سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۱

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۱

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

شرکت در تجمعات روز کارگر

ما وجود استبداد و اختناق، نبود دمکراسی، عدم رعایت حقوق بشر در جامعە، بویژە سرکوب احزاب و سازمان ها و مطبوعات کارگری، را عامل اصلی بحران های گوناگون، بی عدالتی و تشدید فقر و فلاکت طبقە کارگر و تهی دستان و یکە تازی مخرب نئولیبرالیسم اقتصادی می دانیم. ما به همین جهت مبارزە برای کسب حقوق سندیکایی و دمکراسی را لازم و ملزوم و تفکیک نا پذیر می دانیم و از برادران و خواهران خود می خواهیم کە مبارزە برای حقوق سندیکایی و دمکراسی را تلفیق و این دو را هم زمان بە پیش ببرند.

برادران و خواهران کارگر مان را بە شرکت در تجمعات روز کارگر فرا می خوانیم

خواهران و برداران عزیز کارگر، اول ماە مە، روزجهانی، کارگر، و روز همبستگی ما دوبارە از راە می رسد. ما فرا رسیدن صدوبیست وپنجمین سالگرد روز جهانی کارگر را بە شما خواهران و برادران عزیزشادباش می گوئیم واز شما می خواهیم کە بە هر شکل ممکن کە می توانید، روزجهانی کارگر را با تشکیل گردهم آیی و شرکت در گرد هم آئی های کە توسط گروە های کارگری درنقاط مختلف برگزار می گردد تا حدی کە می توانید با شکوە آنطور کە شایستە است با همبستگی و طرح مطالبات تان گرامی بدارید.

 روزکارگر روز ماست. بە خیابان بیائیم، تجمع کنیم، هم صدا شویم وچون یک تن واحد بە بیکاری، دستمزد زیر خط فقر، نداشتن امنیت شغلی و اجتماعی، قراردادهای موقت کار، بی قانونی حاکم بر محیط های کار، غارت درآمدها و دارائی های سازمان تامین اجتماعی، سرکوب تشکل های سندیکایی، زندانی کردن فعالین کارگری، نداشتن حق اعتصا ب، رواج تبعیض، کار کودکان و قانون استاد شاگردی، بە گرانی و تورم، فقر و بی عدالتی، تبعیض و بە دیکتاتوری و سرکوب اعتراض کنیم.

خواهران و برادران عزیز، ما توانا هستیم، خودمان را دست کم نگیریم، بدون کار کارگر، گندمی آسیاب و آردی نان نمی شود، پارچە ای تولید و لباسی دوختە نمی شود، از شیر و شکر، چای و قهوە، گوشت وغیرە خبری نخواهد بود. لامپی روشن نمی شود، تلفنی بە صدا در نمی آید، نە ساختمانی، نە جادە ای، نە اسکلە ای، ساختە نخواهد شد، قطار، اتوبوس و هواپیمائی، نە ساختە خواهند شد و نە بە حرکت در می آیند، بدون کار ما نفتی استخراج نخواهد شد، فلزسنگی فلز و کالا  نخواهد شد، بورسی دوام نخواهد آورد و پولی چاپ نخواهد شذ. بدون ما هیچ چیز، چیز نخواهد شد. ما  کارگران آفریدگار همە چیزیم. کاخ ها، ویلاها، خودروهای مجلل، هواپیماهای خصوصی، زندگی اشرافی حاکمان و سرمایە داران، همە نتیجە زحمت و از دزدی دستمزد ماست. نە آن ها مستحق این زندگی فوق اشرافی هستند و نە ما مستحق این زندگی پررنج فقیرانە ای کە بە ما تحمیل کردەاند.

نسل های پیشین ما، بنیان گزاران جنبش هشت ساعت کار، پس از یک قرن زندگی بردە وار در سدە نخست استقرار نظام سرمایە داری، در ١٢۵ سال پیش، بە تجربە دریافتند، کە راە نجات از زندگی بردە وارشان، اتحاد و همبستگی و خود سازمانی، در سطح ملی و بین المللی است. آنها آنچنان مصم و آگاە بە این مسائل بودند، کە نە کشتار وحشیانە و اعدام کارگران، نساجی و نە سرکوب های خونین بعدی کارگران در اکناف و اطراف جهان، هیچ کدام نتوانستند مانع ادامە راهی کە برگزیدە بودند گردد. با گذشت ١٢٨ سال از کشتار شیکاگو، این نبرد طبقاتی، گرچە هنوز تکلیفش روشن نشدە و حتی طی دودهە گذشتە شاهد اوج گیری تعرض نئولیبرالیسم لجام گسیختە بە دست آوردهای ١٢۵ سال گذشتە بودەایم، با این حال طبقە کارگر توانستە است با همبستگی، سازمان یابی و مبارزات خود علاوە بر بهبود وضعیت کاری، معیشتی، اجتماعی، طبقە کارگر، بە عبارتی سیمای کل جهان را تا حدود زیادی دگر گون و دمکراتیزە نماید و اهداف جنبش ٨ ساعت کاررا متحقق نمایند. اکنون نیز کە تهاجم بە طبقە کارگر توسط نئو لیبرالیسم اقتصادی، منجملە در ایران سال بە سال تشدید شدە وحکومت ایران و سرمایە داران حاکم، با تشدید اختناق، تلاش کردە و می کنند تا ، کلیە حقوق کار را از میان بردارند و کارگران را از لحاظ حقوقی صد سال بە عقب برگردانند، تنها چیزی کە میتواند این روند را دگرگون نماید، ایجاد همبستگی، اتحاد، سازما نیابی و جسارت و فداکاری در مبارزە، و در واقع همان ابزار و امکاناتی هستند، کە طبقە کارگر توانست بە وسیلە آنها سرمایە داران را عقب برانند و با تحمیل خواستە ها یشان، بە آن ها شرایط بردە وار خودشان را دگرگون نمایند.

هیچ کدام از حقوقی کە ما  کارگران در طی این مدت بدست آوردەایم، حتی یکی از آنها، بدون مبارزە و فشار و تحمل ضایعات بە دست نیامدەاند. جنبش کارگری نە تنها توانستە بە بسیاری از خواستە های خود برسد، بلکە توانستە در طول مبارزاتش، بە تحقق بسیار از مطالبات گروە های اجتماعی دیگر جامعە یاری رساند و در دمکراتیزە کردن و پیشرفت جامعە نقش و سهم مهمی بە عهدە داشتە است.

تجربە ١٢۵ سال گذستە، بە کارگران نشان دادە کە سرمایە داران هر چقدر کە بیشتر ثروتمند شدەاند، بیشتر و بیشتر حریص و وحشی شدەاند و میل بە تشدید استثمار و افزایش ثروت در آن ها بیشتر شدە است. در مقابل این زیادە خواهی مرز ناپذیر، کە حتی بدیهی ترین حقوق انسانی اکثریت جامعە را حاضر نیست بپذیرد و از ذات نظام سرمایە داری بر می خیزد و اگر بە همین شکل پیش برود، عالم و آدم را بە ورطە نابودی رهنمود خواهد کرد، باید مقاومت و مبارزە کرد و شرایطی را فراهم آورد کە آنها دیگر نتوانند، بە مانند امروز، در سایە دیکتاتوری، دست آورد های مبارزاتی جنبش ما را یکی پس از دیگری از ما بگیرند و ما را بە آغاز سدە گذشتە کە کارگر از هیچ حقوقی برخوردار نبود و مانند بردە با او رفتار می شد برگردانند.

حرف و مطالبات ما همگی برحق اند، ما برای مطالبا ت مان تاکنون مبارزات زیادی کردەایم و تا رسیدن بە آنها از مبارزە دست بر نمی داریم. :

ما می خواهیم در روز کارگر بطور آزادانە، بدون هر نوع مانعی، بە خیابان بیاییم و روزمان را جشن بگیریم، تظاهرات کنیم، مطالبات مان را طرح کنیم و برای رسیدن بە آنها تلاش کنیم. دولت حق ندارد مانع تظاهرات ما شود.

ما خواهان پذیرش حق تشکل، حق اعتصا ب، و رعایت شرایط پیمان های جمعی میان کارگران و کارفرمایان بر مبناء کنوانسیون های ٩٨ و٨٧ سازمان بین المللی کار هستیم.

ما می خواهیم مانند کارفرمایان از حق تشکل و فعالیت سندیکایی برخوردار باشیم. همان قانونی کە بە آنها حق فعالیت می دهد، همان حق را باید برای ما کارگران بپذیرد.

ما پیگرد و زندانی کردن و اخراج کارگران بە خاطر فعالیت های سندیکایی، اجتماعی و سیاسی را محکوم میکنیم و خواستار آزادی کلیە کارگران و سایر زندانیان سیاسی و مدنی هستیم.

ما کار میخواهیم، برای کاری کە می کنیم، دستمزدی می خواهیم کە بتواند نیازهای واقعی معیشتی و رفاهی ما را تامین نماید و مجبور نشویم، دوشیفتە، واضافە کاری کنیم و استراحت و آسایش مان را از دست بدهیم و یا فرزندان مان را روانە بازار کار کنیم.

ما خواستار لغو قرار داد های موقت کار و تضمین امنیت شغلی هستیم.

خوا هان پرداخت منظم دستمزد و حقوق ماهانە کارگران و باز نشستگان هستیم.

مخالف کار کودکان و خواهان ممنوع شدن کار کودکان، رعایت حقوق کودک مطابق کنوانسیون های حقوق کودک و لغو قانون ارتجاعی استاد شاگردی هستیم.

مخالف هر نوع تبعیض، جنسی، نژادی، مذهبی و ملی و بالاخص، تبعیض مزدی و غیرە میان زن و مرد هستیم. خواست ما رفع همە این تبعیض ها و اجرای مواد مربوط بە شرایط کار زنان در قانون کار است.

ما مخالف تغییرات تاکنون بە عمل آمدە در قانون کارهستیم. خواست ما لغو همە تغییرات، انجام شدە و اصلاح قانون کار مطابق با کنوانسیون های سازمان بین المللی کار، منشور جهانی حقوق سندیکایی و منشور حقوق بشر است.

ما سئواستفادە دولت از صندوق ذخیرە سازمان تامین اجتماعی و غارت دارایی و درآمد های این سازمان و مماشات دولت با غارتگران و عدم محاکمە آن ها را محکوم می کنیم. خواست ما پرداخت دیون دولت، پس گرفتن اموال غارت شدە، تامین اجتماعی و محاکمە و مجازات عوامل آن و ارایە گزارش منظم سالیانە از بیلان کار، تامین اجتماعی، حضور نمایندگان تشکل های مستقل در مدیریت سازمان و اعمال نظارت این تشکل ها بر کلیە فعالیت های آن است.

ما وجود استبداد و اختناق، نبود دمکراسی، عدم رعایت حقوق بشر در جامعە، بویژە سرکوب احزاب و سازمان ها و مطبوعات کارگری، را عامل اصلی بحران های گوناگون، بی عدالتی و تشدید فقر و فلاکت طبقە کارگر و تهی دستان و یکە تازی مخرب نئولیبرالیسم اقتصادی می دانیم. ما به همین جهت مبارزە برای کسب حقوق سندیکایی و دمکراسی را لازم و ملزوم و تفکیک نا پذیر می دانیم و از برادران و خواهران خود می خواهیم کە مبارزە برای حقوق سندیکایی و دمکراسی را تلفیق و این دو را هم زمان بە پیش ببرند.

ما ضمن ادامە تلاش برای بە فعل درآمدن مطالبات جنبش کارگری و جنبش دمکراتیک کە در بالا مورد تاکید قرار دادیم، برادران و خواهران کارگر، سازمان ها و نهادها و فعالین کارگری را بە همبستگی و همکاری بیشتر با یک دیگر و حمایت بیشتر از حقوق، مبارزات و مطالبات دمکراتیک و ترقی خواهانە جنبش های اجتماعی و از همە تلاش هایی کە برای استقرار دمکراسی بە عمل می آید دعوت می کنیم و متقابلا از فعالان جنبش های ترقی خواە انتظار داریم، از مبارزات حق طلبانە کارگران دفاع نمایند و بر این باوریم کە حمایت جنبش ها از هم دیگر بە نوعی تقویت خود هر یک از این جنبش ها نیز هست.

زندە باد اول ماە مە روز کارگر و روزهمبستگی جهانی کارگر

زندە و پیروز و همبستە باد جنبش کارگری ایران

زندە باد، آزادی، دمکراسی و عدالت اجتماعی

انجمن کارگری دمکراسی خواە

١٠ اردیبهشت ٩٣

تاریخ انتشار : ۱۰ اردیبهشت, ۱۳۹۳ ۱:۲۷ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴