پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۴

پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۴

دلایل فراخوان «ث ژ ت» برای دادن رأی به برنامه «جبههٔ نوین مردمی»
«ث ژ ت» هرگز خود را در پناهگاه مخفی نکرده است و همواره حتی به قیمت تحمل ضربات شدید مواضع شجاعانه‌ای که لازم بوده را اتخاذ کرده است؛ به عنوان...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!
برای رهایی ایران از اقتدارگرایی و تمامیت‌خواهی، با رنج و اندوه خون ریخته‌شدهٔ جوانان در این چند دهه در جان، بر خلاف دور اول، در دور دوم انتخابات شرکت می‌کنم...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی
جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران

حیات ٢۷ ساله “کار”

انتخاب نام "کار" براى ارگان سازمان از سمتگيرى اجتماعى سازمان برخاسته بود. در سرمقاله اولين شماره کار آمده است: "اينک که خلق ما متحد و يکپارچه پس از نبردى خونين رژيم سلطنتى را واژگون کرده......اينک که وظيفه همه نيروهاى انقلابى است که دستآوردهاى انقلاب را حفظ کنند...ما وظيفه خود ميدانيم که با انتشار يک نشريه ويژه کارگرى قدمى ديگر در جهت ارتقاء جنبش کارگرى برداريم."

“کار” امسال وارد ٢٨ امین سال حیات خود میشود. حدود یک ماه بعد از انقلاب بهمن و آغاز فعالیت علنى سازمان، اولین شماره کار روز شنبه ١۹ اسفند ماه سال ١٣۵۷ برپیشخوان روزنامه فروشها قرار گرفت. گذر از مبارزه مسلحانه به مبارزه سیاسى، در انتشار “کار” تجلى یافت. 
انتخاب نام “کار” براى ارگان سازمان از سمتگیرى اجتماعى سازمان برخاسته بود. در سرمقاله اولین شماره کار که به ضرورت انتشار نشریه اختصاص یافته بود، به همین موضوع پرداخته شده است: “اینک که خلق ما متحد و یکپارچه پس از نبردى خونین رژیم سلطنتى را واژگون کرده……اینک که وظیفه همه نیروهاى انقلابى است که دستآوردهاى انقلاب را حفظ کنند…ما وظیفه خود میدانیم که با انتشار یک نشریه ویژه کارگرى قدمى دیگر در جهت ارتقاء جنبش کارگرى برداریم.” و به دنبال آن آمده بود: “آیا کسى میتواند ادعا کند که سرنگونى رژیم بدون شرکت کارگران در جنبش اخیر ممکن بود؟ مسلما، خیر”. مطالب شماره اول “کار” عمدتا به مسائل کارگرى اختصاص یافته و برپیشانى صفحه شعار “کارگران و زحمتکشان متحد شود” نقش بسته بود.
“کار” که در سالهاى بعد از انقلاب بطور مرتب و به صورت هفتگى منتشر میشد، به تدریج از نشریه ویژه کارگرى فاصله گرفت و به نشریه سیاسى تبدیل شد. اما همچنان مسائل کارگرى در آن جاى ویژه اى را داشت. 
نشریه کار در زمان انتشار علنى آن در کشور جاى خود را در بین فعالین سیاسى، کارگران و زحمتکشان باز کرده بود. آنها تحلیلهاى سیاسى، مواضع سازمان و اخبار کارگرى را در نشریه کار تعقیب میکردند و خواستها و مطالبات خود را در آن مى یافتند. 
نشریه کار عمدتا از کانال تشکیلات سازمان توزیع میشد. گستردگى تشکیلات سازمان موجب شده بود نشریه کار به کارخانه ها، روستاها، دانشگاه ها و محافل سیاسى راه یابد. در آن سالها به تدریج هم بر تیراژ نشریه افزوده میشد و هم کیفیت کار بالا میرفت. زمامداران کشور که از گسترش فعالیت سازمان و از نفوذ نشریه کار آگاه شده بودند، جلوی انتشار علنى کار را گرفتند. نشریه کار اجبارا مدتى تعطیل گشت و بولتن خبرى ـ سیاسى که در تیراژ محدود چاپ میشد، جاى آن را گرفت. بدین ترتیب اولین دوره “کار” که انتشار علنى و گسترده اى داشت، متوقف گردید.

“کار” در دوره مهاجرت
اما در اولین فرصتى که در مهاجرت فراهم آمد، انتشار دومین دوره “کار” در سال ١٣۶٢آغاز گردید. این بار “کار” از نشریه هفتگى به نشریه ماهانه تبدیل شد. در این دوره، “کار” مشخصات نشریه مخفى را داشت. چرا که در آن سالها “کار” به داخل کشور ارسال میشد و در داخل کشور تکثیر و توزیع میگردید. انتشار دومین دوره “کار” تا زمان تعطیل نشریه هفتگى “اکثریت” ادامه یافت و بعد از آن انتشار دوره سوم آغاز گردید. در این دوره “کار” با مختصات نشریه سازمان در مهاجرت منتشر گردید. لذا قطع نشریه، آرایش و صفحه بندى آن تغییر یافت. در دور سوم نشریه “کار” بصورت دوهفتگى و بطور منظم منتشر گردید. در این دوره نشریه بتدریج از وضعیت نشریه حزبى با مشخصات شناخته شده در آمد و به نشریه باز تبدیل گردید. دیدگاههاى موجود در سازمان امکان یافتند که در نشریه نظرات خود را منتشر سازند، صفحات کار برروى صاحب نظران باز شد و اکثر مطالب با نام نویسنده آن همراه شد. در ادامه سردبیر و شوراى سردبیرى که مسئولیت نشریه را بعهده داشتند، به خوانندگان معرفى گردیدند. 
در دوره سوم، “کار” همچنان به عنوان ارگان سازمان ماند، ولى الگوى جدیدى از ارگان حزبى ارائه داد. الگوئى که در آن دیدگاههاى ارگانهاى هدایت کننده سازمان در اعلامیه ها و بیانیه ها و در سرمقاله و یادداشت بازتاب مییافت، ولى در صفحه دیدگاهها امکان بازتاب نظرات مختلف فراهم میشد. این امر موجب شد که تا حدودى نشریه کار از سیماى معمول نشریات حزبى فاصله گیرد، همکارانى از بیرون از سازمان پیدا کند و با مطالب متنوعترى انتشار یابد. در این دوره نشریه کار توانست خوانندگان ثابت قدمى پیدا کند که علاقمند به مطالعه آن بودند.

کارآنلاین
اما با فراهم آمدن امکان انتشار نشریه در اینترنت ، ضرورت گذر از نشریه چاپى به کارآنلاین مطرح گردید. کنگره هفتم سازمان بر طرح ارائه شده از جانب شوراى سردبیرى وقت صحه گذاشت و مسئله انتشار کارآنلاین در دستور کار شوراى مرکزى قرار گرفت. علیرغم مشکلات موجود برسرعملى کردن تصمیم کنگره هفتم، سرانجام کارآنلاین به جریان افتاد و بدین ترتیب دوره جدیدى از حیات “کار” آغاز گردید. 
کارآنلاین محدودیتهائى که در کار انتشار چاپى وجود داشت، تا حدودى توانست پشت سربگذارد و امکان آن را فراهم آورد که مواضع ارگانهاى مرکزى و مطالب تحریر شده و دریافتى در فاصله زمانى اندک در دسترس خوانندگان قرار گیرد. اکنون میزان و طیف مراجعه کنندگان به کارآنلاین به مراتب بیشتر از سابق است و دیدگاهها و مواضع سازمان در بین نیروهاى گسترده ترى بازتاب پیدا میکند.

حیات ٢۷ ساله “کار”
کار در ٢۷ سال گذشته به غیر از وقفه اى که جمهورى اسلامى برآن تحمیل کرد، به طور مرتب انتشار یافته و حیات و سرزندگى سازمان ما را بازتاب داده است. کار علیرغم تمام افت و خیزهاى سال های اخیر در حیات سازمان که طبعاً در آن بازتاب یافته است، بر همان اهدافى که در زمان انتشارش مطرح بود، پایبند مانده است. کار همواره از هویت چپ سازمان و از سمتگیرى آن دفاع کرده و خواستها و مطالبات آزادى خواهانه و عدالت طلبانه مردم ما را منعکس کرده است. 

تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند, ۱۳۸۴ ۲:۳۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

دلایل فراخوان «ث ژ ت» برای دادن رأی به برنامه «جبههٔ نوین مردمی»

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!