سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۲

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۲

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

عزاداری نکنید! متشکل شوید!

ترانه‌های جو هیل از مشهورترین نمونه‌های سرودهای سیاسی و کارگری آمریکا هستند. این ترانه‌ها اصطلاحات و مفاهیم مبارزاتی زمان خود را همگانی کردند و بیش از یک قرن است که راهنمای جنبش کارگری و سوسیالیستی آمریکا هستند.

جملهٔ بالا رهنمود باارزش جو هیل(۱)، یکی از فعالان اتحادیهٔ کارگران صنعتی جهان(۲) (IWW) و آهنگساز و ترانه‌سرای سوئدی – آمریکایی است. ترانه‌های جو هیل، از جمله ترانهٔ «واعظ و برده» و «قدرت در اتحاد است» از مشهورترین نمونه‌های سرودهای سیاسی و کارگری آمریکا هستند. این ترانه‌ها اصطلاحات و مفاهیم مبارزاتی زمان خود را همگانی کردند و بیش از یک قرن است که راهنمای جنبش کارگری و سوسیالیستی آمریکا هستند.

جو هیل در سال ۱۹۰۲ در سن ۲۳ سالگی به آمریکا مهاجرت کرد و از همان آغاز به عنوان کارگر موقت و دوره‌گرد مشغول کار شد. او وقتی که به عنوان کارگر باربر در بنادر کالیفرنیا کار می‌کرد، به عضویت در اتحادیهٔ کارگران صنعتی جهان در آمد.

اتحادیهٔ کارگران صنعتی جهان (IWW) در سال ۱۹۰۵، دو سال بعد از مهاجرت هیل به آمریکا، در شهر شیکاگو شروع به فعالیت کرده بود. هیل در مقام عضو تشکیلات این اتحادیه، به سراسر آمریکا سفر کرد و با خواندن ترانه‌های کارگری که خودش نوشته بود و سخنرانی‌های پرشور، نماینده و مبلغ موفقی برای اتحادیهٔ کارگران صنعتی جهان شد. به این شکل او سنتی از ادغام موسیقی و کنش‌گری چپ سوسیالیستی بنا کرد که بعدها توسط نوازندگان و فعالان کارگری آمریکا، از جمله وودی گاتری و پیت سیگر(۳) در سال‌های ۱۹۳۰ و پس از آن، ادامه یافت. نوع موسیقی که توسط جو هیل در اوایل قرن ۲۰ میلادی در آمریکا پا گرفت، در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی به موفقیت جهانی و تجاری رسید و به این صورت مبلغ مطالبات اتحادیه‌های کارگری و خواست‌های صلح‌طلبانهٔ نیروهای چپ آمریکایی در سراسر جهان شد. در این سنت که کماکان ادامه دارد، از موسیقی مردمی(۴) اروپای غربی و آمریکا برای تولید ترانه‌های جدید با هدف مطرح کردن مسائل کارگران و زحمت‌کشان و حمایت از مبارزات حق‌طلبانه استفاده می‌شود.

امروزه اتحادیهٔ کارگران صنعتی جهان (IWW) کماکان به عنوان یکی از مترقی‌ترین نهادهای کارگری آمریکا مطرح است و به نام خودمانی و دوستانهٔ «وابلی» (wobbly) مشهور است. تاریخ و سنت‌های وابلی‌ها از جمله شامل بدعت‌گذاری آن‌ها در استفاده از موسیقی مردمی و تولید لغات خودمانی رایج در بین اعضای اتحادیه‌های کارگری، و مفاهیم و راهبردهایی است که کماکان مورد استفادهٔ تشکل‌های کارگری است. از جملهٔ اعضای معاصر این اتحادیهٔ مترقی، که کماکان به تاریخ پرآوازهٔ سازمانشان می‌بالند، می‌توان از متفکر و زبان‌شناس آمریکایی، نوام چامسکی نام برد.

در سال ۱۹۱۵، زمانی که هیل در معدنی در شهر پارک سیتی در ایالت یوتا(۵) کار می‌کرد به ناحق متهم به قتل جان موریسون و پسرش آرلینگ(۶) که صاحبان یک مغازهٔ خواربارفروشی بودند، شد. موضوع این اتهام و محاکمهٔ جو هیل به سرعت مورد توجه فعالان کارگری و سوسیالیست‌های آمریکا قرار گرفت. هیل این اتهام را رد کرده بود، ولی امکان ارائهٔ مدارک لازم برای رد اتهامات را نداشت. مدارک موجود متأسفانه علیه او بودند. روزنامه‌های کارگری و سوسیالیست آن زمان از جو حمایت کردند و او را یک کارگر مهاجر، قربانی طبقه سرمایه‌دار آمریکا، و فدایی مبارزات کارگری معرفی کردند. ولی دادگاه عالی ایالت یوتا، علی‌رغم فعالیت‌های رفقایش، از تخفیف مجازات جو خودداری کرد. جو هیل در ۱۹ نوامبر سال ۱۹۱۵، زمانی که فقط ۳۶ سال داشت و در اوج خلاقیت هنری و مبارزاتی خود بود، در زندان شهر سالت-لِیک سیتی ایالت یوتا(۷) تیرباران شد. مرگ او زخمی دل‌خراش بر بدنهٔ جنبش کارگری و یاد او و آثارش در تاریخ مبارزات کارگری آمریکا مانا شد.

در نامه‌ای که جو هیل قبل از مرگش برای بیل هیوارد(۸)، از رهبران و پایه‌گزاران اتحادیهٔ کارگران صنعتی جهان، از طریق یک تلگرام فرستاد، نوشت: «خداحافظ بیل. من همانند یک یاغی حقیقی و آبی(۹) می‌میرم. وقتت را بابت عزاداری برای من تلف نکن!» او در ادامه تقاضا کرد «ترتیبی دهید که جسد من را برای دفن به خارج خط ایالتی ببرند. من نمی‌خواهم حتی مرده‌ام در یوتا بماند».

از همان زمان عبارت «عزاداری نکنید، متحد شوید!» در یادبود مرگ جو هیل و دیگر کارگران مبارز و هر زمان که جنبش کارگری در شرایط سخت قرار گرفته، مرسوم شد.

عکس زیر طرح روی جلد مجموعه‌ای از ترانه‌های مرتبط با جنبش کارگری است که در آن‌ها از عبارت «عزاداری نکنید، متحد شوید!» و نام جو هیل استفاده شده. این مجموعه که از طرف سازمان غیرانتفاعی اسمیتسونییَن/فولکوِیز(۱۰) در امتداد قرن بیستم ضبط، جمع‌آوری و پخش شده نمونه‌ای است از انواع موسیقی‌هایی که کماکان، بعد از گذشت بیش از یک قرن، از طرف سازمان‌های چپ و کارگری آمریکا در اعتصابات و برنامه‌های تشکیلاتی‌شان استفاده می‌شوند.

مجموعهٔ سرودهای کارگری که به نام «کتاب کوچک ترانه‌های سرخ»(۱۱) اولین بار در سال ۱۹۰۹ توسط وابلی‌ها منتشر شد، ترانه‌ها و سرودهای اتحادیهٔ کارگران صنعتی جهان را در اختیار مبارزان کارگری و موسیقی‌دانان نسل‌های بعدی قرار می‌دهد. این مجموعه که نامش بازی با عنوان «کتاب کوچک سرخ» مائو تسه تونگ است، نام و آثار جو هیل را زنده نگه داشته و پیام مشهور مبارزاتی او را به نسل‌های بعدی منتقل می‌کند.

سروده‌های متأثر از موسیقی، گفتار و شخصیت جو هیل، با اجرای خوانندگان سرشناس موسیقی مردمی آمریکا و انگلیس، از جمله پال روبسون، پیت سیگِر، جون بایِز و بیلی برَگ، منتشر شده و در دسترس علاقمندان هستند. بازخوانی این ترانه‌ها توسط مبارزان کارگری و چپ، از جمله گروه خوانندگان اتحادیهٔ کارگران صنعتی جهان، و گروه کر سازمان سوسیالیست‌های دموکراتیک آمریکا(۱۲) کماکان در روزهای سخت سرکوب و شکست‌های موقتی، همدم و الهام‌بخش مبارزان چپ‌اند.

 

این مقاله برگرفته از بولتن کارگری شمارهٔ ۲۵۱ (اسفند ۱۴۰۱) است.

 

زیرنویس:

۱.. Joel Emmanuel Hägglund مشهور به Joe Hill

۲. Industrial Workers of the World

۳. Pete Seeger & Woody Guthrie

۴. Folk Music

۵. Park City, Utah

۶. John and Arling Morrison

۷. Salt Lake City, Utah

۸. Bill Hayward

۹. در آمریکا کارگران صنعتی به یقه آبی‌ها و نیروهای کار در دفاتر و اداره‌جات به یقه‌سفیدها مشهورند. کلمهٔ آبی در نوشتهٔ جو هیل اشاره به هویت او به عنوان یک کارگر صنعتی دارد.

۱۰. Smithsonian Folkways

۱۱. The Little Red Songbook

۱۲. Democratic Socialists of America

 

منابع:

(IWW)پروژهٔ تاریخ اتحادیهٔ کارگران صنعتی جهان

https://depts.washington.edu/iww/

Ronald Cohen. 2012. Woody Guthrie: Writing America’s Songs

Gary Blanchard. 2014. The Little Red Songbook: A Brief History of the Wobblies and Their Music.

Howard Zinn. 2005. A people’s History Of the United States: 1492 to Present.

https://www.historyisaweapon.com/zinnapeopleshistory.html

Industrial Workers of the World. (IWW) اتحادیه کارگران صنعتی جهان

https://www.iww.org

بخش : کارگری
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردین, ۱۴۰۲ ۴:۴۸ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴