پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۸

پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۸

در دور دوم انتخابات، با رای " نه" به جلیلی شرکت می‌کنیم!
اگر در دور اول "نه" به شرکت در انتخابات، شاکله نظام ونظارت استصوابی را هدف قرار داد و در همه ارکان نظام و در دل و جان مردم تاثیر خود...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده:  گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) - داخل کشور
نویسنده:  گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) - داخل کشور
حزب دمکراتیک مردم ایران: نه به جلیلی!
در دور دوم انتخابات، دو نامزدی که در برابر هم قرار می‌گیرند، هر چند در وفاداری به نظام جمهوری اسلامی و ولی فقیه مشترک‌اند، اما به لحاظ اهداف، گرایشات، تعلق...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
چرا به پزشکیان رأی می دهم!
در ارتباط با چرایی عدم استقبال توده‌ها در مشارکت انتخاباتی دلایل متعددی را می‌توان شمرد ولی بدون شک تمامیت‌طلبی، اقتدارگرایی و قشریت دخیل در هستۀ مرکزی قدرت سیاسی نقش مهمی...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محمود کرد
نویسنده: محمود کرد
باز هم انتخابات، باز هم دفاع از منافع ملی، هم استراتژی هم تاکتیک!
عدم شرکت در این دوره می‌تواند تاکید مجددی باشد بر یک اقدام ثابت شده. اما اگر بپذیریم که چینش و مهندسی این‌چنینی انتخابات با همهٔ اهدافی که به دنبال داشته...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سهراب ایران
نویسنده: سهراب ایران
ترک تحریم می‌کنم، خطر جلیلی جدّی است!
تا نظام جمهوری اسلامی پابرجا است وضع را نمی‌شود از این بهتر کرد اما می‌شود بسا بدتر کرد. براندازی نه فعلا ممکن است نه فعلا مطلوب. آیا انتخاب میان بد...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ياسر ميردامادی
نویسنده: ياسر ميردامادی
اصلاح‌طلب اصول‌گرا، ادامه داره ماجرا
هستهٔ سخت قدرت، بر اساس منافع خود و بر پایهٔ یک خطای محاسباتی رضایت داده است که انتخابات را حداقل نیمه‌رقابتی کند. جامعه زخم‌های عمیقی از سیاست‌های حاکمیت بر روح...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سياوش - ايران
نویسنده: سياوش - ايران
دلایل فراخوان «ث ژ ت» برای دادن رأی به برنامه «جبههٔ نوین مردمی»
«ث ژ ت» هرگز خود را در پناهگاه مخفی نکرده است و همواره حتی به قیمت تحمل ضربات شدید مواضع شجاعانه‌ای که لازم بوده را اتخاذ کرده است؛ به عنوان...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
نویسنده: برگردان ف. دوردانی

رد پای برده داری

نجابت ایجاب می کند که ما با دیگران با احترام رفتار کنیم. نویسنده ما عذاب وجدان داشت و می خواست بداند که چقدر در لپ تاپ او بی توجهی وجود دارد. می خواهد به شما یاد آوری کند که ما چگونه در ارتباط با هم هستیم. شیوه زندگی ما هزینه هایی دارد که دیگران باید متحمل شوند. آیا این امر نباید در مورد کسانی که فقط از طریق چیزهایی که خریداری می کنیم با آنها در ارتباط هستیم صدق کند؟ معدنچیانی که برای تامین مواد صنعت فناوری اطلاعات، از معدن استخراج می کنند؟ افرادی که دستگاه ها را در کارخانه ها به هم وصل و راه اندازی می کنند؟

هر روز ساعت ها را با هم می گذرانیم، در محل کار یا عصر هنگام تماشای فیلم. با این وجود او به طرز وحشتناکی با من بیگانه است. من دو سال پیش لپ تاپ خریدم. من به سختی چیزی در مورد زندگی گذشته او می دانم. قبل از اینکه روی میز من بیاید, چه اتفاق هایی در این مسیر افتاده است؟ چه کسانی باید رنج بکشند تا او به دست من برسد و من روی آن کار کنم؟ البته من می دانم که شیوه زندگی ما هزینه هایی دارد که دیگران باید متحمل شوند. گاهی اوقات سعی می کنم مخالف آن باشم، بیشتر اینطور نیست. من قهوه با قیمت عادلانه می خریدم, شکلات معمولی. من چند تی شرت تولیدی پایدار در کمد خود دارم, اما بیشتر لباس های دیگر از مارک های استاندارد تهیه می شوند.

در حال آزمایش روی اینترنت تحت نام “رد پای برده داری slaveryfootprint *هستم. من به سوالات  مربوط به رژیم غذایی، وضعیت زندگی، موجودی پوشاکم پاسخ می دهم. این سایت مسیرهای تولید صدها شیء روزمره برای ادامه کار برده ها را بررسی کرده و آنها را با نقاط مشخص و علامت گذاری کرده است. در پایان متوجه می شوم: شیوه زندگی شخصی من, یعنی تامین مجموعه  نیازهای من,بر اساس کار ۲۳ نفر برده است. در بیشتر موارد این تعداد به دلیل محصولات الکترونیکی است.

 شاید کمی تعجب آور باشد که دقیقا با چه برآوردی در این نوشتار از برده داری استفاده می شود، آیا اصطلاح برده داری در اینجا به طور آزاد استفاده می شود؟ اما این آزمون به من یادآوری می کند: پشت چیزهایی که می خریم همیشه روابط با افراد دیگر وجود دارد. نجابت ایجاب می کند که با افرادی که در زندگی روزمره ملاقات می کنیم، همکاران، دوستان، غریبه ها در خیابان با احترام رفتار کنیم. آیا این امر نباید در مورد کسانی که فقط از طریق چیزهایی که خریداری می کنیم با آنها در ارتباط هستیم صدق کند؟ معدنچیانی که برای صنعت فناوری اطلاعات معدن استخراج می کنند؟ افرادی که دستگاه ها را در کارخانه ها به هم وصل و راه اندازی می کنند؟

تولد لپ تاپ من باعث رنج می شود

برچسب لپ تاپ من نشان می دهد که ساخت چین است و تاریخ مونتاژ آن ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۶می باشد. من با خط تلفن مشتری تماس می گیرم. از کارمندی می پرسم: “لپ تاپ من کجا ساخته شده است؟” آن طرف خط بطور قابل توجهی عصبانی است. او می گوید: “خوب، در چین, چرا می خواهید بدانید؟” او نمی تواند اطلاعات بیشتری در سیستم پیدا کند. اما من با یک ایمیل به نتیجه ای رسیدم, به احتمال زیاد لپ تاپ من از شهر چونگ کینگ، شهر میلیونی در قلب چین آمده است. شما می توانید منطقه بسیار وسیعی را در نظر بگیرید.چونگ کینگ بزرگترین شهر جهان با ۳۲ میلیون نفر جمعیت است. سال گذشته بیش از۶۰ میلیون دستگاه از آنجا ارسال شد و تقریباً هر یک سوم نوت بوک فروخته شده تا اکنون از چونگ کینگ است.

در پایان سال ۲۰۱۶، هنگامی که دفترچه یادداشت من نیز آماده شد, سازمان مستقر در هنگ کنگ “دانشجویان و دانشمندان علیه رفتارهای”غیر حقوقی شرکت ها”، یک کارمند خود را به طور ناشناس, به یک کارخانه مونتاژ فرستادند. نتیجه: دانش آموزان هنرستان های منطقه ظاهراً به طور سیستماتیک مجبور به کار ارزان در آنجا، با شیفت های ۱۲ ساعته, گاهی برای ماه ها, بدون حتی یک روز استراحت بودند. گفته می شود که یک مدیر به کارمند سازمان غیردولتی مخفی گفته است که کارآموزان مدارس حرفه ای حدود ۶۰ درصد از نیروی کار را تشکیل می دهند. این غیرقانونی خواهد بود. قانون اجازه ده درصد می دهد. در گزارش سازمان به نقل از مدیر کارخانه، “کارآموزان دانشجو, بسیار خوب هستند، زیرا انعطاف پذیر اند.” تنها چند هفته طول می کشد تا کارآموزان جدیدی را از مدارس سفارش دهید.

ظاهراً دستگاههای سازنده لپ تاپ من نیز تحت چنین سیستمی تولید می شوند. با اطمینان در پاسخ به درخواست روزنامه انگلیسی “گاردین”می شود گفت سازنده لپ تاپ من در مورد اتهامات اظهار نظر نکرد.این تولید کننده در وب سایت خود ادعا می کند که هیچ کار اجباری توسط دانشجویان را تحمل نمی کند و شرکای تجاری خود را با دقت کنترل می کند. اما آیا می توان آن را تأیید کرد؟ پیتر پاولیکی به من امید کمی می دهد. “شما اطلاعات کمی در مورد رایانه خود خواهید داشت.” پاولیکی در”سازمان نظارت بر تولیدات الکترونیکی Electronics Watch” کار می کند که از موسسات عمومی در خرید فناوری اطلاعات با بیشترین تولید اجتماعی پشتیبانی می کند. چیزی که تقریباً غیرممکن است: “هیچ محصول پایدار اجتماعی در صنعت الکترونیک وجود ندارد.” تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که به سازندگان وعده دهید که اگر در جایی شکایات علیه آن ها مشخص شود، در زنجیره تأمین آنها واکنش نشان داده خواهد شد. برای این کار، پاولیکی و تیمش اطلاعاتی را از سازمان های کاری محلی جمع آوری می کنند.”اما ما فقط زمانی می توانیم علیه این تولید کنندگان اقدام نماییم که آن ها محصولی را عرضه کنند و اعضای ما هم از دولت خریداری کرده باشند.” اما سازنده  لپ تاپ من در لیست “سازمان نظارت بر تولیدات الکترونیکی” نیست. 

 تولید منصفانه یک موش“Maus رایانه 

در حال حاضر سازمان ملل متحد در حال مذاکره بر سر توافق برای تشویق شرکت ها به رعایت و تامین حقوق بشر در زنجیره تولیدات رایانه ای است. هنوز به نتیجه ای نرسیده اند.اگر ایالات متحده بر سر یک قرارداد دقیق به توافق برسند, احتمالاً پیامدها برای صنعت رایانه بزرگ و قابل توجه خواهد بود. داستان “سوزانه یوردان” از بیچل در بایرن علیا در آلمان نشان می دهد که مسیرهای تحویل چقدر اشتباه است. او در ابتدا برای یک آژانس کوچک رتبه بندی کار می کرد که پایداری شرکت ها را ارزیابی می کند و شگفت زده شد: قهوه منصفانه وجود دارد، لباس مناسب وجود دارد، اما چرا یک کامپیوتر عادلانه وجود ندارد؟ بنابراین او انجمنی را تأسیس کرد تا خودش فناوری اطلاعات اجتماعی پایدار تولید کند. فعلا فقط یک موش”Maus”, ساده ترین دستگاه IT** ,این باید آسان باشد, درست است؟

در حقیقت، او تقریباً سه سال قبل از ارائه نمونه اولیه، سرگرم کار بود، سوزانه یوردان، موش”Maus” را در کارگاه ادغام در شهرستان”Regensburg”، طبق قانون کار آلمان, مونتاژ کرد. اما آیا حدود ۲۰جزء موس نیز منصفانه تولید شده است؟ سوزانه یوردان سعی کرد مسیر هر قسمت را از تأمین کننده آن تا تولید کننده مواد اولیه را دنبال کند. او به چین سفر کرد، با شرکت ها مذاکره نمود، اما درک چندانی از سوالات خود دریافت نکرد. صدای پرسش ها به سرعت محو می شوند. تولید کننده سوئیچ، ورق ها را از کجا تهیه می کند؟ نقره، روی و مس که ورق فلز از آنها ساخته شده است کجا استخراج می شوند؟ هیچ پاسخی در کار نیست، همه چیز تاریک است. مسیرهای تحویل به یک نمودار پیچیده به علامت های سؤال زیادی منتهی می گردند. باید توجه نمایید که همه این سد معبر ها برای یک ماوس است، یعنی برای دستگاهی که در واقع بسیارساده است. پس از یک هفته، سرانجام سازنده ماوس، پاسخی را برای من ارسال می کند:” متأسفانه نمی توانیم بگوییم کجا ساخته شده است. به طور مختصر می گوید: “چنین داده هایی در دسترس ما نیست.”

زیر نویس:

*- رد پای برده داری “slaveryfootprint”, ردپای برده داری یک خودآزمایی اینترنتی است که توجه را به شرایط تولید برده داری, کودکان و کار اجباری در صنعت کالاهای مصرفی بین المللی جلب می کند.

**- فناوری اطلاعات (به اختصار IT) یک اصطلاح عمومی برای پردازش داده های الکترونیکی و زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری است که برای این کار استفاده می شود. اصول تعیین کننده فناوری اطلاعات عبارتند از میکروالکترونیک دیجیتال و فناوری نرم افزاری.

پنجشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۰- ۹ سپتامبر ۲۰۲۱

 

 

تاریخ انتشار : ۱۸ شهریور, ۱۴۰۰ ۹:۲۱ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

در دور دوم انتخابات، با رای ” نه” به جلیلی شرکت می‌کنیم!

حزب دمکراتیک مردم ایران: نه به جلیلی!

چرا به پزشکیان رأی می دهم!

باز هم انتخابات، باز هم دفاع از منافع ملی، هم استراتژی هم تاکتیک!

ترک تحریم می‌کنم، خطر جلیلی جدّی است!

اصلاح‌طلب اصول‌گرا، ادامه داره ماجرا