چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!
برای رهایی ایران از اقتدارگرایی و تمامیت‌خواهی، با رنج و اندوه خون ریخته‌شدهٔ جوانان در این چند دهه در جان، بر خلاف دور اول، در دور دوم انتخابات شرکت می‌کنم...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی
جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی

توافق ژنو: حاصل نگرشی نوین و تعدیل شده از هر دو سو

اگر روابط خارجی کشور اصلاح بشود و به تدریج آرامشی هم در اقتصاد کشور حاکم بشود، شاید آقای روحانی هم این درک و دریافت را داشته باشد که باید پایگاه سیاسی خود را حفظ کند و بنابراین نقشه‌ی راهی هم –که متأسفانه الان به نظر می‌رسد وجود ندارد- در رابطه با اصلاحات سیاسی داخلی در پیش بگیرد و طراحی کند و بتواند ناراضیان سیاسی را که یکی از پایگاه‌های مهم آقای روحانی هستند و شاید عامل اصلی پیروزی‌اش بودند، بتواند راضی نگه دارد

 آقای علیجانی ارزیابی کلی شما از امضای توافق‌نامه‌ی ژنو چیست؟ 

اگر در یک جمله  بخواهم بگویم، این پیروزی ملت ایران و تحقق اراده‌ی مردم در انتخابات بود که از سیاست‌های هسته‌ای ناراضی بودند و به نوعی، تغییر مسیر و عقب‌نشینی حکومت ایران بود.

این یک توافق منطقی بین ایران و غرب بود. به هرحال طرفین سعی کردند دیگری را در نظر بگیرند، ضمن این که ایران تحت فشار بیشتری بود و بایستی تعهدات بیشتری را می‌پذیرفت. هریک از طرفین هم، معمولاً امتیازهایی را که گرفته مطرح می‌کند و از امتیازهایی که داده، سخن نمی‌گوید.

ولی جدا از  این که جزییات  توافق چیست، متأسفانه می‌توان گفت که تجربه‌ی جنگ و گروگان‌گیری تکرار شد و  ایران  از شرایط بهتری که چند سال پیش داشت و سطح بحث‌ها در حدی بود که ایران عضو سازمان تجارت جهانی بشود و امتیازاتی در این حد بگیرد، به جایی رسید که برایش کافی بود که فقط غنی‌سازی را در حد محدودی به رسمیت بشناسند و تحریم‌ها را بردارند و مهم‌ترین خواسته‌اش شد لغو تحریم‌ها. تحریم‌هایی که بنا به سیاست‌های هشت سال قبل پیش آمد. اما جلوی ضرر را  از هر جا بگیریم، منفعت است و مردم ایران همین را می‌خواستند.

در این میان فقط یک نکته می‌‌ماند و آن این که این توافق‌نامه بالای قطعنامه‌های سازمان ملل است و این ممکن است بعداً مقداری قابل بحث بشود و مشکل‌سازی بکند. ولی در هرحال، در این توافق‌نامه تعهدات و تکالیف هر دو طرف معلوم شده است و در نهایت ایران از سیاست‌هایی که تاکنون داشته تغییر مسیر می‌دهد و غنی‌سازی را در حد محدود خواهد داشت و طرف مقابل هم تحریم‌ها را برمی‌دارد. این توافق و رفع تحریم ها مسیر رفاه اقتصادی در ایران را باز می‌کند و به نفع روند دموکراتیزاسیون در ایران خواهد بود.

 تاثیرات کوتاه‌مدت و بلند‌مدت این توافق‌نامه را بر شرایط اقتصادی کشور چگونه می‌بینید؟  آیا این توافق می‌تواند زمینه­ای برای بازگشایی فضای سیاسی کشور باشد؟ یا وضع فعلی ادامه خواهد یافت؟

اگر حوزه‌ی اقتصادی و سیاسی؛ خارجی و داخلی ، را تفکیک کنیم، بهتر خواهد بود. یعنی حوزه‌ی اقتصادی، حوزه‌ی سیاست خارجی و حوزه‌ی سیاست داخلی:

در سیاست خارجی، ایران دارد یک تجربه‌ی جدید را در جهان در پیش می‌گیرد که البته هم در جهان و هم در داخل با چالش‌هایی مواجه خواهد بود. این تجربه‌ی جدید این است که سیاست تنش‌زدایی را پیش ببرد. البته سیاست ایران در ارتباط با سوریه هم‌چنان مسئله‌ساز خواهد ماند. همین‌طور نحوه‌ی برخوردش با امریکا؛ اگر اسراییل را اصلاً وارد این معادله نکنیم.

به نظر می‌رسد که ایران بنا به دلایلی که در این فرصت کوتاه امکان بحث‌اش نیست، می‌خواهد در کوتاه‌مدت مسئله‌ی توافق هسته‌ای را از مسئله‌ی ارتباط با امریکا تفکیک کند و چالش و تنش با امریکا را در یک حد منازعه‌ی محدود حذف کند. این هم به خاطر آن است که به هرحال جریان راست افراطی در ایران -نیروهای امنیتی و نظامی-  که در ایران دست بالا را دارند، ستون فقرات مشروعیت سیاسی حکومت را روی امریکاستیزی گذاشته‌اند و به این سادگی نمی‌توانند از آن کوتاه بیایند. به علاوه این‌که عقب‌نشینی‌ای که در این توافق‌نامه نسبت به سیاست‌های گذشته‌ی هسته‌ای وجود دارد را باید با برخوردهایی جبران کنند. بنابراین در کوتاه‌مدت شاید  رابطه‌ی میان ایران و امریکا دچار تنش‌های سیاسی و لفظی هم بشود. اما در میان‌مدت و درازمدت، به نظر من، وضع بهتر خواهد شد.

شرایط اقتصادی می‌تواند مقداری بستر مناسبی پیدا کند. چون بنا به نظر بسیاری از کارشناسان، مشکلات اقتصادی ایران، به ویژه در هشت سال اخیر، در مرحله‌ی اول ناشی از مدیریت نادرست و غیرکارشناسانه بوده و در مرحله‌ی دوم ناشی از تحریم‌ها. حال اگر هردوی این‌ها مقداری اصلاح‌ مسیر داده شوند، می‌توان گفت که چشم‌انداز بهتری برای شرایط اقتصادی کشور باز خواهد شد. به ویژه با توجه به این مسئله که دو طیف به آقای روحانی رأی دادند –یعنی ناراضیان اقتصادی و ناراضیان سیاسی-  رضایت ناراضیان اقتصادی شاید مقداری به تدریج جلب شود. ضمن این که در اثر این توافق‌نامه مقداری توقع‌شان بالا رفته است.

ناراضیان سیاسی هم به همین شکل؛ یعنی آن‌ها هم الان دو دسته شده‌اند. بخش بزرگ‌تری معتقدند که آقای روحانی باید اصلاحات سیاسی و اقتصادی و سیاست خارجی را موازی پیش ببرد. اما حتی آن‌هایی که فکر می‌کنند باید اولویت را به اقتصاد و سیاست خارجی بدهد، الان با اصلاح این مسیر سیاست خارجی و اقتصاد، توقع‌شان بیشتر خواهد شد که آقای روحانی باید از این امتیازی که دارد و پایگاه و اعتباری که کسب کرده، استفاده کند و آن را  صرف اصلاحات داخلی بکند. اما به نظر نمی‌آید، حداقل در کوتاه‌مدت، جریان راست افراطی در ایران که دست بالا را دارد و جریان بیت و خود مقامات و رأس هرم سیاسی در ایران، بخواهند هم‌زمان این امتیاز را هم بدهند و نقطه مثبت دیگری در پرونده دولت ثبت کنند. جدا از مشکلات معرفتی و مشکلات ساختاری، به لحاظ روان‌شناختی هم به نظر من، در کوتاه‌مدت آمادگی این نرمش در داخل وجود ندارد.

اما اگر روابط خارجی کشور اصلاح بشود و به تدریج آرامشی هم در اقتصاد کشور حاکم بشود، شاید آقای روحانی هم این درک و دریافت را داشته باشد که باید پایگاه سیاسی خود را حفظ کند و بنابراین نقشه‌ی راهی هم –که متأسفانه الان به نظر می‌رسد وجود ندارد- در رابطه با اصلاحات سیاسی داخلی در پیش بگیرد و طراحی کند و بتواند ناراضیان سیاسی را که یکی از پایگاه‌های مهم آقای روحانی هستند و شاید عامل اصلی پیروزی‌اش بودند، بتواند راضی نگه دارد.

در نتیجه، هر چند در کوتاه مدت جناح امنیتی- نظامی که در ساخت قدرت در ایران دست بالا را دارد سعی میکند بر مواضع ضدآمریکایی و ضد غربی خود تاکید جدیدی بکند تا آثار عقب نشینی هسته‌ای‌اش را تحت تاثیر قرار دهد ( والبته این بیشتر مصرف داخلی و منطقه‌ای دارد) و یا فشار به مخالفان را افزایش دهد تا آن‌ها فکر نکنند چیزی عوض شده و یا تصور کنند شرایط تغییر کرده و یا حکومت ضعیف شده است؛ اما، به تدریج این  توافقن‌امه تاثیرات میان‌مدت و درازمدت‌اش را بر سیاست داخلی خواهد گذاشت. از جمله این که افکار عمومی  جهانی  -که تحت تاثیرفضای رسانه‌ای قدرتهای بزرگ بیشتر روی مسئله‌ی هسته‌ای ایران تمرکز داشت – روی مسائل دیگری از جمله وضعیت حقوق بشر تمرکز خواهد یافت و این باعث خواهد شد حکومت ایران نیز از این لحاظ  به این سمت رانده شود که مراعات بیشتری بکند. همچنین تجربه‌ی تاریخی نشان داده که رفاه مردم ( و نه فقر آن ها ) در ایران راه نزدیک‌تری به دموکراسی‌خواهی است. بهتر شدن وضعیت رفاهی مردم و به خصوص طبقه‌ی متوسط براثر رفع تحریم‌ها از یکسو، و  بهبود مدیریت اقتصادی کشوراز سوی دیگر؛ مطالبه‌ی آزادی و دموکراسی را در داخل بیشتر و قدرتمند‌تر خواهد کرد و جامعه‌ی مدنی و نهادهای مدنی را نیز فعال‌تر خواهد ساخت.

 توافق ژنو، یک توافق شش ماهه است.  به نظر شما، این توافق پایدار خواهد ماند؟  چه عواملی می‌توانند در تبدیل این توافق‌نامه به یک توافق‌نامه‌ی دائمی نقش داشته باشند و چه عواملی می‌توانند این مسیر را با مشکل و یا حتی شکست مواجه کنند؟ نقش افراطی‌های دو طرف در این زمینه را چگونه می‌بینید؟

این توافق‌نامه به هرحال حاصل یک نگرش تعدیل‌شده و جدید از سوی دو طرف و به ویژه ایران بود. اما طرف مقابل هم به نظر من، از زیاده‌خواهی‌های خود مقداری دست برداشت و سعی کرد مقداری واقع‌بینانه نگاه کند. تجربه‌ی جنگ در منطقه و تجربه‌ی “بهار عربی” و همین‌طور بحران‌های اقتصادی کشورهای غربی و این که منطقه‌ی خاورمیانه دیگر تحمل یک جنگ جدید را ندارد، طرف غربی را هم مقداری متعادل‌تر کرد.

به نظر می‌رسد در دو طرف مخالفان افراطی‌ای وجود دارند، اما من فکر می‌کنم که در طرف ایران، این مخالفان ضعیف‌تر خواهند بود. چون‌ رهبر جمهوری اسلامی، بنا به دلایلی، از این مذاکرات حمایت کرده و می‌خواهد هم خطر جنگ را از بالای سر نظام دور کند و هم مشکل شورش داخلی و نارضایتی شدید مردم که داشت به مرزهای بحران نزدیک می‌شد را رفع کند.

اما افراطی‌های جهانی هم هستند؛ هم در امریکا و هم در کشورهای عربی منطقه و همین‌طور اسراییل. این‌ها می‌توانند کارشکنی‌هایی بکنند، اما مسئله‌ی مهم، مخالفین در داخل امریکا هستند که آن‌جا هم شاید وضع سخت‌تر از ایران باشد. چون به هرحال کشوری است که دمکراسی قوی‌تری دارد و کنگره می‌تواند کارشکنی کند. اما با توجه به این که در آن‌جا هم آقای اوباما خواهان پیشرفت این روند است و حتی به دنبال یک دست‌آورد سیاسی در منطقه نیز هست، علی‌رغم نارضایتی برخی از متحدین امریکا در بین کشورهای عربی و اسراییل، اگر خطر جنگ را دور بکند و اگر ایران را به تعبیر امریکایی‌ها “به تسلیم وادار کند”، این می‌تواند یک امتیاز مثبت برای انتخابات بعدی هم باشد.

بنابراین، من خوش‌بینانه فکر می‌کنم که این روند غیرقابل بازگشت است، مگر اتفاقات خیلی غیرمنتظره بیافتد که  درصد احتمال وقوع‌اش را نمی‌توان خیلی بالا دانست.

 

تاریخ انتشار : ۸ آذر, ۱۳۹۲ ۱:۰۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!