سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۷

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۷

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

دفاع از جمهوریت یا مشروعیت زدایی از نظام

آری ما مشارکت کنندگان در انتخابات به جد معتقدیم در شرایط فعلی راه حل مشکلات اقتصادی و سیاسی و اجتماعی کشور از مسیر تعمیق شکاف دولت - ملت نمی گذرد. اما متاسفانه شکاف دولت- ملت به خاطر استبداد ورزی هسته سخت قدرت از سال ٨٨ بدین سو علیرغم ترمیم نسبی در دولت اول روحانی مدام عمیق و عمیق تر شده است مشارکت کمتر از پنجاه درصدی مردم در انتخابات دیروز حاکی از تعمیق این شکاف است.

از دوستان عزیز چه آنان که در انتخابات شرکت کردند و چه آنها که مخالف شرکت بودند و چه مرددین تقاضا دارم درنگی بر کنش خویش نمایند و مکثی بر این سوال: کنش ما معطوف به کدام هدف قابل دسترس بوده است. دفاع از جمهوریت نظام یا مشروعیت زدایی از کل نظام؟        

ما ایرانیان راه سنگلاخ دمکراسی خواهی را از ۱۱۵ سال پیش آغازیده ایم، و اکنون به میانه رسیده ایم. گسست هایی همواره درروند دموکراسی خواهی داشته ایم. گسست هایی از جنس استبداد مطلقه رضا شاهی و یا از جنس رژیم کودتایی محمد رضا شاهی که به انقلاب انجامیده است. حکایت انقلاب بهمن با بهار آزادی سه یا چهارساله اش و بازگشت به سرکوب و استبداد در سایه جنگ و ترور تا رجعت به اهداف انقلاب بهمن در خرداد ۷۶ تا جنبش سبز در سال ۸۸ و کودتای انتخاباتی تا دولت روحانی و اکنون اینجا در خرداد ۱۴۰۰ با تدارک شبه کودتایی با هدف ذبح جمهوریت نحیف نظام در پای اسلامیتی از جنس حجتیه و تفکر مصباح و جبهە پایداری.                                                                                                                    

آری هدف ما شرکت کنندگان  در انتخابات دفاع از جمهوریت نظام  بوده است نه مشروعیت زدای از نظام. آری ما آگاهانه روی اسبی بازنده شرطبندی کردیم با احتمال برد پنج تا ۱۰ درصد. شهامت به خرج دادیم  واز آبروی خویش مایه گذاشتیم تا بلکه کاری کنیم. البته که می دانسیم دیکته نانوشته غلط ندارد. نیک می دانستیم که در فردای باخت دوست و دشمن زبان به شماتت ما خواهند چرخاند. ما ابله نبودیم ما به قدر توان خواستیم جلو این کودتای خزنده قد علم کنیم. خواستیم اعلام وجود کنیم. درغیاب مدعیان اصلاح طلبی و در زیر سایه سنگین سکوت سترون آنها وناز وافاده های روشنفکرانه شان… تاج زاده می دانست که رد صلاحیت می شود آمد به میدان و حرف هایی زد تا بگوید ما نمرده ایم. ما مقابل شبه کودتای شما ایستاده ایم با تمسک به خطابه درخشان مارتین لوترکینگ خطاب به سیاهان آمریکا که می گفت “رویایی دارم” تاج زاده گفت: ما ایرانیان از آبشخور مشروطه سیراب می شویم و رویایی داریم رویای دموکراسی و تغییر قانون اساسی. شما نمی توانید رویای ما را بکشید. این کار .جنبشی در بدنه اجتماعی اصلاح طلبان پدید آورد. مهدی کروبی هم از آبروی خویش مایه گذاشت و از حصر پیام مشارکت و حمایت از همتی فرستاد.

ما تخم مرغ های خودرا در سبد براندازانی از جنس “شورای مدیریت  گذار” نگذاشتیم ما نه در میدان استبداد بازی کردیم نه در سودای گسست از سنت دموکراسی خواهانه مشروطیت و انقلاب بهمن ما باز اصالت را به صندوق رای دادیم. شاید یخ رخوت و دلسردی در بدنه معترض جامعه آب شود و مددی کند و میز بازی اقتدارگرایان و محافظه کاران را بر هم بزند. ما در بازی تحریم و نه به جمهوری اسلامی که از سه سال پیش در آن سوی مرزها نطفه بسته بود و سویه ای براندازانه داشت وارد نشدیم چرا که درطیف متنوع تحریم طلبان هیچ گفتمانی نمی تواند هژمون شود. نخواستیم با عافیت طلبی چند روزی سرمست و سرخوش از نشئه پیروزی عدم مشارکت خویش را به رخ دیگران بکشیم.

اما نوک پیکان شماتت و انتقاد ما باید متوجه هسته سخت قدرت و شورای نگهبان و حلقه های  نظامی – امنیتی باشد. که اعتقادی به جمهور مردم ندارند و پس از رسوایی آنها در کودتا و تقلب انتخاباتی سال ۸۸ به مهندسی قبل از انتخابات روی آورده اند. و هماهنگ با براندازان به مثابه دوتیغه یک قیچی به تعمیق شکاف دولت-ملت همت گماشته اند.همان کسانی که در سال ۹۶  با شعار مرگ بر روحانی به کمک علم الهدی تظاهرات ضد حکومتی را از مشهد کلید زدند تا دولت منتخب مردم را زمین بزنند و در سال ۹۸ تظاهرات مسالمت آمیز فرودستان شهری را به خاک و خون کشیدند. هواپیمای مسافری را ساقط و سپس حاشا کردند همان کسانی که با بی شرمی تمام در مناظره های انتخاباتی طوفانی از دروغ و افترا وعده به پا کردند و تمام ناملایمات و مشکلات کشور را به دولت حسن روحانی نسبت دادند و کلمه ای از جنگ اقتصادی ترامپ و تحریم کشور توسط آمریکا و پاندمی کرونا بر زبان نراندند.

آری ما مشارکت کنندگان در انتخابات به جد معتقدیم در شرایط فعلی راه حل مشکلات اقتصادی و سیاسی و اجتماعی کشور از مسیر تعمیق شکاف دولت – ملت نمی گذرد. اما متاسفانه شکاف دولت- ملت به خاطر استبداد ورزی هسته سخت قدرت  از سال ۸۸ بدین سو علیرغم ترمیم نسبی در دولت اول روحانی مدام عمیق وعمیق تر شده است مشارکت کمتر از پنجاه درصدی مردم در انتخابات دیروز حاکی از تعمیق این شکاف است. تنها وفاق و اجماع ملی مسیر توسعه سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی مارا هموار می کند و صندوق رای هنوز می تواند فیصله بخش منازعات سیاسی واقتصادی باشد. شکی نیست که وظیفه حکومت است خیابان را برای اعتراضات مسالمت آمیز وخشونت پرهیز اقشار و طبقات مختلف امن کند.                                                                                                                                                                                                         

و سخن آخر آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهورکشور و بلکه مسئول دربرابر همه ایرانیان از اواسط مرداد در پاستور مستقر می شود. باید با باندهای منفعت طلب و مافیایی اطرافش فاصله بگیرد. باید بتواند به وعده های انتخاباتی اش در دفاع از محرومان و تهی دستان جامه عمل بپوشاند. باید مطالبات آزادیخواهانه طبقه متوسط و ۴۲ میلیون نفر ایرانی که به وی رای ندادند را هم آویزه گوش خود کند. مناسبات با کشورهای همسایه و قدرت های جهانی را بهبود بخشد و دولتی سرکار بیاورد که در خورشان و منزلت ملت ایران باشد. حتی المقدور پایبند به همین قانون اساسی نیم بند باشد.                                                   

۲۹خرداد ۱۴۰۰

تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد, ۱۴۰۰ ۸:۰۶ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴