پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۷

پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۷

دلایل فراخوان «ث ژ ت» برای دادن رأی به برنامه «جبههٔ نوین مردمی»
«ث ژ ت» هرگز خود را در پناهگاه مخفی نکرده است و همواره حتی به قیمت تحمل ضربات شدید مواضع شجاعانه‌ای که لازم بوده را اتخاذ کرده است؛ به عنوان...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!
برای رهایی ایران از اقتدارگرایی و تمامیت‌خواهی، با رنج و اندوه خون ریخته‌شدهٔ جوانان در این چند دهه در جان، بر خلاف دور اول، در دور دوم انتخابات شرکت می‌کنم...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی
جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران

مذاکرات اتمی: به استقبال از منتظره ترین نتیجه

چرا مذاکراتی با منتظره ترین نتیجه؟ زیرا اولاً دو طرف به آن چه پیشتر از آن علامت داده بودند عمل کردند، و تانیاً نه توافق بیشتری ممکن و نه تظاهر دیگری مطلوب بوده است. اما آیا این نتیجه واقعاً پیشتر علامت داده شده بوده است؟ آری، مروری بسیار سریع بر بعضی مواضع طرفین در خلال یک ماه گذشته و تا آخرین روز مانده به مذاکرات این برداشت را تأئید می کند.

روز شنبه، چهاردهم آوریل سال جاری، مذاکرات ایران و ۵+۱ (۵ کشور عضو ثابت شورای امنتیت سازمان ملل و آلمان) بر سر پرونده اتمی ایران در ترکیه انجام شد. سخنگویان هر دو طرف، یعنی آقای سعید جلیلی به عنوان مذاکره کننده ارشد از سوی ایران و خانم کاترین اشتون به نمایندگی از سوی ۵+۱ در مصاحبه مطبوعاتی پس از پایان مذاکرات، نتایج آن را مثبت و سازنده اعلام کردند و از توافق بر سر انجام دور بعدی مذاکرات در روز ۲۳ می، برابر ۳ خرداد آتی، در عراق خبر دادند. بنا به اظهار خانم اشتون “ما انتظار داریم که دیدار آتی به گامهای مشخصی در سمت راه حلی جامع برای ترمیم اعتماد بین المللی به ماهیت منحصراً صلح آمیز برنامه اتمی ایران بیانجامد”. او ضمناً تصریح کرد که “دور بعدی گفتگوها باید متوجه جزئیات امر گردند و متضمن پیشرفت ملموس در توافقات حاصله باشند”. آقای سعیدی هم ضمن ابراز رضایت از مذاکرات بر وجود توافقات قابل توجه طرفین (۱) انگشت نهاد و از “موضع مثبت” کشورهای غربی در جریان گفتگوها استقبال کرد و افزود که “رفتار آینده باید مبتنی بر جلب اعتماد ایران باشد و ما توافق کردیم که با رویکرد مثبت و سازنده مذاکرات را ادامه بدهیم”.

مذاکرات روز شنبه ۱۱ ساعت به درازا کشید. روشن است که در خلال ۱۱ ساعت، صحبتها به گفتگو در باره زمان و مکان مذاکرات بعدی محدود نبوده اند. اما طرفین مذاکرات و نیز منابع خبری هنوز از مضامین مورد گفتگو اطلاعی به دست نداده اند. با این حال از محدود کلمات نقل شده از خانم اشتون، که روشن است با دقت قابل توجهی انتخاب شده اند، می توان این برداشت را داشت که گفتگوها در تلاشی متقابل برای رسیدن به تفاهم – در عین تکرار، و نه استواری بر، مواضع پیشین- پیش رفته اند. آنچه خانم اشتون در باره ترمیم اعتماد بین المللی می گوید و نیز در بارۀ انتظار از دیدار آتی و این که گفتگوها باید متضمن نتایج ملموس باشند، همان تکرار مواضع پیشین اند. نشانه تلاش برای تفاهم هم در کلمه “جامع”، در توصیفی که او از راه حل مورد نظر به دست می دهد، نهفته است.

معنا و اهمیت “جامع” را در اظهارات آقای جلیلی باید جست، که در بخش دیگری از سخنانش بر این که “رفتار آینده باید مبتنی بر جلب اعتماد ایران باشد” و نیز “فرآیند همکاری باید بر اساس رویکرد گام به گام و متقابل و هر گونه همکاری هم باید بر اساس ان. پی. تی. باشد” تأکید داشت. پس در مذاکرات انجام یافته توافق برای این که هر طرف گوشی برای شنیدن صحبتهای و ملاحظۀ آبروی طرف یگر را داشته باشد و کوششی برای خواباندن دست او به خرج ندهد، حاصل آمده است و این یعنی مذاکراتی با منتظره ترین نتیجه.

چرا مذاکراتی با منتظره ترین نتیجه؟ زیرا اولاً دو طرف به آن چه پیشتر از آن علامت داده بودند عمل کردند، و تانیاً نه توافق بیشتری ممکن و نه تظاهر دیگری مطلوب بوده است. اما آیا این نتیجه واقعاً پیشتر علامت داده شده بوده است؟ آری، مروری بسیار سریع بر بعضی مواضع طرفین در خلال یک ماه گذشته و تا آخرین روز مانده به مذاکرات این برداشت را موجه می سازد: در سمت جمهوری اسلامی می توان قراین را با نخستین سخنرانی آقای خامنه ای در سال نو پیگیری کرد. “غرب” که دریافته و اعلام کرده بوده است که حرف آخر در باره برنامه اتمی جمهوری اسلامی را باید از زبان “رهبر” آن بشنود، چندان به علامتهای صادره از سوی احمدی نژاد و دیگران بی اعتنائی نشان داد، تا در سخنرانی پیشگفته خامنه ای، و چندی پیشتر از آن نیز، این که جمهوری اسلامی بمب اتمی ندارد و در صدد دست یافتن به بمب اتمی هم نیست و نخواهد بود، را از زبان کسی که می بایست، بشنود. مبتکر حرکت بعدی آقای رفسنجانی بود، که با اعلام نامه نگاری اش به آقای خمینی در مورد لزوم فیصله دادن به مناسبات با امریکا، که گویا “فقط از عهده امام بر می آمده است” نعل وارونه زند و زمینه عمل خامنه ای را فراهم سازد. سپس جواد لاریجانی در مصاحبه با سی.ان.ان. اعلام می کند که جمهوری اسلامی حاضر به شفافیت تمام در مورد پرونده اتمی اش است و حتی به فراتر از پروتکل الحاقی نیز اقدام خواهد کرد، آن گاه سعید جلیلی در روزهای پیش از مذاکرات اعلام کرد که با پیشنهادهای تازه‌ای در نشست استانبول شرکت خواهد کرد و بنابراین از اصرار بر مواضع پیشین که از موضوع پرونده اتمی تا مشارکت جمهوری اسلامی در مدیریت جهانی بایست در دستور کار مذاکرات قرار می گرفتند، اعلام انصراف کرد. سرانجام آقای صالحی هم در مقاله ای که یک روز قبل از مذاکرات در واشنگتن پست چاپ شد، ضمن تأکید بسیار بر ضرورت دیالوگ و دیپلماسی، از جمله نوشت که نگرانیهای هر دو طرف باید مورد ملاحظه قرار گیرند. او به این ترتیب وجود نگرانی نزد طرف مقابل را، که باید ملحوظ شود، تأئید کرد.

اما در سمت دیگر نیز آمادگی برای تفاهم و نشانه های درک وضع نامطلوب برای تمامی طرفین مکرراً بروز یافته بودند:

– اگرچه آقای صالحی در آخرین اظهار نظر خود، این خبر را که رجب اردوغان از جانب اوباما حامل نامه ای برای خامنه ای بوده است، تکذیب می کند، اما تأئید می کند که اردوغان در دیدار با خامنه ای این را رسانده است که “رئیس جمهوری آمریکا به دنبال این است که بالاخره راه حلی برای برون رفت از موضوع هسته ای ایران پیدا بشود.” طبعاً این حداقل علامت رسیده از اوباما به مقامات جمهوری اسلامی است و خبرهای دیگری حاکی از آنند که اوباما در پیامی به خامنه‌ای قول پشتیبانی امریکا از برنامۀ اتمی جمهوری اسلامی را، مشروط به اثبات صلح آمیز بودن آن، داده بوده است.

– “مؤسسه علوم، و امنیت بین المللی”، از اندیشکده های وزارت امور خارجه امریکا، چندی پیش با انتشار سندی زیر نام “بازداری ایران از دسترسی به سلاحهای هسته ای” به دولت امریکا توصیه کرده بود که سیاست “گشودن چشم انداز مشارکت و رفاه اقتصادی به روی ایران در جریان مذاکراتی صبورانه با آن و یا ترسیم مقام و محدودیتهای یک رژیم منفور و منزوی برای ایران” را پیشه کند.

– و سرانجام باید از اظهارات خانم کلینتون، به عنوان گرایش راست در دولت اوباما، یاد کرد که در روزهای منتهی به روز مذاکرات اعلام کرد که “… ما درک می‌کنیم که ایرانی‌ها به دنبال تضمین‌ها یا اقداماتی از جانب ما خواهند بود که ما به طور قطع این تضمین‌ها و اقدامات را مد نظر خواهیم داشت”.

پس چنان که اشاره شد، طرفین [بسیار] پیشتر از حضور در پشت میز مذاکرات اعلام کرده بودند که در صدد تفاهم و به خصوص در صدد دادن تضمینهای مورد نظر طرف مقابل اند. جامعیتی هم که اشتون از آن سخن می گوید، همین است.

این نتیجۀ منتظره حاوی یک تفاهم پایه ای است، اما تفاهمی که هنوز قطعاً شکننده است و همۀ طرفهای ذیربط ضمن ابراز خشنودی و استقبال از آن، جانب احتیاطات بسیاری را هم حفظ کرده اند. این بدیهی است، زیرا در کنار مجموعه عواملی که آنان را به تفاهم کشانده است، منافع و موانع سنگینی هم علیه تفاهم وجود دارند و عمل می کنند.

مطمئناً در درون جمهوری اسلامی مقاومتهائی با آن وجود دارند؛ مقاومتهائی که در انتهای این تفاهم رفع مسائل با امریکا را می بینند و یا مقاومتهائی که ممکن است بر اثر دشواریهای حصول به سازشی که کل هیئت حاکمه بتواند آن را سازشی آبرومندانه تلقی کند، بروز کنند. با این حال محتملتر این است که “میراث خمینی”، یعنی “حفظ حکومت اسلامی اوجب واجبات است”، برای کل حاکمیت نقش آموزه ای را به عهده گیرد که با اتکا به آن از دشواریهای درونی گذر کند. شاید بتوان گفت که دشواری اصلی جمهوری اسلامی رسیدن به چنان سازشی است که بتواند از پشتیبانی و سمپاتی “جهان اسلام”، خاصه امروزه که رقابت حادی میان ایران، ترکیه و عربستان بر سر هژمونی بر این جهان جریان دارد، برخوردار گردد.

ناخشنودی اسرائیل از توافق حاصله برای تکرار مذاکرات در ۳ خرداد سال جاری، علامت اصلیترین مانعی است که در سمت دیگر وجود دارد؛ مانعی که خواهد کوشید با اتکا به گرایشهای مخالف تفاهم در امریکا، از رقابتهای جاری انتخابات ریاست جمهوری در امریکا بیشترین بهره را گیرد. با توجه به بسیاری مسائل داخلی، که تمهای انتخابات مذکور را تشکیل می دهند، و نیز خستگی جامعه از جنگ بسیار نامحتمل می نماید که “لابی اسرائیل” بتواند مخالفت احتمالی اسرائیل با پیشرفت در نیل به توافقی مرضی الطرفین را به عامل تعیین کننده ای در انتخابات ریاست جمهوری در انتخابات تبدیل کند، بلکه برعکس چنین پیشرفتی دقیقاً می تواند همچون کارت برنده ای در دست اوباما عمل کند.

شاید بزرگترین دشواری، حصول به همان توافق مرضی الطرفین به معنای توافقی متضمن منافع ملی هر دو طرف باشد. در این مذاکرات تحولی خلاف منافع ملی امریکا متصور نیست، اما پرداخت بهائی سنگین توسط جمهوری اسلامی برای نیل به توافق منتفی نیست. با این حال توسل احتمالی نیروهای میهندوست ایرانی به سیاست نهی اشتباه وخیمی است و آنچه نباید از دظر دور داشت این که “منفعت ملی” مفهوم مطلقی نیست. جنگ بزرگترین مضرت ملی است و رفع خطر آن منفعتی بزرگ.

——————————————

(۱) اگرچه مذاکرات بین ایران و کشورهای ۵+۱ برگزار شد، اما در این نوشته منظور از “طرف مقابل ایران” در اساس امریکا است؛ نه به این دلیل که دیگران نقشی در این پرونده ندارند، بلکه از آن رو که در جریان پرونده اتمی جمهوری اسلامی، موضوع مناسبات ایران و امریکا مدام کانونیت بیشتری یافته است.

تاریخ انتشار : ۵ اردیبهشت, ۱۳۹۱ ۱۲:۵۵ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

دلایل فراخوان «ث ژ ت» برای دادن رأی به برنامه «جبههٔ نوین مردمی»

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!