پنجشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۵

پنجشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۵

 اسرائیل و حماس به توافق آتش بس رسیدند
توافق نامه آتش بس در شکل کلی اش شباهت به چهار چوب سه مرحله ای که در اواخر ماه مه توسط بایدن اعلام شده بود دارد. بر اساس آن چهار...
۲۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: سردبير ماه
نویسنده: سردبير ماه
"همگامی" خواهان لغو حکم اعدام خانم پخشان عزیزی و آزادی فوری ایشان است
همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ایران انزجار شدید خود را از حکم اعدام خانم عزیزی اعلام میدارد و خواهان آزادی هرچه زودتر ایشان و سایر زندانیان سیاسی ایران و...
۲۶ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران
نویسنده: همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران
حجاب اجباری، محدودیتی بزرگ برای ورزش دختران
ما از جامعه ی ورزشی ایران، خصوصا مردان ورزشکار، انتظار داریم که برای رفع کلیه ی محدودیت ها از جمله حجاب اجباری، کنار زنان ورزشکار بایستند. ما همچنین از نهادهای...
۲۶ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: نسرین ستوده و صدیقه وسمقی
نویسنده: نسرین ستوده و صدیقه وسمقی
حدود و ثغور علم قاضی در استقلال قضایی
حق دادخواهی و داشتن یک نظام قضایی منصف و برخورداری از دادرسی عادلانه از جمله حقوق اساسی ملت‌ها است، و این اهداف، جز در زیر چتر حمایت یک نهاد قضایی...
۲۵ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: سیروان منصوری
نویسنده: سیروان منصوری
صلح متزلزل در سوریه جدید
پس از سقوط دیکتاتوری اسد, انتقال قدرت در سوریه منظم تر از آن چیزی بوده است که بسیاری انتظار داشتند. اما آیا حاکم جدید حاضر به سازش های پایدار هست؟...
۲۴ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: مهند النجار و ماکسیمیلیان پاپ - برگردان رضا کاویانی
نویسنده: مهند النجار و ماکسیمیلیان پاپ - برگردان رضا کاویانی
موج شاخه های گل میخک بر مزار رزا لوکزامبورگ و کارل لیبکنشت
روز یکشنبه ۱۲ ژانویه ۲۰۲۵, صد وششمین سالگرد به قتل رساندن رزا لوکزامبورگ و کارل لیبکنشت بود. مطابق معمول در این روز همه ساله در شهر برلین یادبود قتل رهبران...
۲۴ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: رضا کاویانی
نویسنده: رضا کاویانی
داشتم پوست می انداختم
در سپیدار خیال، باز می خواندم این سرود: من به پایان نمی اندیشم ...
۲۴ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد

عبور قالیباف از اصولگرایی

صادق زیباکلام در واکنش به نامه قالیباف، گفت: قالیباف نمی‌تواند از نظر سیاسی در حوزه تفکر، اندیشه و جریان‌سازی به رئیس یک جریان به نام نواصولگرایی تبدیل شود. در واقع هیچ‌شخصیت کت و شلواری نمی‌تواند چنین جایگاهی را در جریان اصولگرا احراز کند، چون همچنان شیخوخیت اصولگرایی، روحانیت است. به عبارت دیگر جامعه روحانیت و جامعه مدرسین بزرگان جریان اصولگرایی محسوب می‌شوند. در واقع جریان اصولگرا به آن درجه از بینش اجتماعی نرسیده که یک چهره غیر روحانی بتواند برای جریان اصولگرا جریان‌سازی کند و یک تحول را به وجود بیاورد.

درنامه اعتراض خطاب به اصولگرایان مطرح شد

عبور قالیباف از اصولگرایی

چرا قالیباف «خود» را عامل شکست نمی‌داند؟

زیباکلام: به در و دیوار می‌زند تا جایگاهی کسب کند

آرمان: حدود دو ماه از انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری گذشت اما رفتارهای انتخاباتی و تخریبی رقبای حسن روحانی پایان ندارد. در تازه‌ترین مورد، محمدباقر قالیباف یکی از نامزدهای انتخابات و کسی که به نفع سیدابراهیم رئیسی از انتخابات کناره گرفت، روز گذشته طی نامه‌ای خطاب به جوانان کشور مدعی شد که قصد ندارند رقابت و مخالفت با روحانی را کنار بگذارند. او در آغاز این نامه نوشت: «پایان رقابت‌های انتخاباتی به معنای فراموش کردن ناکارآمدی‌های دولت مستقر یا نادیده ‌گرفتن برخی خطاهای دوستان جبهه انقلاب نیست. ناکارآمدی در حل معضلات اقتصادی، گذران زندگی، همراه با آرامش خاطر را برای بسیاری از مردم، روز به‌روز دشوارتر می‌کند و این در حالی است که عده‌ای می‌خواهند برای فرار از مسئولیت و پاسخگویی، هرگونه انتقادی را با نسبت دادن به رقابت‌های انتخاباتی نادیده گرفته و کم‌اهمیت جلوه دهند. هر زمان که به سودشان باشد به رقابت‌های انتخاباتی ارجاع می‌دهند و هر زمان که به ضرر‌شان باشد، می‌گویند رقابت تمام شده است.» قالیباف در حالی روحانی را متهم به بی‌توجهی به مسائل اقتصادی کرده است که دو دستاورد دولت یازدهم یعنی یک رقمی کردن تورم و تغییر رشد اقتصادی از منفی شش به مثبت شش چنان مهم بوده که حتی مخالفان نیز زبان به تحسین سیاست‌های اقتصادی دولت گشودند.

زنجیره شکست‌ها

قالیباف در این نامه در رویکردی متناقض تلاش کرده که شکست در انتخابات را حاصل ضعف ساختاری اصولگرایی معرفی کند و شکست را از روی نام خود بردارد. قالیباف در همین حال از «خود انتقادی» سخن گفته ولی خبری از اعتراف به قصور خود در شکست انتخابات اخیر وجود ندارد. او در این نامه نوشته: «دو پرسش بیش از هر چیز، ذهن من را به خود مشغول کرده است؛ پرسش اول اینکه «ناکارآمدی» دولت زمینه را برای تغییر در وضع موجود در افکارعمومی کاملا مهیا کرده بود، چه عواملی باعث شد که ما این فرصت بزرگ را هم مانند گذشته از دست بدهیم و در عمل اجازه بدهیم با تثبیت مدیریت خسته، بسته و «زاویه‌دار با گفتمان انقلاب اسلامی و منافع ملی»، زندگی جاری مردم و آرمان‌های انقلاب اسلامی چهار سال دیگر در بیم و نگرانی سپری شود و در پی این سوال، پرسش بعدی مطرح می‌شود که برای اصلاح این روندی که سال‌هاست ادامه دارد و باعث شده جمهوری اسلامی نتواند در دوران پس از دفاع مقدس حتی یک دولت کارآمد در حل نیازهای مادی و معنوی مردم و نزدیک به افق آرمان‌های انقلاب اسلامی را تشکیل دهد، چه باید کرد؟»

راهکار قالیباف

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که جریان اصولگرایی از گفتمان خود خارج شده و به سوی ضعف و فتور و سستی می‌رود. اصولگرایان امروزی برای کسب پایگاه اجتماعی در میان مردم، اقدامات بدون برنامه‌ریزی و متناقضی انجام می‌دهند که همگی نشان از فقدان یک ایدئولوگ و استراتژیست کاربلد مانند ناطق نوری و علی لاریجانی دارد. در فقدان این چهره‌ها، افرادی مانند حداد عادل، زاکانی، چمران و قالیباف در راس هرم ایستاده‌اند. قالیباف در این نامه بحث تغییر ساختار و راهبردهای اصولگرایی را پیش کشیده است. او در همین نامه متذکر شده است: «گفت‌وگو با جوانان مومن، دلسوز انقلاب و نظام و کشور نشان می‌دهد بسیاری از شما دلیل شکست‌های اخیر جریان اصولگرایی، در جلب نظر مردم در انتخابات را، نتیجه اشکالات ساختاری، رویکردی و عملکردی در سطوح کلان و خرد می‌دانید. لذا به این باور رسیدم که «تغییر اساسی در نحوه کنش جریان اصولگرایی» یکی از مطالبات اصلی امروز شما جوانان مومن و دلسوز انقلاب و کشور است. امروز دیگر روشن است که اصولگرایی باید با حفظ مبانی و ارزش‌های انقلابی جمهوری اسلامی، در نگرش و شیوه سیاست‌ورزی خود متحول شود و با گفتمان و چهره‌هایی نو، حرکت در راستای «نو‌اصولگرایی» را هرچه زودتر آغاز کند.» او در پایان نیز با طرح چند پرسش به جوانان حامی اصولگرایی گفت: «این مهم زمانی اتفاق خواهد افتاد که شما امیدوارانه، فعالانه وارد صحنه شده، منتظر برخی اقدامات نباشید؛ زیرا تحلیل رفتارهای پس از انتخابات برخی دوستان نشان می‌دهد تصمیم‌گیری در این مورد دچار اختلال است.» او در پایان این نامه از جوانان حامی اصولگرایی پرسید: «نخست اینکه از یک منظر آسیب‌شناسانه، «اصولگرایی» چه ضعف‌های ساختاری، عملکردی و رویکردی دارد که باید آنها را اصلاح کرد؟ «نو‌اصولگرایی» در این سه مورد کدام دغدغه‌ها را باید مورد توجه قرار دهد؟ چتر نواصولگرایی باید شامل کدام گروه‌های جامعه باشد؟ دومین پرسش اینکه چگونه و با چه روشی می‌توان از اصولگرایی به سمت نواصولگرایی حرکت کرد؟ و چهره‌های جدیدی که می‌توانند این کار را انجام دهند باید چه خصایصی داشته باشند و نقش جوانان در این روند چیست؟ پرسش سوم من این است که جایگاه مردم در نواصولگرایی چگونه باید باشد؟ آیا ما نیازمند بازگشت به مردم و توجه به مطالبات و نقش آنها در اداره همه امور نیستیم؟ چگونه می‌توان بدون چشمپوشی از آرمان‌ها با واقعیت تغییر سبک زندگی طبقه متوسط کنار آمد؟ سوال چهارم اینکه شیوه تعامل نواصولگرایی با دولت چگونه باید باشد؟ سوال آخر اینکه نسبت نواصولگرایی با رهبری انقلاب، نهادهای حاکمیتی و جریان‌های سیاسی رقیب چگونه باید باشد؟» قالیباف که همواره تلاش می‌کند با طرح کلیدواژه‌هایی عجیب، خود را در جامعه مطرح کند، این بار واژه نواصولگرایی را پیش کشیده است و البته مشخص نیست که بر اساس چه مطالعه‌ای به این راه حل دست یافته است. پیش از این نیز او بارها چنین اقداماتی کرده بود که نمونه آن نیز بحث ۴‌درصد و ۹۶‌درصد بود که ذهن بسیاری از اقتصاددانان را مشوش کرد اما هیچ‌گاه مبنای علمی مدعای خود را اعلام نکرد. او این بار ردای یک استراتژیست تمام‌عیار را بر تن کرده است و دوباره باید شاهد چهره‌ای جدید از قالیباف در عرصه سیاسی کشور باشیم.

واکنش به نامه

صادق زیباکلام در واکنش به نامه قالیباف، گفت: قالیباف نمی‌تواند از نظر سیاسی در حوزه تفکر، اندیشه و جریان‌سازی به رئیس یک جریان به نام نواصولگرایی تبدیل شود. در واقع هیچ‌شخصیت کت و شلواری نمی‌تواند چنین جایگاهی را در جریان اصولگرا احراز کند، چون همچنان شیخوخیت اصولگرایی، روحانیت است. به عبارت دیگر جامعه روحانیت و جامعه مدرسین بزرگان جریان اصولگرایی محسوب می‌شوند. در واقع جریان اصولگرا به آن درجه از بینش اجتماعی نرسیده که یک چهره غیر روحانی بتواند برای جریان اصولگرا جریان‌سازی کند و یک تحول را به وجود بیاورد. صادق زیباکلام در همین خصوص گفت: قالیباف دست‌و‌پا می‌زند که در روزهای آخر شهرداری تهران جایگاهی را برای خودش مهیا کند. آقای قالیباف به در و دیوار می‌زند تا شاید فضا و جایگاهی سیاسی برای خودش به وجود آورد. خیلی سخت است که قدرت را رها کند و دیگر در قدرت نباشد ولی در عین حال می‌داند هیچ‌شانسی ندارد حتی بعید است بتواند نماینده مجلس شود.

تاریخ انتشار : ۱ مرداد, ۱۳۹۶ ۱۰:۲۷ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را شکل داده است. احترام به بزرگان هنر و ادبیات، وظیفه‌ای ملی و تاریخی است که پاسداشت فرهنگ و تاریخ ما را تضمین می‌کند.

ادامه »
سرمقاله

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

دادگاه لاهه حکم بازداشت نتانیاهو، نخست‌وزیر؛ و گالانت وزیردفاع سابق اسرائیل را صادر کرد

دادگاه (لاهه) دلایل کافی برای این باور دارد که نتانیاهو و گالانت «عمداً و آگاهانه مردم غیرنظامی در نوار غزه را از اقلام ضروری برای بقای خود از جمله غذا، آب، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین سوخت و برق محروم کرده‌اند».

مطالعه »
یادداشت

نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!

همه ما که در بیرون این دیوارها زندگی می‌کنیم برای متوقف کردن این چرخه خشونت و نابرابری مسئولیت داریم و باید علیه آن اعتراض کنیم. سنگسار، اعدام یا هر مجازات غیرانسانی دیگر صرف نظر از نوع اتهام یا انگیزه و اعتقاد محکومان، چیزی جز نابودی و ظلم نیست و باید برای همیشه از دستگاه قضایی حذف شود.  نه به اعدام، نباید فقط شعاری باشد، بلکه باید به منشوری تبدیل شود که کرامت انسانی و حقوق برابر را برای همه، فارغ از جنسیت و جایگاه اجتماعی، به رسمیت بشناسد.

مطالعه »
بیانیه ها

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را شکل داده است. احترام به بزرگان هنر و ادبیات، وظیفه‌ای ملی و تاریخی است که پاسداشت فرهنگ و تاریخ ما را تضمین می‌کند.

مطالعه »
پيام ها

پیام گروه کار روابط عمومی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) به مناسبت برگزاری دهمین کنگرهٔ سراسری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی!

سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) تلاش‌های مؤثرحزب اتحاد ملت ایران اسلامی در جبههٔ اصلاحات برای ایجاد تغییر در اوضاع اسفناک کشور را ارزشمند می‌داند. حضور پررنگ زنان در شورای مرکزی حزب شما، گامی شایسته در راستای تقویت نقش زنان در عرصهٔ سیاسی کشور است.

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

 اسرائیل و حماس به توافق آتش بس رسیدند

“همگامی” خواهان لغو حکم اعدام خانم پخشان عزیزی و آزادی فوری ایشان است

حجاب اجباری، محدودیتی بزرگ برای ورزش دختران

حدود و ثغور علم قاضی در استقلال قضایی

صلح متزلزل در سوریه جدید

موج شاخه های گل میخک بر مزار رزا لوکزامبورگ و کارل لیبکنشت