پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۲

پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۲

دلایل فراخوان «ث ژ ت» برای دادن رأی به برنامه «جبههٔ نوین مردمی»
«ث ژ ت» هرگز خود را در پناهگاه مخفی نکرده است و همواره حتی به قیمت تحمل ضربات شدید مواضع شجاعانه‌ای که لازم بوده را اتخاذ کرده است؛ به عنوان...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!
برای رهایی ایران از اقتدارگرایی و تمامیت‌خواهی، با رنج و اندوه خون ریخته‌شدهٔ جوانان در این چند دهه در جان، بر خلاف دور اول، در دور دوم انتخابات شرکت می‌کنم...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی
جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران

حقوق بشر میراث مشترک جهانی

حقوق بشر، حقوق جهانشمول است. زيرا سر چشمه آن، سرشت مشترک انسانها است. حقوق بشر بر ارزش حيات، بر ارزش کرامت و شرافت همه انسانها، بر برابری مردان و زنان و بر تساوی ملل کوچک و بزرگ صحه ميگذارد. ما بعنوان انسان دارای اين حقوق هستيم، نه بعنوان عضو اين يا آن جامعه، يا گروه اجتماعی و يا قوم. سرشت مشترک انسانها، بنيادی تر از ديگر گونه های هويت است

حقوق بشر، حقوق جهانشمول است. زیرا سر چشمه آن، سرشت مشترک انسانها است. حقوق بشر بر ارزش حیات، بر ارزش کرامت و شرافت همه انسانها، بر برابری مردان و زنان و بر تساوی ملل کوچک و بزرگ صحه میگذارد. ما بعنوان انسان دارای این حقوق هستیم، نه بعنوان عضو این یا آن جامعه، یا گروه اجتماعی و یا قوم. سرشت مشترک انسانها، بنیادی تر از دیگر گونه های هویت است. 
حقوق بشر به قدمت خود بشر است. حقوق بشر با انسان زاده میشود ولی نمیتوان آن را در حقوق طبیعی خلاصه کرد. حقوق بشر در عین حال مفهومی فراتر از حقوق طبیعی است، مفهومی تاریخی ـ اجتماعی که به مرور رشد یافته، ملموس تر شده و شکل گرفته و تکامل مییابد. 

نقش حقوق بشر 

آرمان حقوق بشر به شکل گیری تحولات جهان کمک شایانی کرده است. حقوق بشر تبعیض نژادی را پایان داد و در برچیدن استعمار و دستیابی به نظام جهانی موجود که کمابیش ٢٠٠ دولت را دربرمیگیرد، موثر افتاد. حقوق بشر در جلوگیری از جنایتها از جمله سر به نیست کردنها و قتلهای غیرقانونی در آمریکای لاتین تا اندازه ای زیادی موثر افتاد. بجرات میتوان گفت نسبت به سال ١٩۴٨ جوامع بسیار بیشتری دارای نظامهای حقوق بشر شده اند. صدها میلیون انسانی که نیم سده پیش، از هیچیک از حقوق بشر برخوردار نبوده اند، امروز زیر چتر حمایت رژیم های حقوق بشر به سر میبرند. شمار بیشتری از کشورها، تامین حقوق فردی را در قانون اساسی خود تدارک میبینند و ضمن پذیرش تعهدات بین المللی، زیر نوعی نظارت و مراقبت بین المللی قرار دارند. 
اما هنوز در بخش زیادی از جهان، از جمله در کشور ما حکومتهای استبدادی بطور آشکار و خشن حقوق انسانها را نقض میکنند و در مقابل جامعه جهانی می ایستند. حکومتهای مستبد با سرکوب نیروهای مخالف، امکان شکل گیری آلترناتیوهای دمکراتیک را سلب میکنند و اجازه نمیدهند که دمکراسی در این کشورها پا بگیرد. 

جایگاه حقوق بشر 

بر اثر تحولات دو دهه اخیر، عامل بین المللی برای تامین حقوق بشر در حکومتهای استبدادی بیک پارامتر مهم تبدیل شده است. اما هنوز جایگاه شایسته و ضرور خود را پیدا نکرده است. هنوز کشورهای اروپائی و امریکا در مناسبات با دولت های مستبد به مسئله حقوق بشرچندان توجهی ندارند و منافع اقتصادی و سیاسی را مبنا قرار میدهند. 
برای اینکه حقوق بشر بتواند به عامل فشار جدی به حکومت های مستبد تبدیل شود، لازم است که تامین حقوق انسانها، نه امر داخلی حکومتها، بلکه مسئله تمام بشریت و جامعه بین الملل تلقی شود و نظام بین المللی امکان یابد که در عرصه مسائل حقوق بشر بطور موثر دخالت کند. برای عملی کردن آنچه گفته شد، باید در درجه اول پذیرفته شود که حاکمیت دولتها نه امری مطلق، بلکه امری نسبی است. 
در نظام سنتی بین المللی، حاکمیت مطلق و قاهرانه دولتها بر اتباع و شهروندان در بعد داخلی و نیز استقلال عمل آنها در روابط خارجی، حق انحصاری و جهانی دولتها محسوب میشد. و این حق انحصاری در منشور ملل متحد پذیرفته شده است. از این رو اصل احترام به حاکمیت و نیز عدم مداخله در امور داخلی دولتها، از ارکان و مبانی نظام بین الملل و همچنین حقوق حاکم بر آن است. 
اما افزایش دولتها و سازمانهای بین المللی و گسترش ارتباطات و وابستگی و منافع متقابل کشورها، زمینه های دگرگونی روابط بین الملل را فراهم آورده است. از این رو حاکمیت دولتها و اصل عدم مداخله در امور داخلی دولتها را باید مفهومی نسبی تلقی کرد. 
در شرایط کنونی حقوق بشر بر اثر تحولات و رویکردهای جدید، ابعاد گسترده ای در سطح نظام بین المللی یافته است، تا آن حد که دامنه آن به صلح و امنیت بین المللی کشیده شده است. از این رو، حفظ صلح و امنیت بین المللی، در گرو رعایت حقوق بشر است. 
حقوق بشر در واقع حاکمیت دولتها را با مجموعه ای از معاهدات چند جانبه، از لحاظ سیاسی و حقوقی محدود کرده است، بگونه ای که پطروس غالی دبیر کل پیشین سازمان ملل متحد در گزارشی به شورای امنیت در ٣١ ژانویه سال ١٩٩٢ اعلام کرد: “احترام به حاکمیت، برای هرگونه پیشرفت مشترک بین المللی، امری است حیاتی، ولی زمان حاکمیت مطلق و انحصاری سپری شده است و تئوری آن هیچگاه با واقعیت منطبق نبوده است”. 
بر این اساس اوضاع داخلی یک کشور، حتی اگر منافع هیچ دولتی را در آن دخالت نداشته باشد، چه بسا تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی به شمار آید. به همین خاطر قواعد بنیادین حقوق بشر به قواعد آمره حقوق بین الملل تبدیل شده است. 
از این رو باید مفهوم حقوق بشر تکامل یابد، جایگاه آن در نظام بین المللی ارتقا پیدا کند، بر اختیارات نهادهای مرتبط با مسائل حقوق بشر افزوده شود و نظام بین المللی بپذیرد که سازمانهای جهانی حقوق بشر اجازه و امکان دخالت در تمام کشورهای جهان در عرصه مسائل حقوق بشر را داشته باشند و نماینده آنها بتواند در هر کشوری که حقوق بشر نقض میشود، حضور یافته و گزارش خود را برای تصمیم گیری در اختیار اجلاس عمومی سازمان ملل متحد بگذارد تا سازمان ملل متحد به اقدامات ضرور برای تنبیه حکومتهای مستبد دست بزند. بعلاوه باید این امکان فراهم گردد که سازمانهای جهانی حقوق بشر مستمرا و از نزدیک بر اجرای حقوق بشر در کشورها نظارت داشته باشند. 

بهروز خلیق 
بیستم آذر ١٣٨۴ 

تاریخ انتشار : ۲۰ آذر, ۱۳۸۴ ۲:۳۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

دلایل فراخوان «ث ژ ت» برای دادن رأی به برنامه «جبههٔ نوین مردمی»

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!