یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۲

یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۲

کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری
نگاره‌ها
نسل‌ها می‌آیند ومی‌روند؛ گاه مبارزه می‌کنند برای زندگی. گروهی کوچ می‌کنند با دل در گرو خاک آبا و اجدادی ... و شاید اندکی تاریخ و سرنوشت بسازند. حاکمان هم گاه...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان
ترس یا هوشیاری؟
انگیزۀ شرکت در مرحلۀ دوم انتخابات دفع شرِ یک جریان به غایت ارتجاعی و خطرناک بود که مثل سرطان در جامعه ریشه دوانده است .ترس از جریان جلیلی و میرباقری...
۲۹ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: جابر حسينى
نویسنده: جابر حسينى
نقش تاریخی هنر و هنرمندان در روند تکامل اجتماعی
تاریخ مبارزات مردمان در گوشه گوشه جهان همواره تجلی‌گاه نقش هنرمندان در روندهای تاربخی و گذرگاه‌های مهم آن بوده است. در مقاطعی از تاربخ سیر تحولات را با تغییرات شگرف...
۲۸ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کامران
نویسنده: کامران

در بطری هوشمند، تلفیقی از چاپگر ۳ بعدی و فناوری مدرن

فناوری چاپ سه بعدی میتواند در نهایت مدار الکترونیکی‌ ارزانی را تولید کند که قابل اضافه کردن به بسته بندی غذا، برای هشدار دهی‌ به مصرف کننده در مورد سالم بودن غذا ‌باشد.

(D PRINTING) تا به اینجا و در زمان کوتاهی که از زمان بوجود آمدنش میگذرد به دستاوردهای قابل توجهی‌ دست یافته است.تا به اینجا شاهد ساخت پًل و ساختمان توسط فناوری چاپ سه بعدی بوده‌ایم.دانشمندان حتی توانسته اند جمجمه مغز انسان را به کمک این فناوری بسازند.

اما موردی جدید به این لیست اضافه شده است که پتانسیل کاربرد آن میتواند بسیار وسیع باشد.برای اولین بار محققان موفق به نمایش این شدند که فناوری چاپ سه بعدی قادر به تولید قطعات الکتریکی‌ کاملا کارکردی دربرگیرنده مقاومت، خازن و حتی سنسورهای الکتریکی‌ بی‌ سیمی تعبیه شده ،میباشد ،.پژوهشگران در دانشگاه برکلی در کالیفرنیا  نمونه یک در بطری هوشمند بی‌ سیمی که به کمک چاپگر سه بعدی تولید شده را ارائه کردند که برای بطری شیر قابل استفاده میباشد و از طریق سنسورهای تعبیه شده قادر است تا علائم مسمومیت شیر را تشخیص دهد.

این محققان در همکاری با تیمی از دانشگاه چیو در تایوان مدار الکتریکی‌ سه بعدی را تولید کردند با ترکیب مواد پلیمر سنتی به همراه موم. پلیمرها که بخاطر قابلیت انعطاف در فناوری چاپ سه بعدی مورد استفاده بسیار قرار می‌گیرد، نسبت به برق عایق ضعیف می‌باشد و به این خاطر از آن در وسائل برقی‌ کمتر استفاده میشود. که این مورد با استفاده از ترکیب موم و پلیمر حل میگردد. و در ادامه کار موم از میان برداشته میشود.

طراحی سنسورها ، در بطری هوشمند را قادر می‌سازد به تشخیص تغییرات ناشی‌ از افزایش مقدار باکتری در شیشه شیر ی ، که محققان به مدت ۳۶ ساعت در دمای اتاق رها کردند.

این نمونه گواهی بر این ایده می‌باشد که قطعات الکترونیکی‌ تولید شده توسط چاپگر ۳ بعدی چه میتواند برای ما انجام دهد. و تا آنجا که به محققان بر میگردد ، این در بطری هوشمند تازه شروع کار است.

توانایی تولید قطعات الکتریکی‌ حساس و کاربردی باعث تغییر کیفیت زندگی‌ مردم خواهد شد ( و میلیونها کیلومتر از آنچه که آنچه که علمی‌-تخیلی‌ نامیده میشود فاصله دارد).

به کمک این فناوری روزی عموم مردم به سادگی و با دانلود فایل‌های ۳ بعدی از اینترنت در قالب اشکال و رنگ‌های مختلف قادر به چاپ دستگاههای مفید و کاربردی در خانه خواهند بود.

هر چند احتمالا میدان توجه محققان، گوشیهای هوشمند و کامپیوتر را در بر نمیگیرد ، مطالعات جاری ( با در نظر داشت کوچکی اندازه معمول درتولید قطعات با تکنولوژی بالا) زمینه را برای گسترش استفاده از قطعات اساسی الکترونیکی که به افراد در گستره زندگی‌ روزمره یاری رساند، فراهم می‌سازد.

فناوری چاپ سه بعدی میتواند در نهایت مدار الکترونیکی‌ ارزانی را تولید کند که قابل اضافه کردن به بسته بندی غذا، برای هشدار دهی‌ به مصرف کننده در مورد سالم بودن غذا ‌باشد.

می‌توان مواردی را متصور بود که در آن مصرف کنندگان با استفاده از گوشی هوشمند قادر به کنترل تازگی و سالم بودن غذای قرار گرفته بروی قفسه‌های فروشگاهها باشند.

 

مردمک چشم، پنجره ایی به ذهن سرگردان

بر اساس تحقیقاتی جدید که نتایج آن در ۱۹ مین مجمع سالیانه انجمن تحقیقات علمی‌ مربوط به هوشیاری در پاریس ارائه شد، به نظر می‌رسد که بین اندازه مردمک چشم با ذهن سرگردان ارتباط وجود دارد و اینکه قطر مردمک چشم نشانه ا یی است از اینکه فرد از افکار متمرکز بر حوادث بیرونی به دنیای خاطرات و تصورات داخلی‌ تغییر مسیر داده است.

دانشمندان علوم مغز واعصاب بطور روزافزونی به پدیده خیال بافی توجه نشان می‌دهند، و تا به اینجا موفق به شناسایی مناطقی از مغز – به نام شبکه حالت پیش فرض- شده اند که به هنگامی که فرد بروی افکار خود ساخته تمرکز پیدا میکند، فعال میشوند.این شبکه ظاهراً نشان دهنده فعالیتهای استراحت بیدار مغز میباشند و بسیاری معتقدند که تامین کننده مسیر شناخت چگونگی‌ عملکرد مغز می‌باشد.

مطالعات و بررسیهای اخیری که در این رابطه انجام شده است مطرح می‌کند که احتمالا یک راه ساده‌تر برای تشخیص سرگردانی ذهن وجود داشته باشد و آن توجه به قطر مردمک چشم می‌باشد.گروهی تحقیقاتی‌ در دانشگاه یورک در کالیفرنیا تصمیم به امتحان این نظر و مقایسه تغییرات مردمک‌ چشم در ارتباط با ورود ی اطلاعات از مغز گرفتند (با در نظر داشت اینکه مشاهده علمی در مقایسه با توصیف شرکت کنندگان از تجربه اشان قابل اعتمادتر می‌باشد). گروهی ۷۸ نفر در این آزمایش شرکت کردند. در روند آزمایش و به هنگام انجام وظایف ساده ( و تا حدی خسته کننده ) یا مغز افراد اسکن شد یا حرکات چشمان شرکت کنندگان مورد برسی‌ قرار گرفت.

وظایف از نظر میزان دشواری متغیر بودند ، بنابر این محققان امکان انتخاب موارد دشوارتر و در نتیجه دستکاری در میزان تمرکز شرکت کنندگان را در دست داشتند و در نتیجه فضایی کمتر و یا بیشتراز آزادی ذهنی‌ برای روی آوردن به افکار سرگردان در حال اجرای آزمایش ایجاد کردند.

در دو آزمایش اولیه محققان مشاهده کردند که نسخه ساده آزمایش واقعا آسان بود چرا که اندازه گیری پاسخ شرکت کنندگان سریعتر انجام شد و تعداد پاسخهای دقیق نیز بیشتر بودند،این دو آزمایش به هم چنین نشان داد ند که در مقایسه با وظایف سختتر ، روند انجام وظایف آسان ترهمراه شد با درجه یی بیشتری از خیال بافی و فعالیت شبکه وضعیت اصلی‌ مغز.

در آزمایشی‌ نهایی‌، محققان قطر مردمک چشم شرکت کنندگان را در طول انجام وظیفه تحت نظر گرفتند و نه چندان غیر منتظره مشاهده کردند که قطر مردمک چشم به میزان سختی وظائف و زمان واکنش ربط پیدا کرد. و به همچنین متوجه شدند که اندازه مردمک چشم ارتباط دارد به میزان خیال بافی‌ که در جریان انجام وظیفه توسط شرکت کنندگان اتفاق می‌افتد، که این نکته پس از انجام وظیفه توسط خود افراد نیز تأیید شد.

بزرگی‌ قطر مردمک چشم قبل از پاسخ دهی ، ‌ زمان واکنش را به درستی‌ پیش بینی‌ کرد، اما فقط در مورد کسانی‌ که میزان بیشتری از وجود خیال بافی در ذهنشان را تجربه کردند.و این بیان می‌کند که خیال بافی‌، اندازه مردمک چشم و زمان واکنش به نوعی با هم در ارتباطند.

اما محققان مطمئن نیستند که این عوامل چگونه به هم ارتباط پیدا میکنند.اینکه آیا ارتباطی‌ مستقیم بین خیال بافی و اندازه مردمک چشم وجود داشته باشد به تحقیقات بیشتری احتیاج است.

اگر این یافته‌ها تأیید شوند این امکان به وجود میاید تا به کمک مشاهده تغییرات در مردمک چشم متوجه شد که آیا فرد در حال توجه به          موردی قرار دارد یا در حال خیال بافی بسر میبرد. موارد استفاده کاردبردی این امکان میتواند در بر گیرنده نمونه های بسیاری باشد از جمله ایمنی جاده ها.

غالب تصادفات رانندگی بخاطر حواس پرتی اتفاق می‌افتند، بنابر این محاسبه میزان افکار سرگردان فرد به کمک اندازه گیری قطر مردمک چشم میتواند مورد استفاده گسترده ای قرار گیرد.برخی‌ از شرکتهای اتومبیل سازی در حال تلاش برای پیاده سازی روش ردیابی چشم میباشند که باید دید تا چه حد دقیق میباشند.

توانایی‌ تشخیص آسان سرگردانی ذهن میتواند استفاده کاربردی را بهمراه داشته باشد در تمام مواردی که دربرگیرنده انجام وظایفی تکراری یا نیاز به توجه متمرکز برای زمانی‌ طولانی را می‌طلبد.

https://www.braindecoder.com/your-pupils-may-be-a-window-into-your-wande…

http://news.berkeley.edu/2015/07/20/3d-printed-electronic-smart-cap

 

تاریخ انتشار : ۵ مرداد, ۱۳۹۴ ۱۱:۳۵ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴

سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان

نگاره‌ها

ترس یا هوشیاری؟