سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۱

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۱

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

مذاکرات هسته ای ممکن است به وقت اضافی بکشد

گفته می شود که تلاش مذاکره کنندگان رسیدن به توافقی جامع تا 30 ژوئن است، اما بازی با آتش ممکن است کار را به عبور از این موعد مقرر بکشاند، زیرا هر دو طرف منتظر نرمش طرف مقابل اند

برخی صاحب نظران و مقامات پیشین امریکا حدس می زنند که مذاکرات هسته ای میان ایران و کشورهای ۱+۵ به وقت اضافی بکشد، زیرا هر دو طرف منتظر نرمش طرف مقابل پیش از موعد مقرر اند. یک مقام ارشد امریکائی، با هویت محفوظ، در واکنش به این حدسیات اظهار داشت که “مذاکره کنندگان در تلاش اند تا ۳۰ ژوئن به توافق هسته ای جامعی دست یابند. اما مهمتر از نفس توافق، توافقی خوب با تفصیلات روشن است.”

این مقام آمریکائی می گوید: “موعد مقرر برای همگی مذاکره کنندگان ۳۰ ژوئن است. عقب انداختن تصمیمات دشوار کمکی به ما نخواهد کرد. با کذشت زمان اخذ تصمیم فقط و فقط دشوارتر خواهد شد…”

توصیف یک مقام ایران از موضع ایران نیز تقریباً عین همین عبارات بود. این مقام ایرانی، که اونیز می خواست هویت اش محفوظ بماند، دیروز، پنجشنبه ۱۱ ژوئن، به المونیتور گفت: “ما تمایلی برای کشاندن کار به پس از ۳۰ ژوئن نداریم. اما زیر فشار زمان هم نیستیم. ما تصمیم داریم به یک توافق خوب برسیم.”

روز گذشته وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجۀ امریکا، به وین بازگشت. تیمهای کارشناسی طرفهای مذاکره در حال حاضر در این شهر به کار تدوین ضمایم فنی توافق جامع مشغول اند. در هفتۀ اخیر هلگا اشمیت، مذاکره کنندۀ ارشد اتحادیۀ اروپا، دیداری با معاونان وزیر امورخارجۀ ایران، عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، داشت. امروز – ۱۲ ژوئن – نامبردگان همراه با وندی شرمن و دیگر مدیران سیاسی کشورهای ۱+۵ دیدار و گفتگو خواهند داشت.

عموم مذاکره کنندگان با خوش بینی احتیاط آمیزی نسبت به ادامۀ راه و نیل به توافق جامع تا موعد مقرر اظهار نظر می کنند. در عین حال تأئید می کنند که پیشرفت مذاکرات برای رفع اختلافات باقیمانده از پس از تفاهم لوزان در تاریخ ۲ آوریل ۲۰۱۵ کند بوده است. آنها می گویند که این روند یک دینامیسم عادی در مذاکرات بوده است، به این معنا که چانه زنیهای سخت و سرانجام سازش در مراحل بعدی است که رخ می دهند.

یکی از موضوعات دشوار باقیمانده در دورۀ پس از لوزان، چگونگی پاسخگوئی ایران به سؤالات آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد ابعاد نظامی احتمالی برنامۀ هسته ای ایران در گذشته است. لازم به توجه است که آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، در اظهاراتی علنی تأمین دسترسی به دانشمندان و پایگاه های نظامی را ممنوع کرده است.

مقام پیشگفته امریکائی می گوید: “پس از لوزان انتظار هم همین بوده که پیشرفت مذاکرات و نیل به توافق به سختی حاصل گردد… هر آنچه در دنیا اتفاق می افتد، هر اتفاق روزمره، این مذاکرات را به چالش می کشد. همین امروز بهترین زمان برای گرفتن تصمیمات دشوار است.”

مذاکره کنندگان ایرانی به نوبۀ خود مطرح کرده اند که خیلی نگران ۳۰ ژوئن نیستند و “این به عهدۀ طرف مقابل است که دست به زیاده خواهی نزند.”

تخت روانچی، معاون وزیر امور خارجۀ ایران در امور اروپا و امریکا، در دیداری در تاریخ ۷ ژوئن، با المار بروک، رئیس کمیتۀ امورخارجی پارلمان اروپا، اعلام کرد که “اگر طرف مقابل زیاده خواهی نکند، مذاکرات در مورد مقرر به نتیجه خواهند رسید.”

برخی از مقامات کنونی و پیشین امریکا معتقدند که مذاکرات به احتمال قوی دستکم به ژوئیه کشیده خواهند شد، زیرا هر دو طرف می کوشند از “فشار موعد مقرر” سود جویند و مترصد نرمش طرف دیگر اند. آنها می گویند: “از سوئی امریکا مایل نیست دست روی دست بگذارد و شاهد شکست مذاکرات باشد، و از سوی دیگر ایران هم باید حرکتی بکند تا اخذ تصمیم برای رسیدن به توافق الزامی گردد.”

رابرت اینهورن، از مذاکره کنندگان قبلی امریکا با ایران، در شمارۀ اخیر “منافع ملی” نوشته است: ” با توجه به مسائل مهم باقیمانده و نیز جزئیات فنی قابل توجهی که باید مورد توافق قرار گیرند، به سختی می توان تصور کرد که تا پایان ژوئن یک توافق جامع رضایت بخش حاصل شود.”

او می افزاید: “این امکان وجود دارد که ایران به اتکای ضرب العجل ۳۰ ژوئن بخواهد بر امریکا فشار بیاورد تا بلکه با یک توافق نادقیق حول موضوعات حل نشدۀ کنونی به سازش برسد. اما رعایت شروط امریکا برای یم توافق قابل اتکا مهمتر از رعایت ضرب العجل خودنهاده است. این ایران است، و نه امریکا، که باید از این ضرب العجل احساس فشار کند… امریکا می تواند از عهدۀ چند هفته یا حتی چند ماه بیشتر برآید تا تأمین شروط مورد نظری را تضمین کند.”

جان ایزاکس، عضو ارشد “شورای جهان قابل زیست و مرکز کنترل و عدم گسترش تسلیحات” می گوید: “بازی با آتش دینامیسم رایجی در این قبیل مذاکرات است. طرقین تا آخرین لحظۀ ممکن در برابر هر نوع سازش مقاومت نشان می دهند، زیرا نمی خواهند الان یک سازش و بعداً سازش دیگری بکننند. هر دو طرف فکر می کنند اگر قدری از موعد مقرر فراتر روند، چیزکی بیشتر نصیب شان خواهد شد.”

طبق مصوبۀ اخیر کنگره امریکا، اگر دولت این کشور تا ۹ ژوئیه توافق جامع با ایران را برای بازبینی کنگره تسلیم آن نکند، آن گاه کنگره به جای ۳۰ روز کنونی ۶۰ روز فرصت بررسی توافقی را خواهد داشت که بعداً به آن تسلیم خواهد شد. این فرصت اضافی به معنای تأخیر بیشتر در لغو تحریمها علیه ایران است.

ایزاکس می گوید: “به اعتباری مصوبۀ گفته شده، که دولت اوباما در ابتدا با آن مخالف بود، فشار را بر دولت برای رسیدن به نتیجه نهائی پیش از ۳۰ ژوئن، تخفیف داده است. الان، آری، کنگره نقشی به عهده دارد و می تواند، اعم از آن که توافق ۳۰ ژوئن حاصل شود، یا ۱۵ ژوئیه یا ۱۵ اوت، آن را بازبینی کند. اما در این میان امکانات بسیاری برای معامله [با ایران] فراهم خواهند شد.”

 
بخش : سياست
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد, ۱۳۹۴ ۰:۰۰ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴