده و شبح کمونیسم را بر آسمان تیره و تار غرب پیشگویی می‏کند!!)

۵-  سرمایه داری جهانی، جهان غرب را متمدن و آزاد می‏داند و جوامع در حال توسعه را متوحش و غیر متمدن. نظریه پردازان غرب می‏گویند، در این جوامع خطوط قرمز وجود ندارد و دموکراسی غرب کامل است. این ادعا تا چه میزان صحت دارد؟ دمکراسی غرب در مورد مقدسات کلیسا- مساجد و کنست خط قرمز ندارد، در مورد مقدسات و توهین به پیامبران خط قرمز ندارد و به همین خاطر به خود می‏بالد و آن را آزادی کامل می داند. اما خط قرمز سرمایه‏داری در پاشنۀ آشیل اوست، یعنی در دفاع از بقاء خویش است. در سرکوب خشن و ویرانگر مخالفین خود مانند جنبش‏های کارگری، جنبش‏های چپ و سوسیالیستی، جنبش زنان و… است. خطر قرمز سرمایه داری، در سانسور و ارعاب منتقدین اسرائیل است. بنابر این می‏توان گفت دمکراسی غرب مخدوش و ماهیتاً متناقض و ضد دمکراسی مردمی است و مانند دیگر حکومت‏های استبدادی و توتالیتر خطوط  قرمز دارد.

۶- وقتی بهترین ژورنالیست‏های میهن ما در دهۀ ۶۰ قلع و قمع شدند، غرب سکوت توام  با حمایت را در پیش گرفت، زمانی که ژورنالیست‏های دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ (در زمان اصلاحات) توقیف و حذف و زندانی شدند، غرب اشک تمساح ریخت و دلش برای دمکراسی نسوخت اما مرگ جانگذاز کاریکاتوریست‏های شارلی ابدو، جامعه جهانی را اندوهگین و متاثر ساخت و مردم مترقی و آزادی خواه تمامی کشورها از تروریسم، ابراز انزجار کردند.

دقیقتر می توان گفت دستاوردهای آزادی خواهانه‏ی انقلاب‏های دموکراتیک بورژوایی در سده های گذشته، از طریق نئوگلوبالیسم محدود و بشدت مخدوش شده است.

 

تاریخ انتشار : ۲۲ دی, ۱۳۹۳ ۰:۰۷ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴