چهارشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۶

چهارشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۶

"همگامی" خواهان لغو حکم اعدام خانم پخشان عزیزی و آزادی فوری ایشان است
همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ایران انزجار شدید خود را از حکم اعدام خانم عزیزی اعلام میدارد و خواهان آزادی هرچه زودتر ایشان و سایر زندانیان سیاسی ایران و...
۲۶ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران
نویسنده: همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران
حجاب اجباری، محدودیتی بزرگ برای ورزش دختران
ما از جامعه ی ورزشی ایران، خصوصا مردان ورزشکار، انتظار داریم که برای رفع کلیه ی محدودیت ها از جمله حجاب اجباری، کنار زنان ورزشکار بایستند. ما همچنین از نهادهای...
۲۶ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: نسرین ستوده و صدیقه وسمقی
نویسنده: نسرین ستوده و صدیقه وسمقی
حدود و ثغور علم قاضی در استقلال قضایی
حق دادخواهی و داشتن یک نظام قضایی منصف و برخورداری از دادرسی عادلانه از جمله حقوق اساسی ملت‌ها است، و این اهداف، جز در زیر چتر حمایت یک نهاد قضایی...
۲۵ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: سیروان منصوری
نویسنده: سیروان منصوری
صلح متزلزل در سوریه جدید
پس از سقوط دیکتاتوری اسد, انتقال قدرت در سوریه منظم تر از آن چیزی بوده است که بسیاری انتظار داشتند. اما آیا حاکم جدید حاضر به سازش های پایدار هست؟...
۲۴ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: مهند النجار و ماکسیمیلیان پاپ - برگردان رضا کاویانی
نویسنده: مهند النجار و ماکسیمیلیان پاپ - برگردان رضا کاویانی
موج شاخه های گل میخک بر مزار رزا لوکزامبورگ و کارل لیبکنشت
روز یکشنبه ۱۲ ژانویه ۲۰۲۵, صد وششمین سالگرد به قتل رساندن رزا لوکزامبورگ و کارل لیبکنشت بود. مطابق معمول در این روز همه ساله در شهر برلین یادبود قتل رهبران...
۲۴ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: رضا کاویانی
نویسنده: رضا کاویانی
داشتم پوست می انداختم
در سپیدار خیال، باز می خواندم این سرود: من به پایان نمی اندیشم ...
۲۴ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
چرا سلطنت‌طلب‌ها در توهم خودبزرگ‌بینی به‌سر می‌برند؟
اساساً نوع نگاه و برخورد راست‌های افراطی با دیگران، بر مبنای دوقطبی‌سازی شدید شکل می‌گیرد: یا به‌طور کامل از آن‌ها حمایت می‌کنند یا به سرکوب و حتی حذفشان می‌پردازند. این...
۲۳ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: بهروز ورزنده
نویسنده: بهروز ورزنده

بودن‌ یا نبودن (هملت Hamlet)

هملت در پی رام ساختن سرشت سرکش انسان است؛ اما در عملی ساختن این هدف دچار تردید و وسوسه می‌گردد و از تردید و دودلی، دچار افسردگی... در نوشته‌های شکسپیر، خوی انسانی همچون نهاد درنده‌خوی قدرت، سرشار از چیستان‌ها و شگفتی‌هاست...

هملت، اثری سترگ و ماندگار در تاریخ ادبیات جهان است. اثری که هنوز هم درباره‌اش سخن می‌گویند و بسیار می‌نویسند. یک اثر کلاسیک و به معنای دقیق فکورانه… از نظر شکسپیر «گفتگو» ابزار اصلی برای انسان بودن و انسان ماندن است.

شکسپیر پیش از اینکه درباره‌ دانایی وبرتری سخن بگوید؛ درباره‌ انسان حرف می‌زند. موضوع جنگیدن با سرنوشت یا تغییر دادن آن نیست؛ نکته اصلی به عهده گرفتنِ سرنوشت است. بسیاری می‌گویند هملت، «مونالیزا۱»ی ادبیات است و یکی از «زیباترین اسرار آن… ۲»

ایبسن۳، چخوف۴، بکت۵ و بسیاری از نمایشنامه‌نویسان بزرگ قرن بیستم گفته‌اند که در تلاش بازآفرینی هملت بوده‌اند… داستانی که رمز و راز فلسفی را در خود دارد…

داستان از جایی آغاز می‌شود که هملتِ شاهزاده، با شنیدنِ خبرِ مرگِ پدر خود از سفر آلمان به قصر خود در هلسینبورگ دانمارک برمی‌گردد و می‌بیند که عمویش (کلادیوس) به جای پدر بر تخت نشسته و بدون اطلاع او با مادرش(گرترود)، ازدواج کرده ‌است.

هملت با دیدن این پیش‌آمدها به شدت ناراحت می‌شود و در آشفتگی خود باقی می‌ماند تا شبی که روح پدرش در خواب به او می‌گوید کلادیوس او را از طریقِ چکاندنِ زهر در گوشش، هنگام خواب به قتل رسانده… پدر از او درخواست انتقام می‌کند و هملت می‌خواهد از پدر پیروی کند. اما قبل از هر کاری، تصمیم به طراحی یک نقشه می‌گیرد و ابتدا، از بازیگرهایی دوره‌گرد می‌خواهد تا نمایش‌نامه‌ای به‌نامِ «قتلِ گوندزاگا» را در حضورِ کلادیوس اجرا کنند. طراحی این نمایش موبه‌مو همسو است با رویاهای پدر هملت و از آن‌جا که کلادیوس با دیدن برادرکشی در نمایش، به هم می‌ریزد؛ هملت درمی‌یابد که او گناه‌کار است… در طی این ماجرا او پی‌می‌برد که پدرِ معشوقه‌اش (اوفلیا۶) هم درقتل پدرش دست داشته‌!… وسوسه‌ها و تردیدهای هملت آغاز ماجراست… تراژدی هملت اینجاست که انتقام، قضاوت، تردید و تحلیل را در هم می‌آمیزد…

نیروی جاذبه‌ی «جبر» اینگونه است که ما مجبوریم در این زندگی هم تمرین کنیم و هم بازی و از این دردناک‌تر آنکه هماره فرصتی برای جبران اشتباهات خود نداریم… و هملت به خوبی آن را به نمایش می‌گذارد… شباهت زندگی انسانی با صحنه نمایش… نمایشی که خیام هم سده‌ها پیش بیان نموده بود: «ما لُعبتکانیم و فَلک لُعبت‌باز.۷»

اندیشیدن به ذات و ماهیت قدرت، «هملت» را به سوی اندیشیدن به ذات و ماهیت هستی می‌کشاند و این کشاکش شامل خواننده هم می‌شود…

«باری، این گونه کسان که تنها مُهر یک نقص بر پیشانی دارند و آن جامه‌ای است که طبیعت یا ستاره بخت بر قامتشان راست کرده، حتی اگر دیگر فضیلت‌هایشان به پاکی فیض یزدانی بوده و تا آنجا که آدمی را تاب آن هست بیکران باشد، چه بسا که در دیده‌ی عیب‌جوی عامه برای همین یک نقص مردود گردند. یک ذره پلیدی شریف‌ترین گوهر را تباه می‌کند و همچون خود را رسوا… ۸»

«بودن یا نبودن، حرف در همین است. آیا بزرگواری آدمی بیشتر در آن است که زخم فلاخن و تیر بخت ستم‌پیشه را تاب آورد، یا آن‌که در برابر دریایی فتنه و آشوب سلاح برگیرد و با ایستادگی خویش بدان‌همه پایان دهد؟ مردن، خفتن؛ نه بیش؛ و پنداری که ما با خواب به دردهای قلب و هزاران آسیب طبیعی که نصیب تن آدمی است پایان می‌دهیم؛ چنین فرجامی سخت خواستنی است. مردن، خفتن؛ خفتن، شاید هم خواب دیدن؛ آه، دشواری کار همین‌جاست. زیرا تصور آن‌که در این خواب مرگ، پس از آن‌که از این هیاهوی کشنده فارغ شدیم، چه رویاهایی به سراغ‌مان توانند آمد می‌باید ما را در عزم خود سست کند. و همین موجب می‌شود که عمر مصائب تا بدین حد دراز باشد. به راستی، چه کسی به تازیانه‌ها و خواری‌های زمانه و بیداد ستمگران و اهانت مردم خودبین و دلهره عشق خوارداشته و دیرجنبی قانون و گستاخی دیوانیان و پاسخ ردی که شایستگان شکیبا از فرومایگان می‌شنوند تن می‌داد و حال آن‌که می‌توانست خود را با خنجری برهنه آسوده سازد؟…۹»

«بزرگ‌ترین قیصرها دیگر جز اندکی خاکستر نیستند و آن‌که به لرزه درمی‌آورد، اکنون به دردِ کم‌ترین کارها می‌خورد… ۱۰»

هملت در پی رام ساختن سرشت سرکش انسان است؛ اما در عملی ساختن این هدف دچار تردید و وسوسه می‌گردد و از تردید و دودلی، دچار افسردگی… در نوشته‌های شکسپیر، خوی انسانی همچون نهاد درنده‌خوی قدرت، سرشار از چیستان‌ها و شگفتی‌هاست…

«انسان‌هایی به جنگ برخاستند، توطئه‌ها کردند و یکدیگر را کشتند. به خاطر عشق و قدرت دست به جنایت زدند چنان‌که به خاطر عشق دیوانه نیز گشتند. سخنانی شگفت دربارهٔ زندگی، مرگ و سرنوشت بشر بر زبان راندند. برای یکدیگر دام نهادند و خود در آن دام افتادند. از قدرت خویش دفاع و علیه قدرت شورش کردند. آن‌ها می‌خواستند جهانی بهتر بسازند یا شاید هم تنها می‌خواستند خود را نجات دهند. هریک از آنان به خاطر چیزی به پاخاستند. حتی جنایات شان عظمتی قطعی داشت. آن گاه جوانی نیرومند از راه می‌رسد و با لبخندی ملیح می‌گوید: این اجساد را بردارید، اکنون من پادشاه شما هستم…۱۱»

پانوشت:
۱. «رمز داوینچی» نام رمانی از نویسندهٔ آمریکایی، دن براون Daniel Brown زاده ۲۲ ژوئن ۱۹۶۴ . این کتاب در سال ۲۰۰۳ میلادی به شهرت زیادی در سراسر جهان رسید.
۲. گفت‌و‌گو با هارولد بلوم دربارۀ کتاب «هملت: شعر بی‌کران» Harold Bloom؛ زادهٔ ۱۱ ژوئیهٔ ۱۹۳۰  درگذشته ۱۴ اکتبر ۲۰۱۹ منتقد ادبی و استاد علوم انسانی آمریکایی دانشگاه ییل … از او اغلب به عنوان تاثیرگذارترین منتقد انگلیسی زبان قرن بیستم یاد می‌شود…
۳. هنریک یوهان ایبسن Henrik Johan Ibsen‏ زادهٔ ۲۰ مارس ۱۸۲۸ در نروژ  درگذشتهٔ ۲۳ مه ۱۹۰۶ در اسلو. شاعر، نمایش‌نامه‌نویس و درام‌نویس نروژی…
۴. آآنتون پاولاویچ چِخوف  زادهٔ ۲۹ ژانویهٔ ۱۸۶۰ درگذشتهٔ ۱۵ ژوئیهٔ ۱۹۰۴ پزشک، داستان‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس… او را بهترین و مهم‌ترین داستان کوتاه‌نویس برمی‌شمارند… چخوف در ۴۴ سالگی بر اثر بیماری سل درگذشت.
۵. ساموئل بارکْلی بِکت Samuel Barclay Beckett زاده ۱۳ آوریل ۱۹۰۶، درگذشته ۲۲ دسامبر ۱۹۸۹ نمایشنامه‌نویس، رمان‌نویس و شاعر اهل ایرلند…
۶. اوفلیا Ophelia یک شخصیت در درام هملت سال ۱۶۰۲ اثر ویلیام شکسپیر است. او یک دختر نجیب‌زاده اهل دانمارک، فرزند پولونیوس، خواهر لائرتس و معشوقهٔ شاهزاده هملت است که به دلیل اقدامات هملت، به جنون می‌رسد و در نهایت خود را در رودخانه غرق می‌کند…
۷. غیاث‌الدین ابوالفتح عُمَر بن ابراهیم خَیّام نیشابوری ۴۴۰ – ۵۱۷ هجری قمری(مه ۱۰۴۸–۱۱۳۱میلادی) فیلسوف، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و شاعر رباعی‌سرای ایرانی در دورهٔ سلجوقی…
۸. پرده یکم نمایش ترجمه محمود اعتمادزاده (م.ا. به‌آذین) زاده۱۲۹۳–۱۳۸۵خورشیدی… نویسنده، مترجم و… ترجمهٔ آثار شکسپیر، بالزاک، رومن‌ رولان، شولوخوف از مهم‌ترین کارهای اوست…
۹. پرده سوم نمایش ترجمه م.ا. به‌آذین
۱۰. برگرفته از نمایشنامه هملت (Hamlet) نمایش‌نامه‌ای تراژدی اثر ویلیام شکسپیر که در سال ۱۶۰۲ نوشته شده و یکی از مشهورترین نمایش‌نامه‌های تاریخ ادبیات جهان به‌شمار می‌آید. این نمایش بلندترین اثر شکسپیر است…
۱۱. بخش پایانی نمایشنامه هملت… ترجمه م.ا. به‌آذین

تیر ۱۴۰۳ پهلوان
@apahlavan

تاریخ انتشار : ۹ تیر, ۱۴۰۳ ۶:۵۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

1 Comment

  1. آلایی گفت:

    جالب بود،درود،،،شکسپیر همچنان نه فقط ادیب و شاعر،بل،بزرگترین روانشناس و جامعه شناس بزرگ دنیاست،اگرچه مارکس اولین ست

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را شکل داده است. احترام به بزرگان هنر و ادبیات، وظیفه‌ای ملی و تاریخی است که پاسداشت فرهنگ و تاریخ ما را تضمین می‌کند.

ادامه »
سرمقاله

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

دادگاه لاهه حکم بازداشت نتانیاهو، نخست‌وزیر؛ و گالانت وزیردفاع سابق اسرائیل را صادر کرد

دادگاه (لاهه) دلایل کافی برای این باور دارد که نتانیاهو و گالانت «عمداً و آگاهانه مردم غیرنظامی در نوار غزه را از اقلام ضروری برای بقای خود از جمله غذا، آب، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین سوخت و برق محروم کرده‌اند».

مطالعه »
یادداشت

نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!

همه ما که در بیرون این دیوارها زندگی می‌کنیم برای متوقف کردن این چرخه خشونت و نابرابری مسئولیت داریم و باید علیه آن اعتراض کنیم. سنگسار، اعدام یا هر مجازات غیرانسانی دیگر صرف نظر از نوع اتهام یا انگیزه و اعتقاد محکومان، چیزی جز نابودی و ظلم نیست و باید برای همیشه از دستگاه قضایی حذف شود.  نه به اعدام، نباید فقط شعاری باشد، بلکه باید به منشوری تبدیل شود که کرامت انسانی و حقوق برابر را برای همه، فارغ از جنسیت و جایگاه اجتماعی، به رسمیت بشناسد.

مطالعه »
بیانیه ها

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را شکل داده است. احترام به بزرگان هنر و ادبیات، وظیفه‌ای ملی و تاریخی است که پاسداشت فرهنگ و تاریخ ما را تضمین می‌کند.

مطالعه »
پيام ها

پیام گروه کار روابط عمومی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) به مناسبت برگزاری دهمین کنگرهٔ سراسری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی!

سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) تلاش‌های مؤثرحزب اتحاد ملت ایران اسلامی در جبههٔ اصلاحات برای ایجاد تغییر در اوضاع اسفناک کشور را ارزشمند می‌داند. حضور پررنگ زنان در شورای مرکزی حزب شما، گامی شایسته در راستای تقویت نقش زنان در عرصهٔ سیاسی کشور است.

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

“همگامی” خواهان لغو حکم اعدام خانم پخشان عزیزی و آزادی فوری ایشان است

حجاب اجباری، محدودیتی بزرگ برای ورزش دختران

حدود و ثغور علم قاضی در استقلال قضایی

صلح متزلزل در سوریه جدید

موج شاخه های گل میخک بر مزار رزا لوکزامبورگ و کارل لیبکنشت

داشتم پوست می انداختم