چهارشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۴

چهارشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۴

"همگامی" خواهان لغو حکم اعدام خانم پخشان عزیزی و آزادی فوری ایشان است
همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ایران انزجار شدید خود را از حکم اعدام خانم عزیزی اعلام میدارد و خواهان آزادی هرچه زودتر ایشان و سایر زندانیان سیاسی ایران و...
۲۶ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران
نویسنده: همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران
حجاب اجباری، محدودیتی بزرگ برای ورزش دختران
ما از جامعه ی ورزشی ایران، خصوصا مردان ورزشکار، انتظار داریم که برای رفع کلیه ی محدودیت ها از جمله حجاب اجباری، کنار زنان ورزشکار بایستند. ما همچنین از نهادهای...
۲۶ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: نسرین ستوده و صدیقه وسمقی
نویسنده: نسرین ستوده و صدیقه وسمقی
حدود و ثغور علم قاضی در استقلال قضایی
حق دادخواهی و داشتن یک نظام قضایی منصف و برخورداری از دادرسی عادلانه از جمله حقوق اساسی ملت‌ها است، و این اهداف، جز در زیر چتر حمایت یک نهاد قضایی...
۲۵ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: سیروان منصوری
نویسنده: سیروان منصوری
صلح متزلزل در سوریه جدید
پس از سقوط دیکتاتوری اسد, انتقال قدرت در سوریه منظم تر از آن چیزی بوده است که بسیاری انتظار داشتند. اما آیا حاکم جدید حاضر به سازش های پایدار هست؟...
۲۴ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: مهند النجار و ماکسیمیلیان پاپ - برگردان رضا کاویانی
نویسنده: مهند النجار و ماکسیمیلیان پاپ - برگردان رضا کاویانی
موج شاخه های گل میخک بر مزار رزا لوکزامبورگ و کارل لیبکنشت
روز یکشنبه ۱۲ ژانویه ۲۰۲۵, صد وششمین سالگرد به قتل رساندن رزا لوکزامبورگ و کارل لیبکنشت بود. مطابق معمول در این روز همه ساله در شهر برلین یادبود قتل رهبران...
۲۴ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: رضا کاویانی
نویسنده: رضا کاویانی
داشتم پوست می انداختم
در سپیدار خیال، باز می خواندم این سرود: من به پایان نمی اندیشم ...
۲۴ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
چرا سلطنت‌طلب‌ها در توهم خودبزرگ‌بینی به‌سر می‌برند؟
اساساً نوع نگاه و برخورد راست‌های افراطی با دیگران، بر مبنای دوقطبی‌سازی شدید شکل می‌گیرد: یا به‌طور کامل از آن‌ها حمایت می‌کنند یا به سرکوب و حتی حذفشان می‌پردازند. این...
۲۳ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: بهروز ورزنده
نویسنده: بهروز ورزنده

دوگانە متناقض

ایدئولوژی جمهوری اسلامی بر خلاف پراگماتیسم آن نە تنها منجر بە تقویت ملت ـ دولت نمی شود، بلکە همان خصلت پراگماتیستی سیاستهایش را نیز با دشواری های معینی روبرو کردەاست. دوگانە پراگماتیسم ـ ایدئولوژی آنگاە جواب می دهد کە هر دو بنوعی بر هم منطبق و یا نزدیک بە هم باشند

دولت ـ ملت بعنوان شکل مدرن حاکمیت در نظام سرمایەداری، بعلت پیروی کردن از منافع ملی، کە در چهارچوب یک دولت با مرزهای جغرافیائی خاصی قرار می گیرد، همیشە با معضل و یا خطر جنگ، در ابعاد بمراتب بسیار وسیعتری از گذشتە، مواجە بودەاست. برپائی دو جنگ اول و دوم جهانی از جملە علت خود را در همین مسئلە باز می یابد. دولت ـ ملتهای مدرن در اروپا در پی کسب بازارهای بیشتر در اقصاء نقاط جهان، بعلت رشد صنعت، وارد تخاصم های خونبار با همدیگر شدند و بە قتل و عام همدیگر پرداختند.

اما چنین معضلی بنوعی در دنیای کنونی، اگرچە هنوز نە کاملا، اما رفع شدەاست. ایجاد اتحادهای وسیع اقتصادی، بازرگانی و سیاسی در سراسر جهان در میان دولت ـ ملتها و نیز وجود سلاحهای مرگبار از امکان جنگ بە مانند سابق جلوگیری کردەاست؛ اما واحد دولت ـ ملت بعلت خصیصە ملی خود و هویت وجودی خود کە خود را در مقابل دیگری باز می یابد (پدیدە ناسیونالیسم کە اساسا هویتی است کە در مقابل هویت دیگری تعریف می شود و قائم بە ذات خود نیست)، مستعد برافروختن جنگ است و ذات آن، آن را بسوی جنگ می کشاند. در واقع دولت ـ ملتها کماکان در پارادوکسال جنگ ـ صلح گیر کردەاند. از یک سو ذات آنها، این گونە واحدها را بسوی جنگ می کشاند و از طرفی دگر بعلت درهم تنیدە شدن منافع با یکدیگر، گرایش قوی در آنها بسوی رقابت صلح آمیز وجود دارد. وجود ارتشهای قدرتمند و بودجەهای کلان نظامی معرف خصلت جنگجویانە آنها است و انعقاد پیماننامەهای مختلف و بازیابی خود در انواع ارگانهای منطقەای و بین المللی، معرف خصلت صلحجویانە آنها.

واحد دولت ـ ملت در چنین شرایطی در میان دوگانە میل درونی (ناسیونالیستی) و میل بیرونی (انترناسیونالیستی)، در تب و تاب است، و بە جرات می توان گفت کە گرایش انترناسیونالیستی در میان آنها روز بروز بنابر خصلت جهانی شدن بیشتر تقویت می شود. حتی آن واحدهائی هم کە میل بە گسترش قدرت خود دارند و در این مورد بە تنهائی عمل می کنند نیز در پی ایجاد پیوندهای فراملی از طریق نفوذ خود و با محوریت خود دارند. این پدیدە نشان می دهد کە واحد دولت ـ ملت بدون رابطە با دیگران اساسا نمی تواند هویت خود را حفظ کند.

دولت ـ ملتها بدین منظور هم از مشترکات فرهنگی ـ سیاسی شروع می کنند و هم از تلاش برای ایجاد منافع مشترک اقتصادی و بازرگانی. بی گمان مشترکات فرهنگی ـ سیاسی بنیاد آسان تری در این جهت اند، و مشترکات اقتصادی بنیادی، تلاش بیشتری می طلبند. بە این تصویر می توان امنیت مشترک را هم اضافە کرد کە در مقاطعی منجر بەهمکاری و ایجاد اتحادهای نظامی می شوند.

تردیدی نیست کە دولت ـ ملتهائی کە دارای ارتباطات بیشتری با جهان خارج از خوداند، از ثبات بیشتری برخوردارند. در واقع در دنیای جهانی شدە کنونی، این واحدها در عین نگە داشتن هویت می خود، اما قدرت خود را در خصلت ارتباطی خود باز می یابند و این نشان می دهد کە دولت ـ ملتها بیش از پیش بە هم وابستە می شوند.

چنین وابستگی نمی تواند بر فرم و هویت درونی آنها تاثیرگذار نباشد.

جمهوری اسلامی از همان ابتدای بە قدرت رسیدن خود در دو مسیر، ارتباطات خود را با جهان خارج در پی گرفتە است کە هر دو بر دو نگاە کلان متفاوت تکیە داشتەاند: یک نگاە پراگماتیستی کە عمدتا در پی تامین مانفع مادی بودەاست، و یک نگاە ایدئولوژیک کە در پی ایجاد قدرت منطقەای بودەاست. این دو گرایش بە فراخور وضعیت یکی بر دیگری بیشتر غلبە کردەاست، اما نگاە ایدئولوژیک بعنوان نگاە اصلی، در پایان، خط عمدە و مسلط را تشکیل دادەاست و این نشان از آن دارد کە جمهوری اسلامی، ملت ـ دولت ایرانی را در عصر جهانی شدن بیشتر بە عنصر فرامنطقەای، بر اساس نگرش ایدئولوژیکی خود گرە زدەاست. نگاە ایدئولوژیکی کە در نوع خود ویژە است و در تقابل با نگاە کلان دیگران (از جملە نگاە پان عربیسم و یا لیبرالیسم غربی) می خواهد هویت ملی خود را با یک هویت فرامنطقەای شکل دهد کە خود بانی و شکل دهندە آن است. بە بیانی دیگر، جمهوری اسلامی بشکلی مبتکرانە وارد واحد ملت ـ دولت در شرایط کنونی جهانی با مختصات خاص خود کە ملغمەای از شیعی گرائی و ناسیونالیسم ایرانیست، شدەاست.

اما آنچە پاشنە آشیل چنین استراتژی را تشکیل می دهد این است کە در بطن خود واحد دولت ـ ملت ایرانی وحدانیت لازم قومی ـ فرهنگی را ندارد و همین منجر بە بروز مشکلات جدی می شود. در واقع ایدئولوژی نظام آنقدر باز و فراگیر نیست کە بتواند واحدهای فرهنگی قومی گوناگون را در خود گرد آوردە و بە آنها احساس هویت و آرامش ببخشد، در عوض نە تنها بە آنان احساس هویت و آرامش نمی بخشد، بلکە حساسیت آنها را بشدت بعلت سرکوبشان بر می انگیزد و همین منجر بە بروز بحران و عدم یکپارچگی می شود.

شکلی از دولت ـ ملت کە جمهوری اسلامی در پی پی افکندن آن است بیشتر با منش تعارض و جنگ با دیگران منطبق است، و این نە تنها منجر بە گسترش روابط بە شکل لازم نمی شود، بلکە همیشە در بطن خود تعارضات را بیشتر از پیش، چە در حوزە داخلی و چە در حوزە خارجی، تشدید می کند.

ایدئولوژی جمهوری اسلامی بر خلاف پراگماتیسم آن نە تنها منجر بە تقویت ملت ـ دولت نمی شود، بلکە همان خصلت پراگماتیستی سیاستهایش را نیز با دشواری های معینی روبرو کردەاست. دوگانە پراگماتیسم ـ ایدئولوژی آنگاە جواب می دهد کە هر دو بنوعی بر هم منطبق و یا نزدیک بە هم باشند.

تاریخ انتشار : ۲۸ آبان, ۱۴۰۰ ۲:۳۵ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را شکل داده است. احترام به بزرگان هنر و ادبیات، وظیفه‌ای ملی و تاریخی است که پاسداشت فرهنگ و تاریخ ما را تضمین می‌کند.

ادامه »
سرمقاله

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

دادگاه لاهه حکم بازداشت نتانیاهو، نخست‌وزیر؛ و گالانت وزیردفاع سابق اسرائیل را صادر کرد

دادگاه (لاهه) دلایل کافی برای این باور دارد که نتانیاهو و گالانت «عمداً و آگاهانه مردم غیرنظامی در نوار غزه را از اقلام ضروری برای بقای خود از جمله غذا، آب، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین سوخت و برق محروم کرده‌اند».

مطالعه »
یادداشت

نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!

همه ما که در بیرون این دیوارها زندگی می‌کنیم برای متوقف کردن این چرخه خشونت و نابرابری مسئولیت داریم و باید علیه آن اعتراض کنیم. سنگسار، اعدام یا هر مجازات غیرانسانی دیگر صرف نظر از نوع اتهام یا انگیزه و اعتقاد محکومان، چیزی جز نابودی و ظلم نیست و باید برای همیشه از دستگاه قضایی حذف شود.  نه به اعدام، نباید فقط شعاری باشد، بلکه باید به منشوری تبدیل شود که کرامت انسانی و حقوق برابر را برای همه، فارغ از جنسیت و جایگاه اجتماعی، به رسمیت بشناسد.

مطالعه »
بیانیه ها

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را شکل داده است. احترام به بزرگان هنر و ادبیات، وظیفه‌ای ملی و تاریخی است که پاسداشت فرهنگ و تاریخ ما را تضمین می‌کند.

مطالعه »
پيام ها

پیام گروه کار روابط عمومی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) به مناسبت برگزاری دهمین کنگرهٔ سراسری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی!

سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) تلاش‌های مؤثرحزب اتحاد ملت ایران اسلامی در جبههٔ اصلاحات برای ایجاد تغییر در اوضاع اسفناک کشور را ارزشمند می‌داند. حضور پررنگ زنان در شورای مرکزی حزب شما، گامی شایسته در راستای تقویت نقش زنان در عرصهٔ سیاسی کشور است.

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

“همگامی” خواهان لغو حکم اعدام خانم پخشان عزیزی و آزادی فوری ایشان است

حجاب اجباری، محدودیتی بزرگ برای ورزش دختران

حدود و ثغور علم قاضی در استقلال قضایی

صلح متزلزل در سوریه جدید

موج شاخه های گل میخک بر مزار رزا لوکزامبورگ و کارل لیبکنشت

داشتم پوست می انداختم