Welcome to نشریه کار | ارگان سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)   برای قرائت متن وسیله هوش مصنوعی کلیک کنید! Welcome to نشریه کار | ارگان سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)

یکشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۲

یکشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۲

رشد نگران‌کننده آمار خودکشی در ایران؛ زنان خانه‌دار و کارگران در صدر قرار دارند
ایران با بحران عمیق روانی، اجتماعی و اقتصادی روبه‌رو است که یکی از پیامدهای نگران‌کننده آن، افزایش نرخ خودکشی است. زنان خانه‌دار، کارگران، دانش‌آموزان و دانشجویان بیشترین آسیب‌پذیری را در...
۵ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: شهناز قراگزلو
نویسنده: شهناز قراگزلو
افراد ایلان ماسک نمی دانستند واقعا به چه کسانی شلیک می کنند
با این حال، تلاش‌های فشرده برای بازگرداندن کارکنان NNSA نشان می‌دهد که دولت ترامپ واقعاً افرادعالیرتبه دارای تخصص های مهم را اخراج کرده است. اولریش کون، کارشناس کنترل تسلیحات در مؤسسه تحقیقات صلح...
۴ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده:  الیور ایمهوف -  برگردان رضا کاویانی
نویسنده:  الیور ایمهوف -  برگردان رضا کاویانی
اروپا قربانی کیست؟
به‌عنوان یک اروپایی، من فقط می‌توانم از بی‌کفایتی و ساده‌دلی رهبرانمان گله کنم که این اتفاق را ندیدند و با وجود همه فرصت‌ها و انگیزه‌هایی که برای انجام این کار...
۴ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: آرنولد برتراند
نویسنده: آرنولد برتراند
۷ درصد جمعیت کشور با گرسنگی مواجه هستند!
7 درصد جمعیت کشور با گرسنگی مواجه هستند, شرط خروج از این وضعیت «عزم سیاسی» است که اکنون شاهد آن نیستیم. عده‌ای پنت هاوس و خودروی لوکس را در سبد...
۴ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: حسین راغفر
نویسنده: حسین راغفر
ویدیو پادکست «ابعاد انقلاب بهمن»، گفتگو با منوچهر صالحی در «تالار گفتگو و تبادل نظر»
به مناسبت سالگرد انقلاب ۵۷، در «تالار گفتگو و تبادل‌نظر» گفتگویی با حضور منوچهر صالحی، پژوهشگر و نظریه‌پرداز چپ برگزار شد. در این گفت‌وگو، مهمان برنامه به همراه دیگر شرکت‌کنندگان...
۴ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: تالار گفتگو و تبادل نظر
نویسنده: تالار گفتگو و تبادل نظر
پای سخن پرستو فروهر، به مناسبت سالگرد قتل پروانه و داریوش فروهر
پرستو فروهر در تمام سالهای پس از مرگ پدر و مادرش، هر ساله به ایران سفر کرده است تا یادشان را گرامی دارد. او علیرغم فشارها و مشکلات و اجازه...
۴ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: پرستو فروهر
نویسنده: پرستو فروهر
اعتصاب رانندگان اتوبوس شهری
هنگامی که ده‌ها هزار نفر در حمل‌ونقل عمومی این جمعه اعتصاب کنند، اتوبوس گوخان سرت نیز متوقف خواهد شد. در اینجا، او به‌عنوان راننده اتوبوس و یک شهروند شهر کلن،...
۴ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان: رضا کاويانی
نویسنده: برگردان: رضا کاويانی

عشق، آزاده و مادرش (بخش سوم)

آزاده خود را بالا و پائین کرد، و برای اینکه خود را بهتر بشناسد روبروی آئینه ایستاد و پرسش های خود را با آئینه مطرح کرد چون باور داشت که آئینه، همان که هستی را نشان می دهد...

چرخید تازیانه بر گُرده اش

سوزاند، تمام استخوان هایش را

از تیرگی نگاهش، تا بیکران عشق

سرگشته تر از خود را، کسی ندید

آن بیکران عالم خیال، در عمق قلبش، زخم بود، و عصیان

چون موجی که به سخره بکوبد

چون شط روانی که با خیال، در می نوردد

چون ناخدای پر تجربه، آشتی نمی کرد با وهم و خیال.

 

امید داشت خود را بهتر می شناخت، و آزاده هم با خود در کلنجار بود.

بافت هر جامعه از باورهای آن ریشه می گیرد، گر چه خود آگاهی، ابزاری هست برای رشد و پویائی، اما اگر مناسب و همگن نباشد، به بدل خود تبدیل میشود.

مادر دل آزرده تر از آزاده بود، و هرگز باور نداشت که دخترش آزاده این گونه او را به سخُره بگیرد و او را خام و ناپخته خطاب کند.

بر عکس مادر، آزاده به این باور رسیده بود که خوش خیالی مادر که هنوز در گذشته سیر می کند، و نمی خواهد بر زمین واقعیت های امروز پا بگذارد، او را بیشتر نگران می کرد.

این خود شیفتگی به این نوع را دوست داشتن و حس مادری نمی دید، نوعی مدیریت کردن در او می دید و همین باور او را بیشتر بفکر وا میداشت.

 گر چه بر باور خود او را بیشتر به آینده امید وار تر می کرد، اما نگرانیش را هم بیشتر می کرد. او مادر خود را خوب می شناخت و می دانست که آرام نخواهد نشد.

او براین باور بود که عشق در جسارت معنی پیدا می کند و نه فرار از آن.

تغییر، بخصوص در استانهای جنوب که بافت و ساخت اجتماعی متفاوتی با سایر استانها داشت، کارآسان و ساده ای نبود و نیست.

در جنوب عشیره ها بودند تا خان خانی، اما در بندر عباس متفاوت از همه ی استانها بود.

بافت جامعه هرمزگان، پس از گذر از افت و خیزش تاریخ به استانی تبدیل شد چند فرهنگی. این باعث رشد امروزش هست.

هر تغییر، در وهله اول نیاز به فراهم کردن شرایط برای آن تغییر دارد، و گرنه بهای سنگین در آن زمان خواهد داشت حتی اگر حقیقت با ما باشد. نمونه تاریخی گالیله است.

علم و دانش اجتماعی، همچون بذری است که در دشت بیکران جامعه پاشیده می شود، اما تا آن بذر درختی شود، زمان می برد.

امید، نگاه خود را واقعی تر می دید:

گر چه بد می کند، این روزگار با من

گرچه امروز، می ریزد از چشمم اشک

گرچه پاهایم، طاول راه را دارد

خنده، گرچه امروز بر لبم نیست

باز چشمم بر ابری ست که حاصلش باران است

می رسد فردا، که نوبت ماست.

آیا گذر زمان داروی آرزوها ست؟

طوبا گرچه از گفته های آزاده خوشحال و راضی بود، اما با شناختی که از آزاده داشت گفته های او را بیشتر احساس لحظه های خود می دید تا اینکه به این درک گفته هایش رسیده باشد.

خانواده امید در بُهت و حیرت مانده بودند و بخود اجازه صحبت نمی دادند.

سنگینی فضا در آن جمع بگونه ای بود که خانواده آزاده جائی برای حرف زدن بجز برای امید و خانوده اش نگذاشته بود.

بیشتر از همه نگران در آن جمع امید و آزاده بودند، که سرنوشت آینده شان رقم می خورد.

درون آن دو آتشی شعله می کشید که هر چه می خواستند آرامش کنند، باورهاشان را قوی تر می کرد. و از طرف دیگر دو خانوده آنها بودند که زیبائی زندگی را بر آنها حرام می کردند.

امید، خود را دیگر آن ساربان آرزوهایش نمی دید. این که بود که داشت آرزوهایش را می برد؟ بکجا؟ خودش هم نمیدانست.

اما خود را رها نکرد. میدانست که محمل راه درست می رود.

محور بسته ی آن زمان در بندر عباس، انتخاب نسبی در همسر گزینی برای همه اقشار آن زمان بود. عشق معنی نداشت، اگر هم بود در چار چوب همان قبیله و گروه آن زمان بود.

حفظ سنت و قدرت مطرح بود، نه خواسته ها، و انتخاب، و این مساله در تمامی آن زمان، بافت جامعه را نشان میداد.

طوبا آزاده را بهتر و بیشتر می شناخت. خود را در یک لحظ به جای آزاده گذاشت. دید آزاده هرگز آن فضای صمیمیت و شور نشاط خانواده که او دارد را هرگز نداشته است. از همه مهمتر، بی پدر بزرگ شدن، و اینکه بعد از گذشته چندین سال یکی بیاید و بگوید من پدر تو هستم!

رشد و بالغ شدن خود را بیاد می آورد و قصه های شبانه مادرش که او را به خواب می برد و این گفته مادرش آویزه گوشش شده بود.

عشق همان ترنّم باران است بر مرداب خشکیده ی دل، آنرا خیس می کند و به آن نشاط زندگی می بخشد.

عشق با غرور و کبر می جنگد و پیروز است.

اما خانواده امید همچون مادر آزاده بیشتر به باورها و اعتقاداتی که داشتند مصمم تر می شدند که در این جنگ و ستیز عاشقی، برنده امید و آزاده نیستند.

گرچه هر دو خانواده به این رسیده بودند زمان رو به جلو دارد، و آن گذشته با نُرم خودش زندگی و آینده را پیش می برد، و تاریخ، کمیک، از باورهای گذشته است اگر تکرار شود، اما هنوز این باور را، باور نداشتند.

آزاده خود را بالا و پائین کرد، و برای اینکه خود را بهتر بشناسد روبروی آئینه ایستاد و پرسش های خود را با آئینه مطرح کرد چون باور داشت که آئینه، همان که هستی را نشان می دهد.

من کی هستم، گر چه اسم خود را می دانم، آیا من همان هستم که نامم هست؟

واقعأ آزاده ام؟ پس چرا با این همه غل و زنجیر به اسم فامیل مرا بسته اند؟

چرا این همه خوشند، چرا این همه سرسختی مادرم در انتخاب من، چرا مرا و امید باور ندارد.

در خود رنگی دیگر، جز همان رنگی که بود، ندید.

بافت جامعه هرمزگان، گر چه بافت ارباب و رعیتی نداشت، اما نُرم و بافت خود را داشت، و فاصله طبقاتی را از نُرم و واقعیت دیگری که در آنجا پیش می رفت نشان میداد.

تنوعی که در بافت جامعه هرمزگان، بخصوص در بندرعباس وجود داشت از مهاجرت هائی بود که به این شهر میشد، و حتی ساکنین کوچ کننده با نام شهر و یا آبادی هائی که در بندر عباس ساکن میشدند و با همان نام منطقه ی خود زندگی می کردند.

بافت هرمز گان (بندرعباس) چند فرهنگی و مجموعه باورها بود. هر قوم و قبیله ای که در آنجا ساکن بود، با باور خود عمل می کرد. و این تفاوت در فرهنگ و نوع نگاه را بیشتر نشان می داد، گرچه مثبت بود، اما، بر همان سنت قدیم گذر می کرد.

مشخصه این نرم ها، جشن ها و اعیادها بودند. موسیقی، ابزار جشن های عروسی در آن زمان بود. گرچه امروز نرم دیگری پیدا کرده است اما همسر پذیری هنوز هم ریشه اش در همان نُرم نسبی سابق است.

ارزش ها، در باور رشد و تغییر نبود، در حفظ و بقای آن ارزش ها و باورها ی بزرگان بود، و نه انتخاب و نگاه های امید و آزاده و امثالهم.

امید همچون آزاده در خود اندیشی این عشق رسیده بود به این که باید از این عشق بگذرد.

هر دو به این رسیده بودند که برای نجات عشقشان خود را قربانی کنند. حرف آخر راه حلی که پیش پایشان گذاشته شده بود، بخصوص مادر آزاده، این بود: یا من و یا امید.

امید همچون آزاده در شرایط سختی قرار داشت. گر چه خانواده او چنین نظری نداشتند اما او هم در تنگنای انتخاب بود.

هم امید و هم آزاده به این تصمیم نا باور خود رسیده بودند که باید از این عشق گذر کنند، و در درون خود بسوزند.

شکست در عشق پایان عشق نیست، آغاز آن هست که بر واقعیت زمان انگشت می گذارد، و خود را نشان می دهد، و سوخت سوز خود را نشان میدهد و این ما هستیم که چگونه آنرا ببینیم.

امید داشت خود را می خورد. به این رسیده بود که تک نگاهی بهتر از بی نگاهی است.

زمان هرچه باشد، نباید تسلیم آن شد، باید گالیله عشق شد.

اما مادر آزاده بعد از شکست نگاه های خود، همچون شییشه ی شکسته ای شده بود، و بر این باور بود، که شیشه ی شکسته تیزتر از خود شیشه است.

طوبا، متحیر زمان بود ،خود را که به جای آزاده گذاشته بود، آزاده را بهتر شناخت. آنچه را دید، نه خودش هست و نه آزاده، مکعبی از خطوط نگاه ها .

بیشتر باورش به تصمیم آزاده را دید، و در قضاوتی که به آزاده داشت، خود را نبخشید.

شط موج نگاه ها بر باورها ی ما شکل می گیرند. این به این مفهوم نیست که حقیقت با ماست.

کاروان آن زمان، با تمام نگرانی هایی که ساربان داشت، به راه خود می رفت.

آزاده و امید می دیدند که این کاروان نه محمل دارد نه ساربان.

باده ی عشق، گر چه مستی زمانست

انگور است، و خوشه هایش

باید آنرا نوشید، تا گرم شوی

آزاده و امید، بر این باور بودند که راه درستی انتخاب کرده اند.

شکست، در انتخاب باورها، پاها را در جای مناسب می گذارد.

گرچه بین ما، دیوار بلند ی بود، و هست
اما، شوق پرواز، نه وهم است و نه خیال

ما زندگی را در زیبائیش می خواستیم، نه در شقاوت و کینه

دل به پرواز کبوتر دادیم

رقص گل در باد دیدیم

شادابی مرداب، از ریزش باران دیدیم

شعر و غزل در عشق خواندیم

آنچه خواندیم، عشق، همان مثنوی و نوشته هاست.

پایان

 

زیر نویس:

برای خواندن بخش اول «عشق، آزاده و مادرش» از این لینک استفاده کنید: http://kar-online.com?p=83596

برای خواندن بخش دوم «عشق، آزاده و مادرش» از این لینک استفاده کنید: http://kar-online.com?p=89883

تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد, ۱۴۰۳ ۹:۰۳ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

انقلاب بهمن؛ آرمان‌های ماندگار و راه‌های ناتمام!

ما بر این باوریم که طیف گستردهٔ نیروهای چپ موجود در میهن ما موظف است با حضور  و تمرکز کنش‌گری خود در این تلاش هم‌گرایانه، در تقویت جایگاه ٔ عدالت‌‌ اجتماعی و حقوق بنیادین بشری در جمهوری آیندۀ ایران کوشا باشد. ما، همراه سایر نیروهای میهن‌دوست و ترقی‌خواه ایران در راه گذار به جمهوری‌ای مبتنی بر صلح، آزادی، دمکراسی برابری، حقوق بشر و عدالت اجتماعی مبارزه می‌کنیم.

ادامه »
سرمقاله

ریاست جمهوری ترامپ یک نتیجهٔ تسلط سرمایه داری دیجیتال

همانگونه که نائومی کلاین در دکترین شُک سالها قبل نوشته بود سیاست ترامپ-ماسک و پیشوای ایشان خاویر مایلی بر شُک درمانی اجتماعی استوار است. این سیاست نیازمند انست که همه چیز بسرعت و در حالیکه هنوز مردم در شُک اولیه دست به‌گریبان‌اند کار را تمام کند. در طی یکسال از حکومت، خاویرمایلی ۲۰٪ از تمام کارمندان دولت را از کار برکنار کرد. بسیاری از ادارات دولتی از جمله آژانس مالیاتی و وزارت دارایی را تعطیل و بسیاری از خدمات دولتی از قبیل برق و آب و تلفن و خدمات شهری را به بخش خصوصی واگذار نمود.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

اروپا قربانی کیست؟

به‌عنوان یک اروپایی، من فقط می‌توانم از بی‌کفایتی و ساده‌دلی رهبرانمان گله کنم که این اتفاق را ندیدند و با وجود همه فرصت‌ها و انگیزه‌هایی که برای انجام این کار وجود داشت، ابتدا خود را با آن سازگار نکردند. آنها احمقانه ترجیح دادند به نقش خود به عنوان شریک کوچک آمریکا بچسبند، حتی در شرایطی که این مشارکت به طور فزاینده ای علیه منافع آنها بود!

مطالعه »
یادداشت

قتل خالقی؛ بازتابی از فقر، ناامنی و شکاف طبقاتی

کلان شهرهای ایران ده ها سال از شهرهای مشابه مانند سائو پولو امن تر بود اما با فقیر شدن مردم کلان شهرهای ایران هم ناامن شده است. آن هم در شهرهایی که پر از ماموران امنیتی که وظیفه آنها فقط آزار زنان و دختران است.

مطالعه »
بیانیه ها

انقلاب بهمن؛ آرمان‌های ماندگار و راه‌های ناتمام!

ما بر این باوریم که طیف گستردهٔ نیروهای چپ موجود در میهن ما موظف است با حضور  و تمرکز کنش‌گری خود در این تلاش هم‌گرایانه، در تقویت جایگاه ٔ عدالت‌‌ اجتماعی و حقوق بنیادین بشری در جمهوری آیندۀ ایران کوشا باشد. ما، همراه سایر نیروهای میهن‌دوست و ترقی‌خواه ایران در راه گذار به جمهوری‌ای مبتنی بر صلح، آزادی، دمکراسی برابری، حقوق بشر و عدالت اجتماعی مبارزه می‌کنیم.

مطالعه »
پيام ها

مراسم بزرگ‌داشت پنجاه‌وچهارمین سالگرد جنبش فدایی!

روز جمعه ۱۹ بهمن ۱۴۰۳، به مناسبت پنجاه‌وچهارمین سالگرد بنیان‌گذاری جنبش فدایی، در نشستی در سامانۀ کلاب‌هاوس این روز تاریخی و نمادین جنبش فدایی را پاس می‌داریم و روند شکل‌گیری و تکامل این جنبش را به بحث و بررسی می‌نشینیم

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

رشد نگران‌کننده آمار خودکشی در ایران؛ زنان خانه‌دار و کارگران در صدر قرار دارند

افراد ایلان ماسک نمی دانستند واقعا به چه کسانی شلیک می کنند

اروپا قربانی کیست؟

۷ درصد جمعیت کشور با گرسنگی مواجه هستند!

ویدیو پادکست «ابعاد انقلاب بهمن»، گفتگو با منوچهر صالحی در «تالار گفتگو و تبادل نظر»

پای سخن پرستو فروهر، به مناسبت سالگرد قتل پروانه و داریوش فروهر

برای قرائت متن وسیله هوش مصنوعی کلیک کنید!